اگر به قوانینی که در حوزه تبلیغات برای کودکان در کشورمان وجود دارد نگاهی بیندازیم، به نکات جالبی در رابطه با نحوه استفاده از کودکان در پیام های بازرگانی و حتی نحوه ساخت تبلیغات برای آنها مواجه می شویم.
به گزارش تبلیغات نیوز، نکته جالب توجه دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که نه تنها متولیان و نهادهای رسمی تولید آگهی های بازرگانی حوزه کودک به این قوانین توجه چندانی نمی کنند بلکه، مشکل حادتر این است که با ظهور و گسترش تکنولوژی والدینی هم هستند که تحت عنوان «مدلینگ کودکان» در فضای مجازی حقوق دلبندان خود را نقض می کنند.
یک کارشناس ارتباطات و رسانه پیرامون این پدیده و قوانین مربوط به آن گفت: در سال 1385 جزوه ای در صدا و سیما تدوین شد با نام «جزوه سبز» که عنوان آن، سیاست های عمومی برنامه سازی است. در این جزوه در حوزه سیاستگذاری های صدا و سیما در رابطه با کودکان، چند ماده آورده شده که تعدادی از آنها به صورت ویژه به آگهی های بازرگانی تلویزیونی که در آن از کودکان استفاده می شود، پرداخته است.
حسین بصیریان جهرمی در ادامه با بیان اینکه مشخصا در ماده 47 این جزوه آمده است که در آگهی های تلویزیونی نباید صراحتا از کودکان درخواست شود محصولی خریداری کنند و یا چنین درخواستی از والدین خود داشته باشند، تصریح کرد: علاوه بر آن، در ماده 48 آن نیز آمده است که در آگهی های تلویزیونی نباید کودکان را به تنهایی در حال خرید و یا مذاکره با فروشنده برای خرید یا مبادله پول نشان داده شود.
وی افزود: ماده 51 ، معتقد است پخش هرگونه آگهی بازرگانی قبل، بعد و حین پخش برنامه کودک ممنوع است. همچنین در ماده 54 این جزوه آمده است که نباید از کودکان برای معرفی کالا و خدماتی استفاده شود که از آنان انتظار نمی رود و یا خودشان مصرف کننده آن کالا یا خدمات باشند و یا آن را بخرند و نیز نباید کودکان در مورد هرگونه کالا یا خدمت به صراحت اظهارنظر کنند.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه با مروری بر این ماده های قانونی، عنوان کرد: وقتی این قوانین وجود دارد و می بینیم که حتی در دستورالعمل های برنامه سازی تلویزیونی خارجی مانند B.B.C نیز هم مشابه این حقوق برای کودکان گوشزد و تایید شده و با کمی بررسی متوجه می شویم که به عنوان مثال، در بریتانیا تعیین جایزه مادی برای شرکت در مسابقاتی که کودکان حتی به همراه والدینشان در آن حضور دارند، ممنوع است، متوجه لزوم اهمیت چنین قوانینی خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه حتی در اغلب کشورها، مجریان برنامه های کودک هم نباید در برنامه های تبلیغاتی که در آن محصول غیرمتعارف و یا خطرناک برای کودکان تبلیغ می شود، شرکت کنند، گفت: البته، اینها همه مجموعه قوانینی است که قبل از ظهور و گسترش فضای مجازی و جامعه نمایشی اینستاگرام وجود داشته است.
بصیریان جهرمی اظهار کرد: اکنون که شاهد یک ولنگاری در فضای مجازی هستیم، می بینیم که افراد خیلی راحت می توانند عکس ها و فیلم ها و آن برساخت ظاهری کودک خود را به نمایش بگذارند، قوانین دیگر چندان موضوعیتی نداشته و به امری دلبخواه بدل می شود.
وی ادامه داد: البته لایحه ای با نام لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در سال گذشته به مجلس تقدیم شده که مشخصا به بحث مدلینگ اشاره نکرده اما، بحث تبلیغات کودک در این لایحه به میان آمده است و یکسری موارد و توصیه ها را به صدا و سیما ارائه می دهد.
بصیریان جهرمی با بیان اینکه، آنچه که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد جنبه هایی از بهره کشی ابزاری از کودکان است که به نوعی حریم خصوصی آنها را نقض می کند و از قدرت تمیز ندادن آنها سواستفاده می کند، تاکید کرد: سوء استفاده از ناآگاهی کودکان، حتی اگر والدین مرتکب آن شوند به تعبیر من چیزی جز بهره کشی از کودک و ایجاد پیامدهای منفی از لحاظ روانشناسی و تربیتی برای کودک نیست.
وی در ادامه در رابطه با ماهیت این پدیده گفت: نکته دیگر این است که شاید در کوچه و خیابان آنچه این روزها در جایی مانند کلانشهر تهران خیلی آزاردهنده است، مشاهده کودکان کار است که سر چهارراه ها چیزی می فروشند و یا در سطل های زباله به دنبال جدا کردن زباله هستند که به نوعی از آنها با عنوان کودکان کار تعبیر می شود، باید بگویم که مدلینگ کودکان مصداق پست مدرن کودکان کار هستند.
ایجاد آسیب های جبران ناپذیر با هدف درآمدزایی والدین
این استاد دانشگاه ادامه داد: کودکانی که لباس برند و لاکچری می پوشند و ناخواسته به پلتفرم رسانه های اجتماعی مدرن مانند فضای اینستاگرام وارد می شوند و حتی صاحب صفحات و دنبال کننده هایی بوده و مورد پسند و لایک قرار می گیرند، غیراصولی و مظلومانه متحمل آسیب های جبران ناپذیری با هدف درآمدزایی والدین می شوند.
والدین به عنوان کسانی که تربیت کننده کودکان خود هستند، سطح سواد رسانه ای و سطح آگاهی خود را نسبت به آن چیزی که نشر می دهند، بالا ببرند.
وی عنوان کرد: گاهی حتی والدین آگاهانه کودکان خود را اسیر این دام کرده و روند ضد اجتماعی شدن آنها را در آینده ایجاد می کنند. اغلب جامعه شناسان و روانشناسان از کودک به عنوان لوح نانوشته یاد می کنند. از این رو، اگر به سوی این موارد سوق داده شوند از ممکن است از گروه همسالان و دوستان و حتی فامیل کنار گذاشته شوند و در این جامعه نمایشی افسردگی های شدیدی برایشان در آینده به وجود خواهد آورد.
بصیریان جهرمی با تاکید بر اینکه این کودکان ناخواسته وارد صنعتی شده اند که واقعیت زندگی را با واقعیت کنشی که ناآگاهانه انجام داده اند، در تضاد می بینند، به ارائه راهکاری پیرامون آسیب های ناشی از این موضوع پرداخت و گفت: نخستین توصیه ام به والدین این است که به عنوان کسانی که تربیت کننده کودکان خود هستند، سطح سواد رسانه ای و سطح آگاهی خود را نسبت به آن چیزی که نشر می دهند، بالا ببرند.
وی ادامه داد: درست است که این مقوله خصلت رسانه های اجتماعی متفاوت مانند فیس بوک، اینستاگرام یا بعدها فضاها و پلتفرم های دیگر است. اما، باید توجه کنیم تا زمانی که از ویژگی های سه گانه رسانه های اجتماعی -که به تعبیر کاستلز خودتولیدی در محتوا، خود مدیریتی در توزیع آن و خود انتخابی در دریافت است-بدون توجه به بالا بودن و آگاه بودن سواد رسانه ای بهره می بریم، مشکلات متعددی در کمین ماست.
ارتقای سواد رسانه ای والدین چاره کار است
بصیریان جهرمی عنوان کرد: حال، ارتقاء سواد رسانه ای گاهی از طریق برنامه های رسانه های جمعی مانند صدا و سیما و مجلات و روزنامه ها، گاهی از طریق بیلبوردها و فضاهای تبلیغات شهری صورت می گیرد و زمانی شاید بشود این موارد را در دروس رسمی مدارس و دانشگاه ها گنجاند که افراد احساس مسوولیت بیشتری پیرامون آن داشته باشند.
وی تاکید کرد: سیاستگذاران نیز باید حتما در کنار بخش تبلیغات بودجه ای به مقوله سوءتبلیغات و تبلیغاتی که نادرست و مذموم است و جهان برایش تدبیر اندیشیده است، با قوانین و مقررات، متوسل شدن به شرع و اخلاق و با کمک گرفتن از حوزه های علمی ضریب خطای سیاستگذارانه را کاهش دهند.
این پژوهشگر حوزه رسانه عنوان کرد: باید بتوانیم بودجه ای از حوزه تبلیغات صرف این موضوع کنیم. به عنوان مثال سازمان صدا و سیما به عنوان یکی از بنگاه های مهم تبلیغات رسانه ای و یا شهرداری ها با در اختیار داشتن فضاهایی که برای اکران عمومی در اختیار دارند به موضوعاتی که تبلیغ نکردن آن درست است، بپردازند. چراکه، به نظر می رسد این دو دستگاه به دلیل درآمدی که از تبلیغات کسب می کنند، مسوولیت بیشتری در اختیار دارند.
منبع: سیناپرس
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران