حتما متولدین پیش از دهه های چهل و پنجاه که پیش از انقلاب تلویزیون داشته اند خاطره محو و یا روشنی از تبلیغات پفک نمکی و کفش ملی در ذهن دارند. تبلیغاتی که به دلیل تکرار زیاد در ذهن ها مانده است.
به گزارش تبلیغات نیوز، پس از انقلاب مدتی تبلیغات تجاری از تلویزیون حذف شد اما با آغاز دوره توسعه اقتصادی بعد از جنگ تحمیلی تیزرها دوباره به آنتن بازگشتند و در این میان برندهایی همچون پالاز موکت، حوله مریم، شامپو بس، شامپو صحت، گلرنگ، چی توز، میهن، بانک های مختلف، شرکت های گوناگون خدمات تلفن همراه، انواع ماکارونی ها، سس ها و مواد غذایی دیگر به تناوب در باکس های تبلیغاتی حضور مداومی داشته اند اما شاید گلرنگ اولین برندی بود که به دلیل حجم تبلیغات خود را از ورشکستگی نجات داد اما پس از مدتی به موضوعی کسالت بار و عصبی کننده تبدیل شده بود؛ و برای مدتی درس عبرت مشاورن تبلیغاتی شد.
با تغییراتی که در نحوه تخصیص بودجه سازمان صدا و سیما و شیوه های مختلف فروش آنتن به امور تبلیغی در اداره بازرگانی این سازمان که بسیار عریض و طویل تر و پرهزینه تر از گذشته هم شده بود، بوجود آمد؛ اصطلاح جدیدی در این امور بوجود آمد و آن هم تولید مشارکتی به معنی تولید با همراهی اسپانسرهای مالی بود که خیلی زود به معضلی برای مخاطبان و برنامه های تلویزیونی تبدیل شد و اوج آن به انبوه تبلیغاتی که مشهور به تبلیغات قابلمه ای شد به منصه ظهور رسید. کار به جایی رسید که به بهانه کمبود بودجه کم مانده بود که پخش اذان و مناجات و اخبار تلویزیون هم بدون حضور قابلمه ها امکان پذیر نباشد!
با انتقاداتی که از سوی منتقدین و حتی برنامه سازان دغدغه دار تلویزیون که در شان خود نمی دیدند برنامه شان را به هر قیمتی به تبلیغات سطحی اختصاص دهند و فعالیت بدون حامی مالی خارج از سازمان هم برایشان امکان پذیر نبود، به تدریج بالاگرفت و مدیریت جدید سازمان هم تصمیم به بازنگری در این شیوه برخورد با موضوع تبلیغات گرفت.
از سویی دیگر شبکه ماهواره ای تازه به عرصه آمده «جم» شروع کرده بود به پخش تبلیغات رایگان و یا کم هزینه برندهای ایرانی با پیشنهادات بسیار متفاوت از تعرفه های نجومی بازرگانی صدا و سیما رقابت سختی شکل گرفته بود. سریال های مبتذل اما متنوع ترکیه ای مخاطب را ربوده بود و تبلیغات در این شبکه ماهواره ای را بسیار موثر ساخته بود، برندها با هزینه ای کمتر و تاثیری بیشتر در آن به تبلیغ خود می پرداختند و این مساله نه تنها به صنعت ختم نمی شد بلکه محل پرترافیکی برای تبلیغات هنری و فرهنگی هم شده بود.
مدیران به فکر افتادند تا به کلی قافیه را نبازند، حرکات سلبی و ایجابی برای برخورد با این پدیده الزامی می کرد بنابراین، از طرفی پخش تیزر از شبکه های ماهواره ای از جمله جِم به عنوان یک تخلف و همکاری با شبکه معاند مطرح شد و از طرفی دیگر رسانه ملی برای نمایش تبلیغات تولیدات داخلی، کارآفرینان و نمایندگی های رسمی برندهای خارجی، باکس های تشویقی تبلیغی و تعرفه های مناسبی را طراحی کرد. اقدامی که به تنوع بسیار جذاب باکس های تبلیغی تلویزیون انجامید و شاید برای خیلی ها دیگر تعویض کانال هنگام نمایش تبلیغات بازرگانی حتمی نبود.
در همین ایام بود که با ورود ارزش افزوده ها، بساط دیگری پهن شد و ضمن اینکه درآمد بالایی را برای سازمان فراهم کرد اما بازهم به طور افراطی هر برنامه و مجری و کارشناسی در حال تبلیغ ستاره مربع های خاص خود بودند و بعضا مخاطب را به یاد دادبزن های کوچه بازار می انداخت که به هر شکل نخراشیده ای مردم را به بازدید از زیرپله های بنجل فروش تشویق می کردند. این بار نه تنها منتقدین بلکه پای حکم مراجع عظام به میان آمد تا در این دکان هم تخته شود.
حال مدتی است که انگار تاریخ تکرار شده و رسانه ملی، ظاهرا با ضعف در بازاریابی و هزینه های بالای پخش تبلیغات، در شرایطی که وضعیت اقتصادی هر روز از روز پیش سخت تر می شود اما راه کارهای سهل الوصول تر و کم هزینه تری مانند بهره گیری از فضای مجازی در مقابل برندها باز شده است؛ باکس های تبلیغاتی خود را به طور پس زننده ای به یکی دو برند نوشابه های گازدار و ماءالشعیر و بیسکوییت اختصاص داده است و کار را به جایی رسانده که به نظر می رسد بقیه برنامه ها میان برنامه ای در تبلیغات این دو سه برند معدود هستند. مخاطب حتی با تغییر شبکه و یا حتی تغییر رسانه از تلویزیون به رادیو، راه فراری نمی یابد مگر اینکه تصمیم بگیرد اصلا از شبکه های داخلی استفاده نکند!
حتی زمزمه هایی از سوی مردم مطرح می شود که آیا سازمان صدا و سیما سهمی در این دو کارخانه عالیس و گرجی دارند که به طور مداوم و افراطی اقدام به پخش تیزر و آنونس های تبلیغی آن ها می کنند؟
سوال اینجا است که آیا مدیران رسانه ملی چند بار باید یک تجربه را تکرار کنند تا به یک رفتار استاندارد و معقول برسند؟ آیا تخصص رسانه ای و علمی رییس سازمان و معاونین صدا و سیمای او، بر تحمیل اداره بازرگانی این سازمان تاثیری ندارد تا به همین سادگی باعث این حس بد در مخاطب نشوند؟ و آیا واقعا امکان فعالیت های مهم و موثر بازاریابی با قیمت گذاری منصفانه و مناسب و بدور از رانت هایی که برخی تصمیمات ایجاد می کند، نمی تواند ضمن تامین هزینه های این سازمان تنوع لازم را در باکس های تبلیغاتی ایجاد کند باعث دلزدگی مخاطبان نشود؟
منبع: موج
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران