مجید رضائیان معتقد است حقالتالیفهای پایین و دریافت هزینه از مولف، عنوان «اقتصاد نشر» را بیمعنا میکند؛ حالآنکه اقتصاد نشر، پیشنیاز تبلیغات کتاب است.
به گزارش تبلیغات نیوز، مجید رضائیان، مدرس دانشگاه در حوزه رسانه و ارتباطات در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به کمرمق بودن تبلیغات در حوزه نشر کشور گفت: قبل از هرچیز باید سوال کنیم که تبلیغات در حوزه نشر چه ویژگی و خصوصیتی دارد، زیرا شما وقتی از تبلیغات در این حوزه سخن میگویید، به معنای تبلیغاتی کاملا تخصصی است.
وی با تاکید بر این نکته که برای رواج و اثرگذاری تبلیغات کتاب باید به حلقههای مفقوده توجه کرد، افزود: تبلیغات در حوزه نشر نیازمند رسانه خاص است؛ بهعنوان مثال در بسیاری از کشورهای دنیا تبلیغات حوزه کتاب در تلویزیون و بیلبورد خیلی پاسخ نمیدهد اما در ایستگاههای اتوبوس و مترو بیشتر پاسخ میدهد و در آنها هم قرار نیست تبلیغات در استندها و باکسهای نوری باشد.
رضائیان با بیان اینکه گاهی برخی ناشران قسمتی از کتاب را انتخاب کرده و درباره آن با افراد مختلف صحبت میکنند، گفت: در سایر کشورها، در برخی مواقع نیز از تبلیغات حجمی استفاده، کتاب را برجستهسازی میکنند و تبلیغات حجمی برای آن میسازند. بر این اساس شهروندان به تفکر، مطالعه و اندیشیدن تشویق میشوند و این کار با کمک شهرداریهای مختلف انجام میشود.
وی یادآور شد: به نظر من تبلیغات موفق در حوزه نشر، تبلیغات محلهمحور است؛ یعنی در مکانهای پررفت و آمد با نگاه به فرصتهای پیشرو. به همین دلیل است که معتقدم تبلیغات در بخش کتاب به رسانه خاص نیاز دارد.
رضائیان با اشاره به کمپینهای تبلیغاتی در حوزه کتاب، توضیح داد: تجربههای بینالمللی نشان میدهد زمانی که یک ناشر میخواهد برای مجموعهای از کتابها کمپین تبلیغاتی راهاندازی کند، شعار مشخصی برای آن انتخاب کرده، سپس شعارهای مکمل به تناسب رویدادها و زمانهای پیشرو برای آن کمپین طراحی میکنند.
وی تصریح کرد: این کمپین با یک شعار فعالیت خود را آغاز میکند و کمکم مردم ناشر را با همان شعار میشناسند و سپس به مناسبت انتشار کتابهای جدید در فصول دیگر شعارهای دیگری از سوی ناشر پیشبینی میشود که نشاندهنده وجود یک اتاق فکر در موسسه انتشاراتی است.
وی با بیان اینکه تخصص تبلیغات در حوزه کتاب در میان فعالان ارتبازات وجود دارد ولی اندک است، گفت: مساله اینجا است که ناشران به سراغ این کارشناسان نمیآیند. یکی از موضوعاتی که در ایران وجود دارد این است که کسی تبلیغات را به عنوان یک تخصص قبول ندارد و در عین حال همه درباره آن اظهارنظر میکنند.
وی افزود: هر فردی که پروژه تبلیغاتی سفارش میدهد، میگوید که چه کاری و چه رنگی باید برای تبلیغات استفاده کند و کمتر به نظر کارشناس توجه میکند، برای کسی که به عنوان کارفرما پول خرج میکند، حرف متخصص اعتبار زیادی ندارد، درحالیکه در دنیا اینگونه نیست.
وی تاکید کرد: در سایر کشورها زمانی که فردی قصد تبلیغات دارد، با یک شرکت پژوهشمحور تبلیغاتی قرارداد کاری امضا میکند و آنها صفر تا صد کمپین را آماده کرده و شرکتها آن را اجرا میکنند که کاری فوقالعاده دقیق و حساب شده است.
رضائیان افزود: اجرای این کار نیازمند اتاق فکر است و تمام کمپینهای موفق تبلیغاتی از اتاق فکر بیرون میآیند. کارشناسان خبره مدتها درباره موضوعی بحث میکنند و حرف میزنند و آنچه میخواهند پیدا و اجرا میکنند. اگر خلاقیت باشد، بهترین کمپینها در کشور با استفاده از متخصصان اجرا میشود.
اهمیت اقتصاد نشر در تبلیغات
رضائیان با بیان اینکه عموما در بسیاری از کشورهای دنیا عناوین کتابها خیلی بالا و متنوع است، گفت: در دنیا ناشران بزرگ در قالب کمپانیهای بزرگ فعالیت میکنند و هر ناشر به تناسب موضوعی که در صنعت نشر پیگیری میکند با رسانه خاص خود به تولید اثر میپردازند.
نویسنده کتاب «تیترنویسی در وب» با اشاره به تخصصی بودن نشر کتاب در دنیا بهعنوان یک ضرورت، عنوان کرد: اینکه یک ناشر کتاب رمان منتشر کند و در کنار آن بهسراغ انتشار کتاب کمک درسی و دانشگاهی هم برود، نمیتواند زمینه موفقیت او را فراهم کند؛ زیرا اساسا موفقیت در نشر به تخصصی بودن آن است و هر کسی باید در حوزه مشخصی ورود پیدا کند که خوشبختانه این موضوع در ایران جا افتاده است.
وی همچنین با بیان اینکه وضعیت اقتصاد نشر نقش مهمی برای تبلیغات در این حوزه دارد، گفت: به نظر من اقتصاد نشر با حقالتالیف نویسنده شروع میشود. اینکه یک نویسنده ماهها تلاش میکند تا کتابی بنویسد و بعد 5 میلیون تومان حقالتالیف میگیرد، نشاندهنده ضعف اقتصادی بسیار جدی در این حوزه است. در این میان دیده میشود حتی برخی نویسندگان شناخته نشده برای چاپ کتابشان به ناشر هزینه هم پرداخت میکنند.
رضائیان یادآور شد: در چنین وضعیتی باید گفت که طرح عنوان اقتصاد نشر اصلا بیمعنا میشود، زیرا اقتصاد این حوزه زمانی شروع میشود که شما برای تبلیغات حرفهای نشر هزینهای در نظر بگیرید.
شهرداریها وارد عمل شوند
وی با طرح این موضوع که بضاعت حوزه نشر در حوزههای مختلف پایین است و همین مساله دلیل روشنی است که کمتر به سراغ تبلیغات میروند، افزود: نباید فراموش کنیم که تبلیغات هزینههای زیادی به همراه دارد و به همین دلیل در کشورهای پیشرفته شهرداریها با در اختیار قرار دادن محیط و مکان تبلیغ، آن را در اختیار اهل فرهنگ قرار میدهند و هزینهای دریافت نمیکنند.
رضائیان ادامه داد: این حمایتها از حوزه فرهنگ میشود؛ به عنوان مثال در خیلی از شهرهای دنیا شهرداریها برای تئاتر موظف هستند هزینه کنند و شهروندان نیز مشخصا میدانند که از در محل پرداخت مالیاتشان چه میزان به حوزه تئاتر اختصاص پیدا میکند. به همین نسبت در بخشهای دیگر فرهنگ نیز عموما چنین سیاستهایی وجود دارد.
این استاد رسانه با بیان اینکه کتاب نیز موضوع فرهنگی است که نهادها و سازمانهای مختلف برای کمک به آن وارد میدان میشوند، گفت: اغلب سازمانها از طرحهای مرتبط با حوزه کتاب حمایت میکنند تا کار انجام شود و اگرچه سود در این حوزه اندک است ولی وقتی تعداد کارها زیاد میشود، سود هم بالا میرود. تجربه موفق آن در فضای وب، سایت «آمازون» است.
لزوم استفاده از ظرفیت شبکههای اجتماعی
رضاییان همچنین به برخی زمینههای موجود در فضای وب اشاره کرد و گفت: طی سالهای اخیر در فضای وب؛ بهخصوص اینستاگرام، کتاب برخی نویسندگان چاپ چهلم را هم پشت سر گذاشته است. این موضوع نشان میدهد که ذائقه نسل امروز به چه سمتوسویی رفته است و باید در این زمینه کار کارشناسی انجام داد.
وی افزود: این نویسندگان موضوعی را دستمایه داستان قرار میدهند، درباره آن مینویسند بخشی از آن را در صفحه شخصیشان منتشر میکنند، بعد تاریخ مراسم رونمایی کتاب را در اینستاگرام میگذارند و در آخر به تناسب استقبال دنبالکنندهها کتابشان را چاپ میکنند.
به گفته رضائیان، در این زمینه تجربه نشان میدهد استفاده از ظرفیت شبکههای اجتماعی میتواند در بحث تبلیغات کتاب کمک زیادی کند، زیرا کمهزینه و پربازده است و ناشران و دستاندرکاران نشر میتوانند به خوبی از این موقعیت و فرصت برای پیشبرد کارهای خود بهره بگیرند.
وی با بیان اینکه معتقدم اگر کتاب خوب معرفی شود و با ذائقه مخاطب هم بخواند در بازار با اقبال روبهرو میشود، گفت: ما باید نویسندگان خود را در همه عرصهها تقویت کنیم و آنها بدانند زمانی که با یک ناشر قرارداد کاری دارند میتوانند در پایان کار حقالزحمه خوبی برای ماهها زحمت و تلاش خود دریافت کنند. چنین موضوعی بنیه نویسندگی در کشور را تقویت میکند اما مساله اینجا است که پایه کار را رها کردهایم.
این استاد ارتباطات و رسانه تاکید کرد: در این زمینه باید ارتباط وسیعی بین ناشران و جامعه دانشگاهی کشور ایجاد شود. دانشگاههای ما ظرفیت فوق العادهای دارند که متاسفانه دیده نمیشود و از آن استفاده نمیکنند. ناشران تخصصی میتوانند به تناسب رشتهای که کتاب منتشر میکنند با استادان و پژوهشگران دانشگاهی ارتباط بگیرند و آثار، تحقیقات و پژوهشهای آنها را منتشر کنند زیرا از ظرفیت خوب دانشگاهها میتوان برای تقویت بنیه تالیف در صنعت نشر کشور استفاده کرد.
منبع: ایبنا
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران