تبلیغات نیوز- سعید میرشاهی: با شیوع ویروس کرونا در جهان و انتقال آن به ایران، و در پی آن جان باختن و ابتلای جمعی از هموطنان مان به این ویروس، اخبار و اطلاعات گمراه کننده و جعلی در رسانه ها خصوصا شبکه های اجتماعی شدت گرفته است. در این میان، سوء استفاده برخی افراد از شرایط بحرانی موجود از طریق تبلیغات فریبنده و نادرست، فضای جامعه را تحت تاثیر قرار داده است خصوصا وقتی پای سلبریتی ها و تبلیغ شربت ضد کرونا در میان باشد.
در حالی که پزشکان، ویروس شناسان و متخصصان حرفه پزشکی و سلامت، هنوز از ناشناخته بودن و جدید بودن ویروس کرونا سخن می گویند و اینکه هنوز روش درمان آن کشف نشده است، استوری تبلیغاتی جنجالی بهنوش بختیاری، بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون درباره شربت گیاهی ضد کرونا، فضای شبکه های اجتماعی را ملتهب کرده و اعتراض کاربران را به دنبال داشته است.
این تبلیغ اغراقآمیز درفضای مجازی در حالی صورت می گیرد که تمام مردم به شدت نگران ابتلا به این ویروس و سلامت خود هستند و حتی استرس و دغدغه برخی افراد تا جایی است که تصور مرگ ذهن و روان آنها را پریشان کرده است. در این حالت، عده ای، با احتکار ماسک و ژل های ضدعفونی و سایر اقلام بهداشتی، با روان مردم بازی می کنند و برخی دیگر با تبلیغات.
این در حالی است که اتفاقا از سلبریتی ها یا چهره های مشهور به ویژه هنرمندان، ورزشکاران و افرادی که به دلایل مختلف، فالوور و دنبال کننده های متعددی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دارند، انتظار می رود در این زمینه، اطلاع رسانی و با استناد به مراجع رسمی انجام دهند و یا سکوت کنند.
در حالی که طی روزهای گذشته، به کرات عنوان شده که بهترین راه عدم ابتلا به کرونا، پیشگیری از آن است و فعلا درمانی ندارد، سوءاستفاده از اعتماد مخاطب است؛ آن هم در قالب تبلیغات که بسیاری از مردم در حالت عادی نیز به آن حساسیت دارند و آگهی های تبلیغاتی را فریبنده می دانند. از این رو برخی کاربران علاوه بر گلایه از بهنوش بختیاری، خواهان برخورد با وی به خاطر تبلیغات گمره کننده و دروغین شده اند.
برخی از پیام های کاربران در تصویر زیر قابل مشاهده است:
این کاربران ضمن انتقاد از پدیده سلبریتی پروری در فضای مجازی نسبت به این اقدام غیراخلاقی خانم بازیگر برای دریافت پول حاصل از تبلیغات و بازی با جان مردم در این شرایط حساس کشور انتقاد کردند.
در همین رابطه، سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی امروز، سه شنبه، 6 اسفندماه 98، درباره ماجرای تبلیغ شربت پیشگیری از ویروس کرونا در فضای مجازی توسط یکی از سلبریتیها و احتکار ماسک و سایر اقلام بهداشتی و مرتبط با سلامت مردم توضیح داد.
رایگانی گفت: در روزهای گذشته یکی از سلبریتیها در فضای مجازی اقدام به تبلیغ شربت پیشگیری از ویروس کرونا میکرد که به دستور دادستانی تحت پیگیرد قانونی قرار گرفت، لذا از شهروندان درخواست میکنیمکه به این گونه تبلیغات توجه نکنند.
وی با اشاره به کشف بیش از ۳ میلیون ماسک در تهران گفت: در ۲۴ ساعت گذشته با همکاری سازمان اطلاعات سپاه تهران از یک انبار ۳ میلیون ماسک کشف شد. وی افزود: از تعداد ماسکهای کشف شده یک میلیون آن به دانشگاههای علوم پزشکی تحویل و ۲ میلیون ماسک دیگر به هیأت امنای وزارت بهداشت تحویل داده شد.
رایگانی گفت: ۵۰۰ هزار ماسک دیگر کشف شده را در اختیار سازمان علوم پزشکی قرار دادیم که هم اکنون در حال توزیع این کالا هستند. وی افزود: در استان کرمانشاه ۲۵۰ کارتن بزرگ دستکش یکبار مصرف کشف شد. به گفته وی، ظرفیت تولید ماسک در کشور بیش از ۲ میلیون مورد است، اجازه دهید ماسکهای تولید داخل به دست افراد نیازمند برسد.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی همچنین تصریحکرد: متاسفانه شاهد احتکار برنج، شکر و گوشت در کلانشهرها بودیم و هم اکنون این موضوع به شهرهای کوچک نیز رسیده است.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی به قیمت ماسکها نیز اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه وزارت بهداشت نرخ ماسکهای فیلتردار و بدون فیلتر به ترتیب ۵۱۰ و ۴۱۰ تومان است که عرضه ماسک با قیمتی بیش از این گرانفروشی محسوب میشود.
وی با بیان اینکه سازمان تعزیرات حکومتی با محتکران ماسکها برخورد شدید خواهد کرد، تصریح کرد: اجازه واردات ماسک به وارد کنندگان داده شده است.
شرم کن خانم کاسب کرونا!
همچنین کاوه معین فر در عصر ایران طی یادداشتی با انتقاد شدید از رفتار بهنوش بختیاری در مطلبی با عنوان: «شرم کن خانم سلبریتی! خانم کاسب کرونا!» نوشت:
" چند روزگذشته به دلیل خطر ابتلا به شیوع بیماری کرونا بسیاری از اقلام بهداشتی مانند ماسک، محلول ضد عفونی کننده و ... از سوی مردم خریداری شده و نایاب شدهاند.
در این میان اتفاقات ناخوشایندی هم رخ داده است از افزایش سرسامآور قیمتها ، احتکار ، گرانفروشی و ... همین وسائل بهداشتی، اما آنچه در این میان بسیار ناراحتکننده و تاسف آور است کاسبی و سواستفاده برخی افراد با بهره بردن از ترس و نگرانی مردم در شرایط خاص پیش آمده است.
انسان وقتی در موقعیت خطر و نا ایمن قرار میگیرد به هر حرفی که احساس کند شاید نجات دهنده باشد اعتماد میکند و اینجاست که اتفاقات ناخوشایند و فرصت طلبان دام خود را پهن میکنند.
ویدیوئی در صفحه اینستاگرام بهنوش بختیاری استوری شد که واقعا تعجب آور و یا بهتر است گفته شود شرم آور است.
خانم بازیگر یک محلول گیاهی در دست گرفته و از تاثیرات آن بر دستگاه تنفسی گفته و در لابلای این حرفها اشاره میکند به بیماریهای ویروسی و مشخصا از ویروس کرونا هم اسم آورده و بعد محصول مورد نظر را تبلیغ میکند و ...
اگرچه سعی دارد با شلوغ بازی و در قالب پکیجهایی چون کبد چرب و بیماریهای تنفسی این حرفها را بزند ولی مشخصا به بیماریهای ویروسی و ویروس کرونا اشاره میکند!
پرسش این است که این محلول یا مایع درمانی چیست؟ آیا استانداردهای سلامت و بهداشت و درمان را دارد که ایشان در صفحهای با چند میلیون فالوئر دارد آنرا تبلیغ میکند؟ آیا اساسا اجازه دارد در این زمانه پر از استرس و نگرانی بابت ویروس کرونا با چنین دستاویزی به فروش محصول بپردازد؟ آیا هیچ وزارتخانهای، نهادی، سازمانی و ... نباید نظارتی حداقلی بر چنین رویههایی داشته باشد؟
آیا هیچ کسی نباید به خانم سلبریتی بگوید بر چه اساسی چنین ادعایی را مطرح میسازی؟
شاید اساسا اون دارو هم هیچ مشکلی نداشته باشد و در راستای همون کبد چرب و تقویت سیستم تنفسی کارآمد باشد ولی مشکل این سواستفاده زمانی و واژگانی از ویروس کرونا و ارتباط دادن به آن است که ناامیدی را در دل آدم میکارد!
با توجه به اینکه چین به عنوان مبدا شروع این بیماری کرونا وکشورهای اول صنعتی جهان رسما اعلام کردهاند که هیچ دارویی برای پیشگیری و یا درمان ویروس کرونا 19 وجود ندارد دیدن چنین ویدیوهایی فقط نشان از فرصتطلبی آن افراد دارد.
این قبیل سلبریتیها که از هر موقعیت و فرصتی فقط به فکر گرفتن آگهی و طبیعتا پول در آوردن هستند را واقعا با هیچ واژهای نمیتوان توصیف کرد؟ چگونه ؟ چرا؟ و به چه قیمتی؟ آیا هیچ خط قرمزی برای شما وجود ندارد؟
با خنده، شوخی و ظاهر موجه اصل غلط کاری که انجام میدهید را نمیتوانید تغییر دهید. (در آخر ویدیو تعداد تپقهایش را با خنده رفع و رجوع میکند!)
امثال بهنوش بختیاری آزادند هرگونه که دوست دارند زندگی کنند و هر محصولی را تبلیغ کنند ولی ما هم باید هوشیار باشیم که بنابر موقعیت حساسی که برایمان پیش آمده است گول نخوریم.
گویا برخی دیگر هم به شکلهای دیگر درحال تبلیغ پودر یا قرص و ... ضدکرونا هستند ولی واقعیت این است که تمامی این موارد هیچ پایه و اساس علمی و پزشکی ندارد و فقط جهت فروش بیشتر است.
در چنین موقعیتی تنها کاری که میشود کرد این است که خود مردم مراقب همدیگر باشند و توصیههای اصولی و بهداشتی را فقط از منابع معتبر پیگیری کنند.
یک متخصص بیماریهای عفونی در تلویزیون اعلام کرد استرس میتواند سطح ایمنی بدن را کاهش دهد پس سعی کنید به هیچ عنوان حرص و جوش نخورید و از استرس گرفتن دوری کنید.
گول کاسبان مختلف را نخوریم و یادمان باشد که چنین مسائلی فراتر از یک نفع یا سود چند روزه است و شرم بر کسانی که از هر فرصتی استفاده میکنند تا جیب خود را پرتر کنند."
با روند موجود و سوء استفاده از شرایط بحرانی توسعه ویرس کرونا در کشور، افزایش سواد رسانه ای و سواد تبلیغاتی به شدت ضروری است تا در این وضعیت، بازار مکاره سوداگران کرونا رونق نگیرد.
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران