پنجشنبه, 09 فروردین ماه 1403

کد خبر: 686

تاریخ خبر: 1398/12/14

تبلیغات گمراه کننده تویوتا علیه خودروهای برقی

اين هم از راست گويي و صداقت ژاپني ها! تويوتا در تبليغات خود از واژه هيبريد «خود شارژ شونده» استفاده كرده كه به ذائقه مردم خوش نيامده است.

به گزارش تبلیغات نیوز، در حقيقت تويوتا، تبليغاتي عليه خودروهاي برقي راه انداخته كه با پريز برق شارژ مي شوند و به اين وسيله خواسته اطلاع رساني كند كه خودروهاي هيبريدي اين خودروساز خودشارژ شونده هستند و نسبت به خودروهاي برقي ديگر گزينه بهتري به حساب مي آيند.

با اين كه روشن است چنين تبليغاتي گمراه كننده است، و در كشورهاي طرفدار خودروهاي برقي نظير كشور نروژ انتشار آن ممنوع شده، تويوتا هنوز دست از اين اصرار خود برنمي دارد. همين عامل باعث شد كه مردم در توييتر دست به كار شوند و تويوتا را از اين اصرار بي جا عقب برانند.

حالا تويوتا مجبور شده كه به طور عمومي اطلاع رساني كند كه خودروهاي هيبريدي اين كمپاني از اصل و اساس خودروي بنزيني احتراق داخلي يا درون سوز ICE يا Internal Combustion Engine است. در اين كه اين خودروي بنزين سوز، بسيار اثربخش است و مصرف سوخت و آلايندگي را نسبت به خودروهاي بنزين سوز عادي به شدت كاهش داده شكي نيست اما استفاده از يك واژه گمراه كننده در استراتژي هاي بازاريابي و تبليغات، جاي سؤال دارد.

اگر انصاف رعايت شود، خودروهاي هيبريدي با اين كه دو بخش بنزين سوز و برقي دارند اما از اصل و پايه بر پايه بنزين هستند. علاوه بر اين، همه مي دانند كه خودروهاي هيبريدي كم مصرفتر از خودروهاي عادي هستند. با اين كه تا حدودي اكثر مردم از اين حقيقت اطلاع دارند اما زماني كه به موضوع كلي نگاه شود، گيج كننده و گمراه كننده خواهد بود.

با اين كه هيچ تغيير بنيادي در خودروهاي هيبريدي تويوتا به وجود نيامده، جاي سؤال دارد چرا تويوتا مي خواهد همان خودروهاي قديمي هيبريدي خود را «خود شارژ شونده» معرفي كند؟ ضمن آن كه خودروهاي تويوتا و لكسوس با تعاريف موجود فعلي خودروي برقي به حساب نمي آيند. حتي در دسته PHEV ها يعني هيبريدي هايي كه با پريز برق هم شارژ مي شوند، دسته بندي نشده اند. البته پريوس پرايم تويوتا، جزو خودروهاي هيبريدي قابل شارژ با پريز است. به زودي راوفور پرايم هم به بازار مي آيد كه در دسته PHEV ها دسته بندي مي شود.

به هر حال تويوتا كه چند سال گذشته عنوان بزرگترين خودروساز جهاني را به دست آورده به آبروي خود فكر مي كند و بدون استثنا جواب منتقدان را با صداقت خواهد داد.

منبع: سایپانیوز

نظرات کاربران