پنجشنبه, 06 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 222

تاریخ خبر: 1398/05/12

جای خالی تبلیغات در گردشگری سلامت

 گردشگری سلامت یکی از ابعاد صنعت پر رونق گردشگری محسوب می‌شود و با توجه به اینکه امروز ایران از نظر پزشکی با پیشرفت‌های چشمگیری مواجه شده است بنابراین استفاده بهینه از این نوع گردشگری خود می‌تواند تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی و نیز بحث گردشگری داشته باشد، اما این در حالی است که متاسفانه به دلیل وجود برخی موازی کاری ها، حضور پررنگ افراد سودجو و همچنین نبود برنامه‌ریزی‌های دقیق، گردشگری سلامت نیز در کشور چندان مورد استقبال قرار نگرفته است که این خود جای بسی تامل دارد.

به گزارش تبلیغات نیوز، یکی از مهمترین موانع پیش روی توسعه و رونق گردشگری سلامت را می‌توان تعریف نکردن ساز و کار رفت و آمد گردشگران سلامت عنوان کرد چرا که متاسفانه به دلیل برخی از بی دقتی‌ها هنوز روش‌ها و یا سازگاری‌های مشخص و تدوین شده‌ای برای ورود و خروج گردشگران سلامت مشخص نشده است که این خود تاثیر بسزایی در کاهش آمار این نوع گردشگران بر جای گذاشته است.

عدم رونق گردشگری سلامت در سایه افزایش هزینه‌های خدمات درمان

به طور کلی باید در نظر داشت که یکی دیگر از موانع پیش روی رونق گردشگری سلامت در کشور را می‌توان افزایش بی رویه هزینه‌های خدمات درمان برای گردشگران سلامت عنوان کرد چرا که امروزه متاسفانه به دلیل حضور برخی از افراد سودجو شاهد افزایش بی رویه هزینه‌های خدمات برای افرادی که تنها به بهانه درمان وارد کشور می‌شوند، هستیم که این خود می‌تواند یکی دیگر از عوامل کاهش آمار گردشگران سلامت باشد چرا امروزه برخی از بیماران خارجی با مقایسه هزینه‌های درمان در ایران، ترجیح می‌دهند در کشور‌های دیگری مثل ترکیه روند درمانی خود را سپری کنند چرا که به نسبت هزینه‌های درمان در کشور‌های دیگر بسیار پایین‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

رونق گردشگری سلامت زمینه ساز توسعه دیگر حوزه‌های گردشگری

پر واضح است که رونق گردشگری سلامت خود می‌تواند تاثیر بسزایی در توسعه و بهبود دیگر حوزه‌های گردشگری مانند هتل داری، بوم گردی و یا سایر موارد دیگر نیز شود چرا که بیمار به یقین فردی را به عنوان همراه نیز خواهد داشت که این مسئله می‌تواند تاثیر بسزایی در رونق هتلداری و خرید از صنایع دستی و رونق بازار‌ها شود بنابراین به راحتی می‌توان این ادعا را داشت که گردشگری سلامت پیش زمینه رونق صنعت گردشگری در کشور محسوب می‌شود بنابراین توجه به این نوع از گردشگری و ارائه برنامه‌ریزی‌های کارشناسی شده خود می‌تواند آثار مثبت بسزایی را در اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که انجام اقدامات غیر ضروری درمانی برای گردشگران سلامت خود یکی از عوامل کاهش اعتماد بیماران برای انجام درمان به ایران است چرا که متاسفانه طی سال‌های گذشته شاهد این مهم بودیم که در برخی از موارد افراد سودجو تنها به بهانه درآمدزایی هر چه بیشتر، اقدام به انجام درمان‌های غیر ضروری برای بیمار خارجی می‌کنند که این خود تاثیر بسزایی در کاهش اعتماد بیماران خارجی بر جا گذاشته است از این رو انتظار می‌رود که مسئولان امر نظارت بیشتری در این حوزه داشته باشند چرا که برای به دست آوردن مجدد اعتماد از دست رفته نیاز به زمان و ضرر‌های بسیاری است.

یکی دیگر از مشکلات پیش روی گردشگری سلامت در جامعه را می‌توان ارائه ویترین پر زرق و برق و در مقابل ارائه خدمات درمانی نامناسب عنوان کرد چرا که امروزه متاسفانه برخی از بیمارستان‌ها با اختصاص اتاق‌های VIP برای بیماران خارجی موقعیت مناسبی برای گردشگران سلامت ایجاد کرده‌اند، اما در مقابل متاسفانه خدمات درمانی چندان مناسبی ارائه نمی‌دهند که این خود در کاهش آمار گردشگران سلامت آثار منفی بسزایی را به دنبال خواهد داشت.

جای خالی تبلیغات برای گردشگری سلامت

متاسفانه نبود تبلیغات مناسب و همچنین بازاریابی یکی دیگر از موانع پیش روی رونق توسعه گردشگری سلامت محسوب می‌شود چرا که امروزه با توجه به اینکه کشور از نظر پزشکی به پیشرفت‌های بسیار چشمگیری دست یافته است، اما متأسفانه به دلیل نبود تبلیغات مناسب هنوز بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا با این پیشرفت‌ها آشنایی ندارند که این خود می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آمار گردشگران سلامت به کشور داشته باشد به گونه‌ای که تنها برخی از افراد برای انجام عمل‌های زیبایی با توجه به قیمت مناسب ایران به کشور سفر می‌کند که این مهم می‌تواند در سایه تبلیغات گسترده باشد از این رو پیش بینی می‌شود چنانچه تبلیغات و بازاریابی مناسبی صورت بگیرد به یقین گردشگری سلامت نیز روزگاری خوش بیشتری خواهد داشت.

 

منبع: پارسینه

نظرات کاربران