پنجشنبه, 06 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 134

تاریخ خبر: 1398/04/31

رابطه‌ دوسویه تبلیغات و اقتصاد - دکتر ایرج قره داغی

کشور ما اکنون یکی از دوره‌های سخت تحریم یکجانبه دولت آمریکا را سپری می‌کند. در دنیایی که همه چیز با هم رابطه متقابل دارند و وابستگی فرامرزی وجود دارد، طبیعی است چرخه طراحی، تولید، عرضه، فروش و مصرف یک محصول، کالا یا خدمت تنها  در یک محدوده جغرافیایی قرار نداشته باشد، به این معنی که حداقل یکی از ارکان آن در یک کشور دیگر قرار دارد، در چنین چرخه‌ای، وقتی یک عنصر از آن حذف شود در روند گردش آن چرخه اختلال ایجاد می‌شود. 

آنچه که ما امروز باید برای آن چاره‌ای بیاندیشیم به گردش در آوردن مجموعه‌ای از اجزای مرتبط به هم که اقتصاد را تشکیل می‌دهند بوسیله جایگزین کردن عنصر خارج شده از سیستم، مورد بحث است. این چرخه فراتر از سه عنصر اصلی تولید ثروت ( منابع طبیعی، سرمایه و نیروی کار ) بوده و تا اینجای کار، تحریم های اعمال شده ارکان تولیدی را دچار کم و کاستی نکرده است زیرا هر سه عنصر در ایران وجود دارد. آنچه که تحریم با یک اقتصاد انجام می دهد پاشیدن زنگار بر چرخ های گردنده آن سیستم است. تحریم  به این وسیله سرعت گردش اقتصادی و تولیدی را کند و در مواردی حتی نزدیک به ایست می‌کند. 
یکی از کارکرد های اصلی تبلیغات ایجاد رونق و نشاط در محیط کرخت و پژمرده بازار کار و تلاش است. تبلیغات در چنین برهه‌ای به عنوان یک عنصر بسیار مهم روغنکاری کننده‌ چرخ‌های صنعتی و اقتصادی وارد شده و حرکت و گردش آن‌ها را روان و راحت می‌کند. بعید می دانم کسی در خصوص این کارکرد تبلیغات نظری برخلاف داشته باشد.
امروز اصل وحدت فرماندهی در مدیریت تبلیغات کشور بسیار احساس می‌شود. بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی قانونی تبلیغات کشور باید بر این اصل بطور جدی تکیه زند و ناهماهنگی‌های موجود طی چند سال اخیر که موجب ناکارآمدی عملکردی دستگاه‌های اجرای شده است را از بین ببرد و  با اجرای برخی برنامه‌های ترویجی و تشویقی و در مواردی سلبی، آهنگ سمفونی تبلیغات را موزون کند. تبلیغات، بعد از فرهنگ، نقش بسیار مهمی در اقتصاد نیز ایفا می کند. این کارکرد تبلیغات برخلاف کارکرد فرهنگی، زود بازده است. بنابراین با تغییراتی که در خردادماه سال جاری در حوزه مدیریت تبلیغات کشور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رخ داده، انتظار رخدادهای مثبت و سازنده می‌رود. 

 

نظرات کاربران