«کتابخانه چند سالی است که جزو پرفروشترین کالاهای چوبی در ایران شده که البته ناگفته پیداست با توجه به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور ما، خانوادهها فقط کتابخانه را به خاطر جنبه دکوریبودن آن تهیه میکنند.»
به گزارش تبلغات نیوز، روزنامه شهروند نوشت: «لاکچریبازی به بازار کتاب هم رسیده است. این موضوع را شاید در نگاه اول از بازار داغ کتابهای نفیس در فروشگاههای اینترنتی و سایتهای فروش آنلاین مانند شیپور و دیوار متوجه شوید اما انتشاراتیهای تهران میگویند که مراجعان زیادی دارند که به سراغشان میآیند تا یک کتاب خیلی گرانقیمت آن هم تنها برای هدیهدادن بخرند. به همین دلیل کتابهای نفیسی که جلدشان طلاکوب شده است حتی با قیمتهای حدود ١٠ میلیون تومان در بازار ایران به فروش میرسد. برخی انتشاراتیها هم کتاب زندگی افراد را با قصه خودشان منتشر میکنند. در این میان آگهیهای فروش کتاب در سایتهای دیوار و شیپور هم به نوعی جالب توجه است. آگهیدهندگان گاهی کتابهای مدرسه دوره پهلوی اول را میفروشند که از پدربزرگشان به میراث رسیده و گاهی کتابهای درسی دوره نظام قدیم را. آنها بیشتر خاطرهباز هستند.
در این میان خوب است که بدانید مد کتاب به کتابخانه داشتن هم رسیده است. احمدیان، دبیر سندیکای تولیدکنندگان مصنوعات چوبی به «شهروند» میگوید که کتابخانه چند سالی است که جزو پرفروشترین کالاهای چوبی در ایران شده است که البته ناگفته پیداست با توجه به پایینبودن سرانه مطالعه در کشور ما، خانوادهها فقط کتابخانه را به خاطر جنبه دکوریبودن آن تهیه میکنند.
فروش کتاب جغرافیای دهه ٢٠
آگهیهای فروش کتاب در سایتهای شیپور و دیوار در نوع خود بسیار جالب توجه است. یکی از رایجترین این آگهیها، آگهی فروش کتابهای درسی قدیمی است.
کتاب درسی جغرافیا متعلق به دهه ٢٠ شمسی یکی از جالبترین آگهیهای شیپور است. آگهیدهنده آنکه یک شهروند شیرازی است، با انتشار عکسی از این کتاب نوشته کتاب خود را به قیمت ٢٥٠هزار تومان میفروشد یا با دوربین عکاسی قدیمی معاوضه میکند.
این شهروند شیرازی که کتاب خود را بسیار مرتب و باسلیقه نگه داشته، میگوید کتاب متعلق به دوران مدرسه پدربزرگش است و چون به جمعآوری اشیای قدیمی و نوستالژی علاقه دارد، تصمیم گرفته کتاب را با دوربین عکاسی معاوضه کند.
او علت معاوضه کتاب با دوربین را نگهداری سختتر کتابهای قدیمی میداند و البته تاکید میکند که از دهه ٢٠ خاطرهای ندارد اما از دوربینهای عکاسی خاطره دارد!
فروش کتابهای درسی نظام قدیمیها
یک شهروند تبریزی هم مجموعه کتابهای درسی نظام قدیم را با قیمت ٦٠٠ هزار تومان آگهی کرده است! کتاب زیست، شیمی، معارف اسلامی، ادبیات و … او توضیح میدهد که بسیاری از دهه پنجاهیها و شصتیها به دنبال بازسازی خاطراتشان هستند. تا آنجا که انتشارات مدرسه کتابهای دوره ابتدایی آنها را در قطع کوچکتر چاپ و منتشر کرده است اما شاید برای بعضیها خاطرات دبیرستان مهمتر باشد! این شهروند تبریزی البته توضیح میدهد که محتوای درسی کتابها تغییر چندانی نداشته است و داوطلبان کنکور هنوز هم میتوانند از کتابهای درسی نظام قدیم استفاده کنند.
یک شهروند آملی هم کتابهای سال دوم راهنمایی را که چاپ دهه ٧٠ هستند، برای فروش گذاشته است. مجموعه کتابهای او شامل ٥ جلد کتاب میشود که با قیمت ١٠٠هزار تومان آگهی شده است. این شهروند آملی میگوید چون کتابها نم گرفته و لکهدار است، آنها را با قیمت ١٠٠ هزار تومان میفروشد.
نسخ خطی روی دیوار و شیپور
یک کتاب شاهنامه قدیمی که در سال ١٢٧٣ شمسی به صورت سنگی چاپ شده، به قیمت ٤ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. مالک مشهدی این کتاب میگوید از شاهنامه او شاید به تعداد انگشتان دست در ایران وجود نداشته باشد. البته فروشنده این شاهنامه میگوید که کتاب به او ارث رسیده و حالا پس از انحصار وراثت تصمیم گرفته کتاب را بفروشد زیرا دایم در سفر است و شرایط نگهداری از کتاب را ندارد.
یک کتاب کلیله و دمنه با قدمت ٧٠ سال هم به نرخ یکمیلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. مالک این کتاب یک شهروند زنجانی است و میگوید هر کتابی که عمرش به صد سال برسد، عتیقه میشود و چون کتابهای کلیله و دمنه جزو کتابهای کمتیراژتری نسبت به قرآنهای تاریخی، شاهنامه و کتاب حافظ هستند، این کتاب به نوعی سرمایهگذاری برای آینده به حساب میآید.
١٠ برگ از یک کتاب قرآن خطی هم که بنا به گفته مالکش متعلق به دوره پهلوی اول است، با قیمت ٣میلیون تومان به فروش گذاشته شده است. البته این فروشنده اصالت نسخه و فروش آن را مشروط به نظر کارشناسی کرده که اجرت کارشناسی این کتاب هم بر عهده خریدار است.
بازار کتابهای قدیمی داغ شده است
یکی از انتشاراتیهای قدیمی تهران با اعلام این موضوع به «شهروند» میگوید افرادی که توانایی مالی بالایی دارند، به دنبال خرید کتابهای خطی و عتیقه هستند. کتابهایی که دست کم ١٠٠سال از عمر آنها گذشته و این روزها حسابی روی بورس هستند.
این انتشاراتی درباره خرید و فروش کتابهای قدیمی ادامه میدهد: «مراجعان زیادی دارم که به دنبال نسخههای قدیمی و دستنویس کتابهای باارزش مثل شاهنامه، دیوان حافظ، نهجالبلاغه و مثنوی مولانا هستند. این افراد معمولاً این کتابها را برای هدیهدادن میخرند و حاضرند پول زیادی هم بابت آنها بپردازند. البته چون شناخت و تخصص کافی ندارند، سرشان کلاه هم میرود اما بنا به دلایلی مثل چشم و همچشمی و ادعای روشنفکری اصرار زیادی به خرید چنین کتابهایی دارند؛ در حالی که هر انتشاراتی کتابهای قدیمی و خطی ندارد.»
این فعال باسابقه صنعت نشر توضیح میدهد: «برخی کلاهبرداران اینترنتی کتابها را مدتی زیر خاک نگه میدارند، تا کهنه و قدیمی به نظر برسند یا با شیوههایی مانند پتینه کتابهایشان را کهنهسازی میکنند.»
کتابهای اختصاصی از زندگی شما!
از کتابهای قدیمی که بگذریم «کتاب» هم این روزها از قافله خاصبودن و لاکچریشدن عقب نمانده است. برخی از انتشاراتیها در تهران مدتی میشود که ایدههای جدیدی برای منتشر کردن کتاب به مشتریان خود پیشنهاد دادهاند.
مثلاً یک انتشاراتی در تهران وجود دارد که زندگی خصوصی شما و خاطراتتان را تبدیل به کتاب میکند. این انتشاراتی هر سوژهای که شما دلتان بخواهد از آشنایی با همسرتان گرفته تا فارغالتحصیل شدنتان و بقیه اتفاقات زندگیتان را برایتان مثل یک کتاب منتشر میکند.
شما به مدت یک هفته فرصت دارید تمام اطلاعاتی که میخواهید در کتاب شخصیتان منتشر شود را تایپ یا دستنویس کنید و همراه با عکسهای مورد نظرتان به انتشاراتی تحویل دهید. قیمت کتاب هم بستگی به تعداد صفحات آن دارد. قیمتهای این کتابها هم از ١٥٠هزار تومان آغاز میشود و بسته به تعداد صفحات، عکسها و طراحی جلد بالاتر هم میرود.
روشنفکری لاکچریها با کتابهای گرانقیمت
در تهران چند انتشاراتی نفیس وجود دارند که کتابهایی مثل شاهنامه، دیوان حافظ، رباعیات خیام، نهجالبلاغه، مثنوی مولانا و … را با جلدها و طراحیهای نفیس عرضه میکنند. صاحب یکی از این انتشاراتیها درباره اینکه خرید و فروش کتب نفیس تبدیل به یک مد بین قشر مرفه جامعه شده است؛ میگوید: «بله مدتی میشود که انگار کتاب خریدن هم مد شده است. مشتریانی داریم که کاملاً مشخص است کتابخوان نیستند اما وقتی پای خرید هدیه به میان میآید، سراغ کتب نفیس میآیند و قیمت هم برایشان اهمیتی ندارد، چون فکر میکنند خرید کتابهای نفیس و گرانقیمت نوعی روشنفکری محسوب میشود.» قیمت کتابهای نفیس در انتشاراتیها از ٣٥٠هزار تومان آغاز میشود و به ١٠میلیون تومان میرسد. قیمت این کتابها هم بستگی به جلدشان و طراحیشان دارد. برخی از این کتابها که با جلدهای طلاکوب یا ابریشمی منتشر شدهاند، قیمتهای بالاتری دارند.
کتابخوانها سالانه ٨٠٠ میلیارد تومان خرج میکنند
با تمام این اوصاف سرانه مطالعه در ایران عددی ناامیدکننده است. بر اساس آخرین آمار سرانه مطالعه در ایران ١٢ دقیقه در روز است که این آمار در مقایسه با دنیا ناامیدکننده است. بنا به گزارش وزارت ارشاد، گردش مالی کتاب در ایران سالانه ۳ هزار میلیارد تومان است که ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از گردش مالی انجامشده متعلق به کتابهای کنکور و درسی است و در واقع گردش مالی کتابهای غیر درسی سالانه تنها ۸۰۰ میلیارد تومان است. این در حالی است که ایرانیها سالانه حدود ۳ هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان برای سیگار پول میپردازند.
منبع: ایسنا
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران