پنجشنبه, 06 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 725

تاریخ خبر: 1403/02/06

تاثیر کرونا بر شاغلان روزنامه نگاری و آگهی رسانه ها/ روش های مقابله با کاهش درآمد آگهی آژانس های خبری در دوران کرونا

سعید میرشاهی- تقاضای فزاینده برای کسب اطلاعات طی همه گیری کووید 19، با افزایش کافی منابع روزنامه نگاری همراه نبوده و در حقیقت، عکس این قضیه صادق بوده است. طبق گزارش موسسه پوینتر، که یک سازمان آموزش روزنامه نگاری در آمریکاست، فقط در ایالات متحده بیش از 33 هزار روزنامه نگار، بیکار شده اند یا به دلیل پیامد مستقیم ناشی از ویروس کرونا، حقوق شان کاهش یافته یا به مرخصی اجباری رفته اند. در نتیجه، پوشش موضوعات اساسی بهداشت عمومی با ظرفیت محدودتری صورت گرفته است. علیرغم وضعیت وخیم، این بحران، یک عارضه جانبی مثبت و ثانویه را نشان داده است: تسریع در سرعت نوآوری در روزنامه نگاری.

بر اساس گزارش نیولب (Newlab)، سایت سرویس محلی wire service Radar AI در انگلستان با سرمایه گذاری مشترک بین Press Association  وRbs Media از یادگیری ماشینی برای تولید مستمر اخبار کووید 19 منطقه ای توزیع شده در رسانه های خبری محلی در انگلستان استفاده می کند. مسوولان این سرویس می گویند: فقط در ماه می سال گذشته، 17 هزار خبر محلی تهیه کردیم و دریافتیم که می توانیم نقش مهمی در کمک به مشترکان خود داشته باشیم تا رویدادها برای خوانندگان در سطح محلی بیان شود. استفاده از محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی توسط مشترکان رکورد زده و از آوریل، سیر صعودی داشته است.


•    تاثیر کرونا بر درآمد آگهی ها
سرعت بخشیدن به پذیرش فناوری به منظور گردآوری اخبار که با کاهش مداوم درآمد تبلیغات تشدید شده، کافی نیست. طبق مشاوره FTI، درآمد آگهی روزنامه در سه ماهه دوم سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 20 تا 30 درصد کاهش یافته است. به گفته مدیرعامل و مدیر سئو خبرگزاری ایتالیاییANSA ، چالش موجود این است که هیچ پاسخی در بازار به رشد اطلاعات دیجیتالی داده نشده است.

می توان گفت تبلیغات محلی در نتیجه بحران مالی در این بخش از بین رفته و یک بحران اقتصادی طولانی و جدی در انتظار ماست. در این رابطه، یک اکوسیستم خبری محلی ضعیف منجر به آگاهی پایین عموم مردم می شود. این موضوع، خصوصا هنگام شیوع یک بیماری همه گیر که تجزیه و تحلیل داده های بهداشت عمومی برای به روز نگه داشتن بسیاری از جوامع درخصوص تأثیر ویروس بر شهرها و سیستم مراقبت های بهداشتی محلی، ضروری است، مسئله ساز است.


•    ویروس کرونا، ویروس روزنامه نگاری و هوش مصنوعی
در روی دیگر صنعت رسانه، سردمداران خبری می دانند ویروس کرونا، نوعی ویروس روزنامه نگاری است. در واقع همان طور که کریس کالینز، سردبیر ارشد اجرایی بلومبرگ در گفتگویی در دانشکده اقتصاد لندن تشریح می کند، این همه¬گیری «داستان داده نهایی» است. بلومبرگ یکی از سازمان هایی است که از سیستم های هشدار هوش مصنوعی برای نظارت بر رسانه های اجتماعی و سایر منابع داده برای دیدگاه های مربوط به ویروس کرونا استفاده می کند تا به محض ظهور روند یا ناهنجاری در داده ها، خبرنگاران را مطلع کند. 

در اینجا، توصیف قابل تأمل فیلسوف انگلیسی، آلن دو باتن، از روزنامه نگاری به عنوان پیگیری مصمم برای ناهنجاری، معنای واقعی پیدا می کند زیرا سازمان های خبری برای اتخاذ شیوه های الگوریتمی رقابت می کنند. آمارها در داده ها به پیش بینی وقایع خبری کمک می کند و روزنامه نگاران را به داستان بعدی خود سوق می دهد مانند اینکه شیوع بعدی کووید 19، قرار است کجا باشد؟ آیا زیرساخت های مراقبت های بهداشتی برای مقابله با هجوم بیماران آماده می شود؟


•    علم داده در خدمت سازمان های خبری
سازمان های خبری مدت زیادی است با تجزیه و تحلیل حرکت شاخص های سهام و استنباط تأثیر بالقوه آنها بر اقتصاد،  به دنبال سیگنال در داده ها هستند. آنچه تغییر کرده این است که روزنامه نگاران اکنون تعداد زیادی از شاخص¬های داده و معیارهای حقیقی و ابزارهای قدرتمند هوش مصنوعی برای کسب بینش درباره موضوع را در اختیار دارند. در طول دوران کرونا، خبرنگاران از داده-های اقتصادی و معیارهای بهداشتی در سراسر کشورها، مناطق و شهرها استفاده کرده اند تا نتایج اصلی این داستان جاری را در مقاطع مختلف پیدا کنند.

 

به گفته دیوید لورنته، مدیرعامل خبرگزاری Narrativa که دفتر مرکزی آن در اسپانیاست: «این بحران، تجارت ما را تغییر داد. مناطق کلیدی که ما تمرکز خود را بر روی آنها قرار داده ایم مانند پوشش اخبار ورزشی، طی چند روز پس از بروز همه گیری، از رده خارج شد. ما مجبور شدیم تجارت خود را بازتعریف کنیم و بر خلق ارزش برای مشتریان خود یعنی تولید محتوا درباره کووید 19، تمرکز نماییم.»


•    ابزارهای داده در اتاق های خبر
نشریه برجسته اخبار سلامت STAT News که برخی از گزارش¬های خود را در مورد ابزارهای داده از جمله ردیاب کووید 19 و موارد مشابه، منتشر می کند، تأثیر همه گیری را در سیستم مراقبت های بهداشتی با استفاده از داده های عمومی و مدل های آماری پایه ریزی کرده است. این اندازه¬گیری جدید که از طریق دانش داده تهیه شده توسط Applied XL و داده های مرکز نوآوری روستایی به¬دست آمده، نه تنها زمینه گزارش STAT را فراهم می کند، بلکه توسط موسسات خبری همچون US News & World Report  و فاکس نیوز، به عنوان رسانه های مهم آمریکا، برای تعیین کمیت تأثیر بر زیرساخت های بهداشتی در مناطق روستایی استفاده شده است.

جذابیت استفاده از داده ها این است که گویا هستند و اساسا فیلتر نشده اند، بنابراین خوانندگان می توانند اطلاعات را در زمان واقعی کشف و تجزیه و تحلیل کنند. همان طور که در دوران کووید 19، اخبار و رویدادهای مهم می نویسیم ردیاب ما در کمک به خوانندگان برای درک عظیم بحران بهداشت عمومی که دامنه و مقیاس آن گاهی فراتر از درک ماست، بسیار حیاتی بوده است.

اتاق های خبر به سرعت روش های جدیدی را برای متنی سازی اطلاعات فراتر از سنجه¬های سنتی شناسایی می کند. مثلا نشریه دیجیتالی Axios از داده های نوشیدنی هایی که در مکان های آزاد یافت می شود، برای جلب اعتماد مصرف کنندگان درباره بازگشایی شهرها در میان همه گیری کرونا استفاده می کند. این فرم گزارش دهی به کمک شاخص های جایگزین پس از پایان همه گیری، به سایر بخش های سازمان های خبری حمل و نقل، مسکن، اقتصاد محلی، اجرای قانون، آموزش و سایر موارد گسترش می یابد.

•    هوش مصنوعی، اخبار محلی و تولید محتوای خودکار
سازمان های خبری محلی می توانند با بهره گیری از ابزارهای تحلیل منبع باز و دوره های آنلاین رایگان برای روزنامه نگاران، از کتابخانه های یادگیری ماشین برای تهیه گزارش استفاده کنند. همکاری با اتاق های خبر دیگر و مشارکت با موسسات دانشگاهی برای اشتراک گذاری دانش و منابع نیز می تواند سرعت تصویب و نهایی سازی گزارش را تسریع کند. به عنوان مثال اندیشکده رسانه ای دانشکده اقتصاد لندن، اخیرا از همکاری بیش از 20 سازمان خبری بین المللی برای نمونه سازی اولیه از راه حل های روزنامه نگاری مجهز به هوش مصنوعی و بحث درباره تاثیر هوش مصنوعی بر روزنامه نگاری در دوران کرونا خبر داد.

به گفته نیک دیاکوپولوس، استاد روزنامه نگاری رایانه ای از دانشگاه نورث وسترن، با توجه به اهمیت داده ها در روایت داستان کووید 19، در سطح ملی و محلی، روش های جالبی برای استفاده از تولید محتوای خودکار برای تقویت اخبار محلی درباره بحران وجود دارد. یک نمونه مناسب در این زمینه،Big Local News Case Mapper  است که یک نقشه و نمودار قابل جاسازی را ارائه می دهد تا رسانه های محلی بتوانند از آن استفاده کنند. در اینجا نیز ممکن است فرصت های استفاده نشده ای برای استفاده از هوش مصنوعی وجود داشته مانند اینکه خبرنگاران را در مورد مکان هایی که روند نگران کننده ای دارد، آگاه می کند.


    شیوه جذب مخاطب و کسب درآمد
با بهره گیری از علم داده و هوش مصنوعی، سازمان¬های خبری قادرند داده¬های بلادرنگ رویدادها و اطلاعات تهیه شده در شهر یا محله خاص را به شیوه موثرتر، به خوانندگان ارائه دهند. در صنعتی که با کاهش درآمد همراه است، اخبار محلی در مورد بهداشت عمومی می تواند به عنوان یک نقطه ورود مهم برای جذب مخاطب و درآمد در آینده تبدیل شود.

نظرات کاربران