جمعه, 31 فروردین ماه 1403

کد خبر: 632

تاریخ خبر: 1398/10/23

عالیس، طلای سفید صداوسیما

با احتساب مدت زمان پخش تیزر‌های عالیس به ۶۹۰ ثانیه می‌رسیم و با ضرب در حداقل دو بار پخش در شبانه‌روز، عدد ۱۳۸۰ ثانیه به دست می‌آید؛ یعنی ۲۳ دقیقه. رقمی که با محاسبه ۹ میلیون برای هر ثانیه به دست می‌آید، ۶۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود. اگر این عدد را در ۳۱ روز ضرب کنیم، به عدد شگفت‌انگیز ۱,۸۶۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ می‌رسیم.

به گزارش تبلیغات نیوز، تبلیغات عالیس در صداوسیما بعد از گذشت ماه ها همچنان موردتوجه و نقد و بررسی منتقدان و صاحبنظران عرصه رسانه و تبلیغات است. تهران پرس در این رابطه نوشت: با توجه به هزینه‌های بالای تبلیغات تلویزیون، این سوال برای هر بیننده‌ای پیش می‌آید که عالیس چقدر درآمد دارد که چنین هزینه‌های میلیاردی را به‌صورت مداوم تقبل می‌کند. آیا صداوسیما از فروش هر دوغ یا آب‌معدنی سود می‌برد؟

میانگین هزینه برای هر ثانیه تبلیغ تلویزیونی
تعرفه هزینه‌های تبلیغات در تلویزیون در سایت این سازمان و بخش آگهی‌ها موجود است. جداولی که پیچیده است و حساب و کتاب‌هایش متفاوت، اما می‌توان حدودی به یک‌سری ارقام دست پیدا کرد. ماه‌های سال ضریب می‌خورند و ساعت‌های پخش و شبکه‌ها هم هرکدام ضریب خودشان را دارند. مثلا قبل، بعد و حین برنامه‌هایی مانند «دورهمی»، «خندوانه»، «فوتبال‌های زنده» یا «نود» (که دیگر پخش نمی‌شود) قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

محصولات عالیس شبانه‌روز از تلویزیون تبلیغ و تمام ساعت‌ها و شرایط را شامل می‌شوند. اما اگر به سایت عالیس و سازمان صداوسیما مراجعه کنیم، به اطلاعات جالبی برمی‌خوریم.

بیشترین زمان تیزر‌های عالیس متعلق به تبلیغ «من یک پدرم» با دو دقیقه و ۵۸ ثانیه است و کمترین آن‌ها هم به تبلیغ تکی هر محصول اختصاص دارد با ۲۰ ثانیه. میانگین هزینه تبلیغات در تلویزیون را با توجه به شب و روز، سریال‌ها، پخش مستقیم والیبال تیم ملی ایران (هنوز لیگ فوتبال ایران و بازی‌های خارجی شروع نشده است و قیمت‌ها قبل، بعد و بین دو نیمه فوتبال بیشتر می‌شود)، برنامه‌های ترکیبی و… نزدیک به ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان برای هر ثانیه در نظر گرفته شده است.

قطعا این رقم به‌صورت میانگین و تقریبی به دست آمده، اما مبنایش جداول خود سازمان صداوسیماست. این عدد نهایتا ممکن است ۵۰۰ هزار تومان تفاوت داشته باشد. برای اینکه جانب انصاف را رعایت کرده باشیم، عدد میانگین را ثانیه‌ای ۹ میلیون تومان در نظر می‌گیریم.

پس مبنای محاسبه هزینه تبلیغات عالیس ثانیه‌ای ۹ میلیون تومان شد. عالیس تیزر‌های متفاوت و متنوعی از محصولاتش ساخته که در سایت و فضای مجازی قابل‌دسترسی است و برای هر محصول، تیزر‌های ۲۰ ثانیه‌ای ساخته است که با مبنای ۹ میلیون تومان، هزینه پخش آن ۱۸۰ میلیون تومان می‌شود. اما این کمترین رقمی است که این شرکت پرداخت می‌کند. این عدد فقط برای یک تیزر و یک نوبت پخش است.

بر مبنای پنج شبکه تلویزیونی، تعداد دقایق پخش تیزر‌ها و هزینه‌های آن‌ها را محاسبه می‌کنیم. تبلیغات عالیس از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش می‌شود، اما اینجا شبکه‌های ۱، ۲، ۳، ۵ و نسیم مورد استناد قرار گرفته است و حداقل دو بار پخش برای هر آگهی در نظر گرفتیم. با احتساب مدت زمان پخش تیزر‌های عالیس به ۶۹۰ ثانیه می‌رسیم و با ضرب در حداقل دو بار پخش در شبانه‌روز، عدد ۱۳۸۰ ثانیه به دست می‌آید؛ یعنی ۲۳ دقیقه.

کافی است این عدد را در پنج شبکه‌ای که قبل‌تر گفتیم، ضرب کنیم. تلویزیون روزانه ۱۱۵ دقیقه تبلیغات از شرکت عالیس را فقط در پنج شبکه پخش می‌کند؛ زمانی بیشتر از یک فوتبال و حتی فیلم سینمایی. رقمی که با محاسبه ۹ میلیون برای هر ثانیه به دست می‌آید، ۶۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود. اگر این عدد را در ۳۱ روز ضرب کنیم، به عدد شگفت‌انگیز ۱,۸۶۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ می‌رسیم.

قطعا جای خوشحالی است که همزمان با سال رونق تولید، در کشورمان شرکتی وجود دارد که آنقدر درآمدزایی دارد که چنین رقمی را فقط برای تبلیغات هزینه می‌کند. با این ارقام البته باید ببینیم باز هم صداوسیما از نبود بودجه گله می‌کند یا خیر. منتظر توضیحات باجزئیات شرکت عالیس و سازمان صداوسیما هستیم تا اگر واقعیت غیر از اعداد گزارش ماست، اصلاح و اطلاع‌رسانی شود.

       

حال تبلیغ عالیس به مدل نوشیدنی‌های الکلی، تغییرات فرهنگی آرام آرام و تدریجی صورت می‌گیرند؛ گاه در قامت یک تبلیغ، یا گاه رفتار و پوشش به رنگ سلبریتی و گاه در فیلم‌ها و سریال‌ها و حالا در صدا و سیمایی که باید نقش ترویج فرهنگی خاص ایرانی باشد و باید نگران شتاب یافتن تغییرات شد.

حالا چطور فرهنگ جامعه تغییر می‌کند و ما آن را قبول میکنیم؟ یا تغییرات سبک زندگی چگونه رخ می‌دهند؟
سهم ما در تحقق این تغییرات چقدر است؟
آقایان! منافع اقتصادی حاصل از تبلیغات بازرگانی سبب غفلتتان از آنچه ترویج می کنید، نشود.

نظرات کاربران