سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد جدید گردشگری ایران شناخته میشود و در یکی دو سال اخیر کمپینهای مختلفی برای معرفی و جذب گردشگر به این بهشت گمشده به راه افتاده، اما اوضاع تاسیسات و زیرساختهای گردشگری این استان با تبلیغات سفر همخوانی ندارد.
به گزارش تبلیغات نیوز، نام سیستان و بلوچستان برای عامه مردم ایران با محرومیت گره خورده، این بخش از خاک ایران که روزگاری مردمانش حس میکردند فراموش شدند با ابزار گردشگری دریچهای تازه به روی توسعه میبیند. گوشه گوشه خاک ایران ظرفیتهای مختلفی برای توسعه دارد و سیستان و بلوچستان از جاذبههای بکر خود استفاده کرد تا با کشاندن گردشگران به منطقه جریان سرمایه را جذب کند.
از زمانی که در دو سال گذشته تبلیغات گردشگری سیستان و بلوچستان آغاز شد تاکنون براساس آمارهای دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری کشور، ورود گردشگران به جنوب شرق کشور رشد زیادی داشته است. این رشد را میتوان در اثر تبلیغات مثبت گردشگران و فعالان حوزه گردشگری چابهار و سیستان و بلوچستان دانست که در این مدت همت کردند تا چهرهای واقعی از استان پرحاشیهای که برای عامه مردم مهر ناامنی بر پیشانیاش خورده بود، نشان دهند.
برنامه گردشگری سیستان و بلوچستان تازه در روزها ابتدایی خود است، اما اقبال خوب مردمی که دیگر از مقاصد معمول گردشگری و شلوغی شمال کشور خسته شده بودند نشان داد که بهشت گمشده ایران توانسته تا حدودی از زیرسایه تصویر منفی خارج شود.
مجتبی میرحسینی، معاون گردشگری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان گفت: حرکت گردشگری استان یک حرکت چهار ساله است، در سال ۱۳۹۴ زمانی که مسئولیت معاونت گردشگری استان را عهده دار شدم در حدود هفت سال بود که طرح جامع گردشگری استان در کتابخانه خاک میخورد. این طرح در ۲۰ جلد به طور دقیق شرایط استان را سنجیده و برنامههای عملیاتی و راهبردهایی تا سال ۱۴۰۱ تعریف کرده بود، اما تغییر متد مدیران باعث شد که به این طرح توجهی نشود. در همان سال این طرح به روز رسانی شد و از دل آن "سند توسعه گردشگری سیستان و بلوچستان" در آمد و حرکت خود را یک برنامه آغاز کردیم.
وی ادامه داد: طبق این برنامه و با توافق استاندار و رئیس سازمان میراث فرهنگی وقت (مسعود سلطانیفر)، سال ۱۳۹۶ به عنوان سیستان و بلوچستان مقصد جدید گردشگری ایران نامگذاری شد. در این سال ۳۰ درصد یارانه سفر برای تورهای سیستان و بلوچستان اعطا شد ضمن اینکه سعی بر این بود تا زیرساختها و تاسیسات گردشگری بهبود یابند. در بازه زمانی سال ۹۴ تا امروز تاسیسات گردشگری استان سه برابر شده و به عدد ۱۵۰ رسیده است.
میرحسینی با بیان اینکه "در واقع در این سالها و به خصوص سال ۱۳۹۶ بذرپاشی در حوزه گردشگری انجام شد تا اینکه محصول آن در سال ۱۴۰۰ برداشت شود." توضیح داد: سعی کردیم تا آرام آرام ارتباط بین جامعه ایرانی و سیستان و بلوچستان ایجاد و تصویر ذهنی مردم را نسبت به این منطقه ترمیم بخشیم. در سال ۱۳۹۷ با توجه به فقر اطلاعاتی که درباره سیستان و بلوچستان وجود داشت، حداکثر توان خود را بر روی حوزه تولید محتوا قرار دادیم. در ادامه سند توسعه گردشگری، پویش ملی سفر به سیستان و بلوچستان به سازمان میراث فرهنگی پیشنهاد شد و با دستور رئیس سازمان (وزارتخانه) دبیرخانه آن شکل گرفت. در این پویش تبلیغات گستردهتری نسبت به سالهای گذشته اتفاق و کمپینهای مختلفی از جمله "سیستان را ببینیم و بلوچستان را بشنویم" به راه افتاد.
تبلیغات هدفمند و موفق سیستان
ماجراجویان و افراد تاثیرگذار در حوزه سفر همواره به دنبال جاذبهها و مقاصد بکری هستند تا به واسطه معرفی آن افتخار کشف آن را به نام خودشان ثبت کنند. سیستان و بلوچستان مملو از این مقاصد دست نخورده است که در فضای مجازی بارها و بارها درباره آنها شنیدهایم. حتی نام روستای منحصر به فرد "دَرَک" نیز اولین بار در توییتر به میان آمد. تمام این اتفاقات اهمیت رسانه و بازاریابی نوین را در گردشگری نشان میدهد، شیوهای که به با برنامهریزیهای گوناگون به خوبی در سیستان و بلوچستان جواب داد.
معاون گردشگری استان سیستان و بلوچستان با اشاره به برنامههای تبلیغاتی گردشگری استان، اظهار کرد: در این مدت برنامههایی مانند تورهای آشناسازی برای قشرهای خاص (فمتور)، شبهای فرهنگی سیستان و بلوچستان در دیگر استانها و پویشهای رسانهای برگزار شد. همچنین برای اولین بار در ۴۰ سال اخیر از تهران تمرکززدایی شد و برنامه ملی روز جهانی گردشگری که هرساله در پایتخت بود، سال جاری در زاهدان برگزار شد.
وی افزود: تمام این فعالیتها باعث شد تا در کنار مقاصد سنتی گردشگری ایران، سیستان و بلوچستان و خصوصا چابهار نیز به عنوان یک مقصد معرفی شوند. ضمن اینکه سرمایهگذاری در استان رشد داشته و ضریب اطمینان آن افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر ۵۴ پروژه گردشگری با حجم سرمایهگذاری ۷۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است.
دیروز بحث اصلی تبلیغات بود، امروز تاسیسات!
بسیاری از افرادی که به واسطه تبلیغات گسترده به سیستان و بلوچستان سفر کردند از کمبود زیرساختهای گردشگری در این منطقه گلایهمندند. علیرغم تبلیغات گسترده و شتابزدهای که برای سفر به سیستان و بلوچستان صورت گرفته، تاسیسات گردشگری در این منطقه توسعه نیافته و حتی در برخی از ابتدایی ترین آنها مشکلات اساسی وجود دارد. بسیاری از فعالان و متخصصان گردشگری نیز این انتقاد را به سیاستهای وزارت گردشگری داشتهاند که چرا به جای خرج تبلیغات برای زیرساختها هزینه نشده است.
معاون گردشگری استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به این انتقادات، تاکید کرد: بحث تاسیسات و زیرساختها امروز مطرح میشوند، در صورتی که همین فعالان گردشگری در سالهای گذشته خواهان تبلیغات بودند. از سال ۱۳۹۵ تا کنون بیش از ۴۰۰ تورلیدر را دعوت و برای آنها تور آشناسازی برگزار کردیم، اگر امروز درک، بریس، کوههای مریخی و چابهار مطرح هستند به دلیل کارهایی است که در سالهای گذشته انجام شد.
وی ضمن تایید کمبود تاسیسات و خدمات گردشگری، خاطرنشان کرد: تقریبا تمام کسانی که به سیستان و بلوچستان سفر کردند، میگویند که زیرساختهای گردشگری متناسب با تبلیغات نیست که درست هم میگویند. نیاز امروز گردشگری سیستان و بلوچستان زیرساخت و تاسیسات است، مردم استان سیستان و بلوچستان پذیرفتند که گردشگری میتواند جایگزین کشاورزی و دامداری باشد.
میرحسینی افزود: مطالب در مورد کمبود زیرساختهای گردشگری در استان کاملا درست است. برای جبران بخشی از کمبود زیرساختی بودجه ۴۰۰ میلیون یورویی را با موافقت رهبری جهت اتصال چابهار به راهآهن سراسری تا سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده. در حوزه اقامت نیز با همکاری مردم به دنبال افزایش تاسیسات و استاندارسازی هستیم تا عرضه و تقاضا گردشگری به میزان برابر برسد.
قوانین حمایتی در حوزه گردشگری وجود ندارد
هر کشوری در راستا سیاستهای توسعه گردشگری قوانین حمایتی وجود دارد. این قوانین شامل اختصاص زمین رایگان توسط دولت به بخش خصوصی برای راهاندازی زیرساختهای گردشگری و یا دیگر تسهیلات است. در قوانین ایران به دلیل اینکه دیدگاه صحیح و علمی نسبت به گردشگری در هیچیک از دولتها وجود نداشته، خبری از این تسهیلات نیست و بخش خصوصی باید بدون هیچگونه حمایتی به حوزه گردشگری ورود پیدا کند.
معاون گردشگری استان سیستان و بلوچستان در این رابطه گفت: در ایران قوانین حمایتی لازم برای سرمایهگذاری در حوزه گردشگری وجود ندارد، این در حالی است که قوانین مختلفی از جمله در اختیار گذاشتن زمین رایگان برای خدمات گردشگری در کشورهایی چون ترکیه و امارات وجود دارد. بنابراین در حوزه پیچیده گردشگری قوانین حمایتی به روزتری نیاز است. در همین رابطه از سازمان هدفمندسازی یارانهها درخواست کردیم تا هزینه سفر هوایی برای تورها به مقصد سیستان و بلوچستان نیمبها شود.
چابهار میزبان وزرا گردشگری کشورهای حاشیههای اقیانوس هند
از زمان تحریم دوباره ایران، تنها کانال ارتباطی اقیانوسی ایران یعنی بندر چابهار اهمیت ویژهای برای اقتصاد ایران پیدا کرده است. علاوه بر مراودات اقتصادی این منطقه به دلیل ارزانی و نزدیک بودن به کشورهایی چون هند و عمان میتواند مقصد بسیار مناسبی برای گردشگران خارجی باشد. تنها استان اقیانوسی ایران میتواند انحصار را از خلیج فارس بشکند و به عنوان مقصد تفریحی تجاری برای کشورهای منطقه بدل شود.
میرحسینی درباره میزبانی چابهار از وزرا گردشگری کشورهای اقیانوس هند، تصریح کرد: سال آینده به عنوان "سیستان و بلوچستان میزبان وزرا گردشگری حاشیه اقیانوس هند" نامگذاری شده تا به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای حاشیه اقیانوس هند به صورت کامل در مقیاس ملی نقش آفرینی کنیم. برای برگزاری این رویداد چند تاریخ پیشنهاد شده و درحال رایزنی با وزارت امور خارجه هستیم، اما به احتمال زیاد در بهمنماه سال آینده و پیش از نمایشگاه گردشگری تهران میزبان وزرا خواهیم بود.
برگزاری این رویداد با پوشش رسانهای قوی ضمن امن نشان دادن منطقه میتواند راهی برای دیپلماسی گردشگری با کشورهای منطقه باشد. کشورهایی که اکنون بیش از هر زمان دیگری به کمک آنها برای ارزآوری و فعالیتهای اقتصادی نیازاست.
میراث فرهنگی کاری نکرده است
گردشگری سه رکن اساسی دارد، جامعه محلی، متخصصان و دولت. این صنعت یکی از معدود صنایعی است که دولت در آن نقش اساسی ندارد، اما با این حال به عنوان سیاست گذار میتواند در سایه بسیاری از معادلات را تعیین کند. فعالان گردشگری سیستان و بلوچستان در این چند ساله همپا و حتی جلوتر از دولت در راستای تحقق اهداف گردشگری این استان و نجات آن از رکود به واسطه گردشگری پیش رفتند.
یکی از فعالان مسلم بارکزئی است که درباره اقدامات وزارت میراث فرهنگی برای رونق گردشگری در سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایمنا گفت: میراث فرهنگی باید زیر ساخت ایجاد کند، اما تاکنون در این حوزه موفق نبوده و در واقع کاری نکرده است. در بحث تبلیغات نیز خود مردم، گردشگران و فعالین حوزه گردشگری در حال انجام کارهایی هستند. جذب گردشگر در این مدت بسیار بیشتر شده، اما جذب گردشگر را میراث فرهنگی انجام نداده است؛ البته ناگفته نماند که میراث نیز تلاش کرده اما معتقدیم که تبلیغات خود گردشگران از زیباییهای منتطقه باعث ورود گردشگران زیادی در سیستان و بلوچستان شد.
وی اعتمادسازی که گردشگران انجام دادند را باعث توجه مردم به زیباییها و امنیت سیستان و بلوچستان دانست و تصریح کرد: انتظار ما از میراث فرهنگی جذب سرمایه گذار برای ایجاد تاسیسات گردشگری است. برنامهها و پروژههای وزارت میراث فرهنگی تنها روی کاغذ است و هنوز اتفاق خاصی رخ نداده. وزارت میراث فرهنگی چندین پروژه تعریف کرده و حتی احتمال اینکه اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده باشد نیز وجود دارد، اما تاکنون کاری که اجرایی شده باشد وجود ندارد. به جز حوزه میراث فرهنگی که کارهای خوبی مانند ثبت ملیها در منطقه انجام پذیرفته، دیگر چیزی ندیدیم.
کمپینهای تبلیغاتی و شبهای فرهنگی دور ریختن پول است
این فعال گردشگری با بیان اینکه "معاونتهای گردشگری و سرمایهگذاری کاری خاصی نکردهاند" خاطرنشان کرد: برگزاری رویدادهایی مانند شبهای فرهنگی تاثیری ندارد و مصداق پول را دور ریختن است. بحث تبلیغ را خود گردشگران انجام میدهند، به عنوان مثال در نوروز گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر به چابهار آمد و میلیونها عکس از منطقه منتشر شد. این عکسها و انتقال تجربیات مهمترین محرکها برای تبلیغ و ترغیب برای سفر به سیستان و بلوچستان است.
بارکزئی ادامه داد: برگزاری شبهای فرهنگی سیستان و بلوچستان در اصفهان و دیگر شهرها کار بیهودهای بود، چراکه سادهترین تاسیسات گردشگری مانند سرویس بهداشتی در منطقه وجود ندارد. با این کمبود زیرساخت اگر بر فرض اصفهانیها به سیستان و بلوچستان بیایند قطعا ناراضی باز خواهند گشت. نیازی نیست که میراث در حوزه تبلیغات سرمایه گذاری کند بلکه باید همین پول را در حوزه زیرساخت سرمایه گذاری کند.
وی افزود: کمپین "سیستان را ببینید، بلوچستان را بشنوید" ناکارآمد است، فیلمهایی که این گروه تهیه میکنند سر جمع ۴۰۰ بازدید ندارند و نمیدانم منظور از این کمپینها چیست.میراث فرهنگی زحمت کشیده، اما بار اصلی تبلیغات بر دوش گردشگران و فعالین گردشگری بوده است. میراث فرهنگی ۴۰ سال است درحال تبلیغ سفر به سیستان و بلوچستان است، آیا در این دوسال که شاهد رشد گردشگری در منطقه چابهار هستیم تغییر رویکردی در دستگاه میراث فرهنگی اتفاق افتاده است؟در این چند سال شبکههای مجازی و تصویر امن و درستی که از سیستان و بلوچستان در آنها مخابره شده عامل اصلی ورود گردشگران هستند.
معاونت سرمایهگذاری را تقویت کنید
وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دستگاهی عریض و طویل با شش معاونت است(میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری، توسعه مدیریت، سرمایهگذاری) است که همواره معاونتی مانند سرمایهگذاری که نقش اساسی و مهم داشته در حاشیه بوده است. در برخی ادارات کل معاونت سرمایهگذاری و گردشگری با هم تلفیق شدند که این سیاست میتواند مانند تیغ دولبهای عمل کند. آنچه که مسلم است، ناتوانی دستگاه اجرایی و سیاستگذار اصلی گردشگری کشور در جذب سرمایه گذار است.
بارکزئی دراین باره اظهار کرد: همانگونه که در وزارت میراث فرهنگی معاونتی به نام گردشگری وجود دارد، معاونت سرمایه گذاری هم است. جذب سرمایهگذار هم وظیفه میراث فرهنگی است. برای ادامه رشد گردشگری در سیستان و بلوچستان تنها به زیرساخت نیاز است. میراث فرهنگی باید تمام معاونتها را تعطیل کرده و تنها معاونت سرمایهگذاری را قوی کند. در این صورت گردشگران به شدت به چابهار خواهند آمد. اکنون هیچ کدام از ماشینهای گردشگری سهمیه سوخت ندارند و در نتیجه هزینه تورها بالا میرود. زمانی که تاسیساتی مانند سرویس بهداشتی وجود نداشته باشد گردشگر ناراضی باز میگردد.
این فعال گردشگری به بروکراسی اداری و مراحل اخذ مجوز برای احداث تاسیسات گردشگری نیز اعتراض داشت و گقت: برای گفتن یک مجوز بومگردی چندین بار از چابهار هزار کیلومتر راه را طی کردم و به زاهدان رفتم. این مجوز برای یک پیرمردی است که راضی شده بوم گردی راهاندازی کند، اما این مسیر را نمیتواند طی کرد. علیرغم اینکه اداره کل میراث سیستان و بلوچستان تفیذ اختیار به ادارات خود داده، اما این پیرمرد چندین بار به زاهدان رفته و در اخذ مجوز ناتوان بوده. بروکراسی اداری نیز باید چابکتر و تسهیل شود.
شتابزده عمل نکنیم تا اصول توسعه پایدار رعایت شود
اگرچه سیستان و بلوچستان یک نمونه موفق در بخش تبلیغات گردشگری بوده، اما در بخش خدمات و زیرساختها بسیار ناتوان عمل کرده است. نباید هیچگاه فراموش کرد که گردشگری یک تیغ دو لبه است که در صورت کنترل نکردن افسار آن نه تنها موجب رشد اقتصادی نمیشود، بلکه تمام منابع را نیز نابود خواهد کرد. توسعه پایدار گردشگری اصلی است که موجب رشد و توسعه پایدار اقتصادی یک منطقه میشود.
روند شتابزده سیستان و بلوچستان در گردشگری اگر با توسعه زیرساختها و تاسیسات توام با تبلیغات همراه نباشد موجب افت حضور گردشگران و بدنامی این مقصد خواهد شد. در این صورت گردشگری مانند یک مسکن عمل کرده که تنها برای مدت کوتاهی زخم اقتصادی منطقه را درمان میکند، اما بعد از آن این زخم را با عفونت بیشتری رها خواهد کرد. عدمشتابزدگی و پیروی از اصول توسعه پایدار میتواند گردشگری را ابزار توسعه بلندمدت این استان محروم قرار دهد تا نه تنها در بُعد ملی بلکه در بعد بین المللی نیز به بازیگر مهمی در گردشگری منطقه جنوب ایران تبدیل شود.
منبع: ایمنا
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران