پنجشنبه, 06 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 173

تاریخ خبر: 1398/05/05

نقد کمپین تبلیغاتی عالیس: هوشمندانه یا ضدتبلیغ؟

تبلیغات عالیس طی روزها و هفته های گذشته در تابستان 98، از صبحگاه تا شامگاه،  تیزرهای تلویزیونی را به خود احتصاص داده و پرچمدار آگهی های بازرگانی شده و سود بسیاری را نصیب صداوسیما ساخته است. در کنار آن محصولات دیگری مانند تن تاک، بیسکویت مادر و... نیز کمابیش خودنمایی می کنند.

به گزارش تبلیغات نیوز، با توجه به تداوم انتشار تیزر تبلیغاتی عالیس در شبکه های مختلف تلویزیونی و درآمد 1863 میلیارد تومانی تبلیغات آن برای صدا و سیما که در روزهای گذشته رسانه ای شده است، بررسی کمپین تبلیغاتی گسترده عالیس از سوی منتقدان عرصه تبلیغات بازرگانی خالی از لطف نخواهد بود. 

  • رویکرد انتقادی به کمپین عالیس: تبدیل تبلیغ به ضد تبلیغ

بانی فیلم با نگاه انتقادی به تبلیغات عالیس در تلویزیون نوشته است:

پخش تبلیغات مداوم و کلافه کننده محصولات چند شرکت از شبکه های سیما، جدا از مخاطبان بزرگسال، مایه اعتراض تماشاگران خردسال نیز شده است. بینندگان شبکه کودک در تماس با سامانه ۱۶۲ از پخش مداوم و نامرتبط این محصولات انتقاد کرده اند.

واحد بازرگانی صدا و سیما که از اوایل امسال با رویکردی عجیب دست به پخش تبلیغات پررنگ و بی حد و حساب چند برند داخلی از جمله عالیس و تن‌تاک زده، به گونه ای عمل کرده که این تیزرها بدل به ضد تبلیغ شده اند و حتی شنیده می شود کمپین هایی برای تحریم این محصولات، در پاسخ به نحوه عملکرد سودجویانه صدا و سیما نیز طراحی شده اند!

این تبلیغات تقریباً در تمام ساعات شبانه روز و در تمام شبکه ها، بدون توجه به مخاطب شناسی و ضوابط اصولی پخش آگهی روی آنتن می روند و مخاطبان را به جای تشویق به خرید محصول، دلزده و گریزان می کنند. جالب آنکه در ماه رمضان امسال نیز تلویزیون با پخش تیزرهای شرکت عالیس که در اقدامی نامتعارف، مصرف ماالشعیر را در سفره افطار ترویج می داد، موجبات اعتراض بینندگانش را فراهم کرده بود.

البته شنیده می شود واحد بازرگانی صدا و سیما در دریافت هزینه آگهی های برخی از این شرکتها به صورت تهاتری عمل می کند و گویا به جای بخشی از پول، در سود فروش محصولات آنها شریک شده و یا محصولاتشان را دریافت می کند! شیوه ای تازه که پیش از این انجام نشده بود و به نظر متأثر از شرایط اقتصادی بد جامعه است.

به گزارش بانی فیلم،خبر انتقاد بینندگان کودک از پخش بی رویه این تبلیغات را روابط عمومی شبکه در بخشی از خبر ارسالی به رسانه ها داده است. در این خبر آمده: «در ماه خرداد، ۲۴ درصد تماسها با سامانه تلفنی ۱۶۲ مربوط به شبکه کودک بوده و پس از آن، شبکه سه با ۲۱ درصد، شبکه یک با ۱۰ درصد، شبکه پنج با ۸ درصد و شبکه دو با ۵ درصد، رتبه‌های اول تا پنجم بیشترین میزان تماس با این سامانه را به خود اختصاص داده‌اند.براساس گزارش ماهانه روابط‌ عمومی سازمان صدا و سیما، از بیش از ۳۸۶۰ تماس بینندگان شبکه کودک با سامانه ۱۶۲، ۸۰ درصد به درخواست برنامه، ۱۰ درصد به تشکر و ۱۰ درصد به انتقاد از شبکه کودک اختصاص داشته است. مهمترین انتقادها از شبکه کودک، «پخش نشدن تصاویر موذنان نوجوان»، «پخش نشدن تصاویر ارسالی خردسالان در برنامه تو هدیه خدایی»، «پخش بیش از حد پیامهای بازرگانی و بی‌ارتباط با گروه سنی کودکان از جمله عالیس، تن‌تاک و نارتب» بوده است. شبکه کودک دارای دو کانال تخصصی «پویا» ویژه خردسالان زیر شش سال و «نهال» ویژه کودکان شش تا ۱۲ سال است که با تفکیک ساعت بر روی یک فرکانس پخش می‌شوند».

البته تلویزیون در پخش برخی از تبلیغات با محتوای انسان دوستانه تولید شده از سوی نهادها و سازمانهای دیگر نیز گاه چنان مسیر افراط را طی می کند که نه تنها تأثیرگذار واقع نمی شوند که دستمایه شوخی و تمسخر نیز قرار می گیرند. نمونه آن هم تیزر اهدای عضو بود که در ماه رمضان از شدت پخش، اثر معکوس پیدا کرد!

اخیراً نیز مدیر شبکه کودک سیما که آگهی بازرگانی محصولاتی چون تبلت مخصوص کودکان و نوجوانان، قابلمه، ماسک صورت، کرم دور چشم و … از شبکه او پخش می‌شود، با بیان اینکه این آگهی‌ها از طرف اداره کل بازرگانی سازمان انتخاب شده و به پخش می‌رسند و مدیران حتی در خصوص یک فریم از این آگهی‌ها هم نمی‌توانند اعمال نظر داشته باشند، نسبت به این امر اعتراض کرده بود.

باید دید این روند غیر حرفه ای و ناشیانه که صرفاً مبتنی بر اهداف مالی است، تا چه زمانی در صدا و سیما ادامه خواهد داشت. بویژه وقتی با یک سرچ ساده در اینترنت، به تصاویری از تخلفات تعدادی از شرکتهایی که تلویزیون تبلیغاتشان را به بینندگانش حقنه می کند در تولید محصولاتشان بر می خوریم که مخاطب را انگشت به دهان می گذارد!

  • رویکرد مثبت به کمپین عالیس: چهار موج تبلیغاتی هوشمندانه

از طرف دیگر یوسف ناجی از منتقدان تبلیغات، با نگاه مثبت به کمپین تبلیغاتی عالیس نوشته است:

گروه تولیدی عالیس به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع نوشیدنی‌ها درسطح کشور که کاملا خصوصی بوده. اهداف و سیاست‌های خود را در راستای راهبرد جهانی شدن و به‌منظوردستيابي به کیفیت جهاني، تامین رضایت کامل ذي‌نفعان، كاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي وخطرات شغلي در زمینی به مساحت 10 هکتار با زير بنايی حدودا معادل 45000 متر مربع در شهرک صنعتی چناران واقع گرديده است.

شرکت عالیس از اوایل سال 98 کمپین تبلیغاتی جدیدی طراحی و اجرا کرد با شعار 《عالیس برای خانواده. این شعار یک انتخاب هوشمندانه و در راستای سیاست های فروش عالیس مطرح و ارائه شد.

در روز های اول عالیس در تبلیغات تلویزیونی و رادیویی به صورت مکرر پخش شد به صورتی که اکثر مخاطبان صدا و سیما حداقل یکبار تبلیغ عالیس که فرآیند تولید شیرهای عالیس را توضیح می داد یا دیدند یا شنیدند.

آن قدر این تبلیغ تکرار شد تا سره زبان ها افتاد و همه از صادراتی بودن شیرهای عالیس و مزه ی فوق العاده ی آن و طبیعی بودن مزه های شیر کاکائو و نارگیل آن صحبت می کردند. آن قدر صحبت ها بالاگرفته بود که صدای عمده فروشان و فروشندگان درآمده بود دائما از فروش زیاد شیرهای عالیس و عدم توانایی شرکت بخش عالیس در تامین نیاز بازار می گفتند. به این صورت مشاوران و مجریان تبلیغاتی عالیس قدم اول را محکم و پر سر و صدا برداشتند.

در حین این شلوغی ها تبلیغات ماءالشعیر های عالیس جای شیرهای عالیس را در تبلیغات صدا و سیما گرفتند و باز هم داستان قبلی اما این بار با یک تفاوت. حالا که عالیس محبوب شده بود در موج دوم تبلیغات عالیس، خانواده هم حضور داشت. از اینجا پای یک خانواده ی سه نفره به تبلیغات عالیس باز شد.

در موج سوم تبلیغات، دوغ های عالیس که جزو اولین محصولات عالیس بود معرفی شدند اما این بارهم با تغییری کاملا هوشمندانه. خانواده سه نفره ی عالیس به یک خانواده ی پرجمعیت تبدیل شده بود و در پایان تبلیغات شعار کمپین تبلیغاتی عالیس ذکر می شد. حالا که عالیس وارد سفره های مردم شده بود باید خودش را در دله مردم جا می کرد و این شد شروع موج چهارم تبلیغات عالیس.

در موج چهارم دیگر خبری از معرفی محصولات نیست بلکه مردم شهرهای مختلف کشور با روش های مختلف از محصولات عالیس خرید می کنند و با خانواده مصرف می کنند.

در تبلیغات عالیس همه ی رنگ ها و افراد و صحنه های فیلم برداری و نور پردازی و صدا و … کاملا دقیق و درست انتخاب شده اند.

عالیس از موج اول تبلیغات مخاطب را با خود همراه کرد و در ابتدا کارخانه و روش تولید محصولاتش را به نمایش گزاشت سپس قدرت خود را به رخ دیگر تولید کنندگان و صادرکنندگان کشید و محبوبیت زیادی کسب کرد.

عالیس توانست همراه با افزایش مشتری و به دنبال آن افزایش فروش را با انتخاب درست جمعیت خانواده در تبلیغاتش به خوبی نشان دهد و از همراهی مردم سپاس گزاری کند.

در موج چهارم و ادامه ی تبلیغات دائما همراهی عالیس با خانواده های ایرانی یادآوری می شود و همراهی مردم با عالیس نشان داده می شود که این موج دوام فروش و محبوبیت بالای عالیس می شود.

و در نهایت باید به تیم طراحی، مشاوران و مجریان کمپین تبلیغاتی عالیس به خاطر چنین عملکرد فوق العاده ای تبریک و خداقوت گفت. تبلیغات عالیس نمونه ی بارز تلفیق تبلیغ، دعوت به خرید، همراهی و همدلی، عزت ملی و برندسازی است که می توناد الگوی شایسته ای برای دیگر شرکت ها صنایع باشد.

شراکت صد و سیما در سود عالیس

ایرنا نیز در گزارشی با انتقاد از تبلیغات گسترده عالیس، دلیل این امر را شریک بودن صدا و سیما در سود عالیس علیرغم پرداخت ناچیز برای ساخت تیزرهای این شرکت دانسته است.

کمتر کسی است که به تبلیغات پُرفشار و آزار دهنده عالیس در شبکه های مختلف صدا و سیما توجه نکرده باشد. دلیل بمباران تبلیغاتی محصولات عالیس در رادیو و تلویزیون چیست؟ بررسی‌های مردم سالاری نشان می‌دهد که دلیل این حجم از تبلیغات محصولات عالیس این است که صداوسیما در سود شرکت عالیس، شریک است!

به گزارش روزنامه مردم سالاری، برای آگاهی از جزئیات این موضوع، نوشته حاضر را تا انتها بخوانید. دو منبع آگاه در حوزه تبلیغات که به فعالیت‌های تبلیغاتی صداوسیما و آژانس‌های فعال در زمینه آگهی‌های بازرگانی آشنایی دارند به خبرنگار مردم سالاری گفتند که صداوسیما در افزایش فروش و سود شرکت عالیس شریک است و قرارداد تبلیغاتی این شرکت با صدا و سیما بر همین اساس بسته شده؛ این موضوع، دلیل تبلیغ پرفشار محصولات عالیس در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی است. نوشیدنی های عالیس، بیشترین وقت تبلیغات صدا و سیما را به خود اختصاص داده و حجم این تبلیغات به حدی بالا است که باعث آزردگیِ خاطر بسیاری از مخاطبان رادیو و تلویزیون شده است.

این حجم بالای تبلیغات، «مردم سالاری» را بر آن داشت تا درباره پشت پرده این تبلیغات پرفشار تحقیق کند و به گفتگو با افراد آگاه در این زمینه بپردازد. یک منبع آگاه در این مورد گفت که تیزرهای تبلیغاتی شرکت عالیس توسط یک شرکت تبلیغاتی در مشهد آماده شده و این شرکت «پول ناچیزی» بابت ساخت این تیزرها پرداخت کرده است. به گفته این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در پخش تبلیغات شرکت عالیس توسط صدا و سیما، آژانس‌های تبلیغاتی حضور ندارند و شرکت عالیس به‌صورت مستقیم با اداره کل بازرگانی صداوسیما قرارداد امضاء کرده است. کلیت این قرارداد به این صورت است که صداوسیما در افزایش فروش شرکت عالیس شریک است و به این دلیل در حجم زیاد به تبلیغ محصولات این شرکت می‌پردازد که فروش محصولات این شرکت بالا برود و مبلغ بزرگ‌تری به صداوسیما پرداخت شود! این منبع آگاه گفت که ساخت تبلیغات در ایران بسیار ارزان و پخش آن در صدا و سیما بسیار گران است؛ شرکت عالیس هم پرداخت ناچیزی بابت ساخت تیزرهای تبلیغاتی داشته و در عوض برای پخش این تیزرها، پذیرفته که بخشی از سود خود را به صدا و سیما پرداخت کند.

منبع آگاه دوم نیز در گفت و گو با مردم سالاری به این موضوع اشاره کرد که صداوسیما قراردادهای تبلیغاتی خود را با شرکت‌های مختلف منتشر نمی‌کند و کسی واقعاً به طور دقیق و با جزئیات کامل نمی‌داند که در این قراردادها چه می‌گذرد. به گفته این منبع مطلع، شنیده‌ها حاکی از این است که صداوسیما در فروش شرکت عالیس شریک است و درصدی از فروش محصولات این شرکت به صداوسیما تعلق می‌گیرد. منبع آگاه دوم بر این عقیده بود که صداوسیما در سود دو شرکت دیگر که تبلیغات آن‌ها از صدا و سیما پخش می‌شود و اتفاقاً در حوزه مواد غذایی نیز فعال هستند، شریک است. روزنامه فرهیختگان اخیراً در گزارشی برآورد کرده است که درآمد صداوسیما از محل تبلیغات عالیس، تنها در پنج شبکه تلویزیونی، «ماهانه یک هزار و ۸۶۳ میلیارد تومان» است. منبع آگاه نخست در گفت و گو با مردم سالاری با رد این عدد گفت: «بزرگ ترین قرارداد تبلیغاتی صداوسیما در سال جاری با یک هُلدینگ ایرانی است که این هلدینگ حدود ۱۷ برند مختلف دارد و کل مبلغ قرارداد برای یک سال، حدود هزار میلیارد تومان است». به گفته وی، تمام برندهای این هلدینگ توسط صداوسیما در طول سال تبلیغ می‌شوند و برآوردِ مبلغ ۱,۸۶۳ میلیارد تومان بابت تبلیغات عالیس در یک ماه، برآوردی نادرست است.

انحصار تبلیغاتی عالیس و ایرادهای آن
این پدیده‌ای بی‌سابقه است که صداوسیما با یک قرارداد تبلیغاتی در سود یک شرکت تولیدی شریک شود. در واقع، با شریک شدن صداوسیما در سود شرکت عالیس، این رسانه مستقیماً وارد فعالیت‌های تولیدی می‌شود که این موضوع، هیچ سنخیتی با رسالت آن ندارد. ادغام قدرت رسانه‌ای با فعالیت اقتصادی، به هیچ وجه درست نیست چرا که باعث ایجاد تبعیض بین بنگاه های اقتصادی مختلف می‌شود و به بنگاهی که قدرت رسانه‌ای دارد، به راحتی این اجازه را می‌دهد تا سهمِ بازارِ سایر رقبا را به تصرف خود درآورد. در این مورد خاص، انحصار تبلیغاتی عالیس در صدا و سیما و تبلیغات پرفشار این شرکت ممکن است باعث شود تا فروش شرکت‌های رقیبِ عالیس، به نحو قابل توجهی کاهش یابد. در واقع، انحصار تبلیغاتی، شرایط رقابت آزاد بین شرکت های فعال در یک حوزه اقتصادی را از بین می‌برد. علاوه بر این، صدا و سیما یک رسانه خصوصی که از محل درآمدهای خصوصی اداره شود، نیست.

صدا و سیما با منابع مالی عمومی اداره می‌شود و خط‌مشی آن نیز باید در راستای منافع عمومی باشد. این رسانه حق ندارد با تبلیغات پرفشار، به بیان صحیح‌تر با بمباران تبلیغاتی محصولات یک شرکت خاص، بخش قابل توجهی از مخاطبان بزرگسال را آزرده خاطر سازد. به همین ترتیب، صداوسیما به‌عنوان یک نهاد متعلق به عموم مردم، حق ندارد با شریک شدن در سود یک شرکت خصوصی، منافع آن را بر منافع سایر شرکت ها ترجیح دهد و با ایجاد نوعی انحصار تبلیغاتی، عدالت اقتصادی را تضعیف کند. در کنار همه این‌ها، خوب است یکبار و برای همیشه، قراردادهای تبلیغاتی صدا و سیما، به طور شفاف در معرض دید عموم مردم قرار گیرد تا افکار عمومی به قضاوت در مورد عملکرد «رسانه ملی» در حوزه پیام های بازرگانی بپردازد. این شفافیت، علاوه بر اینکه حق مردم و وظیفه صداوسیما است باعث می‌شود تا در میان مدت، اعتماد عمومی به صدا و سیما افزایش یابد.

نظرات کاربران