اینکه فلان بازیگر در چند روز حضور خود در جشنواره فجر، چندین دست لباس متفاوت میپوشد یا خوانندهای که لباس او طی دو سانس اجرای یک شب، با یکدیگر تفاوت دارد، دست و دلبازی یا سلیقه منحصربه فرد او را نمیرساند.
به گزارش تبلیغات نیوز، همین چند شب پیش بود که رئیس اتحادیه بوتیکداران تهران عنوان کرد لباسهای نامتعارف، از ۹۰ درصد مغازههای پایتخت جمعآوری شده یا به صاحبان آن اماکن اطلاع داده شده است که نسبت به جمعآوریشان اقدام کنند. رسانه ملی هم در بخشهای مختلف خبری، این قضیه را پوشش داد. حتی زیرنویس یک گزارش در یکی از بخشهای خبری نوشته شده بود: «لباسهای نامتعارف توسط دستفروشها و سلبریتیها به مردم معرفی میشوند.» این نوع گزارهها بیارتباط با خبری نیست که چند روز پیش از سوی یکی از مقامات انتظامی اعلام شد. چند روز پیش سخنگوی نیروی انتظامی، از تذکر چندینباره به سلبریتیها بابت پوشش آنها سخن به میان آورده بود.
بحث بر سر پوشش سلبریتیها بهخصوص در جشنها و جشنوارههای سینمایی، سالهاست سوژه مردم و رسانهها بوده و هست، تا جاییکه علاوهبر این تذکر، حضور گشت امنیت اخلاقی در روزهای برگزاری جشنواره فجر در برج میلاد نیز بهنوعی واکنش صریح و علنی پلیس درمورد برخورد با پوششهای نامتعارف سلبریتیها بود.
به همین منظور از تکتم رضایی که یکی از مهمترین طراحهای لباس سلبریتیهاست و البته دو مزوندار دیگر که نخواستند نامشان رسانهای شود، دعوت کردیم تا به پرسشهای ما پاسخ دهند.
آیا واقعا لباس سلبریتیها در یک جشن، خارج از عرف است؟
این نخستین پرسش مورد چالش سلبریتیها و طراح لباسهای آنان با منتقدان است. پیش از آنکه این پرسش را با خانم رضایی مطرح کنیم، باید به این مهم توجه داشته باشیم که بخش زیادی از بازیگران، بهخصوص آقایان، طراح لباس ندارند و خودشان بهصورت مستقل نسبت به نوع پوشششان تصمیم میگیرند. این را هم باید به یاد داشته باشیم که پوشش هنرمندان طی دهههای گذشته هم برای مردم کنجکاویهای بسیاری داشته است؛ این مهم تنها مختص ایرانیها هم نیست. تا بوده اگر بازیگری کلاه به سر میگذاشت، به نقطه توجه مردم تبدیل میشد. حالا اگر همان کلاه بر سر یک فرد عادی در خیابان باشد، کمتر کسی به او توجه میکند. یا اگر فلان بازیگر مرد، یک پیراهن آبی جیغ بپوشد، رنگ آن پیراهن، به سوژه اول رسانهها و فضای مجازی تبدیل میشود، حال آنکه شاید ما همان رنگ پیراهن را بر تن آدمهای بسیاری در کوچه و خیابان ببینیم و بیتفاوت از کنارشان رد شویم.
این تصور خاص بودن پوشش هنرمندان، مورد تایید خانم رضایی نیست. وی میگوید: «خیلی از سلبریتیهای ما ساده میپسندند. الزاما لباس یک سلبریتی با رنگ خاص یا مدل خاص همراه نیست. همان تعریفی که برای فلسفه پوشش هر فرد عادی جامعه مطرح است، برای سلبریتیها هم مطرح است. هر کسی درخور شخصیت خودش لباس میپوشد. بعضی سلبریتیها خیلی سادهپوش هستند و از مردان و زنان جامعه سادهتر میپوشند و بعضیها هم میخواهند لباس جشن و میهمانیشان، خیلی تک باشد یا المان خاصی داشته باشد. بیشتر به این بستگی دارد که آن لباس قرار است در کجا استفاده شود. من بر این اصل اعتقاد دارم که نباید روی پوشش سلبریتیها زوم کرد. آنها از جامعه خود میآیند و خارج از عرف جامعه عمل نمیکنند.»
این سخن رضایی، قطعا مورد تایید منتقدان این نوع پوشش نیز هست، اما کجروی از آنجا آغاز میشود که سلبریتیها در تعمیم این نوع پوشش در جامعه نقش کلیدی دارند و خیلی از طرفداران آنها، برای همگرایی هم که شده، به سمت آن نوع پوشش متمایل میشوند.
رضایی در این باره میگوید: «هرکسی فارغ از اینکه آدم معروفی باشد یا ساده، یک سلیقه شخصی دارد. واقعا به تعداد آدمها، سلیقه وجود دارد. من اگر استایلی را دوست دارم، نباید مورد انتقاد قرار بگیرم. مردم ما میگویند چون این خانم یا آقا، سلبریتی است، باید حواسش به پوشش خود باشد، چون به چشم میآید، اما هرکسی یک سلیقهای دارد و پوشش هم امری کاملا شخصی است. اینکه گفته میشود پوشش سلبریتیها خارج از عرف است، حرف نامعقولی است. هیچ هنرمندی، خودش را زیر سوال نمیبرد که بیاید و یک لباس نامتعارف بپوشد. من خودم یکی از کسانی هستم که برای طراحی لباس، مخصوصا برای خانمها، روی این موضوع توجه دارم که لباس، پوشیده و بلند باشد.»
ملاک طراحی لباسها چیست؟
پس از صحبت در مورد واقعیت نامتعارف بودن لباسها، به این بحث ورود کردیم که ملاک طراحی این لباسها از کجا میآید. این پرسش از آن باب مهم است که به اعتقاد بسیاری، خط و ربط طراحها به مدلهای غربی مورد استفاده توسط سلبریتیهای هالیوودی برمیگردد که عینا کپیبرداری شده و حالا این نوع پوشش با فرهنگ ملی - میهنی ما همخوانی ندارد و به همین دلیل هم مورد انتقاد بسیاری قرار میگیرد.
البته باید اعتراف کرد که همواره این کپیبرداریها، جنبههای منفی ندارد. مثلا در جشن حافظ امسال، دو بازیگر خانم جوان، با ایجاد تغییراتی در لباسهای کمی قدیمیتر خود، به کمپین جهانی «مد یا مصرفگرایی» پیوستند. این کمپین پیشتر توسط چهرههایی چون مریل استریپ، کیت بلانشت، جسیکا آلبا و حتی میشل اوباما نیز دنبال شده که در اعتراض به مصرفگرایی پدید آمده است.
در همین جشن حافظ هم بازیگر خانمی حضور داشت که لباس او کپی صددرصدی لباس «جنل مونی»؛ خواننده آمریکایی در مت گالا ۲۰۱۹ بود؛ لباسی که اگرچه برهنگی نداشت، اما جزء پوششهای متعارف جامعه محسوب میشود. رضایی دربارهانگیزه سلبریتیها از انتخاب لباس خود برای جشنهای سینمایی میگوید: «درمورد برخی سلبریتیها مهم است که وقتی برای بار اول میخواهند این لباس را بپوشند، باید طوری باشد که جایی دیده نشده باشد. بعضیها خودشان میگویند ساده، کوتاه یا بلند باشد. برخی هم مدل دارند و میگویند فلان مدل را اجرا کن و بعضی هم میگویند لباسی را که خاص باشد و کمتر دیده شده، از صفر تا صد برایم طراحی کن.»
هزینه این لباسها چقدر است؟
یکی از مهمترین بحثهایی که در مورد پوشش هنرمندان مطرح است، اینکه آنها تا چه میزان برای لباس خود هزینه میکنند؟ بحث هزینه، همواره پاشنهآشیل همان بحث تبعیض سلبریتیها و مردم است. مردم عامه تصور میکنند لباس آنها بسیار گرانقیمت است؛ تصوری که اصلا بیراه نیست. گزارش ما اما از چند مزون معتبر در سطح شهر تهران، به نتیجه عجیبی رسید.
باور اینکه یک سلبریتی برای لباسی که تصور میشود بیش از ۱۰ میلیون خرج روی دستش گذشته، حتی یک ریال هم پرداخت نمیکند، بسیار سخت است. اما کنکاش ما از چند مزون معتبر پایتخت که سابقه تهیه لباس برای چندین سلبریتی را دارند نشان میدهد که بالغ بر ۹۰ درصد سلبریتیها، هیچ هزینهای برای پوشش خود در جشنها و جشنوارههای سینمایی پرداخت نمیکنند.
یکی از این مزوندارها که علاقهای به رسانهای شدن نامش نداشت، در اینباره میگوید: «هیچ دستمزدی بابت هیچ لباسی از جانب سلبریتیها پرداخت نمیشود. مزونهای متعدد به سلبریتیها، آفرهای اختصاصی میدهند. مثلا فرض کنید من یک برند نوپا هستم که برای دیده شدن لباس و طرحهایم، به فلان خانم سلبریتی، آفرهایی ویژه میدهم که لطفا برای مراسم بعدی خودت، از لباس من استفاده کن. پس میبینید که هزینهای نشده، چون آفر زیاد است، اما این انتخاب را خودشان میکنند. چون آنها میگویند آن برند، آیا در حدی هست که ما از آن استفاده کنیم یا خیر. همین که خانمی مثل فلان هنرپیشه معروف این افتخار را به من میدهد که یک لباس از برند ما انتخاب کند، قطعا ما دیگر به سود کار توجه نمیکنیم.»
البته باید به یاد داشته باشیم که در عمده موارد، آن لباسی که برای فلان سلبریتی تهیه میشود، نمونه خارجی نداشته و در نتیجه، تنها یک نمونه از آن لباس تولید میشود که سبب میشود تا کار به تیراژ بالا نرسد، بنابراین با اصل قرار دادن این مهم که سلبریتیها، هزینهای برای لباس خود پرداخت نمیکنند، میتوان به یک معامله فرعی در ذیل این همکاری رسید؛ عدم دریافت دستمزد از سلبریتی در قبال تبلیغات.
به عبارتی یک مزوندار و طراح لباس، برای یک دست لباس خود، از آن سلبریتی هزینهای دریافت نمیکند، اما با تبلیغ آن سلبریتی، دهها مشتری به مزون آن خانم طراح سرازیر میشوند که سبب میشود هزینه لباس آن سلبریتی، در سود خوب آن مشتریها سرشکن شده و در نتیجه ضرر و خسارتی متوجه آن طراح نباشد.
هزینهای که بابت تبلیغات به سلبریتیها پرداخت میشود چقدر است؟
با توجه به روشن شدن ابعاد این همکاری، حالا باید به زیرکی طراحان لباس ایمان آورد. آنها اگر بخواهند تبلیغی در صفحه مجازی فلان سلبریتی داشته باشند، باید رقمی بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه کنند، حال آنکه آنها همین تبلیغ را از طریق دوخت لباس فلان سلبریتی تامین میکنند؛ یک دست لباس رایگان میدهند و در مقابل، علاوهبر اینکه تبلیغات خود را در صفحات دنیای مجازی آن سلبریتی دارند، از سفارشهای حضوری آن سلبریتی به دوستان خود نیز بهرهمند میشوند.
یکی دیگر از مزونداران شهر تهران که وی هم نخواست نامش اعلام شود، در گفتوگو با ما اعلام کرد: «مزونها برای طراحی و تهیه لباس فلان سلبریتی، پولی نمیگیرند، ولی پولی هم بابت تبلیغات توسط آن سلبریتی پرداخت نمیکنند. البته این شامل مزوندارهای حرفهای است. بعضی از برندهای تازهکار، علاوهبر تهیه لباس آن سلبریتی، یک پولی هم به آنها میدهند تا تبلیغ کارشان را کند. یک برند تازهکار، یک محصول را تولید میکند و میگوید آقای بازیگر، بیا این ۱۰ میلیون را بگیر و کفش من را بپوش.»
بنابراین آنطور که پیداست، واقعیت ماجرا با آن چیزی که همه تصور میکنند، تفاوتهای بسیاری دارد. سلبریتیها نهتنها پولهای میلیونی برای پوشش خود نمیپردازند، بلکه در تعاملی دوطرفه، پولی پرداخت نمیکنند و در مقابل، تبلیغات آن مزون را انجام میدهند که سبب میشود مشتریان بسیاری به آن مزون مراجعه کرده و محصولاتی را سفارش و خریداری کنند.
این، اعتباری است که مزوندارها به آن احتیاج دارند. آوردن نام مزون و طراح لباس توسط سلبریتیها یا انداختن چندین عکس دونفره، خود میتواند بهتنهایی، اعتباری هنگفت برای آن مزون به همراه بیاورد، حال آنکه در این میان، سخنی از کیفیت محصول به میان نمیآید، چون مردم صرفا به این مورد بسنده میکنند که وقتی فلان سلبریتی شیکپوش از محصولات این برند استفاده کرده، پس آن برند از کیفیتهای لازم برای تولیداتش برخوردار است.
رضایی درباره اعتباری که از طریق تبلیغ سلبریتیها برای یک مزون به دست میآید، میگوید: «قطعا تاثیر دارد؛ چون وقتی برای یک برند مشتری میآید، آن برند میتواند بگوید خانم بختیاری، خانم رهنما، خانم گودرزی و... مشتری ما هستند، بنابراین آن مشتری خیلی راحتتر با شما کنار میآید، چون میبیند که چندین سلبریتی، آن برند را انتخاب کردهاند. از طرف دیگر هم این اعتبار خیلی مهم است. وقتی ۲۰ طراح در صف هستند که مثلا به خانم رهنما لباس بدهند و ایشان لباس من را میپوشند، طبیعتا این اعتبار من است.»
چند طراح یا مزون لباس برای سلبریتیها فعال هستند؟
با مشخص شدن سازوکار پوشش سلبریتیها، میتوان دلیل رشد افسارگسیخته مزونها را متوجه شد؛ یک کار پردرآمد که نیاز به هزینه هنگفتی ندارد. بیشترین هزینهای که باید شود این است که یک دفتر شیک در منطقهای خوب داشته باشید. به همین دلیل است که بیشتر مزونهایی که توسط سلبریتیها معرفی میشود، دفترشان در منطقه یک تهران است. برای این مزون، دم و دستگاهی شیک و البته یک طراح خوشفکر و تعداد محدودی دوزنده نیاز است تا از این طریق حالا به ادامه راه فکر کنید.
دیگر روزگار اجاره بیلبورد و بنر در خیابانها و اتوبانهای شهر سپری شده؛ بهترین راه تبلیغ برای یک مزون تازهکار در حجم انبوهی از مزون که روزانه سر درمیآورند، جذب یک سلبریتی است. وقتی مزونی سلبریتیای را جذب میکند، مسیر جذب مشتری و حتی سلبریتیهای بیشتر توسط او راحت میشود.
تکتم رضایی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد مزون حرفهای در این زمینه فعال هستند، معتقد است: «برندهای مطرح، تعداد محدودی هستند، ولی خیلی از مزونهای تازه کار در تلاش هستند تا محصولاتشان را ارائه دهند.»
اینکه فلان بازیگر در چند روز حضور خود در جشنواره فجر، چندین دست لباس متفاوت میپوشد یا خوانندهای که لباس او طی دو سانس اجرای یک شب، با یکدیگر تفاوت دارد، دست و دلبازی یا سلیقه منحصربه فرد او را نمیرساند. سلبریتیهایی که لباس خود را به دست طراح میسپارند، یک معامله دوطرفه عالی را آغاز میکنند؛ نه پولی میدهند و نه عموما پولی میگیرند و در نتیجه آنچه خالی میشود، نه جیب آن سلبریتی است که تصور میشود برای یک شب لباس خود، بیشتر از ۱۰ میلیون هزینه کرده و نه آن طراح لباس که تصور میشود برای جذب سلبریتی، مجبور شده آن لباس را به رایگان در اختیار آنها قرار داده و پولی نگیرد. این جیب مردم و مشتریانی است که بهواسطه معرفی فلان سلبریتی، به یک مزون رفته و برای «خاصبودن» هزینه میکند، بنابراین نه پولی از جیب سلبریتی میرود و نه از جیب مزون دار، بلکه پولها از جیب مردمی میرود که پیش از آن به عکس خندان سلبریتی و طراح لباس نگاه کرده بودند.
منبع: سینما پرس
منبع: سینما پرس
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران