جمعه, 31 فروردین ماه 1403

کد خبر: 377

تاریخ خبر: 1398/06/02

استعدادیابی؛ از «برنامه» تا «برند»

پایان «عصر جدید»، آغاز عصری نو در تبلیغات و برندینگ

تبلیغات نیوز- آسیه فروردین: فصل اول برنامه استعدادیابی «عصر جدید»، با اجرا و تهیه کنندگی احسان علیخانی، بعد از چندین ماه فعالیت با برگزاری فینال بین پنج راه یافته به این مرحله، و جذب مخاطبان گسترده تلویزیون، بالاخره در بامداد جمعه، 1 شهریورماه 98، نفرات برتر خود را شناخت و تکلیف جوایز 50 تا 500 میلیون تومانی به نفرات پنجم تا اول مشخص شد. پایان فصل اول عصر جدید را باید آغاز معرفی «برند عصر جدید» به عنوان یک برنامه تلویزیونی موفق دانست؛ با همه انتقاداتی که به آن وارد است.

           

به گزارش تبلیغات نیوز، مسابقه بزرگ استعدادیابی عصر جدید پس از گذشت ۲۰۴ روز رقابت بین ۱۰۳۸ نفر، با معرفی فینالیست فینالیست‌ها به کار خود پایان داد و فاطمه عبادی با بیش از 6.5 میلیون رای، قهرمان فصل اول شد. مجموع آرای مردمی، به فینالیست های این مسابقه، 24 میلیون و 405 هزار و 608 رای بوده است. هدف این مسابقه که یک کپی ایرانی از برنامه «آمریکاز گات تلنت» «America's Got Talent» است، شناسایی استعدادهای ایرانی است که تا کنون اصلا شناخته نشده اند یا کمتر فرصت مطرح شدن داشته اند.

اسامی نفرات اول تا پنجم، میزان آرای مردمی کسب شده و مبلغ جوایز اختصاص یافته از سوی اسپانسر این برنامه به شرح زیر است:
1- فاطمه عبادی (نقاشی روی شن)  با ۶،۵۴۴،۹۶۴ رای و جایزه ۵۰۰ میلیون تومانی
2- محمد زارع (بدلکار) با ۵،۹۱۶،۳۶۲ رای و جایزه 200 میلیون تومانی 
3- پارسا خائف (خواننده) با ۵،۷۱۷،۰۶۴ رای و جایزه 100 میلیون تومانی 
4- سعید فتحی روشن (شعبده‌باز) با ۳،۱۴۸،۴۳۱ رای، و جایزه 75 میلیون تومانی 
5- گروه دختران نینجا (ورزشکار) با ۳،۰۷۸،۷۸۷ رای و جایزه 50 میلیون تومانی

       

فارغ از تمام تعریف و تمجیدها، انتقادات و حاشیه های مثبت و منفی درباره شرکت کنندگان، داوران و محتوای برنامه ای که برگزاری آن هفت ماه طول کشید و مخاطبان بی شماری را پای تلویزیون نشاند، موضوع تبلیغات، حامیان مالی یا اسپانسرهای عصر جدید و درآمدهای حاصل از این مسابقه با وسعت فراوان آن، از نکاتی است که در هیاهوی برگزاری مسابقه و شرکت کنندگان آن، کمتر مدنظر قرار گرفت. این گزارش، بررسی مسائل مرتبط با تبلیغات و اسپانسرینگ برنامه عصر جدید را مدنظر قرار داده است.

غیر از مجموع جوایز این مسابقه به برندگان نهایی که رقمی حدود یک میلیارد تومان است، برگزاری مسابقه ای با این حجم از مخاطب، شرکت کننده روی سن و افراد حاضر در محل برگزاری برنامه، داوران، دکور، عوامل اجرایی، سفرها و... حکایت از هزینه های ده ها میلیاردی و سرمایه گذاری گسترده بر روی این برنامه دارد.

اواخر سال گذشته که برنامه عصر جدید رونمایی شد، احسان علیخانی درباره نحوه رای دهی و اسپانسرهای این بلرنامه توضیحات مفصلی ارائه کرد. به گفته وی در اسفندماه 97، اسپانسر این برنامه " به پرداخت ملت " است و جایزه نهایی ۵۰۰ میلیون تومان برای نفر اول درنظرگرفته شده است و البته تمام کسانی که در این مسابقه شرکت می‌کنند دست خالی از این مسابقه بیرون نخواهند رفت.

شرکت به پرداخت ملت (سهامی عام) با هدف توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی فعالیت خود را از سال 1384 بعنوان ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی (PSP(Payment Service Provider با اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است، همچنین پس از تشکیل شرکت شاپرک در سال 1391 مجوزهای لازم جهت ادامه فعالیت از شرکت مذکور اخذ شد.

در همین رابطه، اردیبهشت ماه امسال، سایت خبری «نود اقتصادی» درباره شرکت به‌پرداخت ملت اسپانسر عصر جدید نوشت:  صورت مالی ۱۲ماهه شرکت "به‌پرداخت ملت" نشان می‌دهد هزینه تبلیغات این شرکت در سال ۹۶ حدود 20.8 میلیارد تومان بوده که در سال ۹۷ به 35.9 میلیارد تومان رسیده است. همچنین حسابرسان برآورد کرده‌اند هزینه تبلیغات شرکت در پایان سال ۹۸ به 66.7 میلیارد تومان خواهد رسید. در این راستا شرکت به پرداخت ملت مسئولیت ایجاد و پشتیبانی شبکه پایانه‌های فروش و سایر ابزارهای پرداخت با هدف گسترش نظام پرداخت الکترونیک به شبکه بانکی و بازارهای مالی کشور را بر عهده گرفته است.

                                                          

روبیکا و 780 که طی یکی دو سال اخیر، با حمایت مالی از بسیاری از برنامه های پربیننده صداوسیما از جمله خندوانه، ماه عسل و... درآمدها و سودهای سرشاری را کسب کرده اند، این بار سروکله شان در قامت حامیان عصر جدید ظاهر شد تا رکورد مجموع بیش از 24 میلیون و 500 رای برای انتخاب نفرات برتر فینال این برنامه را به خود اختصاص دهند.

در مجموع برنامه عصر جدید که فصل اول آن از نقطه آغاز تا پایان حدود هفت ماه به طول انجامید، بار دیگر عرصه ای برای قدرت نمایی اپلیکیشن های معروف این سال ها شد و فرصت کم نظیری برای آگهی های میان برنامه صداوسیما و در نهایت درآمدزایی هنگفت حاصل از پخش این پیام های بازرگانی فراهم آورد. البته جزییات سودهای کلان تلویزیون و تقویت برند اپلیکیشن های شناخته شده از زمان پخش عصر جدید تا کنون، نیازمند شفاف سازی در فرصت های بیشتر است.

فراتر از مبالغ ردوبدل شده از حقوق و دستمزدهای عوامل اجرایی برنامه گرفته تا هزینه های تهیه و تولید آن، ساختن برند عصر جدید، و حفظ ارزش برند آن در آینده، نکته مهمی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. تولید برنامه های پرمخاطب و پربیننده در تلویزیون، خصوصا از جنس سرگرمی، طنز و مسابقه، مانند  نود، دورهمی، خندوانه و نظایر آن، اتفاقی است که هر چند سال یک بار ممکن است رخ دهد؛ و شایسته است که درآمدهای تبلیغاتی حاصل از آن، در همین زمینه سرمایه گذاری شود. 

می توان گفت پایانعصر جدید، آغاز عصری نو برای تبلیغات و اسپانسرینگ در عرصه برنامه سازی تلویزیونی است؛ برنامه ای که حداقل 10 میلیون نفر به شرکت کنندگان آن، رای داده اند و حتما چند برابر بیننده آن بوده اند؛ سوژه قابل توجهی برای نقد و بررسی صاحبنظران و منتقدان عرصه تبلیغات و خوان گسترده ای برای مشاوران و مدیران موسسات و کانون های تبلیغاتی.

نظرات کاربران