پنجشنبه, 09 فروردین ماه 1403

کد خبر: 682

تاریخ خبر: 1398/12/14

کرونا، نوروز و تبلیغات موسسات کنکور برای اردوی مطالعاتی!

ویروس کووید-۱۹ این روزها همه‌ی جزئیات زندگی‌مان را تحت تاثیر خود قرار داده است. دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل است. ساعت کاری ادارات دولتی کاهش یافته و مسئولان وزارت بهداشت مدام برعدم اجتماع و رعایت موارد بهداشتی تاکید می‌کنند. کنکوری‌ها هم از این قاعده‌ مستثنی نیستند، هر چند که کنکور چند سالی است که برای برخی مرگ و زندگی شده و برای برخی دیگر کسب‌وکار پُر سود! شیوع کرونا حالا روی دیگری از سوداگری این موسسات را نشان داده است. موسساتی که اردوهای مطالعاتی نوروزی خود را هنوز لغو نکرده‌اند و در حال ثبت‌نام داوطلبان کنکور هستند.

به گزارش تبلیغات نیوز، تعطیلات نوروز زمان مهمی برای داوطلبان کنکور است، اگر در سال‌های اخیر کنکور داده باشید یا برنامه‌های تلویزیونی مشاوران کنکور را دیده باشید می‌دانید چقدر بر استفاده از این دوران به اصطلاح طلایی تاکید شده است. این مشاوران در برنامه‌ها و جلسات خود مدام مثال داوطلبانی را می‌زنند که در طول سال تحصیلی هیچ نخوانده‌اند و وقتی اردوهای مطالعاتی را شرکت کرده‌اند یا در دوران نوروز خوب درس‌خوانده‌اند به رتبه‌ی دلخواه خود دست یافته‌اند!

داوطلبان کنکور سراسری در ایام تعطیلات نوروز، یا اردوهای مطالعاتی مدرسه را انتخاب می‌کنند یا تصمیم می‌گیرند برنامه‌ریزی برای این دوره را به موسسات مشاوره کنکور بسپارند. دسته‌ی سومی هم وجود دارند که در خانه یا کتابخانه درس می‌خوانند. در اردوهای مطالعاتی نوروز، دانش آموزان از صبح تا شب با یک برنامه درسی مشخص درس‌های خود را مرور و جمع‌بندی می‌کنند.

کرونا، موسسات مشاوره کنکوری را از خواب ژاپنی بیدار می‌کند؟

در سایت یکی از همین موسسات مشاوره کنکور که مدعی است متفاوت‌ترین و بزرگ‌ترین اردوی مطالعاتی کشور را برگزار می‌کند گفته شده که قرار است در این اردو که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود صبح‌ها پیلاتس گروهی برگزار شود و آرکوتایپ‌های یونگ به شرکت‌کنندگان آموزش داده شود تا داوطلبان به مراحل عمیق‌تری از خودشناسی دست یابند.

در برنامه نوروزی این موسسه آمده که ثبت‌نام کنندگان قرار است روزانه ۱۱ ساعت درس بخوانند و صبحانه، ناهار و عصرانه هم به آن‌ها داده می‌شود. بعد از این که ده‌ها و یا شاید صدها داوطلب در کنار یکدیگر ناهار را صرف کردند باید ۱۵ دقیقه بنا بر فرهنگ ژاپنی در کنار یکدیگر با موسیقی  مخصوص خواب کوتاه ظهرگاهی داشته باشند!

تماس‌ ما با این موسسه کنکوری گویای این است که این اردو با وجود شیوع کووید-۱۹ لغو نشده و به گفته‌ی آن‌ها، همچنان قرار است در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود. این در حالی است که کلاس‌های آموزشی حضوری این دانشگاه‌ها و بقیه دانشگاه‌های تهران و برخی دیگر از شهرستان‌ها به دلیل شیوع کرونا لغو شده است.

پزشک و پرستار در اردوهای مطالعاتی نوروزی

یک موسسه‌ی دیگر مدعی است در اردوهای مطالعاتی نوروز ۹۹ قرار است با توجه به شیوع کووید-۱۹ پزشک و پرستار در اردو مستقر باشند و چینش داوطلبان با فاصله‌ی مناسب باشد. آن‌ها می‌گویند در این اردوی چند روزه برنامه غذایی داوطلبان جوری اصلاح می‌شود که ایمنی بدن شرکت‌کنندگان بالا رود.

در اطلاعیه‌ای که در وب‌سایت این موسسه آمده گفته شده همه ملزم به استفاده از دستکش، مایع ضدعفونی‌کننده و ماسک هستند و محیط اردو پس از هر واحد مطالعاتی استریل می‌شود. در پایان این اطلاعیه نوشته‌اند که خودشان هم نگران این موضوع هستند اما چون ظرفیت ثبت‌نام محدود است داوطلبان ثبت‌نام را انجام دهند. شهریه پیش آن‌ها محفوظ می‌ماند و متناسب با شرایط و زمان تصمیمات اخذ می‌شود.

با شماره‌ی یکی دیگر از این موسسات تماس می‌گیرم و جزئیات برگزاری اردوی نوروزی را می‌پرسم. می‌گویند فعلا که قرار نیست لغو شود اما اگر "ماجرای کرونا" ادامه داشته باشد و این اردو لغو شود هزینه‌ای که بابت پیش‌ثبت‌نام پرداخت کرده‌اید را باز می‌گردانیم. این اردو قرار است در دانشگاه تهران برگزار شود و هزینه‌ی شرکت در آن، در صورتی که از پکیج‌های غذایی آن‌ها استفاده کنیم یک میلیون و نهصد و پنجاه هزار تومان است البته می‌توانیم ناهار و میان وعده و شام را از خانه بیاوریم و ۴۵۰ هزار تومان از مبلغ مذکور کم می‌شود.

اپراتور یکی دیگر از موسسات مطرح کنکور که آزمون‌های آزمایشی هم برگزار می‌کند درباره اردوهای مطالعاتی نوروز امسال می‌گوید هنوز مشخص نیست که این اردو برگزار شود. برخی را ثبت‌نام کرده‌ایم و اگر شما هم بخواهید ثبت‌نام می‌شوید تا ببینیم شرایط چه می‌شود.

در این که کنکور در سال‌های اخیر تبدیل به تجارت پُر سود همین موسسات کنکوری و برخی دبیران و مشاوران کنکوری شده است هیچ شکی نیست، اما در شرایط فعلی که کسب‌وکارهای بسیاری تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته‌اند و در آستانه سال نو معیشت بخش قابل توجهی از مردم و به خصوص طبقه متوسط و پایین جامعه متاثر از کووید-۱۹ است برگزاری اردوهای مطالعاتی نوروزی که در آن‌ها تعداد زیادی از افراد ساعت‌های طولانی قرار است کنار یکدیگر باشند جای تعجب است.

 نکته قابل توجه در این میان، مشارکت برخی دانشگاه‌ها در این بازار است. دانشگاه‌هایی که با دریافت مبالغی محیط آموزشی خود را در اختیار این موسسات می‌گذارند، در حالی که اعلام کرده‌اند کلاس‌های آموزشی حضوری دانشگاه‌ را به دلیل شیوع کرونا تا نیمه فروردین لغو کرده‌اند.

منبع: ایسنا

نظرات کاربران