جمعه, 31 فروردین ماه 1403

کد خبر: 329

تاریخ خبر: 1398/05/29

آینده "سلبریتی برندینگ" در تبلیغات ایران

تبلیغات نیوز- فرزاد رادفر: شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی برای خرید یک آبمیوه به سوپرمارکت محله رجوع کرده باشید در آن لحظه محمدرضا گلزار را به یاد بیاورید! یا اینکه فرشی را انتخاب کنید که مثلا شهاب حسینی رو به یادتان بیندازد! یا برعکس، وقتی به موزیک سیروان خسروی گوش می کنید یکی از برندهای آبمیوه مدام ذهن تان را قلقلک می دهد!  در چنین شرایطی شما تحت تاثیر سلبریتی برندیگ قرار گرفته اید. 

تبلیغات با استفاده از سلبریتی ها یا افراد مشهور. موضوع تبلیغات با استفاده از افراد مشهور یا همان سلبریتی ها مدت هاست که به عنوان یک استراتزی در بازاریابی در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در سال های اخیر شاهد این نوع از تبلیغات در ایران نیز هستیم. 

زمانی که شما در حال تماشای برنامه دورهمی هستین و تبلیغ یک چای را در دست مهران مدیری می بینید، شما در معرض تبلیغ یک محصول خاص هستید؛ آگهی ای که چنان تاثیری بر روی مخاطب دارد که خرید آن را موجه جلوه می دهد. اصطلاح تخصصی دیگری که برای این نوع از تبلیغات استفاده می شود Celebrity Endorsement  نام دارد که به معنای تصدیق یا تایید سلبریتی هاست. 
سلبریتی برندینگ بیانگر این موضوع است که ما صرفا بعضی از مواقع محصولی را چون در دستان یک سلبریتی مشاهده کرده ایم، می خریم یا استفاده می کنیم چرا که این افراد به نوعی استفاده و رضایت از این نوع محصولات را به عنوان نماینده تعداد زیادی از افراد توجیه می کنند. 

مزایا و معایب این نوع از بازاریابی در گفتاری دیگر بررسی خواهد شد اما شرکت ها و برندها برای تسریع در فروش محصولات خود و همچنین معرفی سریع تر یک محصول با استفاده از سلبریتی ها بازار را به نفع خود تغییر می دهند. ناگفته پیداست که هزینه چنین تبلیغاتی نیز به نسبت سایر تبلیغات بالاست. در کشورهای مختلف دنیا، مبالغ بسیاری سالانه صرف هزینه سلبریتی برندینگ یا تبلیغات از طریق افراد مشهور می شود. 

برای مثال در ایالات متحده آمریکا سالانه مبلغی بالغ بر 60 میلیارد دلار جهت جذب سلبریتی ها برای تبلیغات صرف می گردد. در خصوص موفقیت شرکت های بزرگ و کوچک در تبلیغات با استفاده از سلبریتی ها، گفتگوهای بسیاری صورت گرفته و موافقان و مخالفانی در اقصی نقاط جهان وجود دارد. 

کِوین هرینگتون در مقاله ای در مجله فوربس که از مشهورترین و معتبرترین نشریات اقتصادی امریکا و جهان است، ابراز داشت که استفاده از سلبریتی ها، تایید سلبریتی ها یا همان سلبریتی برندینگ شاید با توجه به میزان هزینه ها، کار منطقی و معقولانه نباشد. شاید نظر کِوین هرینگتون برای آمریکا و یا برخی کشورهای دیگر صادق باشد، اما در ایران، هر ساله حضور افراد معروف در تبلیغات برندهای مختلف افزایش می یابد.

محمدرضا گلزار، سیروان خسروی، بهنوش بختیاری، حسین رضازاده، شهاب حسینی، جمشید مشایخی، رامبد جوان، رضا کیانیان، رضا یزدانی، مهران مدیری، بهرام رادان، علی دایی و برخی دیگر از هنرمندان، ورزشکاران و...، از چهره های مشهور تبلیغات به سبک سلبریتی برندینگ هستند که محصولات مختلفی را از طریق صداوسیما، بیلبوردهای تبلیغاتی معرفی کرده اند. با توجه به رشد کسب و کارهای نوپا به نظر می رسد که این مساله کماکان در کشور ما رو به افزایش باشد.  

نظرات کاربران