پنجشنبه, 06 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 176

تاریخ خبر: 1398/05/07

اختصاصی تبلیغات نیوز / اعتراض جمعی از شرکت کنندگان دومین کنوانسیون GBG : سوء استفاده از تولیدکنندگان ایرانی در سال «رونق تولید»

تبلیغات نیوز - اگرچه گردهمایی ها و نمایشگاه های ملی و بین المللی کشور، فرصتی برای معرفی و ارتقای فروش محصولات و خدمات ایرانی به مشتریان، فضایی برای تبادل نظر بین شرکت کنندگان اعم از داخلی و خارجی با توجه به سطح برگزاری نمایشگاه و انعقاد قراردادهایی برای توسعه و رونق اقتصادی شرکت ها و سازمان ها به شمار می رود، اما در سال های اخیر، برگزاری برخی گردهمایی ها اعم از سمینار، همایش، جشنواره و نمایشگاه، با کیفیت های مختلف و بعضا بدون نظارت کافی از سی نهادهای ذیربط، در ازای دریافت مبالغ هنگفت و وعده خدمات متعدد، اعتراض شرکت کنندگان را به همراه داشته است. نمونه اخیر این موضوع، اعتراض برخی از شرکت کنندگان دومین کنوانسیون و نمایشگاه بین المللی GBG در تهران است.

دومین کنوانسیون بین‌المللی GBG و نمایشگاه آن با رویکرد ورود و تداوم حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی به مدت سه روز از 27  تا 29 تیرماه در محل هتل فرودگاهی بین‌المللی نووتل فرودگاه امام خمینی (ره) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، مجری اصلی برگزاری این نمایشگاه شرکت گروه تجارت جهانی حامد بارثاوا به مدیرعاملی افسانه رمضانی با همراهی شرکت مدیریت صادرات زرچکان به مدیرعاملی حامد رحیم پور ازغدی با برند تجاری GBG است که شرکت های مذکور در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شمال شرق کشور در مشهد مستقر هستند که سابقه سال ها فعالیت در زمینه خدمات تجاری را دارد و بهمن ماه سال گذشته نیز اولین کنوانسیون GBG را با حضور شرکت های داخلی و خارجی با موفقیت برگزار کرده اما ظاهرا برگزاری دومین کنوانسیون با حاشیه ها و اعتراضاتی همراه شده است.

 

بنا بر اعلام برخی از شرکت کنندگان معترض، در دومین کنوانسیون و نمایشگاه GBG قریب به 200 شرکت کننده اعم از تولیدکنندگان، شرکت های دانش بنیان و... در زمینه‌های مختلف صنعتی شامل ساختمان، نفت و گاز، غذا و دارو و... حضور یافتند با این حال، برخی از شرکت کنندگان در اعتراض به خدمات نامناسب و عدم اجرای تعهدات مجری برگزاری نمایشگاه، یک روز بعد از برگزاری، محل نمایشگاه را ترک کردند و سایر شرکت کنندگان ناراضی نیز انتقادات خود را به مسئولان برگزاری اعلام کردند.
 
به گفته این تولیدکنندگان، طبق توافق قبلی با مجری نمایشگاه، و با توجه به لحاظ کردن تمامی مشکلات ناشی از تحریم و ورود بازرگانان خارجی، قرار بود بیش از 40 تاجر خارجی از 12 کشور به عنوان مهمان در این نمایشگاه سه روزه در هتل حضور داشته باشند. علاوه بر این، بر اساس اعلام دبیرخانه کنوانسیون، «حدود 10 نفر از افراد دولتی صاحب منصب در حکومت های سوریه و عراق، علاوه بر این لیست {43 تاجر} در کنوانسیون حضور خواهند داشت.» این در حالی است که  فقط 5- 6 تاجر حضور پیدا کردند که حتی هویت واقعی آنها مبنی بر اینکه واقعا بازرگان هستند یا خیر، معلوم نبود. 

این شرکت کنندگان نمایشگاه GBG خطاب به تبلیغات نیوز اظهار داشتند: ظاهرا یکی از افرادی که به عنوان تاجر و نماینده دولت عراق به تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه معرفی شده، نه نماینده دولت عراق بوده و نه تاجر!

بر اساس این گزارش، فهرست بیش از 40 تاجر حاضر در دومین کنوانسیون بین المللی GBG طبق اعلام مجری برگزاری این کنوانسیون به شرح زیر است:
 


 

بر همین اساس، در متن اعتراض شرکت کنندگان آمده است: با اینکه حضور بازدیدکنندگان داخلی (ایرانی) در این نمایشگاه برای عموم، آزاد بوده، اما مسئولان برگزاری، اجازه بازدید عموم را ندادند. حتی عکس و فیلم مراسم که جزء تعهدات مجری برگزاری نمایشگاه در قبال شرکت کنندگان بوده، هنوز تحویل نشده است.

به گفته شرکت کنندگان، نکته عجیب در دومین کنوانسیون و نمایشگاه GBG، که عنوان بین المللی را نیز یدک می کشد، مراسم افتتاحیه و اختتامیه برگزار نشده است! و طبیعتا سود ناشی از عدم برگزاری این مراسم نیز به حساب مجری  واریز شده است.

ضعف در برگزاری نمایشگاه و ارتباط با تجار بین المللی، صدای اعتراض پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس به عنوان یکی از شرکت کنندگان این نمایشگاه را نیز بلند کرده و در وب سایت خود به این موضوع اشاره کرده است:

«در مدت برگزاری این نمایشگاه، نمایندگانی از کشورهای عراق، سوریه، آذربایجان و بحرین از محل غرفه پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس بازدید کردند. البته باید بیان کرد با توجه به حضور گسترده شرکت‌های بزرگ تولیدکننده در این کنوانسیون، تبلیغات فرامنطقه‌ای مناسبی در این خصوص صورت نگرفته بود و به این صورت زمینه بسیاری از جهش‌های صادراتی موثر فراهم نشد. بنابراین مراتب این کم‌کاری از طرف شرکت‌های حاضر در غرفه به مسئولان برگزارکننده کنوانسیون اعلام شد.»

بر اساس اظهارات شرکت کنندگان معترض، از هر شرکت با توجه به متراژ غرفه و سایر امکانات و خدمات، بین 5 تا 15 میلیون تومان پول بابت ثبت نام و شرکت در نمایشگاه اخذ شده است که اگر میانگین آن را 10 میلیون تومان برای حدود 200 شرکت در نظر بگیریم، حدود 2 میلیارد تومان توسط برگزارکننده نمایشگاه دریافت شده در حالی که مجری برگزاری به تعهدات خود عمل نکرده است. این شرکت کنندگان مدعی هستند  برگزاری نمایشگاه با کیفیت پایین و عمل نکردن به وعده ها، ضمن خسارت فراوان به تولیدکنندگان، مصداق کلاهبرداری و سوءاستفاده است.

این تولید کنندگان معترض خاطرنشان کردند: عدم پاسخگویی مناسب از سوی برگزارکنندگان نمایشگاه GBG، درخصوص مشکلات برگزاری و عمل نکردن به وعده های قبلی، ناگزیر موجب شکایت از مجری برگزاری نمایشگاه به مراجع قانونی شده است اما هنوز پاسخی به آن داده نشده است. (توضیح: متن اعتراض شرکت کنندگان معترض و شکایت آنها خطاب به دادسرای شهر فرودگاهی امام خمینی درخصوص نحوه برگزاری دومین کنوانسیون  GBG در تبلیغات نیوز موجود و محفوظ است)

تولیدکنندگان معترض حاضر در دومین کنوانسیون و نمایشگاه GBG، تاکید کردند: انتظار این است که در سالی که به نام «رونق تولید» نامگذاری شده، جلوی این گونه سوء استفاده ها توسط اشخاص و شرکت های مجری برگزاری انواع گردهمایی ها و جشنواره ها و نمایشگاه ها گرفته شود.

این شرکت کنندگان همچنین اظهار امیدواری کردند نهادها و دستگاه های ذیربط، نظارت لازم را بر عملکرد شرکت هایی که به نام رونق اقتصادی فقط به دنبال منفعت شخصی خود هستند، داشته باشند تا تولیدکنندگان توانمند ایرانی در شرایط دشوار کنونی و در زمان تحریم، حضور موثر و واقعی در بازارهای ملی و بین المللی داشته باشند.
 

گفتنی است تبلیغات نیوز در راستای رسالت خود مبنی بر اطلاع رسانی شفاف، صادقانه و بی طرفانه، و حمایت از تمامی فعالان عرصه صنعت در حوزه های مختلف اعم از تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات، با انعکاس نظرات و دیدگاه های شرکت کنندگان دومین کنوانسیون و نمایشگاه بین المللی GBG، حق پاسخگویی و اظهارنظر را از سوی مجریان برگزاری این کنوانسیون و سایر دست اندرکاران این گردهمایی جهت انتشار محفوظ می داند و انتشار مطالب لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست.

نظرات کاربران