سه شنبه, 04 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 525

تاریخ خبر: 1398/09/07

تبلیغات، پاشنه آشیل گردشگری پزشکی

دکتر سید محمد حسین بحرینی* - در دنیای امروز دستیابی به رشد اقتصادی بالا یکی از اهداف مهم دولت‌ها و ملت‌هاست و حکام کشورها با سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خود برای تحقق این هدف برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند. ازجمله این ظرفیت‌ها بهره‌مندی جوامع از صنایع مختلفی است که امکان ایجاد و توسعه آن را دارند مانند صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، خودروسازی، فلزات، اسلحه سازی، فرآوری محصولات کشاورزی، گردشگری و...

به گزارش تبلیغات نیوز، دکتر سیدمحمد حسین بحرینی طی یادداشتی در ایران آنلاین نقش تبلیغات را در گردشگری پزشکی موردتوجه قرار داده است. در این یادداشت آمده است:

در دنیای امروز دستیابی به رشد اقتصادی بالا یکی از اهداف مهم دولت‌ها و ملت‌هاست و حکام کشورها با سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل خود برای تحقق این هدف برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند. ازجمله این ظرفیت‌ها بهره‌مندی جوامع از صنایع مختلفی است که امکان ایجاد و توسعه آن را دارند مانند صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، خودروسازی، فلزات، اسلحه سازی، فرآوری محصولات کشاورزی، گردشگری و...

اما از جمله پاک‌ترین و کم هزینه‌ترین صنایع در ممالکی که جاذبه‌ها و پتانسیل‌های مختلف طبیعی، زیارتی، فرهنگی، تاریخی، ورزشی، درمانی، تندرستی، و... دارند صنعت گردشگری است. گسترش صنعت گردشگری علاوه بر نقش و تأثیر آن در ابراز هویت ملی، معرفی فرهنگ‌ها و جوامع و... موجب ارتقای ابعاد مختلف اقتصادی از جمله ایجاد فرصت‌های شغلی، درآمدزایی، کاهش فقر، گسترش عدالت اجتماعی و رفاه در جامعه می‌شود.

در کشورهایی که از سطح پزشکی بالایی برخوردارند از ﻣﯿﺎن انواع ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮔﺮدﺷﮕﺮی، ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺳﻼﻣﺖ از اهمیت زﯾﺎدی ﺑﺮﺧﻮرداراﺳﺖ. ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺳﻼﻣﺖ و ﺗﻮرﯾﺴﻢ درﻣﺎﻧﯽ ﯾﮑﯽ از ﺣﻮزه‌هاﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﺪ نقش ﺑﺴﺰایی در ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ اقتصادی داشته و همزمان استانداردهای پزشکی را بالاتر ببرد و این خود داﻣﻨﻪای ﺑﺴﯿﺎر ﮔﺴﺘﺮده را ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽ‌ﺷﻮد.

پنج محور اساسی جزو زیرساخت‌های مهم گردشگری سلامت محسوب می‌شوند که عبارتند از: 1- توانمندی‌های علمی و مهارتی شاغلان حرفه پزشکی 2- تجهیزات پزشکی به روز 3- استانداردهای بالای درمانی 4- اقتصاد درمان و هزینه‌های درمانی 5- مقررات داخلی کشور‌ها.

ایران در تمام موارد ذکر شده نسبت به کشورهای همسایه و خاورمیانه از توانمندی‌های بهتری برخوردار است اما علی رغم ظرفیت‌های مطلوب گفته شده متأسفانه تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسبی برای شناساندن توانمندی‌های پزشکی و گردشگری ایران در خارج از کشورصورت نگرفته است در صورتی که با رفع این مشکل و سایر موانع موجود و با بهره‌مندی از توان بالای موجود در حوزه پزشکی که حاصل زحمات برنامه ریزان و نیروی انسانی متعهد و متخصص ماست، این صنعت می‌تواند توسعه یابد و درحالی که برای ما کم هزینه است اما بسیار پردرآمد باشد.

در حال حاضر استان خراسان رضوی با توجه به جاذبه‌ والای زیارتی و نیز سایر جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، سیاحتی و... و ظرفیت‌های بالایی که در حوزه درمان و پزشکی دارد تبدیل به قطب‌ مهم گردشگری سلامت کشور شده است. در این راستا دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اتفاق سایر دست اندرکاران از بخش‌های دولتی و خصوصی به منظور توسعه و ساماندهی این صنعت در استان خراسان رضوی برنامه‌ریزی و اقداماتی را تمهید نموده که خلاصه‌ای از آن تشریح می‌شود:

از مهم‌ترین اقدامات این بود که در سال گذشته به اتفاق مسئولان استانداری خراسان رضوی تصمیم گرفته شد یک هماهنگی فراسازمانی و بین بخشی بین تمام فعالان و بازیگران این صنعت در استان ایجاد شود. چرا که بازیگران مختلفی در حوزه گردشگری سلامت حضور دارند که همه آنها برای توسعه و رشد صنعت، باید بخوبی و به شکل هماهنگ با هم ایفای نقش کنند. برای انجام این مهم کمیته گردشگری سلامت استان به ریاست استانداری و دبیری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل شد تا بتواند سیاستگذاری کرده و تصمیمات لازم را در حوزه گردشگری سلامت استان اتخاذ کند.

در پایان ذکر موارد ذیل نیز خالی از لطف نیست:
1-‌ رتبه مشهد مقدس در پذیرش بیماران خارجی با توجه به اطلاعات و آمارها به نظر در موقعیت برتر کشوری است.

2-‌ در مشهد مقدس به بیماران بین‌الملل همه نوع خدمات تشخیصی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی و حتی طب مکمل اعم از سرپایی و بستری با جدیدترین استانداردها و نیز بهترین امکانات و تجهیزات پزشکی ارائه می‌شود.‌

3- هزینه خدمات به نسبت سایر کشورهای دنیا و منطقه بسیار منطقی‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

4-‌  پذیرش بیمار خارجی از 56 ملیت در سال 97 در مراکز درمانی مشهد مقدس انجام شده است. در 6 ماهه ابتدای سال‌جاری نیز از 43 ملیت پذیرش بیمار داشته‌ایم.

‌5-  بیشترین مراجعین بیماران خارجی را امسال به ترتیب از عراق، افغانستان، بحرین، ترکمنستان، پاکستان و کویت داشتیم.

6-‌  بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه آماری در سال 97 کل بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود مشهد تعداد 22557 نفر بود که به نسبت سال قبل آن 81 درصد رشد داشته است.

7- ‌ در6 ماهه اول سال 98 نیز جمعاً 15568 بیمار خارجی در مراکز مذکور پذیرش شده‌اند که باز هم نسبت به مدت مشابه سال 97 بیش از 30 در صد رشد داشته است.

8- ‌ پیش‌بینی می‌شود در هر سال حدود 150 هزار نفر بیمار خارجی نیز به‌صورت سرپایی از خدمات مختلف پزشکی استان شامل خدمات تشخیصی، درمانی، توانبخشی، زیبایی، مشاوره و...استفاده کنند.
9‌- پیش‌بینی می‌شود این بیماران در سال بیش از 150 میلیارد تومان (130 میلیون دلار)در مشهد هزینه می‌کنند.

10-‌ در بدبینانه‌ترین شرایط اگر به ازای ورود هر 10گردشگر سلامت یک شغل ایجاد شود پیش‌بینی می‌شود حداقل 12000 شغل ایجاد یا تثبیت شده است.

* سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نظرات کاربران