دکتر سید محمد حسین بحرینی* - در دنیای امروز دستیابی به رشد اقتصادی بالا یکی از اهداف مهم دولتها و ملتهاست و حکام کشورها با سرمایهگذاری و بهرهمندی از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل خود برای تحقق این هدف برنامهریزی و تلاش میکنند. ازجمله این ظرفیتها بهرهمندی جوامع از صنایع مختلفی است که امکان ایجاد و توسعه آن را دارند مانند صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، خودروسازی، فلزات، اسلحه سازی، فرآوری محصولات کشاورزی، گردشگری و...
به گزارش تبلیغات نیوز، دکتر سیدمحمد حسین بحرینی طی یادداشتی در ایران آنلاین نقش تبلیغات را در گردشگری پزشکی موردتوجه قرار داده است. در این یادداشت آمده است:
در دنیای امروز دستیابی به رشد اقتصادی بالا یکی از اهداف مهم دولتها و ملتهاست و حکام کشورها با سرمایهگذاری و بهرهمندی از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل خود برای تحقق این هدف برنامهریزی و تلاش میکنند. ازجمله این ظرفیتها بهرهمندی جوامع از صنایع مختلفی است که امکان ایجاد و توسعه آن را دارند مانند صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، خودروسازی، فلزات، اسلحه سازی، فرآوری محصولات کشاورزی، گردشگری و...
اما از جمله پاکترین و کم هزینهترین صنایع در ممالکی که جاذبهها و پتانسیلهای مختلف طبیعی، زیارتی، فرهنگی، تاریخی، ورزشی، درمانی، تندرستی، و... دارند صنعت گردشگری است. گسترش صنعت گردشگری علاوه بر نقش و تأثیر آن در ابراز هویت ملی، معرفی فرهنگها و جوامع و... موجب ارتقای ابعاد مختلف اقتصادی از جمله ایجاد فرصتهای شغلی، درآمدزایی، کاهش فقر، گسترش عدالت اجتماعی و رفاه در جامعه میشود.
در کشورهایی که از سطح پزشکی بالایی برخوردارند از ﻣﯿﺎن انواع ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮔﺮدﺷﮕﺮی، ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺳﻼﻣﺖ از اهمیت زﯾﺎدی ﺑﺮﺧﻮرداراﺳﺖ. ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﺳﻼﻣﺖ و ﺗﻮرﯾﺴﻢ درﻣﺎﻧﯽ ﯾﮑﯽ از ﺣﻮزههاﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ نقش ﺑﺴﺰایی در ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ اقتصادی داشته و همزمان استانداردهای پزشکی را بالاتر ببرد و این خود داﻣﻨﻪای ﺑﺴﯿﺎر ﮔﺴﺘﺮده را ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽﺷﻮد.
پنج محور اساسی جزو زیرساختهای مهم گردشگری سلامت محسوب میشوند که عبارتند از: 1- توانمندیهای علمی و مهارتی شاغلان حرفه پزشکی 2- تجهیزات پزشکی به روز 3- استانداردهای بالای درمانی 4- اقتصاد درمان و هزینههای درمانی 5- مقررات داخلی کشورها.
ایران در تمام موارد ذکر شده نسبت به کشورهای همسایه و خاورمیانه از توانمندیهای بهتری برخوردار است اما علی رغم ظرفیتهای مطلوب گفته شده متأسفانه تبلیغات و اطلاعرسانی مناسبی برای شناساندن توانمندیهای پزشکی و گردشگری ایران در خارج از کشورصورت نگرفته است در صورتی که با رفع این مشکل و سایر موانع موجود و با بهرهمندی از توان بالای موجود در حوزه پزشکی که حاصل زحمات برنامه ریزان و نیروی انسانی متعهد و متخصص ماست، این صنعت میتواند توسعه یابد و درحالی که برای ما کم هزینه است اما بسیار پردرآمد باشد.
در حال حاضر استان خراسان رضوی با توجه به جاذبه والای زیارتی و نیز سایر جاذبههای تاریخی، فرهنگی، سیاحتی و... و ظرفیتهای بالایی که در حوزه درمان و پزشکی دارد تبدیل به قطب مهم گردشگری سلامت کشور شده است. در این راستا دانشگاه علوم پزشکی مشهد به اتفاق سایر دست اندرکاران از بخشهای دولتی و خصوصی به منظور توسعه و ساماندهی این صنعت در استان خراسان رضوی برنامهریزی و اقداماتی را تمهید نموده که خلاصهای از آن تشریح میشود:
از مهمترین اقدامات این بود که در سال گذشته به اتفاق مسئولان استانداری خراسان رضوی تصمیم گرفته شد یک هماهنگی فراسازمانی و بین بخشی بین تمام فعالان و بازیگران این صنعت در استان ایجاد شود. چرا که بازیگران مختلفی در حوزه گردشگری سلامت حضور دارند که همه آنها برای توسعه و رشد صنعت، باید بخوبی و به شکل هماهنگ با هم ایفای نقش کنند. برای انجام این مهم کمیته گردشگری سلامت استان به ریاست استانداری و دبیری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل شد تا بتواند سیاستگذاری کرده و تصمیمات لازم را در حوزه گردشگری سلامت استان اتخاذ کند.
در پایان ذکر موارد ذیل نیز خالی از لطف نیست:
1- رتبه مشهد مقدس در پذیرش بیماران خارجی با توجه به اطلاعات و آمارها به نظر در موقعیت برتر کشوری است.
2- در مشهد مقدس به بیماران بینالملل همه نوع خدمات تشخیصی و درمانی تخصصی و فوق تخصصی و حتی طب مکمل اعم از سرپایی و بستری با جدیدترین استانداردها و نیز بهترین امکانات و تجهیزات پزشکی ارائه میشود.
3- هزینه خدمات به نسبت سایر کشورهای دنیا و منطقه بسیار منطقیتر و مقرون به صرفهتر است.
4- پذیرش بیمار خارجی از 56 ملیت در سال 97 در مراکز درمانی مشهد مقدس انجام شده است. در 6 ماهه ابتدای سالجاری نیز از 43 ملیت پذیرش بیمار داشتهایم.
5- بیشترین مراجعین بیماران خارجی را امسال به ترتیب از عراق، افغانستان، بحرین، ترکمنستان، پاکستان و کویت داشتیم.
6- بر اساس اطلاعات دریافتی از سامانه آماری در سال 97 کل بیماران بستری شده در بیمارستانها و مراکز جراحی محدود مشهد تعداد 22557 نفر بود که به نسبت سال قبل آن 81 درصد رشد داشته است.
7- در6 ماهه اول سال 98 نیز جمعاً 15568 بیمار خارجی در مراکز مذکور پذیرش شدهاند که باز هم نسبت به مدت مشابه سال 97 بیش از 30 در صد رشد داشته است.
8- پیشبینی میشود در هر سال حدود 150 هزار نفر بیمار خارجی نیز بهصورت سرپایی از خدمات مختلف پزشکی استان شامل خدمات تشخیصی، درمانی، توانبخشی، زیبایی، مشاوره و...استفاده کنند.
9- پیشبینی میشود این بیماران در سال بیش از 150 میلیارد تومان (130 میلیون دلار)در مشهد هزینه میکنند.
10- در بدبینانهترین شرایط اگر به ازای ورود هر 10گردشگر سلامت یک شغل ایجاد شود پیشبینی میشود حداقل 12000 شغل ایجاد یا تثبیت شده است.
* سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران