طراحی لوگو یکی از مهمترین مراحل بازاریابی و تبلیغات یک محصول یا کسبوکار محسوب میشود. مطالعه دانشکدهی کسبوکار هاروارد، عوامل مهم در تأثیرگذاری لوگو را شرح میدهد.
به گزارش تبلیغات نیوز، مهدی زارع سریزدی در زومیت با بیان این مطلب نوشت: تصور کنید که بهعنوان مدیر بازاریابی در شرکتی خیالی بهنام Noxu مشغول به کار هستید. محصولات این شرکت، پازلهای فکری هستند و مدیرعامل وظیفهای برای انتخاب از میان دو لوگو بر عهدهی شما گذاشته است. شما باید لوگویی را انتخاب کنید که بهترین بازخورد را در رونمایی از محصولات داشته باشد. از میان دو تصویر زیر، کدامیک را بهعنوان لوگوی شرکت انتخاب میکنید؟
برای انتخاب هر یک از لوگوها میتوان دلایلی منطقی بیان کرد؛ بهعنوان مثال انتخاب لوگوی اول بهمعنای اهمیت بهسادگی طراحی است و لوگوی سمت راست یعنی به طرح خود پازل وفادار ماندهاید. درواقع با انتخاب لوگوی سمت راست، نوع فعالیت و محصول خود را نیز به مخاطب نشان دادهاید.
دانشکدهی کسبوکار هاروارد مطالعهای انجام داد تا به مدیران کسبوکار، راهکاری برای انتخاب صحیحتر طراحی لوگوی ارائه کند. بررسی لوگوهای توصیفی و غیرتوصیفی (لوگوی سمت راست توصیفی و لوگوی سمت چپ غیرتوصیفی است) بخشی از مطالعه بود که تأثیرگذاری آنها را در موقعیتهای گوناگون بررسی میکرد. در مسیر تحقیق، لوگوی ۵۹۷ شرکت بررسی شد.
آیا لوگو واقعا اهمیت دارد؟
برخی افراد و حتی مدیران ردهبالای کسبوکارها تصور میکنند که انتخاب لوگو برای شرکت فرایندی بیهوده است. دراینمیان، برخی دیگر اعتقاد دارند که انتخاب طراحی مناسب به دلایل گوناگون اهمیت بالایی دارد. لوگویی که بهخوبی طراحی شده باشد، مزیتهای جانبی متعددی را برای برند بههمراه دارد. از میان مزیتها میتوان به جذب علاقهی مصرفکننده، تمایز از رقبا، ایجاد هویت برای برند، تأثیرگذاری بر انتخابهای سرمایهگذار و درنهایت انتقال هدف و برنامههای برند اشاره کرد.
لوگو را میتوان ابزاری همهجانبه و همیشگی برای ارتباط دانست که احتمالا در همهی بخشهای یک کسبوکار حضور خواهد داشت. لوگوها از بستهبندی محصولات، وبسایت، گزارشهای رسمی و ساختمان شرکت تا کارت ویزیت و حتی لباسهای فرم کارمندان دیده میشوند. درنتیجه آنها را میتوان المانهایی از برند دانست که تقریبا برای همهی افراد مرتبط با آن نمایش داده میشوند. مشتریان، مهمترین دستهی آن افراد مرتبط هستند و درنتیجه لوگوی مناسب، اهمیت بالایی برای ارتباط خوب با آنها دارد.
با توجه به اهمیت لوگو در موفقیت یا عدم موفقیت برند، خصوصیات طراحی آن اثر بالایی روی رفتار مشتری و کارایی برند دارد. بهعلاوه مطالعههای قبلی نشان میدهند که سادگی یا پیچیدگی طراحی لوگو روی تصمیمگیری سرمایهگذاران هم تأثیر دارد. بهعلاوه تقارن یا عدم تقارن لوگو نیز روی تعادل برند تأثیرگذار است.
لوگوی توصیفی
لوگوی توصیفی به نوعی از لوگو گفته میشود که دارای المانهای طراحی بصری یا متنی (یا ترکیبی از هردو) برای توضیح دادن نوع محصول یا خدمت برند است. بهعنوان مثال میتوان به لوگوهای انواع شرکتهای فعال در صنعت غذایی اشاره کرد که عموما المانی با طراحی غذا دارند. البته لوگوی مکدونالد بهعنوان یکی از بزرگترین فعالان صنعت غذا، غیرتوصیفی است. لوگوی آنها المانهای طراحی دارد که هیچ توضیحی دربارهی محصول برند نمیدهد. در تصویر زیر لوگوهای سمت چپ توصیفی و لوگوهای سمت راست، غیرتوصیفی هستند.
در جلسههای طراحی لوگو عموما سؤال استفاده کردن یا نکردن از لوگوهای توصیفی به بحث گذاشته میشود. در سالهای اخیر بسیاری از برندها لوگوی خود را بهینهسازی و بازطراحی کردهاند تا بیشتر به سمت طراحی توصیفی پیش بروند. درمقابل، بسیاری دیگر هم لوگوهای غیرتوصیفی را ترجیح میدهند. بهعنوان مثال برند Dunkin کلمهی Donuts و طرح فنجان قهوه را از لوگوی خود حذف کرد و بهسمت طراحی غیرتوصیفی رفت. درمقابل، برند Animal Planet با اضافه کردن یک فیل به طراحی لوگو، هرچه بیشتر توصیفی شد. مطالعهی HBR نشان میدهد که ۴۰ درصد از برندها از طراحی توصیفی و ۶۰ درصد از طراحی غیرتوصیفی استفاده میکنند.
مطالعهی دانشکدهی کسبوکار هاروارد با شرایط و ضوابط خاص نشان داد که لوگوهای توصیفی بیش از لوگوهای دیگر روی درک مصرفکننده از برند تأثیر دارند. بهعلاوه میتوان تأثیر آنها بر کارایی برند را هم بیشتر دانست.
قدرت و مزیت لوگوی توصیفی
مطالعهی HBR نشان میدهد که مصرفکننده با دیدن لوگوی توصیفی، عملکرد آسانتری در پردازش تصویری آن خواهد داشت. درنتیجه فهم بازار برند برای او آسانتر خواهد بود. بهعلاوه لوگوی توصیفی در مقایسه با انواع غیرتوصیفی مزیتهای زیر را دارد:
- اعتماد به برند را در ذهن مصرفکننده افزایش میدهد.
- به اعتبارسنجی بهتر برند توسط مصرفکننده میانجامد.
- تمایل به خرید را در مشتری افزایش میدهد.
- باعث افزایش بیشتر فروش برند میشود.
در یکی از مراحل مطالعه، شرکتکنندهها در یک نظرسنجی بهصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به یکی از گروهها لوگویی توصیفی از یک رستوران سوشی نمایش داده شد و گروه دیگر، لوگوی غیرتوصیفی از همان برند را مشاهده کردند. در کنار هر دو لوگو، توصیحی کوتاه از رستوران نوشته شده بود. شرکتکنندهها پس از خواندن متن توصیفی و مشاهدهی طراحی لوگو، نظرات خود را در مقیاس لیکرت ثبت کردند. نظرسنجی پیرامون تفکر شرکتکنندهها دربارهی اخلاقی بودن یا نبودن برند و علاقهی آنها انجام شد. مقایسهی نظر شرکتکنندهها نشان داد که لوگوی توصیفی در نظر آنها اخلاقیتر بود و علاقهی بیشتری نسبت به برند ایجاد کرد.
در بخش دیگری از تحقیق، یک دیتاست شامل ۴۲۳ برند B2C تحلیل شد. برای ساختن دیتاست، اطلاعات مالی هر برند (فروش خالص، هزینههای تبلیغات و تحقیق و توسعه، داراییهای کل و موارد مشابه) دریافت شد. سپس لوگوهای هر برند برای شرکتکنندهها در تحقیق ارسال شد تا توصیفی یا غیرتوصیفی بودن هر کدام را مشخص کنند. البته ۱۳ مشخصهی دیگر طراحی هم از آنها پرسیده شد. از میان مشخصهها میتوان به تقارن، شکل کلی، رنگ و موارد دیگر اشاره کرد.
با استفاده از تحلیل رگرسیون روی دادههای دیتاست بالا، تأثیر لوگوی توصیفی یا غیرتوصیفی روی فروش خالص برند بررسی شد. اطلاعات مالی برندها و ۱۳ مشخصهی طراحی مذکور، بهعنوان پارامترهای کنترلی انتخاب شدند. درنهایت نتایج نشان داد که یک لوگوی توصیفی نسبت به نمونهی غیرتوصیفی تأثیر بیشتری روی فروش برند دارد.
نتایج تحلیل بالا روی ۱۷۴ استارتاپ نوپا بررسی شد. همین نتایج برای استارتاپها هم صادق بود. لوگوی این استارتاپها با توضیح محصول به ۲،۶۳۰ نفر نمایش داده شد که نتایج نظرسنجی، نشاندهندهی تمایل بیشتر خرید برای لوگوهای توصیفی بود.
لوگوهای توصیفی بیش از انواع دیگر در جذب اعتماد مشتری موفق هستند
مزایای استفاده از لوگوی توصیفی را نمیتوان به همهی برندها در انواع کسبوکارها تعمیم داد. کارشناسان هاروارد تأثیر طراحی توصیفی را برای برندهای شناختهشده و شناختهنشده بهصورت مجزا بررسی کردند. نتایج نشان داد که لوگوی توصیفی برای هر دو دستهی برندهای مشهور یا غیر مشهور تأثیری مثبت دارد. ازطرفی مقیاس این تأثیر مثبت برای برندهای مشهور بسیار کوچکتر بود. درواقع مصرفکننده، آن برندها را میشناسد و از محصول و خدمات آنها اطلاع دارد. درنتیجه طراحی لوگو تأثیر کمتری روی او خواهد داشت.
یکی از نتایج جالب مطالعه نشان داد که لوگوی توصیفی برای برندهایی با محصول ناراحتکننده یا مرتبط با مفاهیم نهچندان خوشایند تأثیر منفی دارد. بهعنوان مثال شرکتهای سازندهی روغن پالم، سموم دافع حشره یا موارد مشابه با توضیح محصول و خدمات خود در لوگو، مشتری را دفع میکنند. درواقع توضیح چنین محصولاتی تصور یک تجربهی بد را در ذهن مصرفکننده ایجاد میکند و شاید او را از برند دور کند.
لوگوی توصیفی برای محصولات با بار منفی، مناسب نیست
اگر تصمیم به طراحی لوگو برای محصول یا کسبوکار خود دارید، مطالعهی بالا نشان میدهد حداقل باید یک المان متنی یا تصویری برای نشان دادن نوع محصول و خدمت خود در آن جای دهید. بهعنوان مثال برای طراحی لوگوی یک کافی شاپ، شاید استفاده از یک فنجان قهوه و حتی نشان دادن بخار قهوهی داغ، جالب باشد. در مثالی دیگر برای طراحی لوگوی یک فروشگاه کتاب میتوان المانی نشاندهندهی مفهوم کتاب را در نظر گرفت. درنهایت برای طراحی شرکت فرضی Noxu نیز احتمالا لوگی سمت راست با نشانههایی از پازل بازی، مناسب خواهد بود.
درمقابل نکتههای بالا، اگر شرکت شما محصولاتی با مفاهیم منفی تولید و ارائه میکند، لوگوی غیرتوصیفی انتخاب بهتری خواهد بود. بهعلاوه لوگوی غیرتوصیفی برای شرکتهایی با زمینههای فعالیت متفاون مناسبتر خواهد بود. بهعنوان مثالی از این نوع طراحی میتوان به لوگوی اوبر و والت دیزنی اشاره کرد. برای چنین شرکتهایی، لوگویی که نشاندهندهی خانوادهی متعدد و متفاوت محصولات باشد، برای مشتری گیجکننده خواهد بود. بهعنوان مثالی دیگر، شرکت Dunkin احتمالا بهخاطر تصمیم به تولید انواع دیگری شیرنی، نام و نشان دونات را از لوگوی خود حذف کرد.
درنهایت نمیتوان لوگوی توصیفی را فاکتوری حتمی برای موفقیت رونمایی از یک برند دانست. بهعلاوه میدانیم که لوگو مهمترین المان یک برند نیست. درنهایت تنها این نکته اهمیت دارد که طراحی لوگو و استفاده از المانهای توصیفی، اثر مهمی روی مشتریان هدف خواهد داشت.
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران