جمعه, 10 فروردین ماه 1403

کد خبر: 272

تاریخ خبر: 1398/05/18

در همایش بازاریابی دیجیتال عنوان شد: کاهش تاثیر تبلیغات تلویزیونی، افزایش تاثیر رسانه های دیجیتال

بر اساس نتایج آماری ارائه شده در همایش بازاریابی دیجیتال که توسط یکی از سخنرانان ارائه شد، تاثیر تبلیغات تلویزیونی که در گذشته ۵۰ درصد بوده با کاهش روبرو شده و در حال حاضر به ۳۰ درصد رسیده، این در حالی است که رسانه های دیجیتال ضریب نفوذشان از ۱۰ به ۳۰ درصد افزایش یافته است. همین مسئله تاکیدی است بر اینکه صاحبان کسب و کار بهتر است برای رونق کارشان از بستر چند رسانه ای استفاده کنند تا بین دو روش بازاریابی، هم افزایی ایجاد شود.

به گزارش تبلیغات نیوز، در همایش بازاریابی دیجیتال که روز پنجشنبه، 17 مردادماه 98 در سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، سخنرانان در خصوص این که بازاریابی سنتی بهتر است یا دیجیتال به بحث و تبادل نظر پرداختند. پس از رد و بدل شدن اطلاعات هر کدام از این دو طیف، نتیجه بر این شد که هر دو شکل از تبلیغات باید در کنار یکدیگر پیش بروند تا نتیجه بهتری حاصل شود.

بر اساس چالش ها تصمیم بگیرید

در این سمینار که با حضور ۲۵۰ نفر از فعالان این حوزه برگزار شد، علی منافی رئیس شورای سیاستگذاری مراسم را با دعوت از سید جواد حکیم زاده عضو هیات عملی سازمان مدیریت صنعتی و مشاور ارشد بازاریابی برای سخنرانی رسما آغاز کرد. او پس از توضیحاتی در خصوص شیوه بازاریابی شرکت های بزرگ گفت: همایش امروز متمرکز بر بازاریابی دیجیتال نیست. مدیران سازمان ها باید درباره چالش های بازاریابی خود تصمیم بگیرند که در تقابل مدرنیته و سنتی در اوج بمانند.

وی افزود: از نظر من باید به شکست ها و موفقیت هایی که شرکت های بزرگ داشته اند نیز نگاه کرد و از آنها مطالب بسیار زیادی آموخت. ما جمعیت جوانی داریم که به خاطر تحریم ها در حق مان بی انصافی شده است، باید با روش های نوین به دنیا بگوییم که استارتاپ های ما عقب نمانده اند و می توانند پیشرفت کنند.

افزایش بهره وری سازمانی

بهداد نامور یکتا مدرس و مشاور ارتباطات در ادامه گفت: در دنیا منابع رو به کاهش هستند و همین مسئله تامین منابع را برای همه سخت کرده است. در دنیا خردگرایی سازمانی در بهره‌وری خلاصه شده، اما چرا به آن در کشور کم توجه کرده‌ایم؟ چون کار سختی است، نیاز به تحقیقات، آمار و اطلاعات دارد. ضمن این که پورسانت مدیران بازاریابی بر اساس فروش داده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر استارتاپ ها در کشور ما رو به رشد هستند. برندهای ملی به برندهای جهانی تبدیل می‌شوند. اگر تحریم ها پایان بگیرند و درهای مملکت باز شود، باید خیلی دقت کنیم چرا که دنیا دیگر شرایط گذشته را ندارد. اهداف شرکت‌ها درآمد و سودآوری است. تقویت برند هم در نهایت به این اهداف می‌رسد.

نامور یکتا افزود: چهار دسته  KPI (شاخص کلیدی عملکرد روشی برای سنجش میزان خوب بودن عملکرد افراد) داریم. دسته اول مارکتینگ یا حوزه مالی، دسته بعدی در حوزه مشتریان و مخاطبین هستند، سومین دسته به عملکرد در حوزه ارتباطی برمی گردد و دسته چهارم در نهایت حوزه رضایت مشتری است. باید تمام این مدل ها را مد نظر قرار داد. اگر می‌خواهید در سازمان بهره‌وری ایجاد کنید، با انتخاب اهداف هوشمندانه مسیر مشتری را درست ترسیم کرده و برای رسیدن به اهداف، زمان‌بندی و بودجه‌بندی دقیق در نظر بگیرید. بهره‌وری باعث شکوفایی همه سازمان هاست.   

فضای سوم تلفیقی از فضای واقعی و مجازی

مرتضی بهنام عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران به عنوان سخنران بعدی با اشاره به این که در ایران روابط عمومی سنتی و ناکارآمد است، گفت: ما در جهان یک فضای واقعی و یک فضای مجازی داریم. اما در حال حاضر یک فضای سوم نیز به آن اضافه شده است که از تعامل و تقابل فضای مجازی و فضای فیزیکی شکل می‌گیرد.

مثلا اسپایدرمن یک مثال هالیوودی برای استفاده از فضای سوم است. اتاق فکر سعی کرده مخاطب را ببرد در فضای سوم. هر کسی از اسپایدرمن یک برداشتی دارد. این فرصت مهمی است. در ایران روابط عمومی «گماشته رئیس سازمان» تلقی می‌شود که اصلا درست نیست. گاهی باید یک سال قبل و یک سال بعد از یک دوره مدیریت، روابط عمومی فعال عمل کند.

وی تاکید کرد: باید باور کنیم تاثیر واقعی بر تعداد فالورها پیروز خواهد شد. ما با تعداد فالور برند نمی‌سازیم. برند خروجی نگاه بلندمدت است، ما متاسفانه در این زمینه شکاف زیادی با بقیه دنیا داریم. روابط عمومی یک کار مدیریتی است و  همکاری و مقبولیت و تفاهم پذیری سازمان با دیگر سازمان ها را امکان پذیر می‌کند.

رشد ده برابری سامسونگ در هشت سال

بیتا فتحعلی یکی مدیر ارشد بازاریابی بخش موبایل سامسونگ در ادامه گفت: سامسونگ از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ تغییرات زیادی را تجربه کرده است. ارزش برند این برند از ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ ده برابر شده و به عدد  ۵۰ میلیارد دلار رسیده است و بخش موبایل این برند توانسته ۶۰ تا ۷۰درصد سود سامسونگ را در اختیار داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: سامسونگ در حال حاضر همزمان با ارزیابی برند، مخاطب برند را هم شناسایی می‌کنند. الان سه نسل اکس، وای و زد را داریم. در سال‌های قبلی، پدران تصمیم می‌گرفتند که کدام تلویزیون را بخرند. در نسل وای، این روند تغییر کرده و این نسل زد خریدار لوازم الکترونیک هستند. مثلا بچه‌ها به عمو و خاله می‌گویند این چه گوشی‌ای است که دست گرفته‌اید؟ این نسل، تکنولوژی را در دست خود گرفته‌اند. مثلا رفتار مصرف آن‌ها هم فرق دارد. بیشتر از موبایل استفاده می‌کنند تا لپ‌تاپ. نسل زد علاقه به خرید آنلاین ندارند. دوست دارند تجربه کنند. بازاریابی باید به «حس» ختم شود.

در سامسونگ، بازاریابی پایه از طریق وبسایت انجام می‌شود، seo و تبلیغ در گوگل بیش از هر چیزی نقش دارد. در مرحله بعدی نوبت به شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، لینکدین می رسد. مسئله بعدی، تاکید بر digital touchpoints و اعضای این شرکت است.

وی افزود: مسئله دیگر کارگاه‌های آموزشی درباره برند و امکانات گوشی است. اگر مشتری بیشتر از محصول استفاده کند، بهتر درگیر می‌شود.  

هدایت توسط بازاریابان

سید فرشاد فاطمی اردستانی استادیار دانشکده مدیریت اقتصاد نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود. او صحبت هایش را با رویکرد کاربرد علوم رفتاری در بازاریابی و ملاحظاتی که در آن وجود دارد آغاز کرد و گفت: بخش عمده مغز ما برای دیدن طراحی شده، از کجا باید مطمئن باشیم مغز ما برای تصمیم گیری‌های که برای آن طراحی نشده – مانند مسائل مالی- عقلانی عمل می‌کند؟ او افزود: دو سیستم تفکر داریم. یکی به شکل خودکار که تصمیمات روزمره را اتخاذ می کند و دیگری تفکر پرزحمت، پیچیده و آهسته‌ای که هدایت آن به دست بازاریابان است. باید به این دو بخش توجه ویژه کرد. هر کدام از آن ها به نوعی می تواند بازاریابی را تحت تاثیر خودش قرار بدهد.  

این همایش با سخنرانی افراد دیگر و برگزاری یک پنل با موضوع سنت و مدرنیته، ۲ دیدگاه بازاریابی راس ساعت ۵ عصر به کار خود پایان داد.

منبع: ایرنا

نظرات کاربران