سابقه قانون ممنوعیت تبلیغ كالاهای آسیب رسان به سلامت به برنامه پنجم توسعه بر میگردد؛ در آن برنامه، بند قانونی در خصوص منع تبلیغ مواد غذایی آسیب رسان به سلامت وجود داشت، اما ابزارهای نوین مثل فضای مجازی در آن ذكر نشده بود. به همین دلیل این قانون اصلاح شد.
به گزارش تبلیغات نیوز، بر اساس قانون، كالاهای آسیب رسان به سلامت تحت هیچ شرایطی نباید تبلیغ شوند و قانونگذار برخورد لازم با متخلفان را نیز در دستور كار قرار داده است. این موضوع وقتی اهمیت پیدا میكند كه در كنار قوانین بازدارنده، آموزش و افزایش آگاهی جامعه نیز لحاظ شود؛ كاری كه رسانهها دوشادوش وزارت بهداشت باید انجام دهند تا مردم نسبت به ضررهای مصرف كالاهای آسیب رسان به سلامت آگاه شوند.
ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت و سخنگوی این وزارتخانه درباره این ابلاغیه گفت: فهرستی كه منتشر شده مربوط به اسفند ماه 96 است. این نامه از سوی وزارت ارشاد در فروردین امسال به رسانهها ارسال شده است. در این فهرست به رغم شایعاتی كه در برخی رسانه ها منتشر شده اسمی از سوهان قم و گز اصفهان نیامده است.
به گفته او، وزارت بهداشت معتقد است كه غذاهای شیرین و پرنمك ضرر دارد و این به این معنی نیست كه تولیدش ممنوع است، بلكه تبلیغ این كالاها ممنوع است.
سخنگوی وزارت بهداشت اضافه كرد: نمیتوان گفت كسی شیرینی تولید نكند؛ بر اساس قانون، وزارت بهداشت مكلف است كالاهای آسیب رسان را مشخص و برای آن عوارض وضع كند.
معاون وزیربهداشت گفت: فرآوردههای گوشتی و آماده مصرف شامل انواع سوسیس، كالباس و همبرگر، كباب شامل كوبیده و لقمه صنعتی و صنفی، انواع ساندویچ و پیتزای دارای سوسیس و كالباس صنعتی و صنفی، انواع غذاهای آماده مصرف شامل سالاد الویه، سمبوسه و فلافل با روش غوطه وری در روغن شامل این فهرست است.
حریرچی یادآور شد: همچنین انواع پنیرهای خامهای، فرآوردههای شیرین و نوشیدنیها شامل انواع نوشابههای گازدار یا بدون قند و نوشابههای انرژیزا، فرآوردههای یخی خوراكی، انواع نوشیدنی میوهای گازدار یا بدون گاز با محتوای آب میوه ۲۵ درصد یا كمتر، انواع شربت میوهای و غیرمیوهای و تزیینی، انواع پودر نوشیدنی فوری، انواع روغنهای مصرفی خانوار و روغن سرخ كردنی، مارگارین یا كره گیاهی، انواع سسهای پرچرب مثل مایونز و سس سالاد با چربی بیش از ۳۰ درصد، انواع فرآوردههای سرخ شده در روغن بر پایه سیب زمینی و غلات و انواع فرآوردههای حجیم شده بر پایه ذرت مثل پفك و انواع شیرینی نیز در این فهرست قرار دارد.
وی در پاسخ سوالی درباره رایزنی وزارت بهداشت با صدا و سیما در راستای انجام این تبلیغات گفت: رایزنیهای بسیار زیادی در این راستا انجام شده و تغییرات زیادی نیز اتفاق افتاده است. علاوه بر رایزنی و توضیح متقابل، در صورت بروز تخلف از اهرمهای قانونی نیز استفاده میكنیم.
حریرچی تاكید كرد: تشخیص و اعلام هرگونه تبلیغات كالاهای آسیب رسان به سلامت بر اساس قانون برعهده وزارت بهداشت است. علاوه بر ممنوعیت تبلیغات، هرگونه تولید و واردات و عرضه كالاهای آسیب رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوءمصرف مشمول عوارض سلامت است و حداقل ۱۰ درصد قیمت كالا باید برای عوارض سلامت درنظر گرفته شود.
*واكنش صنعت به قانون منع تبلیغات كالاهای آسیب رسان
در این بین صنایع غذایی به علت این ممنوعیت به تصور اینكه این كار، سود آنها را كم می كند و دچار آسیبهایی در مسیر بازاریابی و فروش می شوند، ساز مخالف كوك كرده اند. زیرا وقتی كالایی به طور مكرر از رسانهها و از جمله صدا و سیما تبلیغ نشود، نمیتواند در ذهن مخاطب جا باز كند و در نتیجه با كاهش فروش مواجه خواهد شد.
افشین استوار رئیس مركز مدیریت مبارزه با بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت در این رابطه گفت: اگر به این فكر كنیم كه چون تولید صنایع به واسطه توصیههای وزارت بهداشت به مردم كاهش می یابد و به همین خاطر اجرای قوانین را برای پیشگیری از چاقی، فشار خون و بیماری های غیر واگیر باید متوقف كنیم، بنابراین وزارت بهداشت حتی نباید به مردم در این زمینه آموزش دهد و نباید هیچ توصیه ای برای پیشگیری از بیماری ها داشته باشد. در حالی كه این وظیفه وزارت بهداشت است كه محیط سالم را از طریق آموزشها به جامعه فراهم كند.
وی ادامه داد: به طور مثال در كشور كارخانههای تولید سیگار داریم، این كالای مضر سلامت تولید و در بازار عرضه می شود اما اجازه تبلیغ ندارد. در نتیجه مجوز تولید الزاما به معنی مجوز تبلیغ نیست.
استوار با بیان اینكه مهمترین وظیفه وزارت بهداشت این است كه مردم را برابر عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر محافظت كند، اظهار داشت: قانون به وزارت بهداشت تكلیف كرده است كه فهرست كالاهای آسیب رسان به سلامت را تعیین و ابلاغ كند. از طرفی وزارت بهداشت به مردم توصیه میكند كالاهایی كه به سلامت آسیب میزنند را كمتر مصرف كنند. در نتیجه هیچ راهی وجود ندارد كه هم مردم از این كالاها كم مصرف كنند، و هم میزان تولید این كالاها به اندازه قبل باشد و كاهش نیابد و این مساله چالشی است كه بین متولیان سلامت و تولیدكنندگان كالا در بخش صنعت و تجارت وجود دارد.
* مجوز تولید با مجوز تبلیغ فرق می كند
استوار در پاسخ به این سئوال كه چرا در ابتدا به این نوع از كالاها مجوز تولید داده میشود اما بعد تبلیغ آنها ممنوع می شود و چرا از همان ابتدا جلوی تولید این كالاهای مضر گرفته نمی شود، گفت: منطق قانون بر این اساس است كه مصرف كلی كالاهای آسیب رسان به سلامت در جامعه كم شود. توصیه وزارت بهداشت این نیست كه مردم اصلا از این كالاها استفاده نكنند؛ بلكه میگوییم كمتر از لبنیات پرچرب و روغن و غیره استفاده كنند.
وی ادامه داد: در واقع نمیتوان به طور كامل تولید این محصولات را متوقف كرد، زیرا به هر حال این كالاها تولید میشوند و مصرف كنندگانی نیز در جامعه دارند. وظیفه وزارت بهداشت هدایت جامعه به سمتی است كه مصرف این كالاها كاهش پیدا كند.
كیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز درباره مجوز تولید به كالاهای آسیب رسان به سلامت افزود: موضوع مجوز تولید از مجوز تبلیغات جدا است. نمیتوان به واسطه تبلیغات، رژیم غذایی جامعه را به سمت مصرف بیشتر نمك و چربی و قند هدایت كرد.
جهانپور ادامه داد: مواد غذایی كه در این فهرست مشخص شده، جزیی از فرهنگ غذایی جامعه است و تبلیغات این كالاها منجر به ترویج مصرف و تغییر فرهنگ غذایی جامعه به سمت مصرف بیشتر این گروه از مواد غذایی میشود كه دقیقا خلاف اهداف و سیاستهای نظام سلامت است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو تاكید كرد: تبلیغ این كالاها باعث میشود كه برنامههای نظام سلامت خنثی شود. ما نمیگوییم این كالاها تولید نشوند، بلكه میگوییم در راستای عدم مصرف بیشتر این كالاها، تبلیغ این كالاها انجام نشود تا از ابتلا به بیماریهای غیرواگیر جلوگیری شود.
* سود تبلیغات در بازار كالاهای آسیب رسان
مصرف كالاهای آسیب رسان به سلامت به واسطه تبلیغات از طریق رسانههایی مثل صدا و سیما و فروش آسانتر آنها، سود زیادی را نصیب صنایع غذایی میكند. از طرفی منتشر كنندگان این تبلیغات نیز سود سرشاری از این طریق به جیب میزنند. حالا آیا این منتشركنندگان از خیر چنین سودی میگذرند؟
استوار در پاسخ به این سئوال گفت: این قانون است و وزارت بهداشت بر اساس قانون باید این فهرست را منتشر كند. یعنی وزارت بهداشت نمیتواند از صدا و سیما یا رسانههای دیگر اجازه بگیرد كه فهرست این كالاها را اعلام كند. از طرفی باید توجه كرد كه صدا و سیما باید به قانون عمل كند و اگر این قانون را اجرا نكند، باید پاسخگوی قانون باشد.
رئیس مركز مدیریت مبارزه با بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: بر اساس این قانون، نظارت بر اجرا نیز بر عهده وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت، بر این كار نظارت میكند و ما اصرار داریم كه این قانون گام به گام به نفع سلامت مردم اجرا شود. البته شرایط كشور و صنایع غذایی را درك میكنیم.
هرچند واكنش صنعت برابر این قانون و اعلام فهرست كالاهای آسیب رسان به سلامت مبنی بر ممنوعیت تبلیغ این كالاها چندان مثبت نیست، اما باید به این نكته كلیدی فكر كرد كه بالاخره فرهنگسازی برای اصلاح ذائقه و سبك زندگی مردم باید از نقطهای آغاز شود، این كار قدر مسلم هزینههایی نیز در بر خواهد داشت. هزینههایی كه گاهی درآمدهای كلان تولیدكنندگان كالاهای مضر و رسانه های گیرنده و انتشار دهنده تبلیغات كم می كند. باید دید كه آیا غولهای منتشر كننده این نوع تبلیغات حاضر هستند از خیر این پولها بگذرند و در مسیر سلامت جامعه گام بر دارند یا همچنان جیبشان را سفت خواهند چسبید و به قانون عمل نخواهند كرد.
منبع: ایرنا
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران