جمعه, 31 فروردین ماه 1403

کد خبر: 196

تاریخ خبر: 1403/01/31

لزوم تبلیغات گسترده برای پلاک گذاری دام در تمام استان های کشور

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور تاکید کرد: در تمام استان‌های کشور باید تبلیغات لازم برای آگاهی بخشی به دامداران برای پلاک‌گذاری انجام شود و آنها از مزایا و اجباری بودن این طرح آگاه شوند.

به گزارش تبلیغات نیوز، مختار علی عباسی در همایش هویت‌گذاری دام و توسعه بهبود مدیریت دامداری‌های فارس، با اشاره به اینکه دام‌های بدون پلاک قاچاق محسوب می‌شوند، گفت: هویت‌گذاری دام در دنیا با هدف کنترل بیماری ها و پایش تولید گوشت از ابتدا تا انتها صورت می‌گیرد.

وی گفت: در حال حاضر ۳ میلیون و ۳۴ هزار و ۶۶۰ راس دام در سطح کشور پلاک‌گذاری شده که از این میزان ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۵۱۹ راس آن مورد تائید کارشناسان قرار گرفته است.

عباسی، اصلاح نژاد علمی و صنعتی دام کشور، جلوگیری از نوسانات قیمتی گوشت، برنامه‌ریزی برای تولید، داشتن جمعیت دام کل کشور، پیگیری روند تغییرات در فصول و سال‌های مختلف و برنامه‌ریزی برای پیشگیری از بحران را از دیگر مزایای هویت‌گذاری دام در کشور برشمرد.

به گفته وی، در پی قاچاق دام زنده از کشور در سال گذشته، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شیوه‌نامه‌ای را با کمک کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور تنظیم کرد که این شیوه‌نامه اواخر سال گذشته ابلاغ شد.

عباسی با اشاره به اینکه مدت زمان تعیین شده برای هویت‌گذاری دام سنگین شش ماه و دام سبک نیز یک‌سال است، افزود: این مدت زمان برای هویت‌گذاری دام سبک و سنگین کشور کافی نیست و ما اکنون درخواست افزایش مدت زمان را ارائه دادیم که امیدواریم از سوی هیئت دولت با آن موافقت شود.

ارائه خدمات به دامداران مشروط به پلاک‌گذاری است

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور تاکید کرد: در آینده تمام خدمات نظیر توزیع نهاده‌ها، تسهیلات بانکی، واکسیناسیون و… براساس هویت‌گذاری به دامداران ارائه خواهد شد و علاوه بر این هویت‌دار شدن دام به نفع دامدار است اما متأسفانه این ضعف وجود دارد که هنوز مزایای هویت‌گذاری دام بطور کامل برای قشر دامپرور کشور تبیین نشده است.

عباسی از دیگر منافع پلاک‌گذاری دام را اصلاح نژاد علمی، کنترل بیماری، کاهش تلفات، طراحی مناسب جفت‌گیری دام و.... برشمرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نقل و انتقال دام بدون پلاک‌گذاری ممنوع اعلام شده و رفته رفته با تکمیل این طرح در خصوص نگهداری دام بدون پلاک نیز سختگیری‌های لازم انجام خواهد شد.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور خاطرنشان کرد: با اتحادیه مرکزی دامداران ایران و اتحادیه مرکزی عشایری دامداران متحرک ایرانیان، قراردادهایی منعقد و دستورالعمل اجرای این طرح نیز تهیه و به تمام استان‌ها ارسال شده تا فرآیند هویت‌گذاری دام‌ها تسهیل شود.

وی اظهار کرد: نصب پلاک حداقل روی یک گوش دام الزامی است و اگر دامدار تمایل به نصب آن روی دو گوش هم داشته باشد، امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه براساس استانداردهای بین‌المللی پلاک دام‌ها ۱۵ رقمی است، گفت: مسئولان جهاد کشاورزی در استان‌ها دقت داشته باشند که طرح‌های دیگر در کنار هویت‌گذاری به دامداران تحمیل نشود که قطعاً در بین جامعه دامداران نارضایتی ایجاد می‌کند و در نتیجه اگر چنین رفتارهایی بروز کند به‌طور جدی با آن برخورد خواهد شد.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور گفت: مأمور پلاک‌کوب ملزم به دادن صورت حساب شرح خدمات ارائه شده به دامدار است که در صورت بروز تخلف در این خصوص این مسئله قابل پیگیری است.

 

منبع: ایسنا

نظرات کاربران