سه شنبه, 04 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 234

تاریخ خبر: 1403/02/04

لزوم مقابله با تبلیغ کشت یک گیاه غیرقانونی در رسانه ها

تبلیغات نیوز - حسین آخانی در همشهری نوشت: مدتی است شبکه‌های مختلف سیما، کلیپی پخش می‌کنند که مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری و کشت گیاه غیرقانونی پالونیا در ایران می‌کند. هنوز مشخص نیست پخش این کلیپ تجاری است یا خیر؟ برهمین اساس ذکر چند نکته درخصوص تأثیرات منفی گیاه مهاجم پالونیا در ایران ضروری است تا تبلیغات کشت این گیاه در رسانه‌ها پایان یابد. گیاه پالونیا به‌صورت غیرقانونی و بدون مجوز وزارت کشاورزی به ایران وارد و کشت شد؛ بنابراین تبلیغ گیاه غیرقانونی در رسانه ملی توجیهی ندارد.

تحقیقات علمی و ویژگی‌های عملکردی گیاه پالونیا مشخص کرده است که این گیاه قابلیت تبدیل شدن به گیاه مهاجم را دارد. لذا ادعای غیرمهاجم بودن پالونیا، آن‌هم توسط تولیدکنندگان این نهال، فاقد ارزش علمی است. پالونیا میزبان جدی سن قهوه‌ای است. تجربه عملی در شهر گرگان هم نشان داد که این گیاه میزبان شپشک سفید است؛ بنابراین گسترش پالونیا درکشور بدون بررسی، خطرات احتمالی و پیش‌بینی نشده برای کشاورزی و زیست‌بوم کشور دارد. شواهد علمی مضر بودن گیاه پالونیا به‌خصوص در زیست‌بوم شمال کشور وجود دارد.پس در ایران به‌عنوان کشوری واجد باارزش‌ترین ذخایر ژنتیک، نیاز به کاشت گیاه چینی پالونیا وجود ندارد. ادعای برگشت چندبرابری سرمایه در گیاهی با رشد سریع که چوب آن کیفیت ندارد، ریسک بالایی برای کشاورزان و سرمایه‌گذاران  دارد که نباید گول تبلیغات را از سوی تولیدکنندگان این گیاه  خورد.


ایران با بحران آب مواجه است و استفاده از گیاهی با برگ‌های بسیار پهن و رشد سریع آسیب جدی به منابع آب شیرین محدود کشور وارد می‌کند؛ ضروری است، وزارت جهادکشاورزی و وزارت نیرو در راستای سیاست‌ مقابله با کم‌آبی، جلوی تبلیغ و کشت گیاه آب‌بر را بگیرند. چون تبلیغ پالونیا در کشوری که سال‌هاست برای تغییر الگوی کشت با گیاهان کم آب‌بر در آن تلاش می‎شود، بی‌اثر کردن همه تلاش‌ها برای مقابله با کم‌آبی است. از وزارت جهادکشاورزی، به‌خصوص سازمان حفظ نباتات و سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان پدافند غیرعامل کشور انتظار می‌رود تا دیر نشده در همکاری با دستگاه قضایی، براساس قانون حفظ و بهره‌برداری از ذخایر ژنتیک، جلوی گسترش گیاه پالونیا که ‌مخاطرات جدی برای امنیت آبی و زیستی کشور دارد  بگیرند. 
سازمان‌های مسئول در وزارت کشاورزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وابسته نیز بهتر است ارزیابی ریسک کاشت گیاه پالونیا را در بازه زمانی مناسب انجام دهند و درصورت مثبت بودن این ارزیابی با رعایت مسئولیت مشخص و تضمین محاکم قضایی، اجازه کشت محدود و نه گسترده این گیاه داده شود.

نظرات کاربران