میزگرد بررسی مشکلات و معضلات و اهمیت مصرف محصولات آرایشی در ایران و اهمیت این فرآوردهها برای سلامت جامعه درباره دلایل حمایت سازمان غذا و دارو از ایرانکازمتیکا برگزار شد.
به گزارش تبلیغات نیوز، در این میزگرد دکتر شهرام شعیبی، معاون اداره فرآوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو و عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه ایران کازمتیکا، دکتر عبدالحسین قاسمزاده؛ معاون برنامهریزی اداره کل امور فرآوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، بختیار علمبیگی؛ رییس هیات مدیره انجمن صنایع بهداشتی و آرایشی ایران، حجت گشایشی؛ انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران، حمید مقیمی رییس هیات مدیره انجمن وارد کنندگان آرایشی و بهداشتی و عطریات ایران و محمد نیلفروشان نایب رییس انجمن تولید کنندگان صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی حضور داشتند.
مشروح این گفت و گو را در ادامه بخوانید:
تقریبا هفتهای نیست که در مورد مصرف بالای لوازم آرایشی در ایران آماری منتشر نشود. این که ایران بیشترین مصرف لوازم آرایشی در دنیا را دارد. این آمار چقدر صحت دارد؟
قاسمزاده: قطعا ما جزو پرمصرفترین کشور در صنعت لوازم آرایشی نیستیم اما آمار نشان میدهد که جزو کشورهای با مصرف بالا هستیم.اگر از لحاظ اعداد و ارقام بخواهم بگویم، ما جزو ۱۰ کشور اول هستیم و در منطقه، سوم یا چهارمین کشور هستیم؛ در واقع اولین کشور مشخص نیست چون آمار و ارقام به صورت دقیق اعلام نمیشود و شفاف نیست.
این که ما مصرفکننده لوازم آرایشی هستیم، خوب است یا بد؟جواب این سوال از لحاظ سلامت چگونه است؟
قاسمزاده: نه مانعی برای مصرف این محصولات در جامعه وجود ندارد. اکثر استفاده از این لوازم به بحث پیشگیریها برمیگردد. مثلا استفاده از کرم ضدآفتاب، نوعی پیشگیری از سرطان و ضایعات پوستی است که طبیعتا هزینههای درمان جامعه را پایین میآورد.
موضوع رژلب و سرب چطور؟ مثلا گفته میشود که یک زن در طول عمرش میزان زیادی سرب مصرف میکند. وقتی از محصولات آرایشی صحبت میکنیم، قاعدتا توصیههایی هم مطرح میشود.
قاسمزاده: در کنار هر محصول آرایشی یک سری استانداردها تعریف شده است. این استانداردها را هم مطالعات بینالمللی تعیین میکنند. دوزهای استانداردی که برای تولید هر محصول تعریف شده، نباید از استانداردهای بینالمللی تخطی کند و خطری برای سلامت داشته باشند. لذا آن چه در مورد تهدیدات این محصولات مطرح میشود، قاعدتا در محصولات فیک و قاچاق وجود دارد و استانداردها در آن رعایت نمیشود.
قیمت لوازم آرایشی بعد از افزایش قیمت دلار چقدر رشد داشته است؟
قاسمزاده: هر نوع فاکتوری که بر قیمتها تاثیرگذار باشد، مسلما بر قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی هم تاثیرگذار است. اما من مقدارش را نمی دانم.
قطعا قیمت دلار در این محصولات به شدت تاثیرگذار بود.بنابراین، احتمال این که مردم محصولات بهداشتی معتبر و استاندارد را خریداری کنند به شدت پایین آمده است؟ موافق هستید؟
قاسمزاده:من این حرف را قبول ندارم. کسی نباید ذهنیت اطراف خودش را به عموم تعمیم بدهد.
دیروز خبری داشتیم که ۳۰ درصد از مراجعه مردم به مراکز درمانی بابت مسائل اقتصادی کاهش پیدا کرده است. کسی که نمیتواند برای بیماریاش به پزشک مراجعه کند، خط چشم برند میخرد؟
قاسمزاده: شما خودتان عرض کردید ۳۰ درصد. لفظ «خیلی» برای بالای ۵۰ و ۶۰ درصد است. اگر از اطرافیان من ۹ نفر از ۱۰ نفر مشکلی داشته باشند، نمیتوانم این آمار را به کل جامعه تعمیم دهم. این علمی نیست و نمیتواند ماخذ باشد.در جامعه ما، هر افزایش قیمتی در دلار روی قیمت دیگر اجناس تاثیر میگذارد و متعاقبا هر افزایش قیمتی میتواند جامعه هدف را جا به جا کند.این مسئله در حوزه انجمن آرایشی و بهداشتی نیست و ما فقط وظیفه ارزیابی سلامت محصول و صدور پروانه بهداشتی را داریم و این مربوط به وزارت صمت است.
یک مصرفکننده لوازم آرایشی و بهداشتی، چطور میتواند محصول خوب از بد را در این بازار گسترده که لوازم آرایش از مترو تا فروشگاههای مختلف به فروش میرسد، تشخیص بدهد؟
قاسمزاده: پاسخش ساده است. این همایش ایران کازمتیکا که برگزار شده، برای همین امر است. یک سری برچسبها توسط شرکتهایی که مجوز بهداشتی میگیرند صادر میشود. اینها شناسههای کدبندی شده روی محصول است. با پیامک یا اسکن این بارکد میتواند از سلامت و کیفیت این محصول (چه وارداتی و چه صادراتی) مطلع شود.در رابطه با تحقق ماموریتی که سازمان غذا و دارو با آن مواجه است (تامین سلامت محصولات و اطلاعرسانی به جامعه برای تشخیص قاچاق از غیرقاچاق)، هدف این نمایشگاه هم همین است.
نکته دیگر هم این است که در این همایش، دورههای آموزشی برای شرکتها بگذاریم. قرار هم هست گواهینامههایی صادر شود که برای احراز صلاحیت در سازمانها اعلام شود.
پیش از این گفته میشد که وزارت بهداشت و وزارت صمت با هم دیگر موازیکاری دارند. مشکل حل شده است؟
قاسمزاده: این مشکل قدیمی است و بیش از پنج یا شش سال است که این مشکل برطرف شده.
یعنی کاملا به شما واگذار شده؟
قاسمزاده: از سال ۸۹-۹۰ و بعد از شکست طرح شبنم بود که این اتفاق افتاد. چون همانطور که میدانید طرح شبنم کارگشا نبود و بعد از آن بود که وزارت صنعت خودش را کنار کشید.
در بحث دارو این سوال را بارها پرسیدیم. با وجود این که بالای ۹۶ درصد محصولات دارویی تولید داخلی است، پزشکان داروهای خارجی را به بیماران تجویز میکنند. در مورد لوازم آرایشی هم وضع به همین ترتیب است. همیشه نوع خارجی آن توصیه میشود. شما چه جوابی به این توصیهها دارید؟
علمبیگی: چیزی که همیشه به ما تلقین شده این است که جنس خارجی خوب است. برای فروشندگان هم مهمترین چیز، مارجین (حاشیه سود) است که نصیبشان میشود. یک کالای خارجی از آن جا که گرانتر از کالای ایرانی است، مارجین بالاتری را نصیب فروشنده میکند. مارجین خارجی به دست فروشنده است و نظارتی روی آن نمیشود و خود فروشنده روی آن قیمت میگذارد. قیمتی که فروشنده میدهد، آن چیزی نیست که باید باشد. چون جا برای سوءاستفاده او باز است پس ترجیح میدهد که جنس خارجی بفروشد.
در مورد کیفیت هم در هنگام تولید نظارت میشود و پروانه می دهند. در چرخه مصرف هم از فروشگاه نمونهبرداری میکنند که پروانه ساختی که دادند درست و مطابق باشد. طبیعتا با جنس اصلی وارداتی تفاوت قیمت دارد چون کرایهای سرسامآور و سودی کلان برای واردکننده دارد و همچنین مغازهدار هم سود بهتری میبرد.
چطور باید مطمئن شویم که کیفیت کالای ایرانی نه در حد کالای خارجی، ولی خوب باشد؟ چطور باید صرف این که وزارت بهداشت کالایی را تایید می کند، بگوییم که کیفیت آن کالا خوب است؟
علمبیگی: در مورد محصولات شوینده که کیفیت کالای داخلی با خارجی برابر است. در مورد لوازم آرایشی هم برند حرف اول را میزند. نتیجتا جنس داخلی کیفیت مطلوب و در حد استاندارد را دارد و حتی گاهی یک محصول فوق استاندارد ساخته میشود که به کشورهای آلمان، کانادا و کشورهای اطراف صادر میشود.
نظارتی که بر تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران وجود دارد، حداقل در کشورهای همسایهمان این طور نیست. هر بازرسی که میآید یک پرسشنامه شش صفحهای دارد. در این شرایط، وقتی درمورد کیفیت صحبت می کنیم، باید این موارد را هم در نظر بگیریم.
من تخصصم رنگ است. نظارتی که سازمان انجام میدهد و بعضی از رنگها را از رده خارج میکند، من متخصص را دیوانه کرده است.من به شما قول میدهم که هیچ یک از کشورهای اطرافمان که صادرکننده به ما هم هستند، این نظارت و پیچیدگی را ندارند.
بعضی از مردم اگر روی محصول نوشته باشد «ساخت ایران» آن را نمیخرند. برای همین هم تولید کنندهها به کشورهای دیگر میروند، کارخانه میزنند و کالا را با برند خارجی وارد ایران میکنند. یا این که به مناطق آزادی مثل کیش میروند و کالا را از آن جا صادر می کنند.
قاسمزاده: در تکمیل فرمایش دوستان، استانداردی که در بحث لوازم آرایشی در سازمان غذا و دارو رعایت میشود، تابعی از استاندارد اروپا است. متناسب با همان استاندارد محصولی تولید میشود و نظارت سختی هم روی آن قرار دارد. گاهی ما تولیدکنندهها و حتی واردکنندهها از شدت این سختگیریها کلافه میشویم.من خودم هر وقت بخواهم محصولی را با اطمینان خاطر و چشم بسته بردارم، محصول ایرانی است و محصول خارجی را حتما بیش از حد معمول چک میکنم.
هدف همین همایش ایران کازمتیکا این است که محصولات سلامت را معرفی کند. این همایش برگزار شد که بتواند اطلاعرسانی مناسب را برای مردم انجام بدهد. یعنی محصولاتی را که سلامتشان از طرف سازمان تایید شده را به مردم معرفی کند.
علمبیگی: قبل از انقلاب، ایران تولیدکننده لوازم آرایشی بود. شرکتهای مختلف رژلب و لاک ناخن در ایران وجود داشت و صادر میشد. بعد از انقلاب از سال ۵۹ تا ۶۶ تولید لوازم آرایش حرام اعلام شد . پروانههای ساخت آنها باطل اعلام شد؛ انجمن با مراجعه به مراجع قانونی اداری و مراجع تقلید، توانست لفظ حرام بودن را از روی آن بردارد، در آن موقع حتی خمیر ریش هم اجازه تولید نداشت.پس نمیتوان گفت که محصول ایرانی در این حوزه استاندارد نبوده و نیست. مساله این است که محصولات ایرانی در این حوزه خصوصا آرایشی اجازه تبلیغات گسترده ندارند و این باعث میشود این محصولات خیلی بر سر زبانها نباشند.
این کیفیت در تمام محصولات است؟ شما به شویندهها اشاره کردید؟ این کیفیت در مورد عطر و ادکلن هم اعمال شده است؟ اقبال کم مردم به علت عرضه کم است یا کیفیت پایین آن؟
علم بیگی: در مورد عطر و ادکلن اصل قضیه در مورد آن بوی خاصی است که شما میپسندید. ممکن به علت علاقه به بوی خاصی، عطر ۶۰ تومانی را ۶۰۰ تومان بخرید. این سلیقهای است وگرنه از لحاظ کیفیتی یکی است. یعنی شما برای سلیقهتان پول میدهید. ممکن است یک اسانسی را ۲۰۰ هزار تومان بخرند، اسانس دیگری را هم ۸ هزار تومان.
آقای مقیمی شاید باید با این شوخی سراغ شما بیایید، شما به عنوان واردکننده چه کار کردید که محصول ایرانی آن مهجور واقع شده است؟
مقیمی: صنعت آرایشی و بهداشتی برای ایران نبوده و ما داریم سعی میکنیم که تکنولوژی آن را بدست بیاوریم. در دنیا ما به جای رسیدهایم که لوازم آرایشی شخصی به شما میدهد، با استفاده از هوش مصنوعی. علیرغم محدودیتهایی که ما در ایران داشتیم، پیشرفتهایی هم خصوصا در محصولات شوینده داشتیم که آن را صادر هم میکنیم. اما در حوزه آرایشی نه. تولید محدود داریم. این تولید نیازمند تکنولوژی قوی است. هزینه این بخش از صنعت هم بسیار بالاست.
ما در سال ۹۵ یا ۹۴ با وزارت صمت وارد چندین مذاکره شدیم تا بتوانیم تحت عنوان کمپانی مادر وارد این حوزه شویم که تحت لیسانس جهانی به تولید بپردازیم. برخی شرکتها آمدند و زمین گرفتند ولی باز در بخش اجرایی آن نتوانستند کار کنند. دوباره سال ۹۷ با وزارت صنعت وارد مذاکره شدیم، با محوریت سازمان غذا و دارو و ستاد مبارزه با مواد مخدر . مبنا بر آن شد که ما در تولید این صنعت هم به خودکفایی برسیم.
اقلامی که تولید میکردیم که هیچ، بخشی هم وارد میکردیم که قرار شد به صورت مشروع وارد شود. بخشی هم که تکنولوژیاش را نداشتیم، قرار شد صبر کنیم تا تکنولوژیاش را به دست بیاوریم. تولید چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. مصرفکننده ه خودش کیفیت را میفهمد و پیشرفت آن را حس میکند. بعضی از برندهای ما پیشرفت کردند و حتی قابل پیشرفت هم هستند.
متاسفانه مشکلی که ما در کشور داریم، به صورت جزیرهای عمل کردن سازمانهای دولتی است. سازمان غذا و دارو معتقد به کیفیت کالاست.وزارت صمت معتقد به تولید کالاست.سازمان توسعه و تجارت معتقد به واردات و صادرات کالاست. اینها هیچ وقت ننشستند تا با هم یک تصمیم واحد بگیرند و خودشان به صورت مقطعی عمل کردند.
داشت اتفاقهای خوبی برای تولیدات ما میافتاد که وزارت صنعت واردات ما را به کل ممنوع کرد. این موجب سه برابر شدن کالای قاچاق شده است.
علمبیگی: در مورد این که چرا کالای ایرانی با کیفیت با استقبال مواجه میشود، باید بگویم که مردم نمیتوانند از طریق رسانهها از کالای باکیفیت ایرانی اطلاع پیدا کنند. رسانههای گروهی واقعا ضعیف عمل میکنند. از طریق تلویزیون دولتی هم که نمی توانیم محصولاتمان را تبلیغ کنیم.
تا پارسال نمیتوانستیم بنویسیم، نمایشگاه شوینده، آرایشی و بهداشتی. اتوماتیکوار کلمه «آرایشی» حذف میشد. ایران کازمتیکا ریسکی کرد و اولین نمایشگاه آرایشی را برگزار کرد. از آن به بعد توانستیم در این باره صحبت کنیم. از آن به بعد هم به آن نمایشگاهدار اجازه ندادند کلمه «آرایشی» را بنویسد. مشکل هم این است که تلویزیون دولتی اجازه تبلیغ محصول آرایشی را نمیدهد.
برآورد انجمن آن است که گردش مالی محصولات آرایشی و بهداشتی کشور حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است. از این مقدار ۱۵هزار میلیارد تومان مربوط به شویندههاست. از آن ۱۵ هزار میلیارد تومان باقیمانده، حدود ۶۵ درصدش مربوط به تولیدات ایران نیست. یعنی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان.
مقیمی: واردات رسمی لوازم آرایشی در سال ۹۵، ۴۰۰ میلیون یورو، سال ۹۷، ۱۰۸ میلیون یورو و سال ۹۸ هم تقریبا صفر شده است. خب چه اتفاقی افتاده است؟ قاچاق!
چند درصد واردات لوازم آرایشی قاچاق است؟
مقیمی: حدود ۶۰ درصد بازار دست قاچاقچیهاست.
تحریم مهمترین عاملش است؟
مقیمی: ما تحریم خارجی نبودیم بلکه تحریم داخلی بودیم. این سیاست هم به ضرر تولید ما بود. الان مصرفکننده نمیآید کالای باکیفیت ایرانی بخرد. چرا؟ بخاطر همان قیمتش.
برداشت من از صحبتهای شما این بود که همانطور که وزیر بهداشت اعلام کردند که در صنعت دارو مافیا داریم، این جا هم دستهای پشتپرده وجود دارد؟
مقیمی: حتما هست. شکی نیست.
قاعدتا گردش مالی بالایی هم دارند؟
مقیمی: حتما همینطور است.
چرا در بحث برندهای خارجی، مدتی برندی را داریم و بعد آن را نداریم؟ بخاطر قاچاق است یا عدم تداوم واردات؟
این مشکل از ۹۶ اتفاق افتاد. واردات به شدت دچار مشکل شد و دلیلش هم بوروکراسی اداری است. تحریم داخلی بودیم. یعنی برندها فیک بوده و مربوط به واردکننده نبوده است.سال ۹۶ به ما گفتند ببینید مقدار قاچاق در هر منطقه از کشور چقدر است. حدود ۱۴۰ قلم کالا بود که آن را تحویل آزمایشگاه دادیم و اکثرا فیک بودند.
قاسمزاده: بخشی از این سیاست تحریم داخلی مربوط به بروکراسی اداری و بخش دیگر آن برای حمایت از کالای داخلی بود. هر محدودیتی به نوبه خودش میتواند یکسری عوارضها هم داشته باشد. این عوارض میتواند افزایش قاچاق یا محدود شدن کالا در بازار باشد.
شما در صنعت دارو به دنبال برند نیستید و فقط آن را درخواست می کنید اما در لوازم آرایشی متفاوت است و همه به دنبال یک برند خاصی هستند. شاید محصولی هم مشابه آن وجود داشته باشد ولی شما برندش را ترجیح بدهید.دولت و تولیدکنندهها با بحث وردات مشکلی ندارد. اما این واردات باید هوشمندانه باشد. صنعت باید وارد کشور شود. اگر واردات هوشمندانه باشد، چند کار انجام میدهد. اول این که باعث آشنایی با تکنولوژی جدید میشود و آن موجب ورود محصولات جدید با کیفیتهای بهتر میشود. همین واردات بود که باعث شد ما تولیدکنده محصولی مثل یک شامپوی باکیفیت باشیم. دوم این که باعث بومی کردن محصولات میشود.
چگونگی اعمال و عملی کردن این سیاست میتواند نقش اساسی در ساماندهی این قضیه داشته باشد و باعث میشود نه درصادرات و نه در واردات دچار مشکل شویم. شاید قانونگذار به دنبال این است که نیاز جامعه را چه از طریق واردات چه از طریق صادرات تامین کند.
منبع: خبرآنلاین
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران