جمعه, 10 فروردین ماه 1403

کد خبر: 135

تاریخ خبر: 1398/05/02

مردم به قیمت کالا بیشتر از کیفیت آن توجه می کنند

بر اساس نتایج تحقیقات دانشکده کسب و کار دانشگاه Kelley ایندیانا آمریکا و سه دانشگاه دیگر مشخص شد مردم به قیمت بیش از کیفیت توجه می‌کنند.

به گزارش تبلیغات نیوز، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد بازاریابان نیز از این گرایش افراد محلی برای فروش استفاده می‌کنند.

عاشک لالوانی، استاد بازاریابی در دانشگاه  Kelley گفت: مصرف‌کنندگان برای قضاوت در مورد کیفیت محصولات از قیمت کالا استفاده می‌کنند.

وی گفت: هنگامی که محصولات با قیمت بالا یا مارک خاص تبلیغ می‌شود، بازاریابان نیز از این مسئله برای سوددهی کسب و کار خود بهره می‌گیرند.

لالوانی گفت: فروشگاه‌ها برای کاهش این روند، باید مصرف‌کنندگان را به بررسی کیفیت در مقابل قیمت تشویق کنند. پس بهتر است از تبلیغات، در این تغییرگرایش افراد مانند برچسب‌های ارائه شده بر روی کالاها استفاده شود.

البته در حال حاضر به دلیل شفافیت قیمت‌گذاری از طریق اینترنت و سایت‌های معتبر تاحدودی شفافیت قیمت ایجاد شده و نگرش مصرف‌کنندگان و بازارهای جهانی شناخته می‌شود، اما همچنان سودجویان از قیمت بالاتر به عنوان کیفیت بهتر سوء استفاده می‌کنند.

در این تحقیق، لالوانی و همکارانش دو مطالعه میدانی و هفت آزمایش انجام دادند و اطلاعات را بررسی کردند. آنها با 15 مدیر ارشد شرکت Fortune 500 مصاحبه کردند و دریافتند که مدیران جوامع محلی یا جهانی در تصمیم‌گیری‌های قیمت گذاری خود می‌دانند چه راهبردی به کار گیرند.

به عنوان مثال، یک مدیر اجرایی در بخش فست فود گفت: باید قیمت بالایی داشته باشیم تا مشتریان به خرید محصول راضی شوند و این قیمت بالا را با تبلیغات و بسته‌بندی معقولانه جلوه می‌دهیم. 

محققان دریافتند که از طریق مطالعات میدانی، آزمایش‌ها و داده‌های ثانویه، زمانی که مصرف کنندگان تصمیم به شناسایی بیشتر یک محصول و مقایسه با دیگر محصولات اطراف خود دارند تفاوت‌های ظاهری زیادی را در میان مارک‌ها تشخیص می‌دهند که باعث افزایش وابستگی آنها به قیمت به عنوان نشانه‌ای برای قضاوت در کیفیت می‌شود.

نتایج تحقیقات گذشته نشان داده است که مصرف‌کنندگان از کشورها و جوامع جهانی بزرگ ارزیابی قوی‌تری دارند، زیرا با انواع مختلفی از مردم و فرهنگ‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، اما افراد در مناطق کم‌جمعیت اغلب دارای هویت محلی قوی‌تری هستند، زیرا دسترسی به فرهنگ‌های دیگر در این جوامع کمتر است. 

البته این مقاله راهنمای شرکت‌ها برای تطبیق راهبردها در مناطق مختلف را ارائه می‌دهد، اما مصرف‌کنندگان نیز بر اساس این اطلاعات باید دقت بیشتری در گزینش خود داشته باشند.

به طور مثال، مردم در مناطق روستایی با طعم‌های طبیعی و محلی بیشتر ارتباط دارند پس در این مناطق توجه به این مورد ضروری و نیاز به تبلیغات برای متقاعد کردن مشتری برای خرید محصول با کیفیت بالا از طریق قیمت بالا نیست.

محققان معتقدند در مناطق شهری، مصرف‌کنندگان اغلب ارتباط بین قیمت و کیفیت را بررسی می‌کنند. برای بازاریابان، به این معنی است که تبلیغ نام تجاری به مصرف‌کنندگان از طریق قیمت بالاتر امکان‌پذیر خواهد بود.

منبع: ایسنا

نظرات کاربران