گشتی در سایتهای درج آگهی، این واقعیت را که مردم به خرید لوازم دست دوم برای شروع زندگی روی آوردهاند، بیشتر نمایان میکند. در بخش خریدار نام جهیزیه را میشود دید: «نیاز به خرید جهیزیه در حد نو»
به گزارش تبلیغات نیوز، مریم طالشی در روزنامه ایران نوشت: «دختر جوان روی گلهای کندهکاری شده تاج تخت دست میکشد: «رنگ این طرفش هم که ریخته!» این را دختر میگوید، خطاب به مرد فروشنده که برای سرویس خواب چوب گردو که به قول خودش گل کارهایش است، حسابی تبلیغ میکند. مرد ابرو درهم میکشد: «به این میگویی رنگ ریخته؟! این کار آن قدر تمیز است که کسی اصلاً نمیفهمد دست دوم است. من خودم دارم به تو میگویم کار را از خانه کسی خریدهام وگرنه اگر میگفتم نو است که قبول میکردی. این یک تکه رنگ هم کار یک دقیقه است. رنگ و جلا میخورد و عالی میشود. میتوانستم کارش را تمام کنم و بگذارم بهعنوان نو بفروشم. میدانی قیمتش چقدر بود آنوقت؟!»
دختر به نظر مجاب شده است. دوباره لبخند میزند و خودش را در آیینه میز آرایش ورانداز میکند: «یک عکس بگیرم؟» مرد میگوید: «۱۰ تا عکس بگیر اما بهت بگویم اگر بروی و برگردی ببینی نیست، دیگر تقصیر خودت است.»
دختر به زنی که همراهش است نگاه میکند: «مامان؟» و منتظر جواب مادر میماند. مادر نگاه خریدارانهای به سرویس خواب میاندازد: «آخرش چند؟» مرد میگوید: «همان ۲ تومان.» زن خوشش نمیآید: «یک کلام که نمیشود، گران میگویی، تخفیف خوب بده که ببریم. فکر کن دختر خودت است، این هم پدر ندارد. گفتم که برای جهیزیه است.»
مرد نرم میشود: «۳۰۰ هم هدیه ما به عروس خانم. به خدا این را بگذاری توی اتاق، ماه میشود، فکر میکنند کم کم ۱۰، ۱۲ میلیون پولش را دادهای.» زن از این تعریف خوشش میآید. آخر سر روی همان یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به توافق میرسند و یک تکه جهیزیه عروس جور میشود.
در نگاه اول کمی عجیب به نظر میرسد که برای خرید جهیزیه عروس سراغ کهنهفروشها بروند اما گشتی در راسته دست دوم فروشیهای خیابان مازندران میدان امام حسین(ع) تهران و صحبت با فروشندهها، چیزی غیر از آن چه را نمایان میکند که به ذهن میرسد.
«فقط همین یک مورد که نبود، زیادند کسانی که میآیند دنبال جنس کارکرده برای جهیزیه عروس. اسمش دست دو است ولی بعضی لوازمی که به دستمان میرسد در حد نو است و اصلاً نمیشود تشخیص داد.»
این را فروشنده همان سرویس خوابی میگوید که چشم مادر و دختر را گرفته بود: «همین کاری که پیش پای شما بیعانهاش را گرفتم، با این که قدیمی بود اما استفاده نشده بود. کارهای اینجوری گاهی به پستمان میخورد. این هم قسمت آن دختر خانم بود. الان بخواهد یک سرویس نو با این کیفیت بخرد باید ۸ میلیون تومان هزینه کند. یک باکس تخت الان ۳ میلیون تومان است. دیگر هر تکه را جدا جدا میفروشند. مردم از کجا بیاورند بخرند؟!»
وسایل چوبی را میشود با رنگ و جلا شبیه نو کرد اما ابزار برقی را هرطور بخواهی شبیه آکبند دربیاوری، باز یک گوشهاش داد میزند که من نو نیستم. با این حال گران شدن قیمت لوازم خانگی، دلیلی شده که خیلیها به این نکته هم توجه خاصی نکنند. بالاخره عروس و داماد باید با حداقل لوازمی زندگیشان را شروع کنند دیگر، حالا اگر زورشان به خرید در امین حضور و نمایندگیهای سطح شهر نرسید، میتوانند متاع مورد نیازشان را پیش سمسارها پیدا کنند.
«یک یخچال این برند همین مدل ۹میلیون تومان است. این یخچال موتورش سالم است و یک تورفتگی روی درش هست که به چشم نمیآید. قیمتش هم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. از یخچال ایرانی که سر سال خراب میشود سر است. حالا اینش دیگر بستگی به خود مشتری دارد، ما جنس دست دوی ایرانی هم داریم که همان را هم برای جهیزیه خریدهاند، یخچال ۶۰۰، ۷۰۰ هزار تومانی هم هست.»
این را یکی دیگر از دست دومفروشها میگوید. در یخچال را باز میکند. ته مانده بوی ماندگی را حس میکنم. مرد ادامه میدهد: «الان زور مردم نمیرسد. چه کسی خوشش میآید لوازم دست دوم برای جهیزیه بچهاش بخرد اما مردم مجبورند. این را بگویم که خیلیها هم خوش شانساند و جنسی گیرشان میآید که نوی نو است. من یک دست وسیله از خانهای خریدم کلش جهیزیه عروس بود که کار مهاجرتشان جور شده بود و داشتند میرفتند. دو ماه استفاده نشده بود. از توی همان وسایل چقدر برای جهیزیه بردند. بعضی عروسها هم وسایل جهیزیه یکهو دلشان را میزند، مثلاً اولش مبل استیل و بوفه دوست داشتهاند اما بعد از چند ماه طرفدار مبل اسپرت میشوند، اینها هم لوازم شان نو است و خوب فروش میرود.»
گرمابه قدیمی خیابان مازندران، همه جوره به حال و هوای خیابان میخورد، خصوصاً وقتی هوا ابری باشد و نم بارانی هم بزند، آن وقت میشود عکسهایی گرفت و مدعی شد که مثلاً مال دهه ۵۰ است، البته اگر یخچالهای ساید و ماشین لباسشوییهای جلودردار را از عکس فاکتور بگیریم.
«روزهای آخر ماه صفر است و عروسیها دوباره راه میافتد. برای همین هم آیینه و شمعدان خوب خریدار دارد.»
از داخل مغازه باریک و دراز که با انواع لوستر و آیینه و شمعدان پر شده و با این حال تاریک است، بیرون میآید و مشغول دستکاری سیم یک شمعدان لاله چینی صورتی میشود. مرد ادامه میدهد: «آیینه و شمعدان نو، همه جورهاش در بازار هست اما چند؟ بگذریم از این که خیلیها اصلاً دیگر آیینه و شمعدان نمیخرند اما بعضیها هم ترجیح میدهند یک چهارم پول بدهند و جنس دست دو بخرند. حالا مگر قرار است آیینه و شمعدان را چه کار کنند؟ یک بار میگذارند سر سفره عقد و بعدش بار اضافه است. اگر نبود که این قدر برای فروش نمیگذاشتند. حتی ظرف و ظروف را هم دست دو میخرند برای جهاز، آیینه و شمعدان که چیزی نیست.»
او از سرویسهای چینی میگوید که سالم و ناقص نشده به دستش میرسد و برای کسانی که دنبال خرید جهیزیهاند، گزینه خوبی است. این را هم اضافه میکند که مشتری از شهرستان هم زیاد میآید. برای خرید یک دست جهیزیه دست دوم چقدر باید هزینه کنند؟ این را از فروشندهای میپرسم که تقریباً هر نوع لوازمی در بساطش پیدا میشود، از لوازم برقی گرفته تا تخت و کمد.
«بستگی دارد که بودجهشان چقدر باشد اما اگر کسی بخواهد میتواند با ۸ تا ۱۰ میلیون تومان وسایل اصلی را بخرد. با کمتر هم میشود اما ۱۰ میلیون که میگویم وسیله خوب و قابل قبول است. یک یخچال و لباسشویی و گاز به اضافه سرویس خواب و مبل همین قدر میشود.»
شاید تصورش سخت باشد اما وقتی قیمت تک تک اقلام را میگوید، میبینم همان حدود میشود. یخچال ۳ میلیون تومان، لباسشویی ۲ میلیون و ۴۰۰، گاز یک میلیون و ۲۰۰، سرویس خواب ۸۰۰ هزار تومان، یک نیم ست چهارنفره را هم با تخفیف ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان میدهد و البته که تأکید میکند اینها خوب و در حد نو هستند و با نصف این پول هم میشود همین وسایل را خرید که همین قدر کارایی داشته باشند اما خب برای عروس بهتر است وسیله آبرومندانهتری بخرند.
گشتی در سایتهای درج آگهی، این واقعیت را که مردم به خرید لوازم دست دوم برای شروع زندگی روی آوردهاند، بیشتر نمایان میکند. در بخش خریدار نام جهیزیه را میشود دید: «نیاز به خرید جهیزیه در حد نو» تأکید روی نو بودن، یعنی همان آبروداری که فروشنده هم به آن اشاره کرد، یعنی هم پولی برای خرید وسایل آکبند نیست و هم غرور اجازه نمیدهد بگذارید لوازم دست دوم در خانه عروس تازه توی ذوق بزند. بگذریم از این که تا همین چند سال پیش با این مبالغ میشد همان وسایل معمول را دست اول خرید و به خانه عروس فرستاد.»
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران