تبلبغات نیوز - آسیه فروردین: ۵۰ سال پیش بزرگ ترین فروشگاه های خرده فروشی در دنیا پا به عرصه ظهور نهادند. از آن زمان تا کنون انواع جدید خرده فروشی ها در قالب فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ پدیدار شده اند. وال مارت، کارفور و انواع هاپیرها و هایپر مارکت ها مانند هایپر استار، هایپر مال، هایپرسان و… امروز نام هایی آشنا در صنعت خرده فروشی در ایران یا جهان هستند.
در کشور ما نیز قصه فروشگاه های زنجیره ای و خرده فروشی به ۶۰ سال پیش یعنی تعاونی مصرف سپه برمی گردد که در دهه ها و سال های اخیر با نام های دیگری مانند اتکا، رفاه، شهروند و… پیوند خورده است اما واژههای «هایپر» و «هایپرمارکت» طی دو سه سال گذشته بیش از سایر نام ها بر سر زبان هاست. به راستی واقعیت نام های متفاوت در قالب هاپیرها چیست؟ این فروشگاه های زنجیره ای در ایران چه کارکردهایی دارند و دلایل کامیابی یا ناکامی آنها چیست؟ این گزارش، با مروری بر شکل گیری فروشگاه های زنجیرهای، زوایای آشکار و پنهان توسعه هایپرمارکت را واکاوی میکند.
از وال مارت تا کارفور
دهه های نخست نیمه دوم قرن بیستم را باید سال های اوج و توسعه فروشگاه های زنجیره ای در دنیا به شمار آورد. قرار گرفتن صاحبان خرده فروشی در رتبه ثروتمندان دنیا در سال ۲۰۱۲ بیانگر این است که: «ثروت در خرده فروشی نهفته است».
از زمانی که سام والتون در سال ۱۹۶۲، اولین فروشگاه زنجیره ای خود را به نام وال مارت تاسیس کرد، تا کنون ۵۰ سال می گذرد. این فروشگاه زنجیره ای در حال حاضر بزرگ ترین شرکت جهان از نظر درآمد سالانه و بیش از دو میلیون نیروی انسانی است. وال مارت با ۸۵۰۰ شعبه در ۱۵ کشور با ۵۵ نام تجاری مختلف در کشورهایی مانند مکزیک، ژاپن، کانادا، چین، هند، آرژانتین، برزیل و… بزرگ ترین شبکه خرده فروشی دنیا و بزرگ ترین کارفرمای خصوصی جهان است. البته پیش از وی فروشگاه های زنجیره ای وجود داشته اند اما وال مارت، یک فروشگاه منحصربهفرد است.
از کارفور تا هایپرمارکت
چند سال قبل از وال مارت، نخستین فروشگاه کارفور در ژوئن ۱۹۵۷ در شهر آنسی (واقع در بلژیک) نزدیک یک چهارراه تاسیس شد و به همین دلیل نام کارفور بر آن نهاده شد (کارفور، در زبان فرانسه، به معنای چهارراه است). موسسان آن مارسل فورنیر، دنیس دفوری و ژاک دفوری بودند که این فروشگاه کوچک را طی سال ها بعد به فروشگاه زنجیره ای بزرگ در دنیا مبدل ساختند. در حال حاضر، مقر گروه کارفور اس آ، در لووالوا- پره در فرانسه است و از نظر تعداد، درآمد و سوددهی، همراه با فروشگاه های بزرگ وال مارت و تسکو، جزء رتبه های اول تا سوم است. کارفور به طور عمده در اروپا، برزیل، آرژانتین و دومینکن، فعالیت می کند اما طی سال های اخیر، فروشگاه هایی در آفریقا، و بخش هایی از آسیا نیز تاسیس کرده است. آنچه امروز در سال ۲۰۱۳ با عنوان «هایپرمارکت» می شناسیم، دقیقا به ۵۰ سال پیش، یعنی سال ۱۹۶۳ بازمی گردد.
از هایپرمارکت تا هایپراستار
مفهوم «هایپرمارکت» یا «اَبَر بازار» در سال ۱۹۶۳ توسط شرکت کارفور خلق و نخستین هایپر مارکت در سنتژنویودبوا با مساحت ۲۵۰۰ متر مربع، ۱۲ صندوق و ۴۰۰ فضای پارکینگ احداث شد. کارفور اولین هایپرمارکتهای خود را در خارج فرانسه در بلژیک و اولین هایپرمارکت در خارج از اروپا را در برزیل تاسیس کرد.
گروه کارفور در سال ۱۹۸۹ از طریق شراکت با شرکت تایوانی یوی پرزیدنت انترپرایزز، جزء اولین گروه فروشگاههای زنجیرهای فعال در آسیا شد. با گسترش هایپرمارکت های کارفور به ویژه در دهه ۱۹۹۰، این شرکت در سال ۱۹۹۹ با شرکت پرومودز بزرگ ترین فروشگاه زنحیره ای پرتغال که به کانتینت شهرت دارد و از رقبای اصلی در بازار فرانسه بود، ادغام شد.
در حال حاضر، کارفور فعالیت خود را در آسیا گسترش داده و از طریق شراکت با شرکت ماجدالفطیم در اماراتمتحده عربی و اردن فعالیت میکند. این شرکت در سال ۲۰۰۳ یک فروشگاه در عمان و سپس یک هایپرمارکت فرانشیز در عربستان سعودی و یک شبه فرانشیز در سال ۲۰۰۸ در بحرین راه اندازی کرده است. این شرکت در سال ۲۰۰۷ با ایجاد ۳۶ هایپرمارکت که ۲۲ مورد آنها در چین است، رکورد بازگشایی فروشگاه در یک سال را از آن خود کرد تا اینکه سه سال پیش، زمزمه فعالیت کارفور البته با عنوان مشهور «هایپراستار» در ایران نیز شنیده شد.
از هاپیراستار تا هاپیرسان
مهرماه ۱۳۸۸ را باید آغاز فعالیت کارفور با نام «هایپراستار» در ایران قلمداد کرد. در این سال، گروه کارفور و ماجدالفطیم امارات به ترتیب با نسبت مشارکت ۲۵ درصد و ۷۵ درصد، اولین هایپرمارکت یا اَبَر بازار/ اَبَرفروشگاه در ایران بهنام «هایپراستار» را در غرب تهران (بلوار فردوس) راه اندازی کردند. هایپراستار با سرمایهگذاری اولیه ۶۰ میلیون دلار و با حضور بهروز علیشیری، رئیس سازمان سرمایه گذاری های خارجی و مارک کوربین، مدیر عامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای هایپر استار ایران، با شعار «سود کمتر، مشتری بیشتر» افتتاح شد. در این مراسم، مدیر عامل هاپیراستار گفت: ما برای ۴۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری در ایران برنامهریزی کردهایم و در تهران، کرج، مشهد، اصفهان و شیراز شعبه خواهیم داشت و روی هفت سال برای بازگشت سرمایه خود حساب کردهایم.
توسعه هایپراستار با افتتاح دومین شعبه در شیراز (محل مجتمع خلیج فارس) و سومین شعبه در اصفهان (مجموعه سیتی سنتر) تداوم یافت و برای گسترش فعالیت خود، مذاکرات متعددی با مدیران ساختمان مجتمع نور در ضلع شمال غربی تقاطع طالقانی و ولیعصر انجـام داد تا به عنوان فروشگاه از آنها بهرهبرداری نماید اما به دلیل برخی مشکلات و موانع، پروژه جدید، فعلا توسط شهرداری متوقف شده است. در همین احوال و در پی استقبال شهروندان تهرانی از فروشگاه زنجیره ای هاپیراستار، آبان ماه سال جاری، ناگهان خبر افتتاح بزرگ ترین فروشگاه زنجیره خاورمیانه با نام مشابه هایپراستار، یعنی «هایپرسان» بر سر زبان ها افتاد.
از هایپرسان تا کدام هایپر؟!
خبر سه شنبه، نهم آبان ماه ۱۳۹۱ این بود: بزرگ ترین فروشگاه خاورمیانه، هایپرسان (فروشگاه بزرگ خورشید)، که از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای نجم خاورمیانه است، همزمان با سالروز ولادت امام هادی (ع) در جنوب استان تهران افتتاح شد. در مراسم افتتاح این فروشگاه، محمد صادق مفتح، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، حضور یافت. وی نقش کلیدی هایپرسان را در تنظیم و رهبری قیمت کالا و یکی از مجموعه های «باقیات صالحات» در ایام دهه ولایت دانست.
در همین رابطه، فروشگاه زنجیره ای هایپرسان، چشم انداز خود را برترین و شناخته شده ترین فروشگاه های زنجیره ای کشور با مشخصات زیر ارایه کرده است: راه اندازی فروشگاه هایی در ابعاد ۴۳۰۰۰ متر مربع به بالا در سه سال آینده و دارای ۳۰ فروشگاه بسیار بزرگ در مراکز استان های بالای ۱ میلیون نفر جمعیت، ۱۰ فروشگاه بزرگ در مراکز استان های بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۱۰ فروشگاه متوسط در شهرهای مهم بالای ۳۰۰ هزار نفر. همچنین راه اندازی پروژه های دیگری در شهرهایی مانند مشهد و تبریز در دستورکار است.
سان در برابر استار؟ هایپر در برابر هایپر؟!
هایپرسان، شعار «خرید آسان» را برای خود برگزیده است. در پوستر تبلیغاتی این شرکت آمده است: «این فروشگاه به آسمانی آبی و خورشیدی درخشان می اندیشد که پرنورتر از هر ستاره ای در آسمان بازرگانی ایران بدرخشد.»
این عبارت تبلیغاتی، گویای آن است که «سان» Sun به معنای خورشید، دقیقا در برابر «استار» Starیعنی ستاره طراحی شده است؛ به تعبیر دیگر، هایپرسان، در جنوب شهر و منطقه فقیرنشین پایتخت، تدبیری در برابر توسعه هایپراستار در غرب تهران یعنی منطقه مرفه نشین است و همان گونه که در پوستر تبلیغاتیاش، مشخص است هایپرسان، خورشید پرنوری است که بر هر هایپراستار یا ستاره ای غلبه می کند!
پشت پرده هایپرسان و هایپراستار
پس از افتتاح هایپرسان در جنوب تهران در آبان ماه امسال، به تدریج از گوشه و کنار، زمزمه هایی شنیده شده که پیش از آن چندان مطرح نبود: «ماهیت صهیونیستی هایپراستار»، «تجارت مخفی رژیم اسرائیل در ایران» و نظایر آن. این موضوع دی ماه سال جاری به مجلس هم کشیده شد تا جایی که برخی از نمایندگان و کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نسبت به وابستگی هایپراستار به اسرائیل هشدار دادند و خواستار تعطیلی آن به خاطر خدمت این فروشگاه به منافع صهیونیست ها شدند؛ موضوعی که همچنان جدال و کشمکش بر سر آن وجود دارد.
یکی از دلایل مطرح شده در خصوص وابستگی هایپراستار به اسرائیل، تغییر نام شرکت یا گروه «کارفور» در ایران است که به جای استفاده از این نام، عنوان هایپراستار را برای برند خود برگزیده است و از آنجا که کارفور، توزیع کننده کالاهای اسرائیلی در جهان است، با این شگرد، تلاش کرده تا امکان فعالیت و نفوذ در بازار ایران را پیدا کند.با جستجوی واژه کارفور در اینترنت و سایت ویکی پدیای فارسی، نام هایپراستار نیز در زیرمجموعه آن به عنوان نام تجاری فعال در ایران به چشم می خورد. چنانچه هایپراستار به زبان انگلیسی، جستجو شود، واژه کارفور Carrefour S.A. پدیدار می شود. نتایج این جستجو، بیانگر این است که هایپراستار، برند یا نام تجاری کارفور در ایران است. البته در متن انگلیسی وب سایت ویکی پدیا نیز در زیرمجموعه کارفور به سه برند شعبه های هایپرمارکتِ این شرکت در کشورهای مختلف اشاره شده است: Carrefour, Atacadão, Hyperstar
هایپرهای ایرانی و چند پرسش بی پاسخ
رویدادهای چند ماه اخیر، پرسش های زیر را درخصوص رابطه دو هایپرمارکت فعال در ایران، هایپراستار و هایپرسان، به ذهن متبادر می سازد:
۱- چرا بعد از افتتاح هایپرسان، در آبان ماه سال جاری، به یکباره هجوم رسانه ای و تبلیغاتی داخلی علیه هایپراستار و وابستگی آن به اسرائیل بعد از سه سال، بازتاب پیدا کرده است؟ آیا ماهیت آن، طی این سه سال افشا نشده بود؟
۲- همان گونه که در خبر افتتاح هایپراستار در رسانه ها آمده، این فروشگاه با حضور رئیس سازمان سرمایهگذاریهای خارجی کشور، و طبیعتا بعد از رایزنی های متعدد راه اندازی شده است. بدیهی است برای افتتاح چنین شرکت یا فروشگاه زنجیره ای، که سرمایه گذار خارجی (فرانسه و امارات) در آن نقش اول را دارد، قبلا بررسی های لازم صورت می گیرد و سپس برای راه اندازی آن موافقت می شود. چگونه می توان پذیرفت یک شرکت بین المللی بدون بررسی نهادهای ناظر کشور افتتاح شده باشد و بعد از گذشت چند سال، اعتراضات آشکار شود؟
۳- هایپرسان چشم انداز خود را تبدیل به بزرگ ترین فروشگاه زنجیره ای کشور متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی و بومی سازی استانداردهای آن تا پایان سال ۱۳۹۳ ذکر کرده است، اما سوال این است این چه چشم اندازی است که حتی نام آن هیچ تناسبی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد و کاملا تقلیدشده از هایپراستار است!! آیا این مشابهت نام با رقیب، به این دلیل نیست که مشتری ایرانی را سردرگم کرده و از این طریق به خود جذب کند؟ این اقدام، با کدام اصول مشتری مداری و فرهنگ ایرانی و اسلامی سازگار است؟! فروشگاه بزرگ خورشید، نام فرعی هایپرسان است.
۴- نکته جالب آنکه استقبال فراوان مردم از هایپرسان در جنوب تهران (فداییان اسلام) بیانگر ضرورت ظهور و توسعه چنین هایپرمارکت هایی در کشور است اما پرسش این است که چرا فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی ما همانند اتکا، قدس (که به تعطیلی انجامید) و… طی سالها و دهه های گذشته در جذب مشتریانی با فرهنگ ایرانی اسلامی اغلب ناکام بودهاند اما یک شرکت سرمایه گذار خارجی در خرده فروشی – فارغ از ماهیت صهیونیستی یا غیر صهیونیستی آن- ذائقه مشتری ایرانی را به خوبی می شناسد و اتفاقا موفقیت اولیه را کسب می کند؟
۵- چرا صاحبان فروشگاه ها و مراکز تجاری داخل کشور، بعد از راه اندازی و موفقیت الگوهای خارجی، با کپی برداری از آنها، تازه به این فکر می افتند که پادزهری برای این درد، بیابند؛ چرا هیچ گاه علاج واقعه قبل از وقوع نمی شود و چرا نوشدارو همیشه بعد از مرگ سهراب پدیدار می شود؟
واقعیت آن است که دلیل اصلی ناکامی فروشگاه های زنجیره ای در ایران طی سالها و دهه های گذشته عدم توجه به اصول مشتری مداری مانند کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش، تسهیل و تسریع دسترسی کالا به مشتری از یکسو و وابستگی این فروشگاه ها، به نهادهای دولتی یا وابسته به دولت است.
کلید حل معمای این گزارش، دستیابی به پاسخ پرسش های یادشده و سوالات زیر است:
نخست اینکه چرا هایپرسان، با آن همه تبلیغات و سرمایه گذاری گسترده، پیش از آنکه هایپراستار پدیدار شود، راه اندازی نشد؟
دوم اینکه توسعه، پیشرفت و حمایت از تولید و سرمایه ملی، در سایه رقابت با محصولات خارجی، مفهوم پیدا می کند نه حذف آنها. حقیقت آن است که برنده واقعی نبرد هایپرها اعم از هایپراستار و هایپرسان و هر هایپرمارکت دیگری را – فارغ از ماهیت واقعی ظهور و توسعه آنها- «مشتریان»، تعیین می کنند. مگر نه اینکه حق، همیشه با مشتری است؟!
آیا زمانی فراخواهد رسید که هایپرسان، رقیب جدی برای هایپراستار البته با الگوی ایرانی- اسلامی در ایران، منطقه و سرتاسر دنیا، به ویژه کشورهای اسلامی باشد؟ آینده، پاسخگوی این پرسش خواهد بود.
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران