#پویا_بدون_تبلیغات؛ این نام پویشی است که چندی پیش، برخی از والدین فعال در فضای مجازی به راه انداختند و از مدیران صدا و سیما خواستند که آگهی های تبلیغاتی را از شبکه «پویا»، (کانالی که مخاطب هدفش کودکان است و برنامه هایش باید متناسب با سن و سال و روحیه این افراد تهیه شود)، حذف کنند.
یه گزارش تبلیغات نیوز، لاله اصغرزاده طی یادداشتی با عنوان «تاثیر تبلیغدات بر کودکان» در روزنامه اصفهان زیبا با بیان این مطلب نوشت: «امضاکنندگان این کمپین از صدا و سیما خواهش میکنیم برای حفظ آرامش کودک و عدم گرایش مخاطب این شبکه به تجملات و عدم تحمیل فشار به خانواده ها، از پخش آگهی های بازرگانی در این شبکه تجدید نظر کرده و این روند را متوقف کند.» خواسته ای که اتفاقا محمد سرشار، مدیر شبکه کودک هم نیز به آن واکنش داد؛ آنجا که در گفت و گو با رسانه ها گفت: «آگهیهای تبلیغاتی تلویزیون در دستان مدیران شبکهها نیست و اگر کوچکترین دخل و تصرفی در آن شود، مدیران شبکه جریمه میشوند.»
او از مردم خواست از نمایندگان مجلس بخواهند قانونی تصویب کنند تا شبکه به دلیل عدم بودجه مجبور به پخش تبلیغات نشود. البته این درحالی است که مدیرکل روابط عمومیسازمان صداوسیما آب پاکی را روی دست همه افرادی ریخت که خواهان توقف آگهی ها از شبکه پویا هستند و گفت: «پخش تبلیغات در شبکه پویا به حداقل رسیده و در صورت تامین منابع مالی به صورت کامل حذف خواهد شد.»
با این حال، آگهی های تلویزیونی همچنان از شبکه پویا پخش میشود، چرا که نه صاحبان این آگهی ها و نه مدیران سیما، هیچ کدامشان حاضر نیستند از سود گزاف حاصل از تبلیغات تلویزیونی چشم پوشی کنند؛ حتی به قیمت تاثیر سویی که این آگهی ها میتواند بر روح و روان و همچنین امر تربیت کودکان مختلف بگذارد؛ به همین دلیل هم هست که در بسیاری از کشورها آگهیهای تلویزیونی در ساعاتی پخش میشوند که کودکان قادر به تماشای آن نباشند؛ ساعاتی مثل اوایل صبح یا اواخر شب.
نکته دیگری که بسیاری از مدیران تلویزیونی در این کشورها مورد توجه قرار میدهند، عدم استفاده ابزاری از کودکان در همین آگهی های تلویزیونی است؛ موضوعی که اتفاقا مطلوب بسیاری از مدیران صدا و سیما و البته سازندگان تیزرهای تبلیغاتی و آگهیهای تلویزیونی در ایران است؛ به گونه ای که آنها برای جذابتر کردن و برانگیختن احساسات جامعه، به وفور از کودکان در سنین مختلف استفاده میکنند و از آنها میخواهند با شیرین زبانیها و حرکات دلنشینشان، باعث فروش بیشتر کالای مورد نظرشان شوند؛ غافل از اینکه این کار نیز نوعی از کودک آزاری به شمار میآید و تاثیرات نامطلوبی برای کودکان به همراه دارد.
از سوی دیگر، پخش مداوم آگهیهای تلویزیونی از شبکه پویا و البته سایر شبکهها که کودکان خواسته یا ناخواسته به تماشای آنها مینشینند، باعث تمایل به مصرف گرایی در آنها میشود. مسلما همه ما میدانیم کودکان در سنینی به سر میبرند که توانایی تفکیک خوب از بد را ندارند و نمیتوانند در این باره تصمیم گیری درست و به جایی انجام دهند؛ بنابراین زمانی که در معرض انواع و اقسام آگهی های رنگارنگ قرار میگیرد که به طور مستمر به آنها القا میشود فلان کالا بهترین است و همتایی برای آن وجود ندارد یا اگر میخواهی خاص و متفاوت باشی باید از فلان کالایی که ما درباره اش با تو سخن میگوییم استفاده کنی، دیگر راه انتخابی برای خودش نمیبیند و پایش را در یک کفش میکند که حتما باید آن کالا برایش فراهم شود؛ مسئله ای که اتفاقا باعث اعتراض بسیاری از خانواده ها شد و آنها را مجبور کرد پویشی برای نه به آگهی های تلویزیونی شبکه کودک راه بیندازند؛ چرا که از نظر آنها شرایط اقتصادی به گونهای است که برخی از آنها نمیتوانند کالاها و اجناسی راکه از سیما پخش میشود، برای کودکان خود فراهم کنند و این موضوع هم باعث تشویش و درگیری ذهن کودکشان میشود؛ چون آنها مدام خودشان را با خانواده ها یا کودکانی مقایسه میکنند که از چنین کالاهای لوکس و لاکچری استفاده میکنند و به این ترتیب مخاطبان که از نوع مخاطبان منفعل هستند و قدرت تفکر و درک ندارد، نوعی از تبعیض را احساس میکنند.
در این خصوص نتایج تحقیقی تحت عنوان «بررسی نقش تبلیغات تلویزیونی بر ادراک و نگرش کودکان از مواد غذایی» نوشته مریم بازوبند، نشان میدهد: «خرید اجناس تبلیغاتی توسط کودکان ممکن است تحت تاثیر عوامل زیادی مانند: میزان آشنایی با مواد غذایی، سن کودکان، سلیقه، انتظارات از محصول، ظاهر تبلیغات و... قرار گیرد. بنابراین صاحبان آگهی باید به تهیه تبلیغات برتر نسبت به رقبا بپردازند و اصل صداقت را رعایت کنند تا اعتماد کودکان را به خود جلب کنند. مطابق مطالعات و مبانی نظری درباره تبلیغات برای کودکان، تبلیغات بر الگوهای رفتاری و نگرشی کودکان تاثیر میگذارد.»
بنابراین و با یک نتیجه کلی باید گفت وظیفه صدا و سیما و همچنین مسئولیتی که در قبال کودکان دارد، ایجاب میکند با تغییر نگرش و سیاست ها اقدام به حذف آگهیهای تلویزیونی حداقل از شبکه پویا کند یا اینکه ساعات پخش آنها را تغییر دهد.
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران