رفتن کیروش برای هر کسی بد شد، برای مسئولان آلاشپرت و افرادی که در فدراسیون اصرار داشتند این برند، شایسته تیم ملی است، بد نشد.
بالاخره بعد از تقریبا یک سال کشمکش، فدراسیون فوتبال ایران به تازگی خبر داد با برند آلاشپرت به توافق رسیده و تمام تیمهای ملی از این بهبعد با این برند «آلمانی» در میادین حاضر خواهند شد. این برند در شرایطی جایگزین برند آدیداس، دیگر برند سرشناس آلمانی، میشود که پیشتر اختلافنظری طولانی با اعضای تیم ملی فوتبال ایران داشت و کار در برههای به «آبروریزی» هم کشیده شد. بههرروی، آلاشپرت بعد از وقفهای تقریبا پنجساله، دوباره قرار است لباسهای تیم ملی ایران را تهیه و تولید کند و دوباره اسپانسر پوشاک تیم اول آسیا شود.
آلاشپرت، کیروش و جام جهانی
در چندسال اخیر هربار که اسم آلاشپرت به میان آمده است، بهناگاه نام کارلوس کیروش، سرمربی سابق تیم ملی ایران، هم کنارش آمده است؛ ماجرا اما مربوط به ماههای منتهی به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل است؛ جایی که کیروش و بازیکنان تیم ملی از کیفیت لباسهای آلاشپرت گلایه و هر روز نقد و اعتراضی به پیراهنهای تیم ملی داشتند. این اعتراضها آنقدر گسترده شد که بالاخره پای رئیس اصلی این کمپانی هم به میان آمد و او هم در بررسی نمونه لباسهایی که به دست ایرانیها رسیده متوجه شد که کیفیت آن لباسها از زمین تا آسمان با کیفیت لباسهای اصلی که تحت لیسانس آلمان تولید میشود فاصله دارد! اینطور شد که با دستور و پیگیری همان رئیس، ایران بالاخره در فاصله چند روز مانده به شروع جام جهانی با لباسهای باکیفیتتری از این برند آلمانی پا به رقابت گذاشت؛ موضوعی که نهتنها در رسانههای ایرانی، بلکه در رسانههای خارجی هم سروصدای زیادی بهپا کرد؛ بخش تلخ داستان این بود که در آن برهه، چند رسانه خارجی خبری منتشر کردند مبنیبر اینکه بازیکنان ایرانی در طول جام جهانی نمیتوانند پیراهنهایشان را با بازیکنان خارجی معاوضه کنند، چون آنها فقط یکی، دو دست لباس دارند و به آنها هم نیاز دارند! این موضوع اگرچه کمی بعد تکذیب شد، ولی اثری مخرب روی چهره تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل داشت.
داستان آلاشپرت و کیروش اما به آن سادگیها حل نشد؛ کیروش که از کیفیت لباسهای مذکور حسابی شاکی شده بود، به رئیس فدراسیون فوتبال تاخت که باید هرطور شده توافق تیم ملی با این اسپانسر فسخ شود و ایران لباسهای باکیفیتتری بپوشد. در نهایت اما آلاشپرت قراردادی هم با کیروش منعقد کرد که باعث شد این سرمربی پرتغالی بالاخره رضایت دهد لباسهای این برند برای تیم ملی مناسب است! اگرچه حرفوحدیث درباره این قرارداد دوطرفه هم وجود داشت، بههرروی ایران با این برند راهی جام جهانی شد تا آلاشپرت بالاخره در جام جهانی دیده شود.
بعد از آلاشپرت و قبل از آدیداس
انتخاب لباس برای تیم ملی ایران بهجز در بازهای که فدراسیون دادکان با پوما به توافق رسید، همیشه چالشبرانگیز بوده؛ چالشی که البته دلیل اصلیاش سوءمدیریت رئیس فدراسیونهای مربوطه و سایر همکارانش بوده است. ایران به درخواست مکرر کیروش و البته کیفیت پایین برند آلاشپرت به همکاریاش با آلمانیها پایان داد تا اینبار به سراغ «لگیا» برود؛ برندی که حتی اصول اولیه در تولید لباس را هم نمیدانست و حتی لوگوی خودش را در استانداردهای موجود نزده بود. کیفیت لگیا از آلاشپرت هم بدتر از آب درآمد، ولی عجیب اینکه در برههای از زمان، مسئولان فدراسیون فوتبال اصرار داشتند این لباسها خوب است؛ «خوببودن» البته تا زمانی بود که دوباره کیروش سروکلهاش پیدا شود و از آنها ایراد بگیرد؛ اینطور شد که دوباره رئیسِ «حرفگوشکن» فدراسیون فوتبال به دنبال راه چاره رفت تا اینبار برندی آبرومند برای ایران پیدا کند. مذاکرات خیلی سریع با دو کمپانی آلمانی آدیداس و پوما پیش رفت؛ البته نه با نمایندگان اصلی آنها، بلکه از طریق واسطه. ایرانیها ظاهرا به واسطه اصرار کیروش میخواستند هرطور شده با آدیداس به توافق برسند و در نهایت هم این خواستهشان محقق شد.
آدیداس آمد ولی چه آمدنی!
سرانجام پیش از رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود که اهالی فدراسیون که گویی فتح مهمی انجام دادهاند خبر توافق با این برند آلمانی و معتبر دنیای فوتبال را اعلام کردند؛ آن زمان آنها گفتند قراردادی «اسپانسری» با آدیداس بستهاند و قرار است این برند به صورت انحصاری لباسهای تیم ملی برای جام جهانی روسیه را تولید کند؛ کمی بعد از این خبر اما داستان دیگری رو شد مبنیبر اینکه نهتنها آدیداس «اسپانسر» ایران در جام جهانی نخواهد بود، بلکه حتی خبری از لباسهای انحصاری و طراحیشده هم نیست!
مسئولان فدراسیون فوتبال که در مدیریتکردن اسپانسرهای پوشاک برای تیم ملی مهارتهای عجیبوغریبی داشتند، اینبار مجبور شدند از این برند لباس «بخرند!». اینطور شد که ایران، تیم اول آسیا و دومین تیمی که بعد از برزیل جواز صعود به جام جهانی را گرفت، مجبور شد ۳۰ درصد قیمت لباسها را به آدیداس بدهد و ۷۰ درصد از آنها تخفیف بگیرد! شاهکاری مدیریتی بهگونهای رقم خورد که بسیاری از رسانههای دنیا با تیتر «ایران برای جام جهانی لباس میخرد»، از این موضوع استقبال کردند. البته اندکی بعد، ادبیات مسئولان ذیربط متفاوت شد و اینبار بهجای قرارداد «اسپانسری» خبر دادند قراردادشان با آدیداس «تجاری» است و تا پایان جام جهانی اعتبار دارد. تجاریبودن را هم اینطور توجیه کردند که در قرارداد قید شده است از محل فروش پیراهنهای تیم ملی میتوانند سود خوبی به دست بیاورند و نگران پرداختیشان برای ۳۰ درصد قیمت اولیه نباشند. دستآخر اما نه سودی به ایران رسید و نه اینکه آدیداس اسپانسر بهدردبخوری از آب درآمد؛ این کمپانی آلمانی هم یکی از آن طرحهای آمادهای را که در انبار داشت به تیم ملی ایران فروخت.
هنوز عرق بازیکنان تیم ملی ایران در جام جهانی خشک نشده بود که آدیداس نام «ایران» را در سایتش فیلتر کرد و خبر داد که حاضر نیست به همان همکاری تجاریاش با ایران ادامه بدهد. این برند آلمانی نام ایران را در کنار چند کشور دیگر که درگیر جنگ بودند و فاصله زیادی با شرایط اجتماعی ایران داشتند، در فهرست اسامی ممنوعه قرار دارد. بلافاصله بعد از انتشار این خبر مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت که از همین امروز دیگر کسی در تیم ملی لباسهای آدیداس را تن نخواهد کرد و وعده داد که مسئولان آدیداس را وادار میکند هر طور شده از ملت شریف ایران عذرخواهی کنند. تاج به همکارانش در فدراسیون هم خبر داد خیلی سریع با برند جایگزین به توافق برسند تا برای رقابتهای جام ملتهای آسیا لباس با برند جدید را به تن کنند.
نزدیکان تاج هم که گویی به غیر از «آلاشپرت» سررشتهای از مذاکره با برندهای دیگر نداشتند، خیلی سریع خبر دادند که کارهای نهایی انجام شده است و آلاشپرت بهزودی به عنوان اسپانسر ایران در جام ملتهای آسیا معرفی خواهد شد. البته آن جایگزینی آلاشپرت تا قبل از این بود که «کیروش» اظهار نظر کند! سرمربی وقت تیم ملی ایران که پیشتر هم نشان داده بود دل خوشی از آلاشپرت ندارد، خیلی سریع نظر تاج، رئیس فدراسیون فوتبال را وتو کرد و خبر داد که تیمش با همین لباسهای آدیداسی که در انبار مانده (!) در جام ملتهای حاضر میشود؛ تاج هم که مثل همیشه مدیریت بحرانش عالی به نظر میرسید، دیگر حرفی درباره عزت و اعتبار ایرانی به زبان نیاورد تا ایران با کیروش و آدیداس راهی جام ملتهای آسیا شود.
و دوباره آلاشپرت!
فدراسیون فوتبال تا زمانی که کیروش سر کار بود جرئت استفاده از برندی دیگر را نداشت؛ آنها حتی پیشنهادهایی را که از یکی، دو برند چینی به دستشان رسید که حاضرند اسپانسر تیم ملی شوند و پول هم به فدراسیون بدهند، رد کردند تا مبادا کیروش دوباره بهانهگیر شود؛ اما حالا که کیروش از ایران رفته و هدایت تیم ملی کلمبیا را بر عهده گرفته، تاج و همکارانش به این نتیجه رسیدهاند که لباسهای درانبارمانده آدیداس، دیگر برازنده تیم ملی ایران نیست و این تیم و سایر تیمهای زیرمجموعه نیاز به برندی شایستهتر دارند.
برند دمِدستی هم مثل همیشه همین آلاشپرت است؛ برندی که اینبار «ظاهرا» وعده داد لباسهای اصلیاش را به ایران بدهد؛ وعدهای تکراری که پیشتر مشابهش دیده شده است. فدراسیون هم اما حالا چشم کیروش را دور میبینید و با مرد بسیار آرامتری به نام مارک ویلموتس همکاری میکند. رفتن کیروش برای هر کسی بد شد، برای مسئولان آلاشپرت و افرادی که در فدراسیون اصرار داشتند این برند شایسته تیم ملی است، بد نشد.
منبع: روزنامه شرق
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
5 ویژگی ضروری یک اپلیکیشن موبایلی برای موفقیت در تبلیغات و تجارت الکترونیک
فناوری، چگونه به پایداری کسب وکار کمک می کند؟
4 نکته مهم که باید در تجارت بیت کوین بدانید
تبلیغات رمزارزها و سه دلیل برای سرمایه گذاری در زمینه سکه های حریم خصوصی
ادغام شرکتهای موبایل و لوازم الکترونیکی مصرفی سامسونگ
بهترین، جذاب ترین و هیجان انگیزترین لپ تاپ های ۲۰۲۲ کدامند؟
مزایا و دلایل برون سپاری توسعه نرم افزار به شرکت های متخصص فناوری
متن کامل طرح مجلس درباره فضای مجازی و پیام رسان ها: جایگاه و وضعیت تبلیغات در پیام رسان های داخلی و خارجی
چگونه فناوری ها بودجه تبلیغات انتخاباتی را کاهش می دهند؟/ بازاریابی فناورانه در خدمت تبلیغات کاندیداها
تاثیر کرونا بر شاغلان روزنامه نگاری و آگهی رسانه ها/ روش های مقابله با کاهش درآمد آگهی آژانس های خبری در دوران کرونا
بررسی بازار سیاه آگهی های واکسن کرونا در جهان از ابتدا تا کنون + قیمت ها
7 باید و نباید اینستاگرام برای حساب های تجاری
نقدی بر مشتری مداری در شیوه پیگیری اقساط بانک مسکن/ بانک: اخطار است! مشتری: تهدید است! / هیچ وقت یک مشتری را تهدید نکنید!
نارضایتی مشتریان از "امن ترین پیک ایران" / الوپیک گفت پرونده شکایت زیاد است، می توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید!
از تبلیغ تا ضدتبلیغ؛ واکسن ایرانی کرونا: بزنیم یا نزنیم؟!/ دوقطبی سازی سلامت در سایه تبلیغات
پرونده تبلیغات سایت های شرط بندی توسط سلبریتی ها: به نام کاربران، به کام قماربازان!
ماجرای شستا و آگهی مزایده 68 میلیارد تومانی ساختمان فدراسیون فوتبال
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شد/ مقایسه و تحلیل هزینه تبلیغات انتخاباتی بایدن و ترامپ/ تبلیغات بیشتر = رئیس جمهوری؟!
تبلیغات ثبت نام و فروش واکسن «آنفلوآنزا» در فضای مجازی ممنوع است
تبلیغات رسانه ای و مدعیان طب سنتی، متهمان اصلی کاهش مصرف لبنیات در کشور! / تبلیغاتی که درباره روغن پالم شده، درست نیست
احراز هویت کاربران و کالاهای ارائه شده در حوزه خودرو و مسکن الزامی شد
کاهش حقوق بازیکنان بارسلونا به خاطر قطع درآمدهای ناشی از تبلیغات
16 پیشنهاد برای افزایش درآمد در دوران رکود با استفاده از تبلیغات
دستبند هوشمند شرکت «ردمی» وارد بازار شد
دستگیری کلاهبردار میلیاردی فروش داروی ضدکرونا
کمک مالی فیسبوک به رسانههای جهان در دوران «کرونا»
ماجرای تبلیغات گسترده ثبت نام یارانه کرونا و تسهیلات چهار درصدی: از شایعه تا واقعیت
فروش اینترنتی دارو ممنوع است
دستگیری عاملان انتشار اخبار و تبلیغات کذب کرونایی
گوگل: حذف میلیون ها تبلیغ ماسک و مواد ضدعفونی برای مبارزه با سودجویان کرونا
برخورد قاطع با منتشرکنندگان آگهیهای جعلی فروش اقلام دارویی و بهداشتی مرتبط با کرونا
از ادعا تا واقعیت: درآمد 285 میلیاردی تلویزیون از آگهی های سریال پایتخت/ هر قسمت 19 میلیارد
هزینههای تبلیغات ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمیگردد؟
دستگیری فروشنده مواد ضدعفونی در سایت دیوار
وضعیت تبلیغات گردشگری و تورگردان ها در ایام کرونا/ وام ۱۲ درصدی کرونا حکم جریمه را دارد
صفر تا صد پنل نمایندگی پیامک
از "طبیعت" تا تراریخته: تیزری که صدای موافقان را درآورد/ واکنش شدید مرجع ملی ایمنی زیستی به تبلیغ روغن غیرتراریخته: تشویش اذهان عمومی است
مسابقه کرونایی «جان من ایران من»: از حمایت تا مبارزه
یک بام و دوهوای تبلیغات در ایام کرونا: حراجستون مرگ!/ الان بساط تان را جمع کنید/ رفاه در کرونا نیست
انواع شگردهای دروغین تبلیغات کرونایی: از ماسک تا محصولات ضدعفونی/ با 124 تماس بگیرید
فیس بوک، نمایش تبلیغات مرتبط با کرونا را ممنوع کرد
تبلیغات گسترده سایت های شرط بندی و تجربیات تلخ کاربران
پویش اینستاگرامی مجری مشهور برای رونق کارآفرینی زنان در عصر کرونا
داستان زندگی خلافکاری که صاحب برند شد!
تبلیغات گمراه کننده تویوتا علیه خودروهای برقی
چیزی به نام سلول بنیادی تخمک نداریم؛ تبلیغات آن، کذب است
تبلیغات ویروسی بدتر از ویروس کرونا
از اسنپ تا پارس آنلاین: جزییات تبلیغ برندهای محبوب ایرانی در ال کلاسیکوی محبوب دنیا
کرونا، نوروز و تبلیغات موسسات کنکور برای اردوی مطالعاتی!
تبلیغات و کرونا: از بهنوش بختیاری و تبلیغ شربت ضدکرونا تا بازار سوداگران ماسک و اقلام بهداشتی
انتقاد یونیسف و سازمان بهداشت جهانی از تبلیغات مضر صداوسیمای ایران برای سلامت کودکان
آگهی 18 + در مترو: رحم اجاره ای با 3 میلیون درآمد! +عکس
پرونده تبلیغات ال جی و سامسونگ در ایران: خداحافظی با تابلوهای تبلیغاتی شهری و فروشگاه ها
تبلیغات کثیف؛ سلام به بهار! / 11 جرم تبلیغاتی کدامند؟
تبلیغات حلوایی!
همیشه حال خوب: از توهم تبلیغاتی تا واقعیت؟/ چهار توصیه کاربردی برای زمانی که حال مان واقعا بد است
اظهارات دادکان درباره تبایغات دور زمین، جذب اسپانسر و درآمدزایی در آستانه انتخابات رئیس جدید فدراسیون فوتبال
تبلیغات انتخاباتی، کاغذ را گران کرد/ نمایندگانی که قرار است مشکل گرانی را حل کنند، خودشان عامل تورم شدند!
نصب تبلیغات کاندیداها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ممنوع است
تبلیغ یک کاندیدای مجلس: بفرمایید سوپ!
برگزیدگان دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران معرفی شدند/ اسامی بهترین وب سایت های تبلیغات و بازاریابی دیجیتال
مروری بر پوسترهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی معروف ایران در 70 سال گذشته
تایید گزارش "تبلیغات نیوز" توسط معاون وزیر بهداشت: سرانه مصرف شیر باز هم کاهش یافت/ مشکلات صادرات برندهای لبنیاتی بعد از اطلاع رسانی غلط تلویزیون
حضور زنان در تبلیغات از نگاه استاد زن حوزه علمیه: ممنوع! / چه اصراری است زن، ماکارونی تبلیغ کند؟ توهین است/ زن، اصلا جلوه تبلیغاتی ندارد
"برند ایران" در حال تخریب است
تصویر رهبری و روحانی روی جزوه تبلیغاتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
شرایط درج تبلیغات انتخاباتی: تبلیغ روی وسایل حمل و نقل عمومی ممنوع است
فروش تعدادی از املاک دیپلماتیک ایران در سه کشور
بازخوانی پرونده تبلیغاتی چهارساله کیمیا علیزاده: از تبلیغ نوشیدنی انرژی زا در ایران تا عضویت تیم ملی تکواندوی آلمان/ از ریو 2016 تا توکیو 2020/ وداع سلبریتی برندینگ ها؟!
نظرات کاربران