«آگهی مزایدۀ فروش هتل های 5 ستارۀ پارس» در شمارۀ دیروز روزنامۀ همشهری از آن دست آگهیها نبود که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت.
به گزارش تبلیغات نیوز، سروش بامداد با بررسی این موضوع در عصر ایران نوشت: از این رو بر این آگهی ربع صفحهای که خبر آن در صفحۀ اول شمارۀ روز دوشنبه 28 مرداد 1398 هم درج شده بیشتر درنگ کردم و این نکات، جالب توجه به نظر رسید:
1. در شروع آگهی آمده «یک نهاد غیر دولتی قصد فروش مجموعۀ هتل های مشروحۀ ذیل را از طریق برگزاری مزایدۀ عمومی دارد».
عبارت «یک نهاد غیر دولتی» در وهلۀ نخست، ذهن ها را متوجه «بنیاد مستضعفان» می سازد خاصه این که میدانیم هتل هایی را در ابتدای انقلاب مصادره کرده و بعضا هنوز در اختیار دارند.
اما وقتی به یاد می آوریم که بنیاد در سال های گذشته این هتلها را واگذار کرده و در دورۀ مدیریت جدید هم بنا را بر شفاف سازی گذاشتهاند گزینههای سازمان کوثر و بنیاد را کنار میگذاریم و یک جست و جوی ساده روشن میکند «گروه هتل های پارس» به «شرکت سرمایهگذاری هتلهای پارس» تعلق دارد و این شرکت که پیشتر به «سرمایهگذاری تأمین اجتماعی» تعلق داشته در سال 1389 به «هلدینگ توسعه ترابر ایران» زیر مجموعۀ «بنیاد تعاون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» واگذار شده است.
شرکت گروه هتل های پارس در سال 1380 تأسیس شده و در سال 1388 «هتل شایان شار کیش» مانند دیگر هتلهای پارس به تملک هلدینگ پیش گفته در میآید. بنا بر این منظور از «یک نهاد غیر دولتی» در واقع «هلدینگ توسعه ترابر ایران» است که به تعبیری زیر مجموعۀ بنیاد تعاون نیروی انتظامی تعریف میشود.
2. هتلهای 6 گانهای که به مزایده گذاشته شدهاند اینها هستند:
هتل شایان یا شایان شار کیش، هتل پارس مشهد، هتل پارس یا همان ائل گلی تبریز، هتل پارس کرمان، هتل پارس اهواز و هتل پارس یا همان کاروانسرای آبادان.
مشهورترین اینها البته هتل شایان کیش است که مالکان جدید علاقه دارند از آن به عنوان «شایان شار» یاد کنند شاید تا برخی تصور کنند جای دیگری است و همان شایان نیست! یا همه بدانند مالک تغییر کرده اما منظور همان هتل شایان مشهور در میدان ساحل است.
3. قیمت پایهای که برای هتل شایان گذاشته شده تنها 660 میلیارد تومان است. در آگهی جلوی عدد 66 یازده تا صفر گذاشتهاند و چون به ریال است برای تبدیل به تومان یکی از صفرها را که برداریم 10 تا صفر میماند و بدین ترتیب میشود 660 میلیارد تومان!
حالا چرا از کلمۀ «تنها» استفاده میکنم؟ 660 میلیارد تومان پول کمی نیست اما کافی است در نظر بگیریم هتل شایان که در سال 1354 ساخته شده 55 هزار متر مربع زمین دارد و در 4 طبقه قریب 26 هزار متر بنا.
قیمت زمین را اگر پایه قرار دهیم متری 12 میلیون تومان میشود و قیمت اعیانی را محاسبه کنیم باز بالا نیست و کافی است در نظر آوریم که با دلار 12 هزار تومانی چقدر خرید آن برای یک سرمایه دار صاحب دلار میسر است و تازه معلوم نیست «برند» در این میان چه می شود.
4. هتل شایان 200 اتاق و سوییت دارد و با احتساب شبی 400 هزار تومان و تنها برای 300 شب در سال 24 میلیارد تومان می تواند یا می توانست درآمد داشته باشد. ضمن این که می دانیم مالکان با قیمت هایی بسیار پایین تر آن را به دست آورده اند. از این رو کاش گزارشی ارایه شود که در تمام این سال ها چه عملکردی داشته اند یا این که از ابتدا بحث خدمات فرع قضیه بوده و به عددی هتل را خریده اند و حالا با چند یا چند ده برابر می فروشند و احتمالا خریدار هم چنین نیتی دارد!
5. خصوصی سازی البته کار خوبی است و هتل داری هم کاری کاملا تخصصی است و احتمالا بنیاد تعاون ناجا قصد دارد خود را از این امور خلاص کند اما همزمانی این اتفاق با اعلام تشکیل وزارت گردشگری می تواند جالب و در خور تأمل باشد. زیرا اگر قرار است سیاست های جدید اعمال شود آیا بهتر نبود کمی درنگ کنند؟
هر چند که اعلام فروش دفتر مرکزی هتل ها همراه هتل ها و با تمام اسباب و اثاثیه به قیمت 20 میلیارد تومان نشان میدهد قصد دارند کلا موضوع هتلداری را کنار بگذارند و از این نظر خبر مثبتی است.
6. هتل شایان کیش در سال 1354 خورشیدی ساخته شده است و اکنون 44 ساله است. به یاد آوریم در زمان ساخت این هتل، دوبی هنوز از شکل روستا خارج نشده بود و اکنون سرشار از هتل هاست و یکی از گران ترین شهرهای جهان به حساب می آید.
در کیش نیز طی این 44 سال هتل های بسیاری ساخته شده ولی باید دید کدام سیاست ها و دست به دست کردن ها و از این نهاد به آن نهاد سپردن ها سبب شده کار « هتل شایان» به جایی برسد که به مزایده گذاشته شود؟ اصل فروش و مزایده بد نیست اما حسی به آدم می گوید این هتل از این نهاد به آن نهاد رسید و بیش از بحث خدمات تورم و قیمت ملک انگیزه واگذاری هاست و تنها می توان آرزو کرد خریدار واقعا «هتل دار» باشد.
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران