تبلیغات نیوز**- اگر این روزها، در گوگل عبارت «ممنوعیت تبلیغات» را جستجو کنید، نتایج اولیه شما را به سمت «پدیده شاندیز» هدایت می کند؛ پدیده ای که این روزها، خودش به خاطر تخلفات مالی در ساخت و ساز به پدیده سال 93 تبدیل شده و اسناد تخلفات آن روی میز قوه قضائیه است تا ماجرای بابک زنجانی، این بار به گونه ای دیگر، برای «محسن پهلوان» رقم بخورد. حدود یکسال بعد از دی ماه 92 که با بازداشت بابک زنجانی همراه بود، دی ماه امسال، خبر ممنوعیت تبلیغات پدیده شاندیز را می توان جزء اخبار ویژه سال، محسوب کرد.
10 سال پیش در بهمن ماه 1383، زمانی که محسن پهلوان، شرکت پدیده شاندیز را البته با نام شرکت سرمایه گذاری کاوشگران سهام، تاسیس کرد، تصور نمی کرد که بهمن ماه 1393، خبر تخلفات گسترده پدیده شاندیز و اسناد آن توسط دادستانی کل کشور رونمایی شود. اگر بمباران تبلیغاتی مخاطبان پدیده، طی سال های گذشته، ترفند اصلی این شرکت به شمار می رفت، اکنون «پلمپ برخی از دفاتر فروش سهام پدیده شاندیز در مشهد و برخی شهرهای بزرگ ایران» بمباران خبری این روزهاست.
تخلفات این شرکت، استفاده ده ها هکتاری از اراضی خارج از محدوده، پیش فروش ساختمان بدون مجوز و تبلیغات دروغ عنوان شده است؛ تبلیغاتی که پای صدا و سیما و سایر رسانه های منتفع از آگهی های پدیده را به دلیل ترویج این تبلیغات و انتفاع ناشی از آن نیز به این تخلفات باز می کند.
براساس اظهارات سیدمرتضی بختیاری معاون امنیتی، سیاسی دادستان کل کشور در ۱۰ دی ماه ۱۳۹۳ «با توجه به درخواست دادستان عمومی و انقلاب مشهد مقدس از دادستان کل کشور در رابطه با تخلفات مالی صورت گرفته در شرکتهای پدیده شاندیز، تبرک و پردیسبان، که پرونده قضایی آنان در شعبه ۹۰۴ بازپرسی دادسرای انقلاب اسلامی مشهد در حال بررسی است، طبق دستور دادستان کل کشور، صدا و سیما، رسانههای نوشتاری، دیداری و گفتاری، شهرداریها، فرودگاهها، راه آهن و تمام معابر از درج و انتشار هر گونه آگهی تبلیغاتی و تجاری در مورد این شرکتها منع شدند و این دستورالعمل طی نامه کتبی به ریاست سازمان صدا وسیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر مسکن، راه و شهرسازی اعلام شده است.»
در این رابطه، افتتاح مجموعههای پدیده شاندیز در مشهد با زیربنای ۱۰ هزار متر مربع و در تهران با زیر بنای ۲ هزار و 500 متر مربع، ساخت و افتتاح بزرگ ترین رستوران سرپوشیده جهان و بازار بزرگ کیش با زیربنایی بالغ بر۲۰ هزار متر مربع و افتتاح یکی از بزرگ ترین هایپر مارکت های جهان در زمینی به وسعت ۲۲ هزار متر مربع در مرکز تعطیلات و سرگرمی پدیده شاندیز مشهد، از مهم ترین اقداماتی است که در تبلیغات پدیده بر روی آن تاکید می شود.
درباره ممنوعیت تبلیغات پدیده شاندیز و تخلفات آن مرور اتفاقات زیر ضروری به نظر می رسد:
1- طبق آخرین اظهارات محمد علی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در بهمن ماه 93، تبلیغات محصولات مرتبط با پدیده از جمله ممنوع نیست بلکه ممنوعیت در فروش سهام آنهاست. دفاتر اصلی این شرکت همچنان فعال است اما دفاتر فروش سهام که به صورت دلالی فعالیت می کنند، غیرقانونی است.
2- پدیده در تبلیغات خود از «شهر پدیده شاندیز» استفاده کرده که با توجه به تقسیمات کشوری و قوانین موجود در این زمینه، بزرگ نمایی و دروغ محسوب می شود.
3- در حالی که بر اساس قانون، درج تبلیغات بدون مجوزهای لازم جرم محسوب میشود با توجه به ماده ۹ قانون منع فروش واگذاری اراضی مسکونی مصوب ۱۳۸۱ و ماده ۲۱ قانون پیش فروش ساختمان، این شرکت اقدام به پیشفروش ساختمان کرده است.
4- دادگستری طی نامه ای به وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، و راه و شهرسازی، در اردیبهشت ماه سال گذشته اعلام کرد که تبلیغات اسپانسر جشن قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی یعنی همان پدیده شاندیز، قانونی نیست در حالی که تبلیغات گسترده پدیده، مدتها در ورزش کشور خودنمایی می کرد.
هم اکنون نیز تیم پدیده مشهد در لیگ برتر با مدیریت محسن پهلوان حضور دارد.
اتفاقاتی که درخصوص تبلیغات هلدینگ های مختلف و شرکت های زیرمجموعه آنها طی سال های اخیر روی داده است، خوشایند نیست. اطلس مال، قشم ایر و اکنون پدیده شاندیز تنها بخشی از برندهایی هستند که از سوی سرمایه داران مختلف در قالب تاسیس شرکت های سرمایه گذاری، بعد از گذشت چندین سال، کارشان به دادگاه کشیده شده است.
در حال حاضر تا زمان تنظیم این گزارش، وب سایت شرکت پدیده شاندیز با دارا بودن منوهایی مانند «شهر رویایی پدیده شاندیز» و «شهر افسانه ای پدیده کیش» و نمونه تیزرهای این شرکت، همچنان به روی کاربران باز است. آنچه در دستور دادستانی کل کشور ذکر شده این است: «صدا و سیما، رسانههای نوشتاری، دیداری و گفتاری، شهرداریها، فرودگاهها، راه آهن و تمام معابر از درج و انتشار هر گونه آگهی تبلیغاتی و تجاری در مورد این شرکتها منع شدند» ظاهرا در این دستور، چندان بر رسانه های اینترنتی تاکید نشده و معلوم نیست که در قوانین ممنوعیت تبلیغات، جایگاه این رسانه ها کجاست؟
همچنین پرسش دیگر درباره هشدارهای تبلیغاتی نهادهای قانونی و دولتی به مردم بعد از وقوع یک واقعه، این است که چرا علیرغم شکایت های متعدد انجام شده در طول یکسال گذشته نسبت به پدیده شاندیز، تا مدتها شاهد تبلیغات آن در رسانه ها خصوصا صدا و سیما هستیم؟ و چرا تخلفات رسانه های مبلغ و ترویج کننده یک تبلیغی که بعدها دروغ بزرگ توصیف می شود، فقط به یک مکاتبه اداری یا نهایتا رسانه ای ختم می شود؟ موارد تخلفات رسانه ای در تبلیغات را پیشتر از این درخصوص آگهی کرم حلزون و موارد مشابه دیگر در رسانه ملی شاهد بوده ایم و متاسفانه این روند باز هم ادامه دارد.
همه این موارد و تخلفات ناشی از تبلیغات نظایر شرکت پدیده شاندیز که دود آن در نهایت به چشم مردم خواهد رفت، بیش از هر چیز، تسریع در تدوین و نهایی شدن قانون جامع رسانه ها و تبلیغات را ضروری می سازد؛ قانونی که حدود 20 سال است همچنان از این دولت به آن دولت منتقل می شود.
نکته دیگری که فارغ از موضوع تخلفات و ممنوعیت تبلیغات درباره پدیده شاندیز مطرح و مایه تعجب است، عدم توجه به عناصر بومی و فرهنگ ایرانی است که حلقه گمشده شهرهای رویایی، رستوران ها و هایپرمارکت های شیک آن است. همچنین تجربه هایپراستارها، اطلس پلازاها و پروژه های بلندپروازانه توسعه در کشور نشان می دهد دستیابی پدیده شاندیز به رویاهایی مانند شهرها و پروژه های افسانه ای در کیش، برای رقابت با دبی و در تبریز، برای ساختن آنتالیای ایرانی، خودش رویایی دیگر است؛ رویایی که معلوم نیست آیا به تاریخ می پیوندند یا خیر؟!
هوای زمستانی منطقه ییلاقی شاندیز در مشهد و هوای آلوده تهران، این روزها، با ممنوعیت تبلیغات پدیده، به شدت گره خورده است. گرچه زمستان 93، سرمای سال های گذشته را ندارد اما بعد از پوشش گسترده رسانه ها درباره تخلفات این شرکت، هوای پدیده، در شلوغی و هیاهوی رفت و آمد مشتریان تا زمان اعلام نتایج تخلفات و صدور حکم، ابری است.
از این پس، دوم بهمن ماه هر سال، تنها روز عیدی مدیرعامل رویایی به خودش برای افتتاح یک رستوران نیست؛ کابوس یک رویا تعبیر دقیق تری است. «پهلوان» که روزگاری، بازی تبلیغات را از «ارمغان بهزیستی» آموخته، و «رویا»هایی را به یادگار نهاده، اکنون باید منتظر بازی سرنوشت باشد.
** توضیح: این مطلب سال 93 در نشریه تبلیغات بازرگانی منتشر و با توجه به اخبار روزهای اخیر (2 مرداد 98) درباره محکومیت مدیرعامل پدیده شاندیز به حبس ابد، بازنشر شده است.
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران