«پزشک ایرانی برای نخستین بار در جهان موفق به کشف داروی رویش مجدد موی سر شد»، «لاغری تنها در 30 روز» و جملاتی شبیه به این که سالهاست در شبکههای اجتماعی و شبکههای ماهوارهای برای تبلیغ محصولات بهداشتی استفاده میشد، ولی در طول یکی دو سال گذشته به رسانه ملی راه پیدا کردهاند.
به گزارش تبلیغات نیوز، سعید غفاری در روزنامه «اصفهان زیبا» نوشت: حتی تولیدکنندگان این محصولات وقت جداگانهای برای تبلیغ محصولات خود از صداوسیما میگیرند و مهمانانی دعوت میکنند که اغلب از فوتبالیستها یا هنرمندان بزرگ و بنام کشور هستند. این شرکتها حتی طی دو سال گذشته بهترین زمانهای تبلیغ رسانه ملی را اشغال کردهاند.
افراد زیادی براین باورند که چون این تبلیغات در رسانه ملی انجام میشود، از اعتبار بالایی برخوردار است و حتما صحت دارد، ولی مسئله اینجاست که خیلی از این وعدهها از نظر علمیتایید نمیشود. برای نمونه وعده رویش مجدد مو حتی برای سرهای طاس درحالی بیان میشود که در معتبرترین نهادهای دارویی جهان فقط داروی ماینوکسیدیل برای رشد مجدد مو به ثبت رسیدهاست. البته این شرکتها مدعی میشوند که این قبیل داروها توسط دانشمندان داخلی کشف شدهاست، ولی واقعا اگر داروی رشد مجدد مو کشف شده باشد چرا به جای صرف بودجه سنگین برای تبلیغ، آن را در بازارهای جهانی عرضه نمیکنند؟ بیتردید اگر این وعده حقیقت داشته باشد سود چند میلیون دلاری برای این شرکتها به ارمغان میآورد.
حالا چه بخواهیم چه نخواهیم بخشی از اقتصاد کشور به خصوص اقتصاد رسانه ملی، به سمت تبلیغات محصولات و خدماتی رفته است که یک بازی برد- باخت بین فروشنده و خریدار ایجاد میکند. مشاور اداره کل فراوردههای آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره تبلیغات محصولات بهداشتی و ادعای عجیب شرکتها گفت: «تاکنون هیچ ماده اعم از دارویی، گیاهی، طبیعی یا غیرطبیعی در دنیا عرضه نشده است که موجب رویش مجدد موهای ریخته شود.»
تقابل وزیر سابق بهداشت با صداوسیما برای متوقف کردن این تبلیغات نتیجه نداد، ولی سازمان غذا و دارو رسما اعلام کرد که این شرکتها مجوز ندارند، در نتیجه نه تنها مدعیان رویش مجدد مو یا لاغری در 30 روز از سازمانهای جهانی مانند FDA مجوز یا تاییدیه ندارند، بلکه از سامان غذا دارو نیز تاییدیه نگرفتهاند.
براساس اعلام وزارت بهداشت در گروه کالاهای آرایشی، تبلیغ فراوردههای آرایشی رنگی پوست و مو شامل انواع رژلب، ریمل، کرمپودر، پنکیک، خط چشم، مداد آرایشی چشم و لب، رنگ مو، انواع فراوردههای برنزهکننده پوست، انواع محصولات آنتیسلولیت و لاغرکننده موضعی، فراوردههای صافکننده، فرکننده و کراتینهکننده مو ممنوع است.
در نتیجه حتی اگر ادعای این تولیدکنندگان صحت داشتهباشد، باز هم نباید در رسانهملی تبلیغ شوند، ولی با توجه به اعتراض اغلب کارشناسان و سازمان غذاو دارو مبنی بر دروغ بودن ادعای این شرکتها، رسانههای تبلیغکننده، تحت قانون تبلیغات کذب قرار میگیرند. شورای انقلاب فرهنگی در سال 1358 قانون 21 مادهای با عنوان تبلیغاتکذب تصویب کرد. در بخشی از قانون تبلیغ بر خلاف واقعیت ممنوع اعلام شدهاست که نه تنها مشمول رسانه میشود بلکه اشخاص تبلیغکننده مانند سلبریتیها را در بر میگیرد.
بودجه سنگین تبلیغات
پخش برنامههای خاص با محوریت کامل محصولات بهداشتی و دعوت از هنرمندان و ورزشکاران بزرگ در قاب تلویزیون بیتردید به صرف بودجه میلیاردی نیاز دارد؛ اعداد و ارقام دقیقی پیرامون این قراردادها وجود ندارد، ولی با توجه به رقم میلیاردی هزینه تبلیغ در تلویزیون، برنامههای اختصاصی باید به مراتب قیمت سنگینتری داشتهباشند.
بعضی از منابع از پرداخت هزینههای صد میلیاردی برای تبلیغ این شرکتها خبر دادهاند که هرچند مورد تایید قرار نگرفتهاست، ولی دور از ذهن هم نیست، زیرا بسیاری از این شرکتها تنها برای یک استوری در اینستاگرام توسط سلبریتیها تا 15 میلیون تومان هزینه میکنند. مبلغ پرداختی به هنرمندان نیز مشخص نیست، ولی اگر هزینه حضور هنرمندان در برنامههای تبلیغاتی به اندازه تبلیغ سلبریتیها در شبکه مجازی باشد، برای هر ساعت بین 20 تا 50 میلیون تومان پول دریافت میکنند.
عرضهکنندگان محصولات بهداشتی و آرایشی در تبلیغات تلویزیونی بر این مسئله تاکید میکنند که اگر فرد خریدار پس از مصرف، از مصرف رضایت نداشت، امکان مرجوع کردن و دریافت پول وجود دارد، اما این شرکتها در هنگام ارائه خدمت گارانتی شرایط دشواری را در مقابل خریداران قرار میدهند تا از گارانتی منصرف شوند، برای نمونه فرد خریدار باید برگه فاکتور روز ابتدایی خرید را نگهدارد و برای استفاده از گارانتی جلد و جعبه کالاها را به صورت کامل به شرکت برگرداند. اگر مشتری پک شامپو رویش مو خریدهباشد باید جلد شامپوها همراه با تمام محتویات جعبه و البته خود جعبه را برای استفاده از گارانتی به همراه داشته باشد. یا مجموعه دیگری از مشتری ناراضی میخواهد یک پک دیگر محصولات را که قدرت بالاتری دارد، بخرد و اگر آن پک جواب نداد سپس گارانتی پاسخگوی اعتراض مشتری است. با در نظر گرفتن این شرایط استفاده از گارانتی آسان نخواهد بود.
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران