درآمدزایی تیمهای فوتبال از طریق اپراتورهای تلفن همراه یا قابلیت آیپیتیویها برای ایجاد فضای رقابتی در پخش مسابقات ورزشی، محمدجواد آذری جهرمی را به ورزش متصل میکند.
به گزارش تبلیغات نیوز، وزیر ارتباطات با ورزش گره خورده است. او هم البته خود را از ورزش جدا نمیداند و این را میتوان از بحثهایی متوجه شد که وزیر جوان در حساب توییترش درباره شرطبندی در ورزش مطرح کرده است و حالا در گپی که با ما دارد از پشتپردههایی میگوید که به زودی در این رابطه افشا خواهد کرد. معضلی که برای خیلی از خانوادهها دردسرساز شده و او درخواست حل این مشکل را از میان نامههایی دریافت کرده که به دستش میرسد. تحلیل اطلاعات درباره شرطبندی هم از همانجا شروع شده و حالا وزیر جوان را به مرحلهای رسانده که حرف از افشاگری میزند.
گفتگوی ایران ورزشی را با آذری جهرمی بخوانید.
*مهمترین بحثی که در حوزه پرسپولیس و استقلال است، بحث حمایتهایی بوده که زیرمجموعههای وزارت ارتباطات سالهای سال از حوزه ورزش داشته. به نظر شما این موضوع جذابیت حوزه وزارت ارتباطات بود که از ورزش استفاده کند یا موضوعی کاملاً اقتصادی بوده که آنها فکر میکردند از ظرفیت ورزش میتوانند به بهترین شکل استفاده کنند؟
به نظرم هر دو موضوع میتواند باشد. هم حوزه ارتباطات برای تبلیغات و برندینگش نیاز به یک فضایی دارد که بتواند کارش را پیش ببرد. فوتبال هم محبوب است بین مردم و طبیعتاً بهترین مکانیزم و ابزاری که میتواند موجب ترویج و معرفی خدمات اپراتورها شود. بنابراین تأثیر متقابل دارد. یعنی هم اپراتورهای ارتباطی علاقهمند هستند از فوتبال استفاده کنند برای ترویج خودشان و هم فوتبالیها میبینند که این عرصه میتواند برایشان پولسازی خوبی داشته باشد. این تأثیر متقابل باعث شده که این ارتباط همواره باشد.
*ولی خب در همه این سالها فوتبال ما نتوانسته تبدیل به یک صنعت شود. یعنی از این فضا استفادهای ببرد که خودش بتواند درآمدهایش را تأمین کند.
این نگاه برمیگردد به نگاه آماتوری که به درآمدزایی و تبلیغات وجود دارد. شما میبینید که ورزشگاه نوکمپ، یک فروشگاه مفصل درست کرده که از کوچکترین علامتهای موجود در بارسلونا استفاده میکند برای درآمدزایی. ما چقدر استفاده میکنیم؟ ما در همین حد استفاده میکنیم که آرم باشگاه را روی پیراهن بزنیم. الان از باشگاههای ورزشی ما چه تبلیغات مؤثری در بین مردم میتوانیم ببینیم؟ در صورتی که میتوانند در لوازمالتحریر فعال باشند، در لباسهای ورزشی میتوانند فعال باشند، در کلاسهای ورزشی میتوانند خدمات ارائه دهند.
*فقر در نگاه مدیریتی وجود دارد؟
نگاه اقتصاد ورزشیمان به بلوغ لازم نرسیده است. ورزش ما ممکن است درآمد خیلی بیشتری داشته باشد. بخش عمدهای از این جریان اما ناشی از نگاه دولتی است. وقتی باشگاهها دولتی اداره میشوند، نتیجه همین است. اگر بدهند به دست بخش خصوصی، بخش خصوصی بلد است چگونه پول درآورد.
*ما مدلهای دیگری داشتیم که بخش خصوصی آمده، فعال شده اما به جایی نرسیده است. شاید نیاز به قوانین درستی در این زمینه باشد.
بخش عمدهای از فوتبال ما به پرسپولیس و استقلال وابسته است که این دو باشگاه دولتی هستند. میتوانیم مدل موفق را تراکتورسازی در نظر بگیریم. تراکتور در زمانی که خصوصی بوده و زمانی که دولتی بوده. با توجه به اینکه تیم پرطرفداری هم هست، میتوانیم بررسی کنیم که آیا این باشگاه توانسته درآمد خود را ارتقا دهد که به نظر من توانسته و در این زمینه موفق بوده است.
*سرنوشت آدمهایی را که بهعنوان بخش خصوصی وارد فوتبال شدهاند، مرور میکنیم، موضوع کمی ترسناک میشود. از زمانی که استقلال اهواز توسط برادران شفیعزاده اداره میشد تا حسین هدایتی که میخواست وارد پرسپولیس شود یا بابک زنجانی در راهآهن. همه اینها نشان میدهد که بخش خصوصی نگاه دیگری به فوتبال دارد. همچنان فوتبال برای بخش خصوصی هم یک ابزار است.
این فضا، فضای دیگری است. در کشور ما خیلی این فضا وجود ندارد که کسی بخواهد رشد کند. حالا وقتی رشد کند و قدرت و ابزار رسانهای داشته باشد، طبیعتاً مشکلات زیادی برایش به وجود میآید. یکی از مشکلات این است که خود شخص ممکن است استفاده بدی از ابزاری کند که در اختیار دارد و همین باعث میشود که فساد رخ دهد. کلاً موانعی که بر سر راه خصوصیسازی اقتصاد ورزش وجود دارد، از دید من سر راه ادامه مسیر خصوصیسازی هم وجود دارد و اینها مشکلاتی جدی است.
*درآمدزایی که در حوزه پیامکها هست، نمیدانم در دنیا مشابهی دارد یا نه. یعنی پیامک و گرفتن پول از هوادار برای اینکه بگوییم ما داریم باشگاه را میسازیم. در حالی که به نظر میرسد باید راههای دیگری برای درآمدزایی باشد.
در دنیا این هم هست، بخشهای دیگر هم هست. یعنی کمک به باشگاه ورزشی و پرداخت حق عضویت در کانون هواداری از مدلهای درآمدی سطح اول است.
*شما این مدل درآمدزایی را قبول دارید؟
بله، این سطح اول درآمدزایی است و در تمام دنیا انجام میشود اما در اقتصاد ورزش پارامترهای بسیار بزرگتری وجود دارد.
*خود شما حاضر هستید پیامک بدهید و به این وسیله از تیم محبوبتان حمایت کنید؟
این یک نظر شخصی است که من میخواهم حمایت کنم یا نه.
*بهعنوان وزیر ارتباطات، حاضرید از این راه به تیمتان کمک کنید؟
اینکه شخص من حاضر باشم برای تیمم از هر طریقی پول بدهم یا نه، یک تصمیم شخصی است. عدهای هستند که علاقهمندند به تیمشان کمک کنند.
*ببینید، هوادار این پول را میدهد و میخواهد بداند این پول به طور مستقیم به باشگاه میرسد یا نه؟ یا جاهای دیگر دارد هزینه میشود. شما بهعنوان وزیر ارتباطات میدانید این پول چطور دارد هزینه میشود و کجا میرود. با توجه به این موضوع شما این مدل را قبول دارید یا نه؟
البته من اطلاعی ندارم که این پول چطور هزینه میشود. فقط میدانم که چطور پرداخت به باشگاه میشود. درباره نحوه هزینهکردش اطلاعی ندارم. طبیعتاً این مسأله جزئیتر است. مسأله کلیتر مدل درآمدزایی است. جایی در دنیا کارتهای اعتباری رواج دارد و مردم از کارت اعتباری خود کمک میکنند، جای دیگر اینطور است که اپراتور مبالغ را جمعآوری میکند. مثل کشور ما.
بعضیها این روش کمک کردن را میپسندند و بعضیها نمیپسندند. علاقهمند نیستند پول بدهند. همانطور که خیلیها در ایران علاقهمند هستند به ساخت مدرسه کمک کنند، شاید دوست داشته باشند که به تیم محبوبشان هم کمک کنند. این مدیایی که البته در همه دنیا هست. تحت عناوین مختلف هست اما مدل پایه اقتصاد اداره باشگاههاست. خیلی مدلهای جذابتری وجود دارد که میشود از آن پول درآورد.
*یکی از مسائل مهم حق پخش تلویزیونی است و فوتبال سالهای سال است که از این درآمد که در همه جای دنیا تثبیت شده است، استفادهای نمیکند. چیزی به ذهن شما نمیرسد که از بستر اینترنت این اتفاق بتواند رقم بخورد؟ حتی در صورت نیاز، قوانین هم تغییر کند؟
به نظر من فعال شدن آیپیتیویها میتواند فضای رقابتی به وجود بیاورد که در آینده مسأله حق پخش را حل کند. صداوسیما هم به بعضی از آنها مجوز داده و اینها میتوانند فعالیت و مسابقات فوتبال را پخش کنند. در حال حاضر اما چون انحصار وجود دارد، بیشتر از دو حالت وجود ندارد، یا فوتبال پخش میشود یا پخش نمیشود.
اگر پخش نشود، باشگاهها و مردم ضرر میکنند. اگر هم پخش شود، طبیعتاً حق و حقوقشان داده نمیشود. در این مدل کلاً مشکل وجود دارد. شاید صدا و سیما هم نتواند پول لازم را از پخش این فوتبال دربیاورد اما بخش خصوصی بهتر میتواند درآمدزایی کند. من فکر میکنم با فعال شدن آیپیتیویها مقداری فضا بازتر شود.
*فدراسیون فوتبال با شما جلسهای نداشته که بتواند در بستر آیپیتیوی، حق پخشی را بخرد و یا از طریق دیگری اقدام کند؟
نه، چنین جلسهای نداشتیم.
*فکر نمیکنید نیاز هست که این ارتباط برقرار شود؟
حالا باید آیپیتیوی در ایران به بلوغ برسد که هنوز به بلوغ لازم نرسیده است. البته متصل شدن فوتبال به فضای آیپیتیوی میتواند به بلوغ این فضا کمک کند. بالاخره من فکر میکنم اینها با یکدیگر گفتوگو میکنند اما من در جریانش نیستم. ممکن است فدراسیون فوتبال با آیپیتیویها صحبت کرده باشد اما من در جریانش نیستم.
*ولی فکر کنم قوانین این اجازه را ندهد که آنها منحصراً فوتبال را پخش کنند.
منحصراً نیست دیگر.
*اگر تلویزیون پخش نکند.
به هرحال چون آنها مجوزشان را از صدا و سیما میگیرند، ممکن است صدا و سیما در این حوزه اعمال نظر کند اما به طور کلی فضای پخش اگر رقابتی شود، مشکلات حل میشود. همه چیز در حال حاضر برمیگردد به انحصار.
*توییتی درباره شرطبندی گذاشته بودید، در فوتبال. فکر میکنید نیاز نیست حداقل در این موضوع سازماندهی صورت بگیرد که این اتفاقات نیفتد؟
من به زودی پشتپرده اینها را افشا میکنم.
*امکان ندارد الان به بخشی از این پشتپردهها اشاره کنید؟
زمانش که برسد میگویم. دارم تحلیل میکنم. یک اتفاق واقعاً شومی است.
*در بیشتر خانوادهها اپیدمی شده است.
دارد اپیدمی میشود. ضرر و زیانهای زیادی میبینند. چند روز پیش که سوار ماشین شده بودم، راننده با من صحبت کرد، پدر و مادری برای من نامه نوشته بودند. بهعنوان دو نفر بازنشسته این همه زحمت کشیده بودند اما پسرشان در این حوزهها فعالیت کرده بود. برخی اخبار را میشنویم که مثلاً فلان شبکه وجود دارد. این سایتها در حال حاضر فیلتر است، وقتی سایت فیلتر است یعنی سیاستهای فعلی ما پاسخگو نیست و اقدامی جدیتر باید انجام شود. حالا ما با استفاده از تحلیل اطلاعات کارهایی انجام دادهایم و به نتایج خیلی عجیبی رسیدهایم. به زودی خواهیم گفت.
*اتحادیه فوتبال کارهایی دارد انجام میدهد در زمینه شرطبندیها. با آنها مذاکرهای داشتهاید؟
شرطبندی فقط برای فوتبال که نیست. در همه عرصههاست و در همه عرصهها باید مدیریت شود. نقل و انتقال مالی شرطبندی در حال حاضر در شبکه بانکی کشور انجام میشود. بحث زیاد است اما باید به موقع دربارهاش صحبت کرد.
*یعنی میشود جلوی این نقل و انتقالهای مالی را گرفت؟
بله، میشود.
منبع: ایران ورزشی
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران