صنعت تبلیغات نیز از آن دست صنایعی است که با وقوع انقلاب دیجیتالی شاهد تحولات قابل توجهی شد، چرا که با افزایش نفوذ اینترنت و تلفن همراه، بازی در این میدان از دست رسانههای سنتی و کسبوکارهای بزرگ درآمد. به عبارت دیگر، به لطف توسعه دنیای دیجیتال کسبوکارهای کوچک و نوپا نیز توانستند در این عرصه دیده شوند.
به گزارش تبلیغات نیوز، سیمین عزیزمحمدی در دنیای اقتصاد با بررسی آماری از تبلیغات آنلاین طی سال های اخیر نوشت: بخش تبلیغات تلویزیونی از دیرباز نیروی غالب در صنعت بوده، با این حال، تغییر رویکرد مخاطبان از رسانههای چاپی و الکترونیکی به رسانههای دیجیتال، تکامل فناوریهای ارتباطی و زمان صرفشده در فضای مجازی منجر به رشد قابلتوجه بازار تبلیغات آنلاین شده و انتظار میرود بازار تبلیغات آنلاین تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۲۸۰ میلیارد دلار برسد.
در واقع، آمارها حاکی از آن است که بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ هزینه تبلیغات جهانی بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار افزایش یابد. البته این افزایش اندازه بازار به پلتفرمهای تبلیغات قوی مانند گوگل، یاهو و فیسبوک مربوط میشود که سهم قابل توجهی در رشد بازار تبلیغات آنلاین دارند. در این میان، امکانات و ابزارهای دیجیتالی مانند واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی و دستگاههای پوشیدنی در حال ظهور است که انتظار میرود منجر به تقویت و جذب بیشتر در بازار تبلیغات آنلاین در سالهای پیشرو شود.
صنعت تبلیغات آنلاین در ایران نیز به لطف افزایش ضریب نفوذ اینترنت و موبایل در بین مردم شکل گرفت. البته در این میان، اقبال کمرنگ رسانههای سنتی در جذب و حفظ مشتری در این سالها بیتاثیر نبود تا پدیده نوظهور تبلیغات آنها مسیر رشد و توسعه را با یک گام قوی شروع کند. به هر حال، کسبوکارهای نوپا و کوچک نیز به لطف دنیای دیجیتال فرصت دیده شدن را در اقتصاد کشور پیدا میکردند.
از نظر شکوری مقدم، مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه تبلیغات آنلاین، پیشبینی میشود با رویکردی که تلویزیون در خصوص انعقاد قراردادهای چندصد میلیارد تومانی با برندهای بزرگ اتخاذ کرده، شاهد کوچ برندهایی که بودجههای تبلیغاتی کمتری دارند به سمت رسانههای آنلاین باشیم. از طرفی تبلیغات محیطی هم محدودیت پوششدهی(در حد یک منطقه از یک شهر) را دارند و هم نسبتا پرهزینهتر از سایر رسانهها است، که در مقایسه با تنوع ابزارهای آنلاین و قیمت مناسب خدمات دیجیتال، مزیت رقابتی کمتری دارند. در کنار همه این موارد، قابلیت رصد دقیق و پنلهای گزارش تفصیلی در فضای آنلاین، قطعا باعث خواهد شد تا این حوزه سهم بزرگی را از آینده صنعت تبلیغات به خود اختصاص دهد.
بازار ایران
به گفته علیرضا ناظم زاده، مدیرعامل یک پلتفرم تبلیغات آنلاین در گفتوگو با«دنیای اقتصاد»، براساس آماری که وجود دارد میتوان حجم بازار تبلیغات آنلاین را از کل بازار تبلیغات یا حجم تبلیغات در یک سال تقریبا کمتر از ۵ درصد برآورد میشود، این در حالی است که در کشورهای حوزه خاورمیانه این عدد در سال ۲۰۱۹ به ۱۴درصد از حجم کل تبلیغات آنها رسیده و در حدود ۵/ ۶ میلیارد دلار است.
با این حال، صنعت تبلیغات آنلاین ایران در یک دهه گذشته رشد داشته است و در مجموع با توجه به این حجم تقریبی بازار تبلیغات آنلاین در ایران را ۶۰۰ میلیارد در سال برآورد کرد.برآورد مدیرعامل این پلتفرم تبلیغات آنلاین از بازار این پدیده دیجیتالی در حالی است که به گفته محمدمهدی شکوری مقدم، مدیرعامل صباویژن، دیگر شرکت داخلی فعال در حوزه تبلیغات آنلاین در کشور، با در نظرگرفن تمام ظرفیتهایی که در تبلیغات آنلاین وجود دارد از جمله تبلیغات در شبکههای اجتماعی، تبلیغات ثابت و کلیکی، ویدئو مارکتینگ و ...، تخمین ما تا پایان سال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است.
شکوری مقدم در ادامه یادآور شد: به طور میانگین در ۱۰ سال گذشته شاهد رشد ۶۰ تا ۸۰ درصدی تبلیغات آنلاین در هر سال بودهایم که در سه سال اخیر و تحت تاثیر دو عامل اصلی، یکی قدرت گرفتن شبکههای اجتماعی از جمله تلگرام و اینستاگرام و دیگری افزایش ظرفیتهای ویدئو مارکتینگ، این رشد به بیش از ۱۸۰ تا ۲۰۰ درصد رسیده است. روندی که در سالهای پیش رو هم ادامه خواهد داشت و آمار و ارقام بالاتری را مشاهده خواهیم کرد زیرا هنوز هم این حوزه از تبلیغات برای بسیاری از شرکتها ناشناخته است و برندها به آرامی در حال تجربه کردن این ابزار جدید و کارآمد هستند.
بازار تبلیغات آنلاین به روایت آمار
پلتفرم تبلیغات آنلاین «یکتانت» اخیرا گزارشی درباره صنعت تبلیغات آنلاین کشور منتشر کرده که نشان میدهد میانگین ترافیک کاربران موبایل در تمامی ساعات شبانهروز از کامپیوتر بیشتر است. همچنین بیشترین ترافیک کاربران دسکتاپ در ساعات کاری به خصوص بین ۸صبح تا ۱۴ و بیشترین ترافیک کاربران موبایل در ساعات انتهایی شب بهویژه بین ساعت ۲۱ تا ۲۴ است و کمتریــن ســاعت حضــور کاربــران بین ساعت ۴ تا ۵ صبح بوده است. همچنین بیشـترین و کمتریـن سـاعت حضـور کاربـران در دسـکتاپ و موبایـل، در هر چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان در بازه زمانی یکسانی قرار دارد. حـدودا مـردان ۵۸ درصـد و زنان ۴۲درصـد از ترافیک کاربـران موبایل را تشکیل میدهند و این رقم در بین کاربران کامپیوتر به ترتیب ۶۷ و ۳۳ درصد است.
این گزارش که به بررسی رفتار ۱۰۰میلیون کاربر اینترنت (برخی همزمان کاربر موبایل و کامپیوتر هستند) و بیش از ۱۰ هزار کسبوکار آنلاین از ابتـدای مهـر ۹۷ تا انتهای شـهریور ۹۸ پرداخته حاکی از آن است که ایرانیها به خواندن اخبار ورزشی بیش از هر موضوع دیگری علاقه دارند و پس از آن بیشتر وقتشان در فضای مجازی به رصد کردن اخبار سیاسی و اجتماعی میگذرد. همچنین زمان بازی استقلال و سپاهان در دقیقه ۹۷ وقتی استقلال در زمین سپاهان گل زد، انفجار بزرگی در بازدید از سایتهای داخلی رخ داد و پرترافیکترین لحظه آنی را رقم زد.
در زمـان افطـار ترافیـک کاربـران در موبایـل حـدود ۱۵درصد کاهـش مییابـد و مدتی بعد به رونـد طبیعی خود بازمیگردد. میانگیـن ترافیـک کاربـران کامپیوتر در سـاعات اداری فروردیـن مـاه نسـبت بـه کل سـال حـدود ۲۰ درصد کاهش مییابد.آمار نشان میدهد توزیع ترافیک غالب اینترنت، ترافیک سمت موبایل است و طی ۱۵ ماه اخیر حجم ترافیک دسکتاپ بسیار کم شده است. این تغییر رفتار نشان میدهد که کسب و کارهای آنلاین ما باید بیش از پیش اپلیکیشنهای خود را براساس الگوریتم موبایل فرندلی طراحی کنند.
ساختار بازار ایران
براساس آماری که مدیرعامل پلتفرم تبلیغات آنلاین در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» در رابطه با ساختار تبلیغات آنلاین شرکتهای داخلی ارائه میدهد، تبلیغات روی اپلیکیشنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد پرداختیهای شرکتها برای تبلیغات آنلاین را در برمیگیرد، البته این آمار همزمان شامل اپلیکیشنهای داخلی و خارجی است. تبلیغات وب حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بودجه تبلیغات آنلاین را دارند.
تبلیغات گوگل در وب و اپها حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد و تبلیغات شبکههای اجتماعی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است. تا پنج سال گذشته تبلیغات بنری بیشتر موردتوجه بود و همه از آن استفاده میکردند. اما اخیرا تبلیغات همسان (تبلیغاتی که ساختار و ظاهر آن با سایتهای نمایشدهنده یکپارچه و همسان میشود) جای آن را گرفته است.
با توجه به تبلیغات گوگل در وب، تبلیغات ریتارگتینگ (این سرویس با ردیابی افرادی که وارد وبسایتی شدهاند ولی هنوز به مشتری تبدیل نشدهاند، آنها را در وبسایتهای دیگر شناسایی کرده و تبلیغات ریتارگتینگ کسبوکار موردنظر را به آنها نمایش میدهد تا به وبسایت برگشته و در نهایت مشتری شوند) از تبلیغات همسان و تبلیغات بنری، موثرتر است. هزینههای صرف شده از سوی مشتریهای شرکتهای تبلیغاتی نشان میدهد رپرتاژ آگهی هم یکی از راههای مورد علاقه کسبوکارها برای معرفی محصولاتشان است.
آخرین آمارگیری رسمی که توسط مرکز آمار ایران در سال ۹۶ انجام گرفته نشان میدهد سرانه روزانه حضور ایرانیان در شبکههای اجتماعی یک ساعت و ۴ دقیقه است. به این ترتیب، در کنار سایر رسانهها، شبکههای اجتماعی نیز به یکی از راههای ارتباطی برای تبلیغات تبدیل شدهاند و در این میان، پدیده نوظهوری با عنوان اینفلوئنسر نیز مسیر تبلیغاتی جدیدی بوده که از دل شبکههای اجتماعی بیرون آمده است.
اینفلوئنسر کسی است که به علت قدرت، دانش و جایگاه اجتماعی خود این توانایی را دارد که تصمیم خرید مردم را تحت تاثیر قرار دهد. حالا ممکن است این اینفلوئنسر یک فرد مشهور یا حتی یک فرد معمولی باشد که توانسته مخاطبان زیادی در شبکههای اجتماعی پیدا کند. به گفته شکوریمقدم، مدیرعامل یک شرکت تبلیغاتی، در گفتوگو با «دنیای اقتصاد»، تبلیغات در شبکههای اجتماعی و بهرهگیری از ظرفیت اینفلوئنسرها در کنار ظرفیتهای تبلیغاتی سلبریتیها، مثل تمام دنیا در ایران هم رایج است و برندهای بسیاری از آن استفاده میکنند. اما صرفا نمیشود به این ابزار بسنده کرد، چراکه اینفلوئنسر مارکتینگ پاسخگوی همه نیازهای مشتری برای رسیدن به اثربخشی بالا نیست.
در تبلیغات آنلاین مشتری به دنبال اهداف متنوعی است که صرفا با اینفلوئنسر بازاری به دست نمیآید. هر کمپین تبلیغاتی اهدافی را دنبال میکند که باید با توجه به این اهداف، از ابزارهای متنوع تبلیغات دیجیتال به فراخور آن هدف استفاده کرد که گاهی شامل استفاده از ظرفیتهای اینفلوئنسرها است و گاهی استفاده از سایر ابزارها از جمله ویدئو مارکتینگ، بنرهای ثابت، تبلیغات کلیکی و همسان یا انتقال پیام از مسیر شبکههای اجتماعی مانند تلگرام.
بازار تبلیغات موبایلی
همانطور که گزارش مذکور اشاره کرده است بیش از ۷۰ درصد مخاطب تبلیغات آنلاین کاربر موبایل هستند. به عبارت دیگر، موبایلها یا اپلیکیشنها بیشترین سهم را درنمایش تبلیغات آنلاین دارد و این در حالی بوده که با افزایش ضریب نفوذ موبایل و توسعه اپلیکیشنها انتظار میرود این روند در سالهای آینده رشد کند.
در این راستا، سعید صادقی، قائم مقام مدیرعامل شرکت تپسل گفت: تبلیغات روی پلتفرمهای موبایلی به دو شکل نمایش داده میشود. یکی تبلیغات در اپلیکیشنها و دیگری تبلیغات از طریق وبهایی است که در موبایل پخش میشود. تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد ترافیک وبسایتها مربوط به موبایل است.
برای نمونه بسیاری از کاربران وبسایت ورزشی را از موبایل دنبال میکنند. بر این اساس میتوان برآورد کرد تقریبا ۵۰ تا ۶۰ درصد ترافیک تبلیغاتی آنلاین در فضا موبایل است. به عبارتی، هزینههای صرفشده برای تبلیغات موبایل تقریبا ۵۰ درصد از کل بودجه تبلیغات آنلاین است که شامل تبلیغات در شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنها میشود و در این میان سهم برنامههای موبایلی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان است. البته با توجه به روند توسعه این صنعت انتظار میرود بازار تبلیغات در پلتفرمهای اپلیکیشن در سالهای آینده تا ۱۰ برابر رشد کند.
وی افزود: در حال حاضر شاهدیم کاربران برای خیلی از کارهای روزمره خود اعم از سفارش غذا، جابهجاییهای شهری و مسیریابی از اپلیکیشن استفاده میکنند و با توسعه کاربرد اپلیکیشنها این روند رو بهرشد شده و فضای موبایل برای کسبوکارها روزبهروز جذابتر شود؛ زیرا بررسی کاربران موبایلی نشان داده این کاربران در مقایسه با مخاطبان رسانههای سنتی وفاداری بیشتری به برنامههای مورد استفاده دارند و احتمال اینکه تبلیغات را دنبال کنند، بالا است و زودتر واکنش نشان میدهند.
به گفته این کارشناس حوزه تبلیغات موبایلی، صنعت تبلیغات موبایلی چشمانداز روشنی داشته و اکوسیستم ایران فرصت زیادی برای رشد و پیشرفت دارد. در این اکوسیستم چند تحول در حال رخ دادن است که نتیجه آن توسعه صنعت تبلیغات موبایل را در پی دارد. این تحولات رشد استارتآپها و ایجاد کسبوکارهای جدید روی پلتفرم موبایل، تغییر رویکرد کسبوکارهای سنتی از فضای تبلیغات آفلاین به آنلاین و پیشرفت اپلیکیشنها از نظر ساختاری و فنی است. البته به این موضوع باید تغییر سبک زندگی کاربران است که روز به روز به موبایل وابستهتر میشوند.
چشمانداز بازار ایران
توسعه اینترنت در روستاها و مناطق غیرشهری از یک طرف و به وجود آمدن کسبوکارهای جدید از طرف دیگر نویدی برای شرکتهای تبلیغات آنلاین است که با یک بازار جدید و بکری روبهرو هستند. بازاری که به گفته علیرضا ناظمزاده، مدیرعامل یک پلتفرم تبلیغات آنلاین در حال حاضر سهم از بازار کل تبلیغات حدود ۵ تا ۶ درصد است. در حالی که این رقم در ترکیه که به لحاظ ساختاری و بقیه آیتمهای صنعت تبلیغات شبیه ایران بوده، حدود ۳۰ درصد بوده و در آمریکا ۵۰ درصد است.
به گفته وی، چشمانداز صنعت و بازار تبلیغات آنلاین در کشور بسیار خوشبینانه است و انتظار میرود کسبوکارها بودجه بخش تبلیغات آنلاین را افزایش داده و رویکرد از بخش تبلیغات آفلاین به بخش آنلاین تغییر کند. البته این نگاه در بین کسبوکارهای جدید و استارتآپها مشهود است؛ اماکسبوکارهای سنتی بهدلیل عدمشناخت تبلیغات آنلاین هنوز به سمت آن نیامدهاند.این چشمانداز روشن و بازار بکر صنعت تبلیغات آنلاین باعث شده طی سالهای اخیر شاهد حضور بازیگران مختلفی در بازار آن باشیم. اما باقی ماندن در این بازار و تبدیل شدن به یک کسبوکار پایدار برای بسیاری از آنها آرزوی محالی بود که در نهایت تعطیلی کسبوکار را برای آنها رقم زد.
از نظر شکوریمقدم، مدیرعامل یک شرکت تبلیغات آنلاین در کشور، شکست برخی بازیگران در این صنعت عوامل متعددی دارد؛ از جمله نداشتن تیم فنی مناسب، عدم توجه به روندهای بازار، وجود سرمایهگذار پیش از کسب تجربه که باعث هزینهکرد نامتناسب با درآمد و درنتیجه اخلال در تراز مالی شده، وابستگی به یک یا چند رسانه که با از دست دادن آنها ماهیت آژانس تحت تاثیر آن قرار میگیرد و مواردی مشابه که بقای شرکتهای تبلیغاتی را تحت تاثیر قرار داده است.
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران