تبلیغات نیوز- سعید میرشاهی: می گویند: «سالی که نکوست، از بهارش پیداست.» در حالی که در آغازین روزهای سال 1401، شروع قرن جدید شمسی و نخستین ماه های 2022 میلادی، جهان، از «اینترنت ماهواره ای» و دنیای دیجیتال «متاورس» سخن می گوید، همچنان سوژه اصلی فناوری اطلاعات در ایران، «خزان اینترنت در بهار طبیعت» است و البته «طرح صیانت»! جالب اینکه همه چیز جور است و حتی قافیه هم تنگ نمی آید: «بهار طبیعَت و طرح صیانَت!» همزمان با چرخش عقربه های ساعت در 19:03 دقیقه آخرین روز اسفندماه 1400 و لحظه تحویل سال 1401، اینترنت ثابت و تلفن همراه نیز گردش بهاری خود را در دوران افول کرونا آغاز کردند تا شرکت های خدمات اینترنتی، همزمان با تورم روزانه کالاهای اساسی، به تدریج زنگ افزایش تعرفه اینترنت را بعد از چند سال، به صدا درآورند و «حول حالنا» شامل شان شود و این قرن و سال نکو، از بهارش، پیدا!
• اینترنت گران نمی شود
این قصه، البته سَرِ دراز دارد. بر اساس اظهارات محمدجواد آذری¬ جهرمی در مردادماه 1396، به عنوان مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، قبل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم، قیمت اینترنت موبایل در ایران، جزء 10 کشور به¬صرفه دنیاست اما از نظر شاخص قیمت اینترنت خانگی و ثابت، رتبه¬¬ ایران در جهان، ۹۰ و بالاتر است. همچنین ۳۰ درصد خطوط مسی تلفن ثابت، امکان ارائه سرعت بیش از دو مگابیت در ثانیه را ندارند. به گفته وی، با گسترش کرونا و آنلاین شدن بسیاری از مشاغل و کسب¬وکارها در آذرماه 1399: «نه تنها اینترنت گران نشده و نخواهد شد، بلکه در صورت رشد ترافیک در سال آینده، ارزانتر هم خواهد شد.» آذری جهرمی در ماجرای گرانی غیرقانونی اینترنت توسط اپراتورها نیز هشدار 48 ساعته برای بازگرداندن قیمت¬ها داد و دولت و مجلس بر عدم افزایش نرخ اینترنت در سال 1400، تاکید کردند و بر آن مهر تایید زدند.
• اینترنت گران می شود
با روی کار آمدن دولت جدید، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، ضمن تاکید بر گران نشدن اینترنت در سال 1400، در بهمن¬ماه سال گذشته، اعلام کرد با توجه به نرخ تورم کشور در سالهای اخیر، این تعرفهها باید در سال آینده (1401) بازنگری شود. وی از ضرورت پیش¬بینی مدلی سخن گفت که هم حوزه ارتباطات، هم مردم و هم تولیدکنندگان خدمات و محتوا از آن منتفع شوند. عیسی زارع¬پور، دوم فروردین ماه 1401، در حالی که بسیاری از مردم در سفرهای نوروزی به¬سر می¬بردند، از اصلاح (بخوانید: افزایش)، تعرفه¬های اینترنت بدون فشار به مردم، با تعیین کارگروه تعرفه حوزه¬های فناوری خبر داد و با تایید ضمنی کیفیت پایین اینترنت در ایران تصریح کرد که اگر اینترنت، گران نشود، کیفیت، بدتر خواهد شد.
با گذشت چند هفته از زمزمه افزایش قیمت اینترنت در سال جدید، همزمان با حضوری شدن مدارس و دانشگاه¬ها، اختلاف-نظر بین دولت، مجلس، ارائه¬دهندگان خدمات اینترنت ثابت و تلفن همراه و سایر ذینفعان بالا گرفته و عملا افزایش تعرفه¬ها از نیمه دوم فروردین¬ماه 1401 آغاز شده است. در این زمینه، اپراتورهای اینترنت ثابت با عناوینی مانند تغییر نام سرویس، افزایش سرعت علی¬رغم نامناسب بودن کشش خط تلفن برخی از کاربران (و البته کاهش حجم اینترنت)، بهصورت میانگین، قیمت سرویسها را افزایش دادند. سپس اپراتورهای تلفن همراه نیز در اقدامی هماهنگ، بستههای بهصرفه اینترنت همراه را حذف کرده و گرانی را کلید زدند. به طور مثال، حذف بسته اینترنت یک¬ماهه۱۰ گیگابایت با قیمت ۲۹ هزار و۵۰۰ تومان و خرید همان بسته اینترنت یکماهه با ۷ گیگابایت و قیمت ۲۸ هزار و۲۰۰ تومان، از اقدامات اپراتورها برای افزایش نرخ اینترنت است. در بخشنامه جدید سازمان تنظیم مقررات آمده است: «با توجه به دستور سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور و ایمیل اپراتورهای ایرانسل و همراه اول، بستههای اینترنتی از روز یکشنبه 1401.1.21حذف میگردد و تا زمان ارائه بستههای جدید از سمت اپراتورها، بستههای ارائهشده در پنل، در دسترس قرار داده خواهد شد.»
• مصوبه رگولاتوری: دلایل و حامیان
براساس مصوبه تعرفه اپراتورهای ارتباطی در سال¬های 1395 و 1396، رگولاتوری با تعیین سقف و کف تعرفه، موجبات قیمتگذاری شناور و باز شدن دست اپراتورها را فراهم کرده است. مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۱۳۹۶، آخرین مصوبه حوزه تعرفهگذاری خدمات اینترنت ثابت است که در این مصوبه، برای خدمات اینترنتی، کف و سقف قیمت، تعیین شده و همه شرکتها ملزم به رعایت آن هستند. بر این اساس، موافقان افزایش تعرفه¬ها معتقدند به دلیل عدم افزایش نرخ اینترنت، علی¬رغم تورم سال¬های گذشته و حتی کاهش نرخ در برخی موارد، «اصلاح تعرفه¬ها»، قانونی است و به کار بردن تعبیر «گرانی بسته¬های اینترنت» درست نیست.
بر این اساس، از آنجا که بعضی شرکتها طی سال¬های گذشته، به خاطر رقابتی بودن فضای بازار، خدمات خود را با تعرفه پایینتر از سقف مصوب ارائه میکردند، اکنون طبق قانون رگولاتوری، اپراتورها مجوز دارند بر اساس سقف تعیین¬شده، هر گیگ اینترنت را ۴۰ تا۶۰ هزار تومان بفروشند در حالی که کف نرخ را لحاظ کرده¬اند. از این¬رو، دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخصوص حذف برخی بستههای اینترنتی به¬صرفه ایرانسل و همراه اول که پس از شاتل و مخابرات صورت گرفت، در همین راستا ارزیابی می¬شود. حذف این بسته¬ها و ارائه گزینههای محدود، عملا موجب شد مشتریان حدود دو برابر قیمت برای دریافت سرویس¬های قبلی پرداخت کنند. با تداوم شرایط موجود، ظاهرا اینترنت نیز مسیر تورمی سایر کالاها را می¬پیماید و مانند سیب¬زمینی و گوجه¬فرنگی، به کالای لوکس تبدیل می¬شود!
در این رابطه، حداقل دو دلیل برای افزایش تعرفه¬ها از سوی رگولاتوری و اپراتورهای ثابت و همراه، مطرح شده است:
1- مقرون بهصرفه نبودن هزینه¬ سرویس¬ها و عدم افزایش تعرفه¬ها طی چند سال گذشته
2- لزوم توسعه زیرساختها و سرمایه¬گذاری بیشتر برای افزایش کیفیت خدمات اینترنتی
با این وجود، سهیل یحیی¬زاده، رئیس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس معتقد است بر اساس مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال ۱۳۹۶، اپراتورهای غالب، علاوه بر اینکه ملزم به رعایت سقف و کف هستند، باید بستهها و تعرفهگذاریها را به تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برسانند. به گفته وی، اپراتورها مجاز نیستند رأسا نسبت به تغییر بستههای تعرفه حتی در بازه مربوطه اقدام کنند. بر این اساس، شرکت مخابرات نیز به دلیل اینکه یکی از شرکتهای غالب با مشترکان بالاست، برای تغییر تعرفه، حتی در بازه کف و سقف مصوب، باید مجوز دریافت کند و اینکه این کار را انجام داده یا خیر، نیازمند بررسی است.
• مجلس و کاربران: دلایل و منتقدان
افزایش تعرفه¬های اینترنت ثابت و سیار، صدای اعتراض نمایندگان مجلس را هم درآورده تا جایی که استیضاح زارع¬پور از اواخر سال گذشته تا کنون، بارها مطرح شده است. بهارستان¬نشینان با توجه به حساسیت موضوع برای کاربران، تلاش می¬کنند خود را از اتهام افزایش تعرفه اینترنت مبرا کنند. محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، درباره لزوم افزایش قیمت بستههای اینترنت، آن را منوط به تعیین هزینه و اقدامات انجام¬شده برای توسعه زیرساخت، عنوان و تصریح می¬کند: «هنوز اقدامی برای توسعه زیرساختها انجام نشده است.» وی با بیان اینکه مجلس درباره افزایش تعرفه بستههای اینترنتی مصوبه نداشته، ارتباط این موضوع با طرح صیانت فضای مجازی را رد می¬کند.
در مقابل، امان¬قلیچ شادمهر، نماینده گنبدکاووس با بیان اینکه افزایش قیمت اینترنت، بسیاری از کاربران را شوکه کرده، آن را با طرح صیانت و وضعیت خودروسازان پیوند زده و این سوال را مطرح کرده: «آیا در پشت پرده جهش یک¬باره تعرفه بسته-های اینترنتی و کندی آن، طرح صیانت یا محدودسازی، خیمه زده است؟» به گفته وی، قیمت¬گذاری دستوری و دخالت بیش از حد دولت در اقتصاد شرکت¬های مخابراتی و ارتباطی، آنها را به سرنوشتی مشابه خودروسازان دچار کرده است. همچنین مسلم صالحی، نمایند اقلید، در تذکری خطاب به وزیر ارتباطات، به افزایش 60 درصدی برخی بسته¬های اینترنتی، اعتراض و این سوال را مطرح کرده: «آیا سایت جدید و خدمات بهتری، ارائه کرده¬اید و یا کمیت و کیفیت شما تغییر کرده است؟» محمدرضا میرتاج¬الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس نیز با تاکید بر اینکه مجلس با افزایش تعرفه اینترنت ثابت و موبایل، مخالف است، این اقدام را در صورت افزایش کیفیت خدمات و بهرهمندی مشترکان از تکنولوژیهای برتر، امکان¬پذیر دانست.
• وعده های وزیر: یک شبه ره صدساله
همه اینها در حالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اسفندماه 1400، با وعده افزایش 100 برابری سرعت اینترنت در کشور، طی سه سال آینده گفته بود: «تلاش می¬کنیم راهی که سایر کشورها، ۱۰ ساله طی کردهاند، سه سال ¬و نیم به پایان برسانیم و۲۰ میلیون پورت فیبر نوری را در همه¬جای کشور راه¬اندازی کنیم.» زارع¬پور همچنین 22 فروردین¬ماه در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با تاکید دوباره درخصوص در حال اجرا بودن پروژه راهبردی فیبر نوری منازل و کسب¬وکارها که سرعت دسترسی مردم به اینترنت و شبکه را چندین برابر ¬می¬کند، از عملیاتی کردن پنج میلیون پورت پرسرعت در نقاط مختلف به عنوان هدفگذاری وزارت ارتباطات خبر داد.
در این میان، مشترکان اینترنت ثابت و همراه، از افزایش تعرفه اینترنت، دل خوشی ندارند و پایین بودن قیمت فعلی را با توجه به کیفیت سرویس¬ها نمی¬پذیرند و برخلاف وعده¬های مسوولان، امیدواری چندانی به بهبود وضیت اینترنت ندارند. در این زمینه، یکی از کاربران به «عصر ارتباط» می¬گوید: «مگر با تورم سرسام¬آور کالاهای اساسی یا سایر محصولات و خدمات در کشور، چه اتفاقی برای افزایش کیفیت آنها رخ داده که امیدوار به کیفیت بهتر اینترنت، آن هم با طرح¬هایی مانند صیانت باشیم. در شرایط فعلی، ما را به خیر مسوولان امید نیست. همین که وضعیت بدتر نشود، جای شکرش باقی است!»
• اطلاعیه مبهم: قانونی یا غیرقانونی؟
با وجود مخالفت بسیاری از نمایندگان مجلس و اعتراض شدید کاربران اینترنت ثابت و همراه، به نظر می¬رسد این اعتراضات با وجود مصوبه سال¬های قبل رگولاتور مخابراتی و اطلاعیه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان بالاترین رکن تصمیم¬گیر وزارت ارتباطات، راه به جایی نخواهد برد. در بخشی از اطلاعیه رگولاتوری آمده: «آخرین تعرفه مصوب اینترنت همراه مربوط به سال ۹۵ و برای دسترسی ثابت مربوط به سال ۹۶ است که طی آنها سقف و کف قیمت، تعیین شده است» و در ادامه تصریح شده: «افزایش قیمت اینترنت ثابت در برخی اپراتورها در دست بررسی است تا چنانچه در خارج از چارچوب قانونی (مصوبات سال¬های ۹۵ و ۹۶) باشد، سریعا نسبت به اصلاح آن اقدام شود و جریمه قانونی برای متخلفان اعمال شود.»
این اطلاعیه مبهم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تلویحا بیانگر «قانونی بودن» افزایش تعرفه است اما دقیقا مشخص نمی¬کند آیا گران کردن نرخ توسط اپراتورها، قبل از اعلام رگولاتوری، بدون مجوز این سازمان و صرفا با استناد به مصوبه سال¬های گذشته، درست است یا خیر. هرچند مفاد اطلاعیه و اظهارات قبلی مسوولان وزارت ارتباطات درباره لزوم اصلاح تعرفه¬ها، نشان¬دهنده حمایت ضمنی از گرانی نرخ توسط اپراتورهاست و بررسی تخلفات، بیشتر برای آرام کردن فضای جامعه است. با این توصیف، ظاهرا باید گرانی تعرفه اینترنت را پذیرفت و فشارها و پیگیری¬ها را بیشتر به افزایش کیفیت و سرعت خدمات، متمرکز کرد زیرا کیفیت کنونی اینترنت، حتی به گواه متولیان امر نیز مناسب نیست.
• بنزین و اینترنت: صبح جمعه دیر است!
آنچه طی روزها و هفته¬های گذشته، با عنوان افزایش چراغ خاموش نرخ اینترنت، از آن تعبیر شده، اکنون بیش از همیشه، روشن است. در این شرایط، انتظار کاربران، افزایش منطقی تعرفه¬ها، با لحاظ کردن وضعیت اقتصادی جامعه و تورم فزاینده و نیز بهبود کیفیت خدمات است. تعبیر «اینترنت ارزان» در ایران، باید در مقایسه با سایر مولفه¬ها و شاخص¬های اقتصادی موثر بر درآمد- هزینه، سنجیده شود وگرنه نتیجه¬گیری، غلط و فریبنده خواهد بود. تکرار تجربه تلخ افزایش شبانه، ناگهانی و چندبرابری قیمت بنزین، با توجه به ثابت بودن چندساله نرخ آن و مشابهت¬های فراوانش با این ماجرا، خوشایند نیست. رگولاتور مخابراتی نباید «صبح جمعه»، بیدار و تازه از افزایش نرخ اینترنت مطلع شود و اطلاعیه بدهد! برای پیشگیری، سحرخیز باش تا کامروا باشی!
سامانه یکپارچه بیمه ملت، نماد یوز ایران در عرصه بیمه درمان!
واتس اپ چگونه درآمدزایی می کند؟
آمارها و حقایقی درباره پیام رسانهای موبایلی: از فیس بوک و تلگرام تا واتس اپ با 2.8 میلیارد کاربر
میزان تاثیر افراد مشهور بر فروش از نگاه صاحبنظران تبلیغات
اهداف تبلیغات از نظر مدل داگمار
دیدگاه ساختگرایانه اجتماعی درباره تبلیغات
نسخه جدید همراه بانک تجارت در عصر پادشاهی اپلیکیشن ها
بیمه تجارت نو: حال خوب بیماران با حذف نسخه کاغذی دارویی
آینده تبلیغات فناوری پرداخت بدون کار بانکی: بیمها و امیدهای استفاده از NFC
نقد تبلیغات اسپانسری بیمه البرز در «شب خوش»: پازل ناتمام
تحلیل و بررسی تبلیغات طرح پذیرنده ملی بانک ملی: پل ارتباطی خانواده پرداخت الکترونیک: از پذیرندگان تا مشتریان
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات/ سعید میرشاهی عضو هیئت داوران قند پارسی شد
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
نظرات کاربران