جمعه, 07 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 779

تاریخ خبر: 1401/12/28

تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون

تبلیغات نیوز - دکتر ایرج قره داغی: در گذشته، گوگل به دنبال تقلید از خدمات خرده‌فروشی و تحویل آنلاین آمازون بود اما شانس چندانی نداشت. اکنون تحت رهبری راغوان، این غول جستجو، خود را یک آنتی آمازون و بازار آزاد برای تجار و رقبای آمازون قرار می‌دهد که برای خرید راحت‌تر کاربران گوگل طراحی شده است. 

اخیرا در کنفرانس نرم‌افزار I/O Google، راغوان و معاونانش، ویژگی‌های جدیدی را نشان دادند و امیدوارند به این هدف دست یابند. اهدافی مانند ویژگی‌هایی که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد از عکس‌ها برای جست وجوی محصولات خرده‌فروشی پیرامون خود، استفاده کنند یا هر موردی را در دنیای فیزیکی با کلیک کردن پیدا نمایند. 

گوگل اخیرا از ویژگی‌هایی رونمایی کرد که به افراد امکان می‌دهد با یک کلیک از فهرست‌های تجاری در جست وجوی گوگل به صفحات پرداخت منتقل شوند. راغوان امیدوار است ابتکارات مختلف، میلیون‌ها نفر را متقاعد کند که روی خرید، کلیک کرده و فروشندگان را ترغیب کند که تبلیغات گوگل بیشتری خریداری نمایند. برای آمازون، که اساسا با اجاره املاک دیجیتالی خود به فروشندگان کوچک، تجارت پررونقی را ایجاد کرد، این تهدید وجود دارد که گوگل قادر به کشف مسیری برای شکوفایی، فراتر از بازار شود. این امر می¬تواند آمازون، شرکت هاب سیاتل را مجبور کند تا فروشندگان را با تخفیف در هزینه¬ها، تبلیغات یا خدمات لجستیکی، به شدت محاکمه نماید.

با همه اینها، آمازون همچنان یک رقیب سرسخت است و گوگل با چالش‌های دلهره‌آور مواجه است. فشار مجدد آن به تجارت الکترونیک، همزمان با کاهش سرعت خرید آنلاین است زیرا مصرف کنندگان به عادت های قبل از همه گیری بازمی گردند. در حال حاضر، شرکت های آمازون و ای بِی (EBay)، هردو، اخیرا کاهش رشد و چشم‌انداز ضعیف سود را گزارش کرده‌اند. علاوه بر این، گوگل همیشه به دنبال محو کردن فناوری خود در پس‌زمینه بوده است. تبدیل سایت به یک مقصد خرید، خطر از بین بردن تجربه بازدیدکنندگان را دارد.

قبل از ارائه I/O Google، راغوان، از معاونان ارشد گوگل اعلام کرد خرید در گوگل، «فوق العاده روان» خواهد بود. به گفته وی، اگر این مفهوم همان طور که تبلیغ می شود، کار کند، خریداران مجبور نیستند فکر کنند: «آیا در حال جستجو هستم؟ آیا در آمازون هستم یا گوگل؟»

  •   تاثیر تبلیغات تجارت الکترونیک گوگل بر درآمد 

برخی افراد به دلیل پر کردن نتایج جستجو با تبلیغات، از گوگل انتقادات زیادی کرده‌اند. در این زمینه، راغوان از معاونان ارشد گوگل معتقد است افزایش تقاضا از سوی تبلیغ‌کنندگان در زمان شیوع همه‌گیری کووید، احتمالا باعث افزایش تبلیغات شده است. او انتظار دارد با کاهش محدودیت‌ در سفرها و رویدادها، این موضوع نیز کاهش یابد. با کسب موفقیت اولیه، نشانه هایی مبنی بر آغاز ثمربخشی استراتژی راغوان دیده می شود.

در اوایل سال جاری (2022)، گوگل فاش کرد تبلیغات تجارت الکترونیک، عامل اصلی افزایش 43 درصدی درآمد جست¬وجو در سال 2021 بوده است. گوگل همچنین سال گذشته اعلام کرد بیش از یک میلیارد نفر، هر روز از دارایی‌های آن خرید می‌کنند، هرچند آن را به‌روزرسانی نکرده است. 

تحقیق مورگان استنلی در پاییز، نشان داد مصرف‌کنندگان برای تحقیق درباره محصولات، خرید و قیمت، از گوگل و یوتیوب، بیشتر از آمازون، ای بی و وال مارت استفاده می‌کنند. در ماه آوریل، بانک گزارش داد 59 درصد پاسخگویان به نظرسنجی که اعضای آمازون پرایم هستند، معتقدند درباره محصولات در گوگل شروع به تحقیق کرده اند، در حالی که این رقم در پاییز، 50 درصد بود.

همچنین Talley & Twine، یک برند ساعت مستقل مستقر در ویرجینیا، در دو سال گذشته، گوگل را در این زمینه، جدی گرفت و از این رو، گاهی اوقات بازدهی پنج برابری در هزینه تبلیغات را تجربه کرده است. رندی ویلیامز می گوید: «این، یک موهبت نجات¬بخش برای ما بود.» به گفته وی، مزیت دیگر این است که موتور جستجو، مشتریان را به فروشگاه اینترنتی منتقل می کند. ویلیامز می گوید: «این، مانعی است که ما در آمازون داریم. مشتریانِ آمازون، مشتریانِ آمازون هستند!{نه مشتریان ما}»

با این حال، برخی از خودی‌های صنعت معتقدند با وجود بزرگ ترین حرکت‌ ها و اقدامات گوگل برای ایجاد بازار مانند کاهش کمیسیون‌های حرفه ای، تعهدات و نیز فهرست‌بندی کارمزدهای تجاری، این شرکت، هنوز موفق به جذب تعداد قابل  توجهی از خریداران نشده است. رایان، استراتژیست تجارت الکترونیک معتقد است زمانی که این تغییرات اعلام شد، برخی از تاجران، خود را برای افزایش شدید ترافیک و فروش، آماده کردند اما «هیچ اتفاقی نیفتاد.» او می گوید: «من این حرکت را خوب، اما کم تاثیر توصیف می کنم.»

کرک ویلیامز، رئیس آژانس بازاریابی آنلاین Zato نیز معتقد است اگر تعدیل‌های کارمزد گوگل، به اندازه کافی، رفتار مصرف‌کننده را تغییر ندهد و تجار بیشتری را جذب نکند، تعجب آور نیست. افراد زیادی از سایت خرید گوگل، بازدید نکردند و بیشتر چشم‌ها در صفحه جستجو باقی ماندند؛ جایی که بازرگانان هنوز احساس می‌کنند باید تبلیغات بخرند تا در مقابل دیدگان مشتریان قرار گیرند. ویلیامز می گوید: «آنجا، فضایی با حجم ترافیکی که آنها، امیدوار به مشاهده آن بودند، نبوده است.»

 

لینک کوتاه: 
https://b2n.ir/e07697

نظرات کاربران