تبلیغات نیوز- سعید میرشاهی: داروگر، برند مشهور محصولات شوینده که آگهی های نوستالژیک آن را خصوصا با شامپو و صابون، به یاد می آوریم، بعد از 95 سال اکنون در حال احتضار است. بعد از چندبن بار انتشار خبر تعطیلی داروگر در شش هفت سال گذشته، این روزها در خرداد 1402 خبر پلمب کارخانه داروگر که از دهه ها قبل، نام خود را به شرکت سهامی عام کف تغییر داده بود، داستان مرگ برندها را بار دیگر تداعی کرد. هرچند پلمپ کارخانه باز شده اما چه کسی که نداند داروگر دیگر داروگز نمی شود! به راستی چه کسی داروگر را به روز سیاه کشاند؟!
شرکت سهامی عام کف یک شرکت ایرانی است که انواع صابون، شامپو و سایر مواد شوینده تولید میکند و شرکت اصلی هلدینگ داروگر است. این مجموعه شامل چندین زیر مجموعه مانند شرکت تولی پرس و در مجموع شامل ۱۲ شرکت زیرمجموعه در بخشهای غذایی، دارویی، بهداشتی و شوینده است. بنیانگذار داروگر، غلامرضا داروگر بود.
تحولات شرکت داروگر با قدمت حدود یک قرن را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:
1307: راه اندازی اولین کارخانه تولید صابون در شهر اصفهان توسط علامرضا داروگر با عنوان صابون «سوبلمه» که قدیمیترین صابون صنعتی راه یافته به بازار است.
1320: انتقال کارخانه تولید صابون به تهران نقل مکان کرد و گسترش محصولات به انواع صابون، شامپو و سایر مواد شوینده
1336: ثبت رسمی شرکت داروگر و ارائه محصولات با همین برند به بازار
1352: تغیبیر نام شرکت از «داروگر» به «سهامی عام کف» و تنوع بیشتر محصولات
بعد از انقلاب: مصادره و واگذاری به نهادهای حکومتی
1368: پذیرش سهام شرکت در بورس اوراق بهادار تهران
1368 تا 1388: در اختیار سهامداران عام مانند بانک ملی، بنیاد شهید و سهامداران خرد
1388 به بعد: واگذاری حدود 36 درصد سهام آن توسط دو شرکت سرمایهگذاری به بیژن اسماعیلی به عنوان سهامدار جدید واگذار کردند.
1389: خرید سهام 37 درصدی سازمان اقتصادی کوثر توسط بیژن اسماعیلی سهام ۳۷ درصدی و دارا بودن سهامدار عمده این هلدینگ
نسل های مختلف طی دهه ها با محصولات داروگر ارتباط برقرار کرده اند. از جمله محصولات مشهور داروگر عبارتند از:
- صابون نخلنشان
- شامپو تخممرغی
- مایع ظرفشویی ریکا
صابون نخستین محصول تولیدی داروگر است. همچنین پودر لباسشویی داروگر طبق نوشته روی جعبه این محصول از نخستین پودرهای تولیدشده در ایران است. شهرت «ریکا» نیز به اندازهای است که بیشتر مردم مایع ظرفشویی را با عنوان «ریکا» میشناسند. شامپو تخممرغی داروگر نیز که برای سالها بدون تغییری در بستهبندی تولید میشد از محصولات پراستفادهٔ این شرکت است.
زمزمه تعطیلی داروگر فقط به اخبار و رویدادهای اخیردر خرداد امسال (1402) برنمی گردد، بلکه این موضوع از حدود 7 سال پیش نیز مطرح بوده است. از جمله اینکه در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ نیز خبرهایی از تعطیلی این شرکت منتشر اما تکذیب شد.
در تابستان ۱۳۹۷ نیز اعلام شد کارگران این شرکت برای حدود یک ماه به مرخصی اجباری میروند اما شرکت تولیپرس تعطیلی این شرکت را تکذیب کرد.
بالاخره در خرداد ۱۴۰۲ با انتشار خبر پلمب شدن کارخانه داروگر توسط مدیریت این شرکت، مسئول کانون شوراهای اسلامی کار غرب تهران اعلام کرد داروگر به «کما» رفته و این اقدام باعث بیکاری کارگران این شرکت می شود.
به گفته منابع کارگری، در پی ناتوانی کارخانه داروگر در پرداخت بدهیهای مالیاتی و شکایت شماری از کارکنان این کارخانه به دلیل تعویق در پرداخت حقوق و بیمه، مدیریت داروگر پس از اخراج و تعلیق دهها کارگر، «همه سالنهای تولیدی» را پلمب کرد.
با این حال، علی خدایی، نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، 10 خرداد 1402 اعلام کرد که پلمب کارخانه داروگر امروز باز شده و کارگران اخراجی به محل کار خود بازگشتند.
در این زمینه، جلسه اضطراری هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران درباره کارگران شرکت داروگر با توجه به اخراج کارگران و پلمب کارخانه داروگر که طی روزهای گذشته توسط کارفرما صورت گرفته بود، امروز جلسهای برای رفع این مشکلات در مقابل کارخانه داروگر برگزار شد.
در این جلسه که کارگران اخراجی، نماینده اداره کار، وکیل شرکت داروگر و نمایندگان شورای اسلامی کار حضور داشتند، توافقاتی صورت گرفت و در نتیجه کارخانه از پلمب خارج و در واحد تولید کارخانه باز شد و کارگران به سرکار خود بازگشتند.
به گفته خدایی، کارفرما مدعی است اموال خود را به اداره مالیات معرفی کرده و اگر برای وی حسابی باز شود میتواند تولید را از سر گیرد. کارفرما معتقد است این کارخانه از ظرفیت ایجاد 8 هزار شغل برخوردار است. دلیل این اتفاقات کشمش بین اداره مالیات و مالک کارخانه ذکر شده است.
موضوع تعطیلی کارخانه داروگر در رسانه های دنیا نیز بازتاب گسترده ای داشت. بی بی سی فارسی با تیتر «کارخانه داروگر نفس آخر را می کشد؛ نوستالژی چند نسل در ایران» نوشت: کارخانه داروگر- در جاده قدیم کرج- که زمانی بیش از ۱۰۰۰ کارگر داشت، عده زیادی از کارگران خود را در سالهای اخیر به دلیل مشکلات مالی اخراج کرده است. صدای آمریکا هم با تیتر: «کارخانه داروگر تعطیل شد؛ ناتوان از پرداخت بدهیهای مالیاتی و پرداخت حقوق کارگران» درباره تعطیلی داروگر نوشت.
این، سرنوشت بسیاری از برندهای قدیمی در ایران است. داروگر 95 ساله که در سال های گذشته چندین بار اخبار تعطیلی اش منتشر و تکذیب شد، با تغییر و تحولات ایجادشده طی دهه های اخیر، اکنون حال و روز خوشی ندارد. باید دید سرنوشت شرکت سهامی عام کف و برند نوستالژیک داروگر در آینده به کجا خواهد انجامید. به راستی چه کسی برند داروگر را منقرض کرد؟!
سامانه یکپارچه بیمه ملت، نماد یوز ایران در عرصه بیمه درمان!
واتس اپ چگونه درآمدزایی می کند؟
آمارها و حقایقی درباره پیام رسانهای موبایلی: از فیس بوک و تلگرام تا واتس اپ با 2.8 میلیارد کاربر
میزان تاثیر افراد مشهور بر فروش از نگاه صاحبنظران تبلیغات
اهداف تبلیغات از نظر مدل داگمار
دیدگاه ساختگرایانه اجتماعی درباره تبلیغات
نسخه جدید همراه بانک تجارت در عصر پادشاهی اپلیکیشن ها
بیمه تجارت نو: حال خوب بیماران با حذف نسخه کاغذی دارویی
آینده تبلیغات فناوری پرداخت بدون کار بانکی: بیمها و امیدهای استفاده از NFC
نقد تبلیغات اسپانسری بیمه البرز در «شب خوش»: پازل ناتمام
تحلیل و بررسی تبلیغات طرح پذیرنده ملی بانک ملی: پل ارتباطی خانواده پرداخت الکترونیک: از پذیرندگان تا مشتریان
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات/ سعید میرشاهی عضو هیئت داوران قند پارسی شد
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
نظرات کاربران