سعید میرشاهی- پای دوقطبیهای آبی و قرمز از دنیای فوتبال به دنیای تبلیغات و برندینگ هم کشیده شده است. بازار رنگارنگ انواع فرشها نیز اکنون سرخابی شدهاند تا در دربی یا شهرآورد پایتخت، حامیان و مشتریان پروپاقرص خود را جستجو کنند. آنکه قدیمیتر است و جامه قرمز بر تن دارد، خود را «شهر» میپندارد و آنکه جوانتر است، و رنگ رخسارش آبی، خود را «آقا» میداند!
سخن از «شهر فرش» و «آقای فرش» و کمپینهای تبلیغاتیشان خصوصا در یک سال گذشته و ماههای اخیر است که بازار تبلیغات فرش را به عرش که نه اما تا حدودی از فرود و تکرار و حجره به فراز و خلاقیت و هایپرمارکت و در واقع از سنت به مدرن کشانده است. از زمان ظهور این برندها، و تسخیر تبلیغاتیشان، مدتهاست که کمتر آگهیای از قدیمیهای فرش مشاهده میشود. در این رابطه چند نکته درباره شهرآورد سرخابیهای پایتخت، قابل توجه است:
• کجا؟
نکته اول درباره تاکید بر مکان است. شهر فرش تا سال گذشته، کمی آن طرفتر از تهران بود یعنی کیلومتر 15 جاده مخصوص! و به باور برخی، حتی اگر سه اصل اول الگوی AIDA (توجه، علاقه، تحریک) را هم در تبلیغاتش میداشت، «خرید» به دلیل بُعد مسافت، دشوار بود. این برند با رونمایی از آگهی «دو تا شدیم» در قالب ازدواج یک زوج جوان و افتتاح شعبه جدیدش در داخل شهر، تلاش کرد این بالقوهها را بالفعل کند و در آگهیهای اخیرش نیز بیشتر بر شعبه جدید تاکید میکند. آقای فرش هم بعد از اعلام ظهور با آگهی «آقای فرش کجاست؟» و پیامکش در تبلیغات محیطی، و پاسخ به این معما، مکان خویش را در بازار مبل یافتآباد افشا کرد تا خودش را به مخاطب نزدیکتر از حریف معرفی کند!
• چه کسی؟
نکته دوم درباره نام دو برند است. با توجه به اینکه آقای فرش بعد از شهر فرش، پدیدار شده، به نظر میرسد فرصت بیشتری داشته تا از نامگذاری خاصتر یعنی «آقا» بهره ببرد که بهگونهای بر «شهر»، تسلط دارد و همانطور که از مفهوم آن برمیآید، آقایی خود را بر تمام فرشها میرساند! با این وجود، نمیتوان بدون ارزیابی تاثیرات تبلیغات و فروش آنها، آقای فرش را «آقای شهر فرش» هم نامید و یا بالعکس آقای فرش را فقط جزیی از شهروندان شهر فرش دانست، خصوصا با توجه به سابقه رقیب!
• چرا و با چه تاثیری؟
نکته سوم درباره جاذبههای تبلیغاتی است. اگرچه فرش، کالای بادوام است و معمولا در این کالاها، جاذبه منطقی کاربرد بیشتری از احساسی دارد، اما بیشتر آگهیهای این دو برند، بر احساس مخاطب، متمرکز است. البته دلایل منطقی برای تاکید بر احساس وجود دارد: نخست اینکه ماهیت رنگارنگ فرش با حس سازگارتر است، دوم اینکه خریدار اصلی فرش، غالبا خانمها هستند و تبلیغات احساسی بر آنها موثرتر است و سوم اینکه جزییات فنی و پیچیدگی فرش، بیشتر برای اهل فن و کارشناسان معنا دارد و تحریک عواطف خانوادهها، تاثیرش از عقلانیت بیشتر است. با این حال، علیرغم تصویرسازیهای جذاب، شعارهای کلی و بعضا پراکنده، کمپینهای فصلی، و ارایه برخی مزیتهای رقابتی رایج در تبلیغات مانند تخفیف، توزیع و... نقص آشکار هر دو برند، این است که پاسخ چندان قانعکنندهای به مخاطب نمیدهد که چرا شهر فرش یا آقای فرش؟!
• کدامیک؟!
نکته چهارم درباره تنوع و تکثر تیزرهای این برندهاست. کمپینهای «شهر» و «آقای» فرش، چه برای برندینگ و چه برای فروش، طی فصول و ماههای گذشته، رنگ و لعابهای مختلف و جلوههای بصری متفاوتی را تجربه کرده اما اگر اکنون از مخاطبان این آگهیها بپرسید که به نظر شما، «شهر فرش یا آقای فرش»؟ واقعا چه پاسخی دریافت خواهید کرد؟ مشاوران تبلیغاتی این دو برند، در این باره چه پاسخی دارند؟ درست است که در برخی از تیزرها و تبلیغات محیطی «شهر» و «آقای» فرش، نماهایی از بروز خلاقیت، تمایز، روایت و قصهپردازی به چشم میخورد، اما همین تعدد در انواع پیامهای تبلیغاتی و بعضا تشابه آنها در فرم و محتوا، سردرگمی در مخاطب ایجاد میکند و نقطه تمرکز وی و در نتیجه ماندگاری محصول را خدشهدار میسازد.
همچنین قضاوت درباره تاثیر بازی رنگها و تداعی تیمهای استقلال و پرسپولیس در تبلیغات و وبسایتهای این دو برند، دشوار مینماید اما بعید نیست بر رفتار خرید دوآتشههای این تیمها، موثر باشد و جاذبه یا دافعه ایجاد کند.
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
5 ویژگی ضروری یک اپلیکیشن موبایلی برای موفقیت در تبلیغات و تجارت الکترونیک
فناوری، چگونه به پایداری کسب وکار کمک می کند؟
4 نکته مهم که باید در تجارت بیت کوین بدانید
تبلیغات رمزارزها و سه دلیل برای سرمایه گذاری در زمینه سکه های حریم خصوصی
ادغام شرکتهای موبایل و لوازم الکترونیکی مصرفی سامسونگ
بهترین، جذاب ترین و هیجان انگیزترین لپ تاپ های ۲۰۲۲ کدامند؟
مزایا و دلایل برون سپاری توسعه نرم افزار به شرکت های متخصص فناوری
متن کامل طرح مجلس درباره فضای مجازی و پیام رسان ها: جایگاه و وضعیت تبلیغات در پیام رسان های داخلی و خارجی
چگونه فناوری ها بودجه تبلیغات انتخاباتی را کاهش می دهند؟/ بازاریابی فناورانه در خدمت تبلیغات کاندیداها
تاثیر کرونا بر شاغلان روزنامه نگاری و آگهی رسانه ها/ روش های مقابله با کاهش درآمد آگهی آژانس های خبری در دوران کرونا
بررسی بازار سیاه آگهی های واکسن کرونا در جهان از ابتدا تا کنون + قیمت ها
7 باید و نباید اینستاگرام برای حساب های تجاری
نقدی بر مشتری مداری در شیوه پیگیری اقساط بانک مسکن/ بانک: اخطار است! مشتری: تهدید است! / هیچ وقت یک مشتری را تهدید نکنید!
نارضایتی مشتریان از "امن ترین پیک ایران" / الوپیک گفت پرونده شکایت زیاد است، می توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید!
از تبلیغ تا ضدتبلیغ؛ واکسن ایرانی کرونا: بزنیم یا نزنیم؟!/ دوقطبی سازی سلامت در سایه تبلیغات
پرونده تبلیغات سایت های شرط بندی توسط سلبریتی ها: به نام کاربران، به کام قماربازان!
ماجرای شستا و آگهی مزایده 68 میلیارد تومانی ساختمان فدراسیون فوتبال
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شد/ مقایسه و تحلیل هزینه تبلیغات انتخاباتی بایدن و ترامپ/ تبلیغات بیشتر = رئیس جمهوری؟!
تبلیغات ثبت نام و فروش واکسن «آنفلوآنزا» در فضای مجازی ممنوع است
تبلیغات رسانه ای و مدعیان طب سنتی، متهمان اصلی کاهش مصرف لبنیات در کشور! / تبلیغاتی که درباره روغن پالم شده، درست نیست
احراز هویت کاربران و کالاهای ارائه شده در حوزه خودرو و مسکن الزامی شد
کاهش حقوق بازیکنان بارسلونا به خاطر قطع درآمدهای ناشی از تبلیغات
16 پیشنهاد برای افزایش درآمد در دوران رکود با استفاده از تبلیغات
دستبند هوشمند شرکت «ردمی» وارد بازار شد
دستگیری کلاهبردار میلیاردی فروش داروی ضدکرونا
کمک مالی فیسبوک به رسانههای جهان در دوران «کرونا»
ماجرای تبلیغات گسترده ثبت نام یارانه کرونا و تسهیلات چهار درصدی: از شایعه تا واقعیت
فروش اینترنتی دارو ممنوع است
دستگیری عاملان انتشار اخبار و تبلیغات کذب کرونایی
گوگل: حذف میلیون ها تبلیغ ماسک و مواد ضدعفونی برای مبارزه با سودجویان کرونا
برخورد قاطع با منتشرکنندگان آگهیهای جعلی فروش اقلام دارویی و بهداشتی مرتبط با کرونا
از ادعا تا واقعیت: درآمد 285 میلیاردی تلویزیون از آگهی های سریال پایتخت/ هر قسمت 19 میلیارد
هزینههای تبلیغات ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمیگردد؟
دستگیری فروشنده مواد ضدعفونی در سایت دیوار
وضعیت تبلیغات گردشگری و تورگردان ها در ایام کرونا/ وام ۱۲ درصدی کرونا حکم جریمه را دارد
صفر تا صد پنل نمایندگی پیامک
از "طبیعت" تا تراریخته: تیزری که صدای موافقان را درآورد/ واکنش شدید مرجع ملی ایمنی زیستی به تبلیغ روغن غیرتراریخته: تشویش اذهان عمومی است
مسابقه کرونایی «جان من ایران من»: از حمایت تا مبارزه
یک بام و دوهوای تبلیغات در ایام کرونا: حراجستون مرگ!/ الان بساط تان را جمع کنید/ رفاه در کرونا نیست
انواع شگردهای دروغین تبلیغات کرونایی: از ماسک تا محصولات ضدعفونی/ با 124 تماس بگیرید
فیس بوک، نمایش تبلیغات مرتبط با کرونا را ممنوع کرد
تبلیغات گسترده سایت های شرط بندی و تجربیات تلخ کاربران
پویش اینستاگرامی مجری مشهور برای رونق کارآفرینی زنان در عصر کرونا
داستان زندگی خلافکاری که صاحب برند شد!
تبلیغات گمراه کننده تویوتا علیه خودروهای برقی
چیزی به نام سلول بنیادی تخمک نداریم؛ تبلیغات آن، کذب است
تبلیغات ویروسی بدتر از ویروس کرونا
از اسنپ تا پارس آنلاین: جزییات تبلیغ برندهای محبوب ایرانی در ال کلاسیکوی محبوب دنیا
کرونا، نوروز و تبلیغات موسسات کنکور برای اردوی مطالعاتی!
تبلیغات و کرونا: از بهنوش بختیاری و تبلیغ شربت ضدکرونا تا بازار سوداگران ماسک و اقلام بهداشتی
انتقاد یونیسف و سازمان بهداشت جهانی از تبلیغات مضر صداوسیمای ایران برای سلامت کودکان
آگهی 18 + در مترو: رحم اجاره ای با 3 میلیون درآمد! +عکس
پرونده تبلیغات ال جی و سامسونگ در ایران: خداحافظی با تابلوهای تبلیغاتی شهری و فروشگاه ها
تبلیغات کثیف؛ سلام به بهار! / 11 جرم تبلیغاتی کدامند؟
تبلیغات حلوایی!
همیشه حال خوب: از توهم تبلیغاتی تا واقعیت؟/ چهار توصیه کاربردی برای زمانی که حال مان واقعا بد است
اظهارات دادکان درباره تبایغات دور زمین، جذب اسپانسر و درآمدزایی در آستانه انتخابات رئیس جدید فدراسیون فوتبال
تبلیغات انتخاباتی، کاغذ را گران کرد/ نمایندگانی که قرار است مشکل گرانی را حل کنند، خودشان عامل تورم شدند!
نصب تبلیغات کاندیداها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ممنوع است
تبلیغ یک کاندیدای مجلس: بفرمایید سوپ!
برگزیدگان دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران معرفی شدند/ اسامی بهترین وب سایت های تبلیغات و بازاریابی دیجیتال
مروری بر پوسترهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی معروف ایران در 70 سال گذشته
تایید گزارش "تبلیغات نیوز" توسط معاون وزیر بهداشت: سرانه مصرف شیر باز هم کاهش یافت/ مشکلات صادرات برندهای لبنیاتی بعد از اطلاع رسانی غلط تلویزیون
حضور زنان در تبلیغات از نگاه استاد زن حوزه علمیه: ممنوع! / چه اصراری است زن، ماکارونی تبلیغ کند؟ توهین است/ زن، اصلا جلوه تبلیغاتی ندارد
"برند ایران" در حال تخریب است
تصویر رهبری و روحانی روی جزوه تبلیغاتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
شرایط درج تبلیغات انتخاباتی: تبلیغ روی وسایل حمل و نقل عمومی ممنوع است
فروش تعدادی از املاک دیپلماتیک ایران در سه کشور
بازخوانی پرونده تبلیغاتی چهارساله کیمیا علیزاده: از تبلیغ نوشیدنی انرژی زا در ایران تا عضویت تیم ملی تکواندوی آلمان/ از ریو 2016 تا توکیو 2020/ وداع سلبریتی برندینگ ها؟!
نظرات کاربران