شنبه, 08 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 832

تاریخ خبر: 1402/09/15

در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات

تبلیغات نیوز- نخستین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی، سه شنبه، ۱۴ آذرماه با حضور مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران وزارت صمت، فعالان تبلیغات و کسب‌وکار، پلتفرم‌­ها، پیام­‌رسان­‌ها، کانون‌های تبلیغاتی و فریلنسرها همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

عباس محمدیان، مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این همایش، با بیان اینکه این همایش با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالان حوزه تبلیغات و با همراهی نهادها و موسسات آموزشی و پژوهشیِ کشور برگزار می شود، گفت: هدف همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی، هم ‌افزایی و شبکه‌سازی در عرصه‌‌های جدید، از فعالیت‌های تحول آفرین دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی است. 

بر اساس گزارش روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی اظهار کرد: دراین همایش، برای اولین بار موضوع تولید محتوا در زمینه هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌‌های نوین مرتبط با صنعت تبلیغات و اطلاع‌‌رسانی ارائه شده است.

محمدیان با اشاره به برگزاری در چهار میزگرد تخصصی در این همایش تصریح کرد: تبادل و به‌روزرسانی اطلاعات پیرامون چالش های توسعه فناوری در صنعت تبلیغات، توسعه کسب و کارها و چالش‌های حقوقی انقلاب چهارم صنعتی در صنعت تبلیغات از محورهای اصلی این همایش است که با هدف معرفی، آموزش، ظرفیت سازی و استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی هم‌راستا با تحولات علمی و دیجیتالی تبلیغات در سطح داخلی و بین‌المللی صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی با اشاره به این که توسعه آموزش‌‌ها و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در انقلاب چهارم صنعتی، مستلزم سیاست گذاری‌های هوشمندانه و افزایش همکاری‌ها بین صنایع و دست اندرکاران صنعت تبلیغات کشور است، گفت: «انقلاب چهارم صنعتی با روند پرشتاب و ظهور ابزارهای هوشمند و دیجیتال، بستری تحول آفرین برای صنعت تبلیغات کشور است که بهره‌گیری از آن، هم جهت با اقتضائات داخلی و جهانی، بسیار اهمیت دارد.

چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات

در پنل «چالش‌های توسعه فناوری هوش مصنوعی و صنعت تبلیغات»، جوانمهر، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک اولین، ضیایی پرور، مدرس دانشگاه، نوید کمالی، پژوهشگر و فعال حوزه تبلیغات و فناوری و شاکری دبیر بنیاد تحول دیجیتال حضور داشتند. 

 ضیایی پرور: chatGPT بیشترین چالش تبلیغات در آینده

گزارش ایران دکونومی، به عنوان حامی اولین همایش تبلیغات و انقبلاب چهارم صنعتی حاکی است در این پنل، ضیایی پرور با اشاره به چشم‌انداز تحولات این حوزه گفت: «چیزی که تحت عنوان هوش مصنوعی مولد نامیده می‌شود شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که ماشین‌ها می‌توانند در آن محتوای مستقل تولید کنند و گفتار و زبان انسان را تقلید کنند. طی یک سال گذشته تا الان که Chat GPT به عنوان اولین چت بات هوش مصنوعی مولد پا به عرصه وجود گذاشت شاید قریب به ۱۰۰ ابزار هوش مصنوعی مولد به دنیا معرفی شده است.»

وی افزود: «البته ما الان در طلیعه فعالیت هوش مصنوعی مولد قرار داریم، یعنی قطعاً ما در سال‌های آینده تحولات وسیع‌تری را در این حوزه شاهد خواهیم بود. اولین فناوری هوش مصنوعی مولد که در دسترس ما قرار گرفته چت بات‌ها هستند. Open AI به عنوان شرکتی که یه استارتاپ سیلیکون ولی هست که مایکروسافت هم آن را خریداری کرد، پیشگام راه‌اندازی چت بات بود، به شکلی که هم Open Source هست و هم قابلیت پیاده‌سازی توسط همه سازمان‌ها، وب سایت‌ها و اشخاص را دارد.

این مدرس دانشگاه در حوزه ارتباطات تصریح کرد: امروزه شما ده‌ها و صدها سایت چت بات می‌بینید که از Chat GPT قدرت می‌گیرند که جدی‌ترین چالش در حوزه تبلیغات و بازاریابی مخصوصاً در فضای مجازی چت‌بات ها و Chat GPT ایجاد خواهند کرد. ما شاهد مرگ سرچ انجین‌ها خواهیم بود، روند جستجوی اینترنتی و روند سئو و دیجیتال مارکتینگ مبتنی بر تبلیغات گوگل به شدت کاهش پیدا خواهد کرد، چون Chat GPT قادر است جواب همه سوالات کاربر را بدهد خیلی دقیق‌تر از آنچه که تا الان سرچ انجین‌ها انجام می‌دادند، بنابراین بزرگ ترین تحول را در حوزه تبلیغات و رسانه و بازاریابی را چت‌بات‌ها ایجاد می‌کنند.»

جوانمهر: محتوای تبلیغاتی ما ضعیف است

در ادامه این پنل، جوانمهر گفت:  مدیریت خطا یکی از بحث‌های بسیار مهم در توسعه هوش مصنوعی و دیگر بخش های تکنولوژی در توسعه مدیریت تبلیغات یا هر نوع مدیریت دیگری است.

وی افزود: من مدیریت تبلیغات را جدا از سایر مدیریت‌ها نمی‌دانم حس می‌کنم تمام اینها دچار همبستگی شدیدی هستند. تبلیغات یعنی تغییر نگاه مخاطب به سمتی که ما خودمان دوست داریم. یعنی در واقع کسی که تبلیغ می‌کند، می‌خواهد مخاطبین و مشتریان را به سمت آن هدفی که خودش دارد، تمایل بدهد.

جوانمهر ادامه داد: با چه ابزاری، با چه روش‌هایی، با چه کانسپت‌هایی و چه مفاهیمی این کار را انجام می‌دهد، هنری است که یک مدیر و یک کارشناس تبلیغاتی در یک سازمانی در مقابل دستمزدی که به او پرداخت می‌شود انجام می‌دهد. محتوای تبلیغاتی ما خیلی ضعیف است به عبارتی سیستم ارزش‌گذاری ما در کشور سیستم آجری (سیستم متریالی) است و به دارایی‌های معنوی یعنی آن ارزش‌های انسانی که وابسته به سرمایه‌های انسانی ماست، کمترین توجهی نمی‌شود.

کمالی: تبلیغات شخصی سازی شده، تاثیر آینده هوش مصنوعی بر تبلیغات 
در بخش دیگری از این پنل، کمالی، کارشناس حوزه فناوری و تبلیغات تاکید کرد: افزایش فناوری‌های هوشمند، تکنولوژی‌های بر مبنای هوش مصنوعی مولد که هوش انسانی را شبیه‌سازی می‌کند. هوش مصنوعی در سال‌های اخیر در اختیار ما قرار گرفته و در حال یادگیری است و باعث افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌شود. شما امروزه برای طراحی تبلیغاتی خود با چند پرامپت ساده ایده‌هایتان را از هوش مصنوعی بگیرید.

او به توسعه نوآوری در محصولات و خدمات اشاره کرد و افزود: چون حجم قابل توجهی از اطلاعت در دسترس هوش مصنوعی مولد است و توان پردازشی بالایی دارد می‌تواند با خلاقیت خود منجر به تولید محصولات جدید بشود.

کمالی خاطرنشان کرد: در خصوص دسترسی به بازارهای جدید نیز، زمانی تبلیغات به صورت بیلبورد بود که از فرد عامی تا نخبه دانشگاهی مخاطب آن بود. اما امروزه به واسطه هوش مصنوعی و با کمک بیگ دیتا ما شاهد تبلیغات شخصی‌سازی شده هستیم. برآوردها نشان می‌دهد طی چند سال آینده به واسطه چت بات‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی بخش عمده بازار تبلیغات دست کسانی خواهد بود که تبلیغات شخصی سازی شده کار خواهند کرد.

وی تصریح کرد: درمورد چالش‌ها، مهم‌ترین آن تغییرات شغلی است که به صنعت تبلیغات تحمیل می‌شود. در عصر هوش مصنوعی شما دیگر نیاز به طراح ندارید. اگر توانایی نیروی انسانی ما به‌‌روز نشود و متکی بر دانش گذشته باشد، در بازار حضور پیدا کند محکوم به حذف است.

 

لینک کوتاه:

  B2n.ir/h43050

 

نظرات کاربران