آسیه فروردین- امروزه به خوبی مشخص شده برنامههای رسانههای اجتماعی میتوانند بر نتایج سلامت روان تاثیر منفی بگذارند؛ واقعیتی که حتی توسط تحقیقات داخلی فاش شده و از سوی فیسبوک نیز تایید شده است. استفاده از رسانههای اجتماعی ممکن است بر تواناییهای شناختی ما تاثیر داشته باشد، با این حال، به این جنبه از رسانههای اجتماعی کمتر پرداخته شده است.
ایالات متحده در حال بررسی ممنوعیت ملی استفاده از رسانه اجتماعی تیکتاک است که توسط بیش از 150 میلیون آمریکایی استفاده میشود. اگرچه دلیل اصلی این ممنوعیت، نگرانیهای ناشی از حریم خصوصی است اما فرصتی برای بررسی سایر خطرات احتمالی نیز فراهم میشود.
بررسی تمام فرایندهای مختلف مغز، برای تمرکز و حفظ توجه ما مهم است. توجه یک مکانیسم واحد نیست، بلکه نتیجه چندین مکانیسم متفاوت در مناطق مختلف مغز است. یکی از این مکانیسمها، عملکرد اجرایی است که به عنوان توانایی ما برای تمرکز بر روی موضوع و فعالیت در دست اجرا، فیلتر کردن دیگر عوامل حواسپرتی و غیرمرتبط در این حوزه قابلتوجه است. با این حال، همواره توجه و تمرکز یکسان ایجاد نمیشود. وقتی موضوع مورد توجه ما، جذاب و سرگرمکننده باشد، تمرکز، آسانتر است.
پلتفرمهای اجتماعی، با توجه به این واقعیت، یعنی سرگرم نگهداشتن ما طراحی شده است. شرکتهای رسانههای اجتماعی به طور مداوم محتوایی را که ما با آن درگیر هستیم، ردیابی میکنند. این امر، نه تنها به معنای محتوایی است که ما دوست داریم، بلکه به معنای مدت زمانی است که برای هر قطعه از محتوا صرف میکنیم. با انجام این کار، اپلیکیشن به صورت روشمند محتوای مرتبط را در اختیار قرار میدهد تا ما را تا حدامکان، در پلتفرم خود نگهدارد.
روش ارائهشده محتوا توسط اپلیکیشنهای رسانههای اجتماعی مهم است، زیرا بسیاری از اپلیکیشنها، اکنون از ویژگی اسکرول بیپایان استفاده میکنند تا کاربران برای مشاهده محتوای بعدی به سادگی انگشت خود را به سمت بالا بکشند. داشتن جریان مداوم محتوا به خاطر جذب کاربران به مواردی است که محققان از آن به نام «وضعیت شناور/ فلو» (Flow satate) یاد میکنند.
زمانی که آنقدر درگیر فعالیتی هستیم که حس زمان را از دست میدهیم، وضعیت فلو یا شناور، رونده و در جریان بودن را تجربه میکنیم. البته وضعیتهای فلو میتوانند در یک محیط کاری بسیار سودمند باشند، زیرا به ما کمک میکنند متمرکز بمانیم و کارآیی خود را در تکمیل وظایف مرتبط افزایش دهیم. با این حال، اپلیکیشنهای رسانههای اجتماعی سعی میکنند حالتهای فلو را برای خروج دشوارتر از پلتفرم خود ایجاد کنند.
به طور خلاصه، شرکتهای فناوری، دائما توجه و تمرکز ما را دنبال کرده و از این دادهها استفاده میکنند تا ما را درگیر نگهدارند. با توجه به اینکه اکثر کاربران رسانه های اجتماعی حداقل یک بار در روز، وارد سیستم میشوند و یک سوم نوجوانان، تقریبا به طور مداوم از این برنامهها استفاده میکنند، این سوال مطرح میشود که آیا رسانههای اجتماعی به تواناییهای توجه و تمرکز ما آسیب میزنند یا خیر؟
• هزینه پرش از موضوعات
در طول روز، بسیاری از افراد با انجام متناوب بین فعالیتهای مرتبط با کار و استفاده از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، چند کار را انجام میدهند. بر اساس مطالعه انجامشده روی دانشآموزان متوسطه اول و دوم، نوجوانان به طور متوسط، کمتر از شش دقیقه قبل از روی آوردن به رسانههای اجتماعی را صرف یک فعالیت میکنند.
در حالی که برخی از اشکال چندفعالیتی مانند راه رفتن و جویدن آدامس به طور همزمان، بیضرر هستند، اما نمیتوان به طور موثر در فعالیتهایی که مکانیسمهای شناختی مشترک دارند، چند کار را انجام داد. در مقابل، ما درگیر «تغییر وظایف» هستیم که شامل تناوب بین دو فعالیت مرتبط است.
به خواندن همزمان با مکالمه فکر کنید. بدون رهایی از یکی از این فعالیتها، آن فعالیت دیگر، امکانپذیر نیست، زیرا هر دو شامل پردازش زبان هستند. رسانههای اجتماعی و بیشتر اَشکال فعالیت، در این دسته قرار میگیرند.
یکی از مشکلات پرش از یک فعالیت به فعالیت دیگر، در «هزینههای از این هدف به آن هدف پریدن» نهفته است؛ اصطلاحی که برای توصیف تاثیر منفی درگیر شدن مجدد به یک کار، از طریق ذهن استفاده میشود. این بدان معناست که هربار که شبکههای اجتماعی را در حین تحصیل برای مدرسه یا نگاه کردن در محل کار باز میکنید، برای مدتی در زمان بازگشت به کار، کندتر و مستعد خطا خواهید بود.
مایه تعجب نیست افرادی که معمولا به طور همزمان با چندین شکل از رسانه درگیر میشوند، کاهش کلی در توجه پایدار یا توانایی حفظ تمرکز را نشان میدهند. بهتر است زمان را برای کار مسدود کنید. به یاد داشته باشید 20 دقیقه کار مداوم به طور قابلتوجه، بهتر از چهار بلوک پنج دقیقهای است که با وقفههای کوتاه ناشی از مراجعه به رسانههای اجتماعی، از هم جدا شدهاند.
تحقیقات محدودی برای اندازهگیری تاثیر استفاده از رسانههای اجتماعی بر جنبههای مختلف عملکرد اجرایی افراد وجود دارد و محققان کمتری درباره اینکه چگونه اعتیاد به رسانههای اجتماعی، ممکن است بر شناخت و ذهن آنها تاثیر بگذارد، پژوهش کردهاند.
سامانه یکپارچه بیمه ملت، نماد یوز ایران در عرصه بیمه درمان!
واتس اپ چگونه درآمدزایی می کند؟
آمارها و حقایقی درباره پیام رسانهای موبایلی: از فیس بوک و تلگرام تا واتس اپ با 2.8 میلیارد کاربر
میزان تاثیر افراد مشهور بر فروش از نگاه صاحبنظران تبلیغات
اهداف تبلیغات از نظر مدل داگمار
دیدگاه ساختگرایانه اجتماعی درباره تبلیغات
نسخه جدید همراه بانک تجارت در عصر پادشاهی اپلیکیشن ها
بیمه تجارت نو: حال خوب بیماران با حذف نسخه کاغذی دارویی
آینده تبلیغات فناوری پرداخت بدون کار بانکی: بیمها و امیدهای استفاده از NFC
نقد تبلیغات اسپانسری بیمه البرز در «شب خوش»: پازل ناتمام
تحلیل و بررسی تبلیغات طرح پذیرنده ملی بانک ملی: پل ارتباطی خانواده پرداخت الکترونیک: از پذیرندگان تا مشتریان
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات/ سعید میرشاهی عضو هیئت داوران قند پارسی شد
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
نظرات کاربران