تبلیغات نیوز - سعید میرشاهی: دستگاه کش لس یا همان خودپردازهای غیرنقدی این روزها گسترش زیادی در بین اهالی صنعت و کسب و کارهای عادی پیدا کرده است. تبلیغات گسترده و البته گمراه کننده درباره معافیت مالیاتی خریداران و استفاده کنندگان از این تجهیزات بانکی خصوصا بعد از طرح مباحث مالیاتی دستگاه های کارت خوان، از جمله دلایلی است که موجب شده این دستگاه های حدود 60 تا 70 میلیون تومانی در بین پذیرندگان عادی رواج پیدا کند و به یک بیزینس برای بازاریابان و فروشندگان این حوزه تبدیل شود.
اظهارات دکتر محمدرضا مانی یکتا مدیر اداره نظارت بر نظام های پرداخت بانک مرکزی در یک میزگرد تخصصی بانکی درباره دلایل مخالفت بانک مرکزی با کش لس های سیار اندرویدی که این روزها در بین مردم و فروشندگان عادی نیز گسترش یافته،نشان می دهد بازاریابان این دستگاه ها از تبلیغات دروغ در آگهی های شان برای فروش کش لس استفاده می کنند. گزیده این اظهارات را بخواتید:
قدمت دستگاه های خودپرداز در جهان و ایران
دستگاههای خودپرداز، اواخر دهه 1970 میلادی، ظهور پیدا کردند. هدفشان این بود که وقتی شعب بانکی خارچ از سرویس هستند، یعنی پایان ساعت اداری، کاری یا روزهای تعطیل، امکان دریافت و پرداخت وجه نقد و خدمات دیگر از طریق ابزارهایی مانند کارت برای مشتریان فراهم کنند.
در کشور ما هم از اواخر دهه 1350 و اوایل دهه 1360، اولین خودپردازها به صورت مداربسته و کلوزلوپ در شبکه بانکی مستقر شدند و توسعه پیدا کردند. دهه 1380 اوج خودپردازها بود و تقریبا بخش زیادی از شبکه بانکی بعد از اینکه عضو شبکه شتاب شدند، خدمات خودپرداز و به تناسب آن، خدماتی مانند انتقال وجه سهجانبه توسعه پیدا کرد؛ انتقال وجه سهجانبه یعنی افراد بتوانند خدمات انتقال یا دریافت وجه نقد را از یک خودپرداز غیر از خودپرداز خودشان و حتی غیر از خودپرداز بانک مبدا و مقصد دریافت کنند. این کار با تغییر شبکه شتاب ارائه شد، این تجهیزات خدمت قابل توجه و قابل ملاحظهای به مردم ارائه دادند.
آمار دسنگاه های خود پرداز
70 هزار دستگاه خودپرداز نقدی در کل کشور در حال سرویسدهی داریم. در کنار دستگاه خودپرداز نقدی، در همهجای دنیا، به کرات مواردی پیش میآمد که مردم نیازی نداشتند وجه نقد دریافت کنند ولی باید در کنار کسانی در صف دریافت وجه نقد بودند، قرار میگرفتند تا مثلا ماندهگیری، انتقال وجه یا خدمات دیگر انجام دهند. الان حدود
بنابراین تجهیزی به نام کشلس خودپرداز (Cashless ATM) طراحی شد؛ یعنی دستگاه ATM که خدمت وجه نقد را ارائه نمیدهد ولی سایر خدمات را ارائه میدهد؛ به فراخور بهروزرسانی فناوری، این خدمات توسعه پیدا کرد و حتی برای خدمت تایید و ثبت چک صیادی نیز از شبکه بانکی کمک گرفته شد تا در مجموعه خدماتشان از طریق دستگاههای خودپرداز ارائه دهند.
سوءاستفاده تبلیغاتی: با کش لس معاف از مالیات!
از این فضا، یکسری سوءاستفادههای تبلیغاتی هم صورت گرفت و نتیجه این شد که الان نهضتی ایجاد شده که میگوید اگر کشلس بگیرید، هم مانند پوز برای شما کار میکند و هم معاف از مالیات هستید. تقریبا همه ما این آگهیها را دیدهایم و تقریبا همه عزیزان در حوزه تخصصی بانکی، اشراف دارند که این موضوع از واقعیت به دور است.
علاوه بر اینکه رفتار تراکنشی انواع حسابها و حسابهای متصل به ابزار پرداخت رصد میشود، خود سازمان امور مالیاتی هم با منابع و دسترسیهایی که از طریق پروندههای مختلف دارد، این شفافیت را ایجاد میکند. درباره اینکه چرا بانک مرکزی در این حوزه ورود کرد باید عرض کنم ما آخر خردادماه، پروندههای مالیاتی عملکرد سال قبل (1401) از صنوف مختلف را داشتیم. آنچه در سال 1402 قرار است اتفاق بیفتد به تیر و مرداد سال بعد، موکول میشود.
این نگرانی وجود دارد که بسیاری افراد که قرار است وارد این فضا شوند، از آنها سوءاستفاده شود. بخش زیادی از این تجهیزات، تولید داخل نیست. الان شاهد هستیم بسیاری از آنها تجهیزات اندرویدی است و به نوعی پوزهای اندرویدی که نرمافزار آن تغییر کرده، با مرتبط کردن آن با سوئیچ کارت بانکی، امکان ارائه خدماتی مانند انتقال وجه به مقصد یک یا چند کارت ثابت، روی آن فراهم شده است.
نگرانی اول به خاطر صیانت از حقوق مشتریان از منظر کسبه و نگرانی دوم به خاطر صیانت از حقوق دارندگان کارت بود. الان طی خدماتی که از طریق این پوزها ارائه میشود، بدون اطلاع دارنده کارت، کارمزد انتقال وجه مستقیما به کارتهولدر منتقل شده است. نگرانی سوم ارزبری این تجهیزات بود. این نگرانیها موجب شد چارچوبها و خط قرمزهای بانک مرکزی را مجددا به شبکه بانکی منعکس و از ایجاد خسارت به این شبکه جلوگیری کنیم.
از این فضا، یکسری سوءاستفادههای تبلیغاتی هم صورت گرفت و نتیجه این شد که الان نهضتی ایجاد شده که میگوید اگر کشلس بگیرید، هم مانند پوز برای شما کار میکند و هم معاف از مالیات هستید. تقریبا همه ما این آگهیها را دیدهایم و تقریبا همه عزیزان در حوزه تخصصی بانکی، اشراف دارند که این موضوع از واقعیت به دور است.
با توجه به اظهارات این مقام مسئول در بانک مرکزیدرباره رواج فروش دستگاه های کش لس به نظر می رسد نهادهای نظارتی اعم از بانک مرکزی و متولیان امور تبلیغات کشور به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با استناد به قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور درباره تبلیغات دروغین و فریبنده باید به این موضوع ورود کنند و ضمن برخورد با متخلفان، جلوی این اتفاق شوم که اقتصاد کشور در سطح کلان و کسب و کار مشتریان و کسبه نظام بانکی را در سطح خرد دچار مشکل می کند، بگیرند.
سامانه یکپارچه بیمه ملت، نماد یوز ایران در عرصه بیمه درمان!
واتس اپ چگونه درآمدزایی می کند؟
آمارها و حقایقی درباره پیام رسانهای موبایلی: از فیس بوک و تلگرام تا واتس اپ با 2.8 میلیارد کاربر
میزان تاثیر افراد مشهور بر فروش از نگاه صاحبنظران تبلیغات
اهداف تبلیغات از نظر مدل داگمار
دیدگاه ساختگرایانه اجتماعی درباره تبلیغات
نسخه جدید همراه بانک تجارت در عصر پادشاهی اپلیکیشن ها
بیمه تجارت نو: حال خوب بیماران با حذف نسخه کاغذی دارویی
آینده تبلیغات فناوری پرداخت بدون کار بانکی: بیمها و امیدهای استفاده از NFC
نقد تبلیغات اسپانسری بیمه البرز در «شب خوش»: پازل ناتمام
تحلیل و بررسی تبلیغات طرح پذیرنده ملی بانک ملی: پل ارتباطی خانواده پرداخت الکترونیک: از پذیرندگان تا مشتریان
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات/ سعید میرشاهی عضو هیئت داوران قند پارسی شد
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
نظرات کاربران