آسیه فروردین- 17 سال پیش، وقتی خوشههای طلایی سالم، محبوب و خوشمزه خانوادهها، در «زرماکارون» قد برافراشت و با سادگی، سرعت، قیمت و کیفیت عالی، زینتبخش سفرههای ایرانی و تغذیه متعالی شد، به روزی میاندیشید که کام یک ملت را شیرین کند!
تیرماه 1401، سرآغاز این روایت خوشمزه کارآفرینانه، دانشبنیان و اشتغالزا در صنایع تبدیلی و بازرگانی ایران و منطقه بود: بهرهبرداری از «زرکام»، بزرگترین کارخانه تولیدی محصولات شیرینی و شکلات خاورمیانه.
• بازخوانی 30 سال افتخار
هرچند توسعه محصولات شرکتها یک ضرورت است اما این اقدام، با وجود رقبای فراوان و مشتریان حساس در صنایع غذایی، بهویژه شیرینی و شکلات (confectionery) کار آسانی نیست. بررسی نیاز مشتریان برای توسعه محصول جدید، خلق ایدهها و گزینش آنها، توسعه مفاهیم و تست اولیه، بررسی جنبه اقتصادی محصول، تست محصول و در نهایت، تجاریسازی آن، شش گام مهم برای حرکت در این مسیر است؛ گامهایی که کارآفرینان و پایهگذاران گروه صنعتی زر، از حدود 30 سال پیش تا کنون همواره پیمودهاند؛ یعنی همان زمان که در سال 1372، با ورود به حوزه صنایع غذایی، کارخانه آرد صنعتی را تاسیس کردند.
ماجرا به همینجا ختم نشد. احداث کارخانه آرد سمولینا و فروش آن به کارخانههای ماکارونی در سال 1380 و چهار سال بعد، احداث کارخانه زرماکارون در سال 1384، نویدبخش رونق تولید، توزیع گسترده، قیمت مناسب و پیشبرد فروش شد تا 4P معروف آمیخته بازاریابی، از تئوری به عمل تبدیل شود.
نیازسنجی مشتریان و بازار صنعت کیک، شیرینی و شکلات و نیز شیرینی توسعه محصولات با استقبال و رضایت مشتریان، به حدی بود که به استخراج قند از ذرت و احداث کارخانه زرفروکتوز انجامید؛ اقدامی که حتی اوج تحریمها مانع آن نشد. احداث نخستین پالایشگاه غلات کشور و نیز راهاندازی بزرگترین مجتمع کارخانجات فرآوری عمیق غلات در ایران، در دهه 1390 به دست کارآفرینان و بنیانگذاران گروه صنعتی زر، به گفته جورج برنارد شاو، شایسته تحسین است: «مردی که در نبرد زندگی میخندد، قابل ستایش است.»
• توسعه محصول، به کام مشتری
مرور سه دهه تلاش مستمر هلدینگ زر در حوزه صنایع غذایی و توسعه محصولات از ماکارونی به کیک و شیرینی، بیانگر چشمانداز قوی این مجموعه و حرکت در مسیر نقشه راه است؛ همان موضوعی که اتفاقا پاشنه آشیل بسیاری از شرکتهای صنعتی و عدم تابآوری آنها در عرصه کسبوکار و البته نقطه قوت زرکام به دلیل نگاه راهبردی است. بیل گیتس میگوید: «ما همیشه تغییراتی که در دو سال آینده اتفاق میافتد، بیش از حد بزرگ میکنیم و تغییراتی که در 10 سال آینده رخ میدهد، نادیده میگیریم.»
توسعه و تنوع محصولات و برندهای زرکام نشان میدهد سخن بیل گیتس درباره این مجموعه صدق نمیکند. گروه زر، از دیروز، یعنی 10 سال قبل، تصویر امروز را در استراتژی برند خود که توسعه کسبوکار در عرصه B2B و B2C است، ترسیم کرده و اکنون با ورود به صنعت شیرینی و شکلات، آن را اجرایی کرده است. کیک با برندهای هانیپرز، بریتونا و پیکولند، ویفر با برندهای تیکرز، تریپرز، چوکوتریپس و وینکرز و بیسکویت با برند بیسباکس به همراه تنوع طعمها از جمله کاکائویی، فندقی، شیری، شکلات تلخ و کرم سبک، تنها گوشهای از محصولات و برندهای متنوع شرکت زرکام است.
همچنین راهاندازی کارخانه بزرگ و دانشبنیان زرکام با محوریت صنعت شیرینی و شکلات، توسط بخش خصوصی با سرمایهگذاری 10 هزار میلیارد تومانی در سال جاری، یک روایت مستند و یک شاهد عینی برای تحقق شعار سال، «تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین» است. مجموعه زرکام به جای گفتاردرمانی درباره فعالیتهای دانشبنیان و اشتغالزا در همایشها و سخنرانیها، پند حکیمانه «به عمل کار برآید، به سخندانی نیست» را آموزه اصلی و آویزه گوش خویش قرار داده و آن را اثبات کرده است.
• از زرماکارون تا زرکام
عملکرد موفق گروه صنعتی زر با ویژگیهای منحصربهفردی همچون بزرگترین صادرکننده ایرانیِ انواع ماکارونی، برخورداری از بیشترین درصد سهم بازار پاستا در چند سال اخیر، بالاترین ظرفیت ذخیرهسازی سیلوهای غلات و بیشترین تولید آرد و فروکتوز در ایران، تحولات فراوانی در عرصه بازار ماکارونی ایجاد کرد.
همانگونه که زرماکارون، برند محبوب مردمی سال 1400، سهم ارزندهای در تامین کالری، تنظیم قند و کلسترول خون از طریق کربوهیدراتها و سلامت غذایی مردم داشته و سهم بازار بیش از 50 درصدی ماکارونی را در کشور به خود اختصاص داده، زرکام نیز به پشتوانه این تحولات و ثمرات، مزیت رقابتی خود را از نظر قیمت مناسب و کیفیت بالا نسبت به محصولات مشابه حفظ کرده است. این مجموعه از طریق توزیع گسترده محصولات در فروشگاههای زنجیرهای، پیشبرد فروش از طریق کمپینهای تبلیغاتی و بهکارگیری ماشینآلات پیشرفته دنیا، گذشته پرافتخار هلدینگ زر را چراغ راه آینده قرار داده تا شیرینکامی و شادکامی را به مشتریان خود هدیه دهد و با وجود شرایط دشوار اقتصادی، هر روز و در هر میانوعده، «ایام به کام» را در کام آنها جاری سازد.
• تاج پادشاهی بر سر؛ ایام به کام!
علاوه بر این، محصولات زرکام با نیازها و خواستههای مشتریان بهویژه نسل تنوعطلب امروز، در داخل و خارج از ایران، همسو و همگام است. این مجموعه با بستهبندی ویژه، کیفیت فزاینده، استانداردهای بالا و عرضه 400 محصول تا پایان سال جاری، نه تنها در ایران و آسیا، حرفهای زیادی برای گفتن دارد، بلکه گسترش رویکرد صادراتی و رقابت با برندهای معتبر جهانی، در قالب انواع کیک، ویفر، بیسکویت، کراکر، تافی و شکلات را سرلوحه کار خود قرار داده است. همچنین تمام برندهای شیرینی و شکلات زرکام، در تستهای محصول، در مقایسه با دیگر محصولات بازار، بالاترین رتبهها را کسب کردهاند.
کسانی که نقلقول بیل گیتس در وبنوشت شخصیاش در سال 1996، «محتوا، پادشاه است» را به خاطر میآورند، اکنون در سال 2023، «زرکام، پادشاه طعم» را نیز در خاطرات شیرین خود ماندگار میسازند؛ خاطره و احساس لذتبخشی که بعد از چشیدن طعم برندهای مختلف کیک، شیرینی، شکلات، ویفر، بیسکویت و سایر محصولات این شرکت به دست میدهد. علاه بر این، مشاهده تاج گروه زر در محصولات و عبارت King Of Taste، تجربه مشتری را دلپذیرتر، سفر مشتری را رویاییتر و حس تعلق مشتری را فزایندهتر میسازد. در روزگاری که بعضا کام مردم، به خاطر تحریمها و تنگناهای اقتصادی تلخ است، خانواده هلدینگ زر و مجموعه زرکام، با طعم خوش فرآوری خوشههای طلایی و سلامت محصولات غذایی، راوی این روایت است: «اکسیر عشق بر مسم افتاد، زر شدم.»
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
نظرات کاربران