آسیه فروردین- 17 سال پیش، وقتی خوشههای طلایی سالم، محبوب و خوشمزه خانوادهها، در «زرماکارون» قد برافراشت و با سادگی، سرعت، قیمت و کیفیت عالی، زینتبخش سفرههای ایرانی و تغذیه متعالی شد، به روزی میاندیشید که کام یک ملت را شیرین کند!
تیرماه 1401، سرآغاز این روایت خوشمزه کارآفرینانه، دانشبنیان و اشتغالزا در صنایع تبدیلی و بازرگانی ایران و منطقه بود: بهرهبرداری از «زرکام»، بزرگترین کارخانه تولیدی محصولات شیرینی و شکلات خاورمیانه.
• بازخوانی 30 سال افتخار
هرچند توسعه محصولات شرکتها یک ضرورت است اما این اقدام، با وجود رقبای فراوان و مشتریان حساس در صنایع غذایی، بهویژه شیرینی و شکلات (confectionery) کار آسانی نیست. بررسی نیاز مشتریان برای توسعه محصول جدید، خلق ایدهها و گزینش آنها، توسعه مفاهیم و تست اولیه، بررسی جنبه اقتصادی محصول، تست محصول و در نهایت، تجاریسازی آن، شش گام مهم برای حرکت در این مسیر است؛ گامهایی که کارآفرینان و پایهگذاران گروه صنعتی زر، از حدود 30 سال پیش تا کنون همواره پیمودهاند؛ یعنی همان زمان که در سال 1372، با ورود به حوزه صنایع غذایی، کارخانه آرد صنعتی را تاسیس کردند.
ماجرا به همینجا ختم نشد. احداث کارخانه آرد سمولینا و فروش آن به کارخانههای ماکارونی در سال 1380 و چهار سال بعد، احداث کارخانه زرماکارون در سال 1384، نویدبخش رونق تولید، توزیع گسترده، قیمت مناسب و پیشبرد فروش شد تا 4P معروف آمیخته بازاریابی، از تئوری به عمل تبدیل شود.
نیازسنجی مشتریان و بازار صنعت کیک، شیرینی و شکلات و نیز شیرینی توسعه محصولات با استقبال و رضایت مشتریان، به حدی بود که به استخراج قند از ذرت و احداث کارخانه زرفروکتوز انجامید؛ اقدامی که حتی اوج تحریمها مانع آن نشد. احداث نخستین پالایشگاه غلات کشور و نیز راهاندازی بزرگترین مجتمع کارخانجات فرآوری عمیق غلات در ایران، در دهه 1390 به دست کارآفرینان و بنیانگذاران گروه صنعتی زر، به گفته جورج برنارد شاو، شایسته تحسین است: «مردی که در نبرد زندگی میخندد، قابل ستایش است.»
• توسعه محصول، به کام مشتری
مرور سه دهه تلاش مستمر هلدینگ زر در حوزه صنایع غذایی و توسعه محصولات از ماکارونی به کیک و شیرینی، بیانگر چشمانداز قوی این مجموعه و حرکت در مسیر نقشه راه است؛ همان موضوعی که اتفاقا پاشنه آشیل بسیاری از شرکتهای صنعتی و عدم تابآوری آنها در عرصه کسبوکار و البته نقطه قوت زرکام به دلیل نگاه راهبردی است. بیل گیتس میگوید: «ما همیشه تغییراتی که در دو سال آینده اتفاق میافتد، بیش از حد بزرگ میکنیم و تغییراتی که در 10 سال آینده رخ میدهد، نادیده میگیریم.»
توسعه و تنوع محصولات و برندهای زرکام نشان میدهد سخن بیل گیتس درباره این مجموعه صدق نمیکند. گروه زر، از دیروز، یعنی 10 سال قبل، تصویر امروز را در استراتژی برند خود که توسعه کسبوکار در عرصه B2B و B2C است، ترسیم کرده و اکنون با ورود به صنعت شیرینی و شکلات، آن را اجرایی کرده است. کیک با برندهای هانیپرز، بریتونا و پیکولند، ویفر با برندهای تیکرز، تریپرز، چوکوتریپس و وینکرز و بیسکویت با برند بیسباکس به همراه تنوع طعمها از جمله کاکائویی، فندقی، شیری، شکلات تلخ و کرم سبک، تنها گوشهای از محصولات و برندهای متنوع شرکت زرکام است.
همچنین راهاندازی کارخانه بزرگ و دانشبنیان زرکام با محوریت صنعت شیرینی و شکلات، توسط بخش خصوصی با سرمایهگذاری 10 هزار میلیارد تومانی در سال جاری، یک روایت مستند و یک شاهد عینی برای تحقق شعار سال، «تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین» است. مجموعه زرکام به جای گفتاردرمانی درباره فعالیتهای دانشبنیان و اشتغالزا در همایشها و سخنرانیها، پند حکیمانه «به عمل کار برآید، به سخندانی نیست» را آموزه اصلی و آویزه گوش خویش قرار داده و آن را اثبات کرده است.
• از زرماکارون تا زرکام
عملکرد موفق گروه صنعتی زر با ویژگیهای منحصربهفردی همچون بزرگترین صادرکننده ایرانیِ انواع ماکارونی، برخورداری از بیشترین درصد سهم بازار پاستا در چند سال اخیر، بالاترین ظرفیت ذخیرهسازی سیلوهای غلات و بیشترین تولید آرد و فروکتوز در ایران، تحولات فراوانی در عرصه بازار ماکارونی ایجاد کرد.
همانگونه که زرماکارون، برند محبوب مردمی سال 1400، سهم ارزندهای در تامین کالری، تنظیم قند و کلسترول خون از طریق کربوهیدراتها و سلامت غذایی مردم داشته و سهم بازار بیش از 50 درصدی ماکارونی را در کشور به خود اختصاص داده، زرکام نیز به پشتوانه این تحولات و ثمرات، مزیت رقابتی خود را از نظر قیمت مناسب و کیفیت بالا نسبت به محصولات مشابه حفظ کرده است. این مجموعه از طریق توزیع گسترده محصولات در فروشگاههای زنجیرهای، پیشبرد فروش از طریق کمپینهای تبلیغاتی و بهکارگیری ماشینآلات پیشرفته دنیا، گذشته پرافتخار هلدینگ زر را چراغ راه آینده قرار داده تا شیرینکامی و شادکامی را به مشتریان خود هدیه دهد و با وجود شرایط دشوار اقتصادی، هر روز و در هر میانوعده، «ایام به کام» را در کام آنها جاری سازد.
• تاج پادشاهی بر سر؛ ایام به کام!
علاوه بر این، محصولات زرکام با نیازها و خواستههای مشتریان بهویژه نسل تنوعطلب امروز، در داخل و خارج از ایران، همسو و همگام است. این مجموعه با بستهبندی ویژه، کیفیت فزاینده، استانداردهای بالا و عرضه 400 محصول تا پایان سال جاری، نه تنها در ایران و آسیا، حرفهای زیادی برای گفتن دارد، بلکه گسترش رویکرد صادراتی و رقابت با برندهای معتبر جهانی، در قالب انواع کیک، ویفر، بیسکویت، کراکر، تافی و شکلات را سرلوحه کار خود قرار داده است. همچنین تمام برندهای شیرینی و شکلات زرکام، در تستهای محصول، در مقایسه با دیگر محصولات بازار، بالاترین رتبهها را کسب کردهاند.
کسانی که نقلقول بیل گیتس در وبنوشت شخصیاش در سال 1996، «محتوا، پادشاه است» را به خاطر میآورند، اکنون در سال 2023، «زرکام، پادشاه طعم» را نیز در خاطرات شیرین خود ماندگار میسازند؛ خاطره و احساس لذتبخشی که بعد از چشیدن طعم برندهای مختلف کیک، شیرینی، شکلات، ویفر، بیسکویت و سایر محصولات این شرکت به دست میدهد. علاه بر این، مشاهده تاج گروه زر در محصولات و عبارت King Of Taste، تجربه مشتری را دلپذیرتر، سفر مشتری را رویاییتر و حس تعلق مشتری را فزایندهتر میسازد. در روزگاری که بعضا کام مردم، به خاطر تحریمها و تنگناهای اقتصادی تلخ است، خانواده هلدینگ زر و مجموعه زرکام، با طعم خوش فرآوری خوشههای طلایی و سلامت محصولات غذایی، راوی این روایت است: «اکسیر عشق بر مسم افتاد، زر شدم.»
سال ۱۴۰۲ مبارک
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
5 ویژگی ضروری یک اپلیکیشن موبایلی برای موفقیت در تبلیغات و تجارت الکترونیک
فناوری، چگونه به پایداری کسب وکار کمک می کند؟
4 نکته مهم که باید در تجارت بیت کوین بدانید
تبلیغات رمزارزها و سه دلیل برای سرمایه گذاری در زمینه سکه های حریم خصوصی
ادغام شرکتهای موبایل و لوازم الکترونیکی مصرفی سامسونگ
بهترین، جذاب ترین و هیجان انگیزترین لپ تاپ های ۲۰۲۲ کدامند؟
مزایا و دلایل برون سپاری توسعه نرم افزار به شرکت های متخصص فناوری
متن کامل طرح مجلس درباره فضای مجازی و پیام رسان ها: جایگاه و وضعیت تبلیغات در پیام رسان های داخلی و خارجی
چگونه فناوری ها بودجه تبلیغات انتخاباتی را کاهش می دهند؟/ بازاریابی فناورانه در خدمت تبلیغات کاندیداها
تاثیر کرونا بر شاغلان روزنامه نگاری و آگهی رسانه ها/ روش های مقابله با کاهش درآمد آگهی آژانس های خبری در دوران کرونا
بررسی بازار سیاه آگهی های واکسن کرونا در جهان از ابتدا تا کنون + قیمت ها
7 باید و نباید اینستاگرام برای حساب های تجاری
نقدی بر مشتری مداری در شیوه پیگیری اقساط بانک مسکن/ بانک: اخطار است! مشتری: تهدید است! / هیچ وقت یک مشتری را تهدید نکنید!
نارضایتی مشتریان از "امن ترین پیک ایران" / الوپیک گفت پرونده شکایت زیاد است، می توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید!
از تبلیغ تا ضدتبلیغ؛ واکسن ایرانی کرونا: بزنیم یا نزنیم؟!/ دوقطبی سازی سلامت در سایه تبلیغات
پرونده تبلیغات سایت های شرط بندی توسط سلبریتی ها: به نام کاربران، به کام قماربازان!
ماجرای شستا و آگهی مزایده 68 میلیارد تومانی ساختمان فدراسیون فوتبال
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شد/ مقایسه و تحلیل هزینه تبلیغات انتخاباتی بایدن و ترامپ/ تبلیغات بیشتر = رئیس جمهوری؟!
تبلیغات ثبت نام و فروش واکسن «آنفلوآنزا» در فضای مجازی ممنوع است
تبلیغات رسانه ای و مدعیان طب سنتی، متهمان اصلی کاهش مصرف لبنیات در کشور! / تبلیغاتی که درباره روغن پالم شده، درست نیست
احراز هویت کاربران و کالاهای ارائه شده در حوزه خودرو و مسکن الزامی شد
کاهش حقوق بازیکنان بارسلونا به خاطر قطع درآمدهای ناشی از تبلیغات
16 پیشنهاد برای افزایش درآمد در دوران رکود با استفاده از تبلیغات
دستبند هوشمند شرکت «ردمی» وارد بازار شد
دستگیری کلاهبردار میلیاردی فروش داروی ضدکرونا
کمک مالی فیسبوک به رسانههای جهان در دوران «کرونا»
ماجرای تبلیغات گسترده ثبت نام یارانه کرونا و تسهیلات چهار درصدی: از شایعه تا واقعیت
فروش اینترنتی دارو ممنوع است
دستگیری عاملان انتشار اخبار و تبلیغات کذب کرونایی
گوگل: حذف میلیون ها تبلیغ ماسک و مواد ضدعفونی برای مبارزه با سودجویان کرونا
برخورد قاطع با منتشرکنندگان آگهیهای جعلی فروش اقلام دارویی و بهداشتی مرتبط با کرونا
از ادعا تا واقعیت: درآمد 285 میلیاردی تلویزیون از آگهی های سریال پایتخت/ هر قسمت 19 میلیارد
هزینههای تبلیغات ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمیگردد؟
دستگیری فروشنده مواد ضدعفونی در سایت دیوار
وضعیت تبلیغات گردشگری و تورگردان ها در ایام کرونا/ وام ۱۲ درصدی کرونا حکم جریمه را دارد
صفر تا صد پنل نمایندگی پیامک
از "طبیعت" تا تراریخته: تیزری که صدای موافقان را درآورد/ واکنش شدید مرجع ملی ایمنی زیستی به تبلیغ روغن غیرتراریخته: تشویش اذهان عمومی است
مسابقه کرونایی «جان من ایران من»: از حمایت تا مبارزه
یک بام و دوهوای تبلیغات در ایام کرونا: حراجستون مرگ!/ الان بساط تان را جمع کنید/ رفاه در کرونا نیست
انواع شگردهای دروغین تبلیغات کرونایی: از ماسک تا محصولات ضدعفونی/ با 124 تماس بگیرید
فیس بوک، نمایش تبلیغات مرتبط با کرونا را ممنوع کرد
تبلیغات گسترده سایت های شرط بندی و تجربیات تلخ کاربران
پویش اینستاگرامی مجری مشهور برای رونق کارآفرینی زنان در عصر کرونا
داستان زندگی خلافکاری که صاحب برند شد!
تبلیغات گمراه کننده تویوتا علیه خودروهای برقی
چیزی به نام سلول بنیادی تخمک نداریم؛ تبلیغات آن، کذب است
تبلیغات ویروسی بدتر از ویروس کرونا
از اسنپ تا پارس آنلاین: جزییات تبلیغ برندهای محبوب ایرانی در ال کلاسیکوی محبوب دنیا
کرونا، نوروز و تبلیغات موسسات کنکور برای اردوی مطالعاتی!
تبلیغات و کرونا: از بهنوش بختیاری و تبلیغ شربت ضدکرونا تا بازار سوداگران ماسک و اقلام بهداشتی
انتقاد یونیسف و سازمان بهداشت جهانی از تبلیغات مضر صداوسیمای ایران برای سلامت کودکان
آگهی 18 + در مترو: رحم اجاره ای با 3 میلیون درآمد! +عکس
پرونده تبلیغات ال جی و سامسونگ در ایران: خداحافظی با تابلوهای تبلیغاتی شهری و فروشگاه ها
تبلیغات کثیف؛ سلام به بهار! / 11 جرم تبلیغاتی کدامند؟
تبلیغات حلوایی!
همیشه حال خوب: از توهم تبلیغاتی تا واقعیت؟/ چهار توصیه کاربردی برای زمانی که حال مان واقعا بد است
اظهارات دادکان درباره تبایغات دور زمین، جذب اسپانسر و درآمدزایی در آستانه انتخابات رئیس جدید فدراسیون فوتبال
تبلیغات انتخاباتی، کاغذ را گران کرد/ نمایندگانی که قرار است مشکل گرانی را حل کنند، خودشان عامل تورم شدند!
نصب تبلیغات کاندیداها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ممنوع است
تبلیغ یک کاندیدای مجلس: بفرمایید سوپ!
برگزیدگان دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران معرفی شدند/ اسامی بهترین وب سایت های تبلیغات و بازاریابی دیجیتال
مروری بر پوسترهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی معروف ایران در 70 سال گذشته
نظرات کاربران