تبلیغات نیوز- سعید میرشاهی: در سال 2022، دانیل متیو در مقاله خود با عنوان «نقش رسانههای اجتماعی در روزنامهنگاری» که در مجله ارتباطات جمعی و روزنامهنگاری منتشر شد، نوشت: «هنر داستانسرایی، دیگر ضروری نیست». این امر، یکی از مواردی است که نشان میدهد چگونه روزنامهنگاری، تحتتاثیر ظهور رسانههای اجتماعی قرار گرفته است.
دنیای روزنامهنگاری و روزنامهنگارانی که در آن زندگی میکنند، همیشه مجبور بودهاند به سرعت خود را با شرایط وفق دهند. روزنامهنگاری از ایجاد چاپخانه تا انتشار اخبار در تلویزیون، همیشه مطرح بوده اما آیا در عصر شبکههای اجتماعی نیز همتای خود را داشته است؟ برخی از متخصصان معتقدند رسانههای اجتماعی باعث ایجاد اخبار جعلی و سوگیری غیرقابل انکار شده اما دیگران، مانند ناشر Vox Media Melissa Bell، میدانند رسانههای اجتماعی به روزنامهنگاری، قدرت متفاوت میدهند و در عین حال، نقاط ضعف آن را درک میکنند.
بل در مقالهای نوشت: «برای ما مهم است که بدانیم رسانههای اجتماعی چقدر بر گزارشهای ما تاثیر گذاشتهاند.» او تصریح کرد: «نقاط قوت و راههایی برای دستیابی به افرادی وجود دارد که قبلا نمیتوانستید به آنها دسترسی پیدا کنید.»
در حالی که تشخیص آسیب رسانههای اجتماعی بر یکپارچگی روزنامهنگاری مهم است، درک اینکه چگونه رسانههای اجتماعی میتوانند ابزار مثبتی برای روزنامهنگاری به منظور انطباق و پیشرفت در دنیای تکنولوژیک فزاینده باشند، به همان اندازه مهم است. این امر به این معنا نیست که «داستانسرایی دیگر ضروری نیست»، بلکه داستانسرایی دیگر همان چیزی نیست که بوده و ذاتا بد نیست، فقط، متفاوت است.
تا دسامبر 2022، توییتر 368 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان داشت. در سال 2021، در اینستاگرامِ متا، 1.21 میلیارد کاربر فعال ماهانه وجود داشت. همچنین تیکتاک میگوید از سال 2021، یک میلیارد کاربر فعال جهانی دارد. اعداد دروغ نمیگویند. رسانههای اجتماعی، جایی است که مردم در آن حضور دارند.
• آیا روزنامهنگاری میمیرد؟
وقتی عبارت «آیا روزنامهنگاری میمیرد؟» را در یک موتور جستجو قرار میدهید، نتایج، متفاوت است. برخی میگویند در حال زوال و برخی دیگر معتقدند در حال تکامل است. طبق دفتر آمار کار ایالات متحده، صنعت روزنامه بیش از 50 درصد کارکنان خود را از سال 2001 از دست داده است. بازار، عملا صنعت خبری موردنیاز دموکراسی و جامعه را شکست داده است. از دیدگاه کسبوکار، رسانههای اجتماعی هم منجی و هم نابودکننده هستند. اعداد و ارقام نشان میدهد امروزه بسیاری از مردم، زمان خود را در کجا می گذرانند: اینترنت! اینجاست که صنعت باید با آنها برخورد کند.
بر اساس گزارش مرکز تحقیقات پیو، تا سال 2021، حدود 86 درصد آمریکاییها اخبار را از طریق ابزارهای دیجیتال دریافت میکنند. این آمار کافی است تا نشان دهد روزنامهنگاری، زنده و سالم است اما مصرفکنندگان به تازگی مهاجرت کردهاند. رسانههای اجتماعی قطعا میتوانند در این تغییر دیجیتال به عنوان ابزاری که توسط این صنعت در حال توسعه استفاده میشود، حضور یابند.
امروزه مخاطبان به طور فزاینده، به دسترسی سریع به بسیاری از گزینههای مصرف رسانه عادت کردهاند. خوانندگان اخبار گزینششده را میخواهند؛ همانطور که صفحه TikTok For You مطابق با پسندهای دوستداشتنی و دوست نداشتنهای خاص کاربران تنظیم میشود. روزهای غربال کردن صفحات چاپی، حداقل برای جوانان سپری شده است. در حال حاضر، رسانههای اجتماعی و پلتفرمهای دیجیتال، مسیری را به خبرگزاریها ارائه میدهند تا به این خواستهها برسند و در این زمینه سرمایهگذاری کنند. با این حال، این نوع نگاه به رسانههای اجتماعی و روزنامهنگاری، یک شمشیر دولبه است.
• رسانههای اجتماعی، مقصر کاهش دامنه توجه جمعی جهان
یک مطالعه در سال 2019 در Nature Communications نشان داد اکنون دامنه توجه جمعی جهان در حال کاهش است و رسانههای اجتماعی، یکی از مقصران آن هستند. این مطالعه نشان میدهد حجم اطلاعاتی که به مردم ارائه میشود، به افراد نکات بیشتری برای تمرکز عرضه میکند اما اغلب آنها را به تمرکز روی برخی اطلاعات برای مدت زمان کوتاهتری سوق میدهد.
عصر رسانههای اجتماعی به سرعت در حال گسترش است؛ به این معنا که ما میتوانیم از طریق گوشیهای همراه، دسترسی بسیار سریع به اخبار داشته باشیم و اغلب، این اعلانها را در عرض چند دقیقه پس از وقوع دریافت میکنیم. به عبارت دیگر، ما از طریق رسانههای اجتماعی به عنوان یک رسانه، سریعتر و اغلب کارآمدتر، رویدادهای با ارزش خبری را کاهش میدهیم.
نقش رسانههای اجتماعی در داستانسرایی، دنیای رسانهها و حتی جامعه را تسخیر کرده و به طور فزاینده برای حفظ جریان رویدادهای جاری، حیاتی میشود. مطالعه مرکز تحقیقات پیو که قبلا ذکر شد، نشان داد فقط 10 درصد از آمریکاییهای مورد بررسی، اغلب اخبار خود را از نشریات چاپی دریافت میکنند. این موضوع، جهان را به سوی تعبیری میگشاید که به نظر میرسد با توسعه فضای آنلاین پرورش داده شده: «اخبار جعلی»!
• عصر اخبار جعلی
کسانی که «اخبار جعلی» را منتشر میکنند، با ایجاد شک و تردید درباره اعتبار کار روزنامهنگار، به روزنامهنگاری آسیب میرسانند. مردم در رسانههای اجتماعی دچار ابهام میشوند که کدام مقاله را باور کنند. مثالی که متیو آورده، دونالد ترامپ و حساب او در توییتر است؛ یعنی زمانی که رئیسجمهوری ایالات متحده بود و از این حساب، برای انتشار اخبار فوری استفاده میکرد.
با توجه به رسانههای اجتماعی، اخباری که اکنون در معرض آنها هستیم، این قابلیت را دارند که به طور قابل توجه نسبت به افراد یا افراد خاص تعصب داشته باشند. به عنوان مثال، ترامپ پس از شکست، توئیت زد: «من در انتخابات پیروز شدم.» اگر بخواهید فقط اخبار انتخاباتی را از توییتر مصرف کنید، ممکن است اطلاعات نادرست دریافت کنید، زیرا رسانههای اجتماعی، افکار و آزادی بیان را تشویق میکنند و «اخبار جعلی» را به عنوان موضوع غیرقانونی طبقهبندی نمیکنند.
این آزادی برای ایجاد و تبلیغ «اخبار جعلی» در چندین پلتفرم رسانههای اجتماعی پرطرفدار، بدون خطر مواجهه با عواقب قانونی، باعث میشود اخباری که آنلاین مصرف میکنیم، در بسیاری از موارد، غیرقابل اعتماد باشند. با این حال، زمانی که بتوانیم تشخیص دهیم رسانههای اجتماعی از جمله رسانههایی برای اشتراکگذاری اخبار، قابل توجه هستند، میتوانیم اثرات مثبت آنها بر صنعت روزنامهنگاری را درک کنیم.
مصرف اخبار با مقدار مناسبی از ذخیره آن، چیزی نیست که جدید باشد. حتی با روزنامه نگاری سنتی، یک خواننده باید همیشه دقت لازم را در درک محدودیتهای آنچه میبیند، انجام دهد. بسته به نویسنده یا رسانه، مقاله روزنامهنگاری، میتواند فاقد اعتبار باشد و سوگیری سیاسی و انحراف در رسانههای خبری خاص، مطمئنا ایده عصر جدید نیست. این وظیفه برعهده خوانندگان باقی میماند تا بین اطلاعات واقعی و نادرست رمزگشایی کنند؛ صرفنظر از اینکه اخبار را از طریق رسانه چاپی، رسانه دیجیتال یا رسانه اجتماعی مصرف کردهاند. مصرف اخبار از طیف وسیعی از منابع، همیشه یک قانون سرانگشتی خوب است.
رسانههای اجتماعی معنای کاملا جدیدی در حوزه «اخبار فوری» آوردهاند؛ رویدادهایی که زمانی نادیده گرفته میشدند یا دیده نمیشدند، اکنون میتوانند توسط هرکس با تلفن ضبط شوند. افشاگران میتوانند برای افشای یک اقدام، تنها از طریق تلفن با یک تماس آن را منتشر کنند.
رسانههای اجتماعی نحوه دریافت اخبار را تغییر دادهاند. روزنامهنگاران میتوانند سریعتر از هر زمان دیگری در تاریخ روزنامهنگاری به مخاطبان خود دسترسی داشته باشند و یک خط ارتباطی برای بازخورد ایجاد کنند. گزارش، دیگر یک مکالمه یکطرفه نیست.
• مرز جدید اخبار
در پی قرنطینه کووید 19، جهان متوجه شده که بسیاری از کارهایی که هر روز انجام میدهیم، میتوان به صورت آنلاین انجام داد. به نظر میرسد همه سازمانها برای آماده شدن نسلی از افرادی که دیجیتال برای آنها عادی خواهد بود، نیاز به تغییر آنلاین دارند.
رسانههای اجتماعی نه تنها میتوانند تاثیرات مثبت بر صنعت روزنامهنگاری و مصرفکنندگان داشته باشند، بلکه میتوانند به روزنامهنگاران نیز کمک کنند و شاید این موضوع بدون اینکه کسی واقعا متوجه آن باشد، صورت گرفته است. با رسانههای اجتماعی و دنیای دیجیتال، روزنامهنگاران دسترسی نامحدودی به تحقیقات دارند. آنها فرصت دارند ارتباطاتی را کشف کنند که ممکن است به طور سنتی ایجاد نشده باشد. هجوم مداوم اطلاعات در رسانههای اجتماعی، آن را به بستری برای انتشار اخبار تبدیل میکند.
فکر کردن به روزنامهنگاری سنتی و گزارشگری به عنوان چیزی که رو به پایان است میتواند ناراحتکننده باشد. با این حال، اکنون مرزهای بعدی روزنامهنگاری از راه میرسد؛ همانطور که درباره چاپخانه و تلویزیون مطرح بود. البته رسانههای اجتماعی، قابلیت، تعامل و فراگیری بیشتری را شامل میشوند. پایان یک دوره دیگر روزنامهنگاری، حقیقتا با خود یک حس عذاب و تردید به همراه دارد. بخش جداییناپذیر درک رسانههای اجتماعی، ابزاری برای استفاده روزنامهنگاری به نفع خود، شناخت و درک معایب ذاتی آن است. پذیرش پایان یک چیز، دشوار است اما به این معناست که نسخه جدیدتر میتواند بهتر، قویتر و انعطافپذیرتر باشد.
کاترین واینر در مقاله خود با عنوان «ماموریت برای روزنامهنگاری در زمان بحران» مینویسد که چگونه جامعه، دستخوش سطح بیسابقهای از اختلال شده و این امر، منجر به از دست دادن اعتماد صنعت روزنامهنگاری به میزان قابل توجهی از افرادی شده که به آنها خدمت میکند. این، یک امتیاز است که درباره روزنامه نگاری پیمایش کنیم تا این لحظه را به چیزی بهتر تبدیل نماییم.
تردیدی وجود ندارد که روزنامهنگاری، تحتتاثیر این عدم اعتماد قرار گرفته و رسانههای اجتماعی در این امر دست داشتهاند اما رسانههای اجتماعی همچنین میتوانند به روزنامهنگاران کمک کنند بهترین کار را برای بازسازی این اعتماد انجام دهند. بنابراین به جای جستجوی عبارتِ «آیا روزنامهنگاری در حال مرگ است؟» در موتور جستجو، سعی کنید «چگونه روزنامهنگاری را زنده نگه داریم؟» جستجو کنید. محکوم کردن رسانههای اجتماعی، پاسخ مناسبی نیست.
منبع: مهر
سامانه یکپارچه بیمه ملت، نماد یوز ایران در عرصه بیمه درمان!
واتس اپ چگونه درآمدزایی می کند؟
آمارها و حقایقی درباره پیام رسانهای موبایلی: از فیس بوک و تلگرام تا واتس اپ با 2.8 میلیارد کاربر
میزان تاثیر افراد مشهور بر فروش از نگاه صاحبنظران تبلیغات
اهداف تبلیغات از نظر مدل داگمار
دیدگاه ساختگرایانه اجتماعی درباره تبلیغات
نسخه جدید همراه بانک تجارت در عصر پادشاهی اپلیکیشن ها
بیمه تجارت نو: حال خوب بیماران با حذف نسخه کاغذی دارویی
آینده تبلیغات فناوری پرداخت بدون کار بانکی: بیمها و امیدهای استفاده از NFC
نقد تبلیغات اسپانسری بیمه البرز در «شب خوش»: پازل ناتمام
تحلیل و بررسی تبلیغات طرح پذیرنده ملی بانک ملی: پل ارتباطی خانواده پرداخت الکترونیک: از پذیرندگان تا مشتریان
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات/ سعید میرشاهی عضو هیئت داوران قند پارسی شد
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
نظرات کاربران