علی رغم جابه جایی سالانه صدها میلیون تن بار در جاده های کشور و گسترش سیستم های هوشمند حمل ونقل جاده ای در سال های اخیر، ناوگان باری فرسوده ایران، بهره چندانی از این هوشمندسازی و مزیت های باربری آنلاین نبرده است. در این گزارش، معاون اسبق دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری، چالش های حمل بار جاده ای، از سنتی تا آنلاین را تشریح کرده است.
هرچند بازارگاه های الکترونیکی و سامانه های حمل بار اینترنتی، طی سال های اخیر به تدریج رونق یافته اند اما حمل ونقل بار جاده ای هنوز بر مدار سنت می چرخد. واقعیت های این عرصه، روایتگر چالش های متعدد و وجود قوانینی است که نه تنها گره ها را باز نکرده، بلکه بعضا پیمودن این مسیر پر پیچ و خم را پیچیده تر کرده است.
• چالش سرمایه گذاری
بازارگاه های الکترونیکی حمل ونقل، فراهم کننده بستر اقتصادی تبادل خدمات بین حملکنندگان و مشتریان حملونقل کالا در وب هستند و از طریق این سیستمهای مبتنی بر وب، مشتریان میتوانند حمل بار را مطمئن و راحت انجام دهند. با این همه، به دلیل وجود مشکلات ریشه ای در عرصه حمل ونقل و ترانزیت جاده ای طی دهه های گذشته، این عرصه هنوز به خوبی پا نگرفته و کارآیی و اثربخشی آن، منوط به حل معضلات پیشین است.
غلامحسین امیری، معاون اسبق دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری، با بیش از سه دهه فعالیت در این حوزه می گوید: «مشکل عمده حمل ونقل، عدم امنیت سرمایه گذاری است که از دهه 1360 شروع شده و تا کنون ادامه دارد. تا زمانی که دولت و مجلس این مسائل را حل وفصل نکنند، حمل ونقل بار پیشرفت نخواهد کرد.»
• چالش قوانین
در این رابطه، یکی از مشکلات حمل ونقل جاده ای بار به حوزه قوانین و دستورالعمل های این حوزه برمی گردد. در این زمینه، طبق دستورالعمل نحوه فعالیت و بهره برداری از شرکت های حمل ونقل بزرگ مقیاس هوشمند، این شرکت ها باید در قالب یک شرکت حمل ونقل بین شهری کالا با مجوز توأمان فعالیت سراسری و بازارگاه الکترونیکی حمل بار با توجه به الزامات این دستورالعمل تشکیل شوند. نکته قابل توجه اینکه بند الف ماده 3 این دستورالعمل، حداقل تعداد وسیله نقلیه باری ملکی برای فعالیت شرکت حمل ونقل هوشمند را 100 دستگاه با عمر 5 سال کمتر از سن فرسودگی، تعیین کرده است.
کارشناس ارشد ترانزیت و حمل ونقل بین المللی در این زمینه معتقد است قوانین مصوب حوزه حمل بار که به شرکت های حمل ونقل ابلاغ شده، کارساز نیست و اگر موثر بود تا الان نتیجه می داد. در این زمینه، طی 40 سال گذشته، دستورالعمل های مختلفی صادر شده اما چون بدون توجه به امنیت سرمایه گذاری بوده و مسئولان در این مصوبات، تنها تعداد کامیون ها یا متراژ ترمینال های بار را کم و زیاد کرده اند، این مصوبات، مشکلی را حل نکرده است.
به گفته امیری، در صورت امنیت سرمایه گذاری، نیازی به تعیین تعداد وسیله حمل بار نیست بلکه هر شرکت با توجه به توانایی اش، ده ها یا صدها کامیون با ترمینال بزرگ برای خود تهیه می کند. الان اگر کسی سرمایه گذاری کند و ترمینال بزرگ داشته باشد، نهادهای امنیتی به سراغ وی می روند و مدام می پرسند از کجا آورده ای؟! با این وضعیت، این دور تسلسل ادامه خواهد داشت.
• چالش تخلفات
موضوع تخلفات شرکت های حمل ونقل بار از جمله تخلفات صدور بارنامه و دستکاری در ارقام آن برای افزایش سود شرکت های بابری، از دیگر چالش های حوزه جابه جایی کالاست. امیری، فعال حوزه حمل ونقل و ترانزیت، ضمن تایید برخی تخلفات توسط شرکت های حمل ونقل بار، دلیل پنهان کاری ها در این زمینه را نحوه برخورد ممیزان مالیاتی می داند و تصریح می کند: ممیزان، مالیات را مطابق میل خود تعیین می کنند و اصلا کاری به میزان فعالیت و پیمایش ندارند. سیستم مالیاتی باعث شده، واقعیت ها پنهان شود. اگر مالیات بر اساس عملکرد شرکت های حمل ونقل اخذ شود، آمارها و گزارش ها نیز به درستی ارائه می شود. هیچ کدام از شرکت های حمل ونقل، از سیستم مالیاتی، اعم از داخلی یا بین المللی راضی نیست. علاوه بر سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی نیز برخورد مناسبی با شرکت های حمل ونقل در حوزه مسائل بیمه ای ندارد.
• چالش بارنامه
معاون اسبق دفتر ترانزیت و حمل ونقل سازمان راهداری با بیان اینکه شرکت حمل ونقل، وظیفه سنگین صدور بارنامه از مبدأ تا مقصد را برعهده دارد، معتقد است صدور بارنامه، برابر با مسئولیت پذیری است. این مسئولیت نباید با توسعه باربری سنتی به هوشمند از بین برود. ضمن اینکه در صورت ایجاد مشکل برای بار یا نرسیدن آن به مقصد، مجازات هایی مانند حبس و پرداخت جریمه چندبرابری وجود دارد.
وی با مقایسه حمل بار داخلی و بین المللی می افزاید: «در حوزه ترانزیت، بارنامه حمل ونقل بین المللی صادر می شود. این بارنامه باید موردتایید بانک مرکزی باشد. ضمن اینکه الان بارنامه های فیاتا به عنوان یک سارمان بین المللی در حوزه حمل ونقل مدنظر هستند. در این رابطه، شرکت های حمل ونقل بین المللی، می توانند هم فورواردر باشند و هم کریر، اگر بخش کریر داشته باشد، وقتی بار روی کامیون می رود، سند حمل CMR مخصوص حمل جاده صادر می شود. به طور کلی حمل بار ترانزیت بین الملل، نظام مند و منظم تر از حمل ونقل بار بین شهری است.»
• چالش واسطه ها
افزایش واسطه ها، از دیگر چالش های حوزه حمل بار جاده ای به صورت سنتی است. این در حالی است که عضویت شركتهای حملونقل كالا، رانندگان حرفهای و صاحبان كالا در بازارگاه الكترونیكی بار، به کاهش دلالان این حوزه و رونق چرخه اقتصاد حمل بار جاده ای کمک می کند. در این رابطه، امیری که از سال ها قبل تا کنون سابقه مدیرعاملی شرکت حمل ونقل بین المللی را در کارنامه خود دارد، با اشاره به وضعیت حمل بار طی دهه های گذشته خاطرنشان می کند: «قبل از انقلاب، شرکت های حمل-ونقلی بزرگ دارای ده ها یا صدها کامیون داشتیم. آن زمان هیچ واسطه ای به دنبال تهیه بار برای راننده نبود و خودش دنبال بار می رفت اما الان به خاطر عدم سرمایه گذاری، مصادره شرکت های بزرگ و عملا از بین رفتن این شرکت ها، ناوگان باری به سمت خودمالکی سوق پیدا کرده، بنابراین راننده ارتباطی با شرکت حمل ونقل داخلی ندارد و از طریق سیستم اعلام بار اقدام می کند و در نهایت به سمت دلال ها می رود. یک روز بار، زیاد است، دلالی روی کامیون انجام می شود و یک روز، کامیون زیاد و بار کم است، دلالی بر روی بار صورت می گیرد.»
وی ادامه می دهد: «قبلا شرکت ها می دانستند چند کامیون در اختیار دارند و برای آن، بازاریابی می کردند اما الان اقدامات بر اساس سیستم اعلام بار است. ضمن اینکه برخی راننده نماها، بارها را به سرقت می برند. مثلا به بندرعباس می روند و چند روز در نوبت می مانند تا اصطلاحا بار شبرین تر را بر دارند. امکان نظارت روی آنها، با توجه به سیستم اعلام بار وجود ندارد.»
معاون اسبق دفتر ترانزیت و حمل ونقل سازمان راهداری اضافه می کند: «برخلاف دستورالعمل های قبلی که تا حدودی حاشیه امن برای کالاهای ترانزیت وجود داشت، هم اکنون برای این کالاها در بندرعباس، سیستم اعلام بار برقرار شده و شرکت های ترانزیت کننده را نه تنها با صاحب کالا، دچار مشکل کرده، بلکه مسئولیت را آنها در مقابل گمرگات کشور، نیز با معضلات عدیده از جمله نرسیدن بار به گمرک مقصد داخلی یا گمرک مرز خروجی مواجه ساخته و همین امر، یکی ازعوامل قاچاق در حوزه ترانزیت است.
• چالش هوشمندسازی
با توجه به مشکلات حمل بار سنتی، اپلیکیشن ها و بازارگاه های حمل ونقل، طی سال های اخیر، گسترش یافته اند. افزایش بهره وری، شفافیت و کارآمدی امور حمل کالا، دسترسی سریعتر به ظرفیت حملونقل بار، یکپارچگی رانندگان در یک سیستم متحد از اهداف این بازارگاه ها هستند. در این رابطه، حملونقل هوشمند و سریع بار، زمانبندی بهتر رسیدن بار به كامیون، بهبود كیفیت ارائه خدمات، صرفه جویی اقتصادی و افزایش درآمد رانندگان ناوگان باری، از مزیت های باربری آنلاین است. علاوه بر مزیت این سیستم هوشمند برای شرکت ها و رانندگان، مشتریان نیز درباره کامیون موردنظر و بهای حملونقل کالا، حق انتخاب پیدا می-کنند.
عضو کمیسیون حمل ونقل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی، درباره توسعه سیستم های هوشمند حمل ونقل بار جاده ای بر اساس دستورالعمل ها و قوانین موجود، بر این باور است که: «این اتفاق رخ نمی دهد و اینها همه روی کاغذ باقی خواهد ماند.» به گفته وی، تا زمانی که ارتباط کامیون و راننده با شرکت باربری بیشتر نشود و از همدیگر جدا باشند، این اپلیکیشن ها و سیستم های هوشمند، تاثیرگذاری لازم را نخواهند داشت و اگر نقش شرکت های حمل ونقل، نادیده گرفته شود، تبعات منفی بیشتری خواهد داشت. البته همه اینها، وابسته به امنیت سرمایه گذاری است.
• چالش خودمالکی
به گفته امیری، وضعیت موجود بیانگر ناکارآمدی دستورالعمل ها و قوانین مصوب، درباره تغییر سیستم خودمالکی به شرکت مالکی است و بعد از سال ها، همچنان آمار بیش از 80 درصدی کامیون¬های خودمالک، خودنمایی می کند. در این رابطه، دولت و مجلس باید زمینه سرمایه گذاری را طی این سال ها فراهم می کردند، در حالی الان شرکت های حمل ونقل، جرأت سرمایه گذاری در این عرصه را ندارند. وی با انتقاد از نبود امنیت سرمایه ها می گوید: «این همه ساختمان و برج ساخته می شود، کسی سراغ آنها نمی رود، اما مدام به فعالان حوزه حمل ونقل می گویند از کجا آورده اید؟! اگر امنیت سرمایه¬گذاری وجود داشته باشد، شرکت های حمل ونقل هوشمند کالا در مقیاس بزرگ نیز ایجاد می شوند و امکان برآورد سالانه فعالیت ها، امکانات و اثربخشی اقدامات وجود دارد.»
• اشتباه بزرگ: حکایت، همچنان باقی...
معاون اسبق دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری از یک «اشتباه بزرگ» طی سال های گذشته سخن می گوید: «ارائه تسهیلات برای دادن کامیون به رانندگان به جای تقویت و حمایت از شرکت های حمل ونقل.» این فعال حوزه حمل ونقل معتقد است دولت، مسبب اصلی خودمالکی شدن رانندگان و تبعات ناشی از آن است. امیری، تلاش های انجام شده برای تشکیل کنسرسیوم در حوزه حمل ونقل یا اقدامات نهادهایی مانند اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی و سایر تشکل های صنفی را برای تاثیرگذاری در این عرصه، ناکام می داند و معتقد است گوش شنوایی برای این موضوع در دولت وجود ندارد.
اکنون با قوانینی مانند لزوم واگذاری سهام 30 درصدی بازارگاه ها به شرکت های حمل بار، وجود حداقل بیش از 300 هزار وسیله نقلیه عمومی باری خودمالک و چالش شکاف ارتباطی بین رانندگان و شرکت های حمل بار، حکایت توسعه باربری آنلاین در ایران همچنان باقی است...
آسیه فروردین / سعید میرشاهی
https://b2n.ir/s80620
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
ایران و فرصت تبلیغات در جام جهانی قطر 2022
نحوه کاربرد فرايند تحقيقات بازاريابي در فست فودها
همکاری لگو و اپیک گیمز برای ایجاد محیط دیجیتال جدید ویژه کودکان
18 راه برای خراب کردن شهرت تان در فیس بوک!
فقط تبلیغات کافی نیست: گرانی اینترنت؛ از چراغ سبز قیمت تا چراغ قرمز کیفیت
تاثیر آموزش مهارت های سه گانه رایانه ای در تبلیغ مهدکودک ها
کاسبان اختلال اینترنت ثابت مخابرات / سود میلیاردی سرویس دهندگان اینترنت همراه
تبلیغات فریبنده کنسرت خوانندههای فارسی زبان و کلاهبرداری از طریق اعلام نرخ غیرواقعی
8 شاخص مهم درباره هاست سرور گیم که باید به دنبال آن باشید
وقتی تبلیغات فریبنده و دروغین، جراحی زیبایی را در صدر شکایت از پزشکان قرار می دهد
7 تکنیک تبلیغاتی و کاربردی برای تاثیر مثبت رسانه های دیجیتال بر یادگیری کودکان
5 ویژگی ضروری یک اپلیکیشن موبایلی برای موفقیت در تبلیغات و تجارت الکترونیک
فناوری، چگونه به پایداری کسب وکار کمک می کند؟
4 نکته مهم که باید در تجارت بیت کوین بدانید
تبلیغات رمزارزها و سه دلیل برای سرمایه گذاری در زمینه سکه های حریم خصوصی
ادغام شرکتهای موبایل و لوازم الکترونیکی مصرفی سامسونگ
بهترین، جذاب ترین و هیجان انگیزترین لپ تاپ های ۲۰۲۲ کدامند؟
مزایا و دلایل برون سپاری توسعه نرم افزار به شرکت های متخصص فناوری
متن کامل طرح مجلس درباره فضای مجازی و پیام رسان ها: جایگاه و وضعیت تبلیغات در پیام رسان های داخلی و خارجی
چگونه فناوری ها بودجه تبلیغات انتخاباتی را کاهش می دهند؟/ بازاریابی فناورانه در خدمت تبلیغات کاندیداها
تاثیر کرونا بر شاغلان روزنامه نگاری و آگهی رسانه ها/ روش های مقابله با کاهش درآمد آگهی آژانس های خبری در دوران کرونا
بررسی بازار سیاه آگهی های واکسن کرونا در جهان از ابتدا تا کنون + قیمت ها
7 باید و نباید اینستاگرام برای حساب های تجاری
نقدی بر مشتری مداری در شیوه پیگیری اقساط بانک مسکن/ بانک: اخطار است! مشتری: تهدید است! / هیچ وقت یک مشتری را تهدید نکنید!
نارضایتی مشتریان از "امن ترین پیک ایران" / الوپیک گفت پرونده شکایت زیاد است، می توانید به مراجع قضایی مراجعه کنید!
از تبلیغ تا ضدتبلیغ؛ واکسن ایرانی کرونا: بزنیم یا نزنیم؟!/ دوقطبی سازی سلامت در سایه تبلیغات
پرونده تبلیغات سایت های شرط بندی توسط سلبریتی ها: به نام کاربران، به کام قماربازان!
ماجرای شستا و آگهی مزایده 68 میلیارد تومانی ساختمان فدراسیون فوتبال
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شد/ مقایسه و تحلیل هزینه تبلیغات انتخاباتی بایدن و ترامپ/ تبلیغات بیشتر = رئیس جمهوری؟!
تبلیغات ثبت نام و فروش واکسن «آنفلوآنزا» در فضای مجازی ممنوع است
تبلیغات رسانه ای و مدعیان طب سنتی، متهمان اصلی کاهش مصرف لبنیات در کشور! / تبلیغاتی که درباره روغن پالم شده، درست نیست
احراز هویت کاربران و کالاهای ارائه شده در حوزه خودرو و مسکن الزامی شد
کاهش حقوق بازیکنان بارسلونا به خاطر قطع درآمدهای ناشی از تبلیغات
16 پیشنهاد برای افزایش درآمد در دوران رکود با استفاده از تبلیغات
دستبند هوشمند شرکت «ردمی» وارد بازار شد
دستگیری کلاهبردار میلیاردی فروش داروی ضدکرونا
کمک مالی فیسبوک به رسانههای جهان در دوران «کرونا»
ماجرای تبلیغات گسترده ثبت نام یارانه کرونا و تسهیلات چهار درصدی: از شایعه تا واقعیت
فروش اینترنتی دارو ممنوع است
دستگیری عاملان انتشار اخبار و تبلیغات کذب کرونایی
گوگل: حذف میلیون ها تبلیغ ماسک و مواد ضدعفونی برای مبارزه با سودجویان کرونا
برخورد قاطع با منتشرکنندگان آگهیهای جعلی فروش اقلام دارویی و بهداشتی مرتبط با کرونا
از ادعا تا واقعیت: درآمد 285 میلیاردی تلویزیون از آگهی های سریال پایتخت/ هر قسمت 19 میلیارد
هزینههای تبلیغات ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمیگردد؟
دستگیری فروشنده مواد ضدعفونی در سایت دیوار
وضعیت تبلیغات گردشگری و تورگردان ها در ایام کرونا/ وام ۱۲ درصدی کرونا حکم جریمه را دارد
صفر تا صد پنل نمایندگی پیامک
از "طبیعت" تا تراریخته: تیزری که صدای موافقان را درآورد/ واکنش شدید مرجع ملی ایمنی زیستی به تبلیغ روغن غیرتراریخته: تشویش اذهان عمومی است
مسابقه کرونایی «جان من ایران من»: از حمایت تا مبارزه
یک بام و دوهوای تبلیغات در ایام کرونا: حراجستون مرگ!/ الان بساط تان را جمع کنید/ رفاه در کرونا نیست
انواع شگردهای دروغین تبلیغات کرونایی: از ماسک تا محصولات ضدعفونی/ با 124 تماس بگیرید
فیس بوک، نمایش تبلیغات مرتبط با کرونا را ممنوع کرد
تبلیغات گسترده سایت های شرط بندی و تجربیات تلخ کاربران
پویش اینستاگرامی مجری مشهور برای رونق کارآفرینی زنان در عصر کرونا
داستان زندگی خلافکاری که صاحب برند شد!
تبلیغات گمراه کننده تویوتا علیه خودروهای برقی
چیزی به نام سلول بنیادی تخمک نداریم؛ تبلیغات آن، کذب است
تبلیغات ویروسی بدتر از ویروس کرونا
از اسنپ تا پارس آنلاین: جزییات تبلیغ برندهای محبوب ایرانی در ال کلاسیکوی محبوب دنیا
کرونا، نوروز و تبلیغات موسسات کنکور برای اردوی مطالعاتی!
تبلیغات و کرونا: از بهنوش بختیاری و تبلیغ شربت ضدکرونا تا بازار سوداگران ماسک و اقلام بهداشتی
انتقاد یونیسف و سازمان بهداشت جهانی از تبلیغات مضر صداوسیمای ایران برای سلامت کودکان
آگهی 18 + در مترو: رحم اجاره ای با 3 میلیون درآمد! +عکس
پرونده تبلیغات ال جی و سامسونگ در ایران: خداحافظی با تابلوهای تبلیغاتی شهری و فروشگاه ها
تبلیغات کثیف؛ سلام به بهار! / 11 جرم تبلیغاتی کدامند؟
تبلیغات حلوایی!
همیشه حال خوب: از توهم تبلیغاتی تا واقعیت؟/ چهار توصیه کاربردی برای زمانی که حال مان واقعا بد است
اظهارات دادکان درباره تبایغات دور زمین، جذب اسپانسر و درآمدزایی در آستانه انتخابات رئیس جدید فدراسیون فوتبال
تبلیغات انتخاباتی، کاغذ را گران کرد/ نمایندگانی که قرار است مشکل گرانی را حل کنند، خودشان عامل تورم شدند!
نصب تبلیغات کاندیداها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی ممنوع است
تبلیغ یک کاندیدای مجلس: بفرمایید سوپ!
برگزیدگان دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران معرفی شدند/ اسامی بهترین وب سایت های تبلیغات و بازاریابی دیجیتال
مروری بر پوسترهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی معروف ایران در 70 سال گذشته
تایید گزارش "تبلیغات نیوز" توسط معاون وزیر بهداشت: سرانه مصرف شیر باز هم کاهش یافت/ مشکلات صادرات برندهای لبنیاتی بعد از اطلاع رسانی غلط تلویزیون
حضور زنان در تبلیغات از نگاه استاد زن حوزه علمیه: ممنوع! / چه اصراری است زن، ماکارونی تبلیغ کند؟ توهین است/ زن، اصلا جلوه تبلیغاتی ندارد
"برند ایران" در حال تخریب است
تصویر رهبری و روحانی روی جزوه تبلیغاتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
شرایط درج تبلیغات انتخاباتی: تبلیغ روی وسایل حمل و نقل عمومی ممنوع است
فروش تعدادی از املاک دیپلماتیک ایران در سه کشور
بازخوانی پرونده تبلیغاتی چهارساله کیمیا علیزاده: از تبلیغ نوشیدنی انرژی زا در ایران تا عضویت تیم ملی تکواندوی آلمان/ از ریو 2016 تا توکیو 2020/ وداع سلبریتی برندینگ ها؟!
نظرات کاربران