شنبه, 08 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 813

تاریخ خبر: 1403/02/08

نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرف‌کنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند

تبلیغات نیوز - ۱۴.۸ درصد از مصرف‌کنندگان گل، دانشجویان و ۳.۷ درصد، دانش‌آموزان هستند. در جمعیت معتادان هم، حشیش و گل با فراوانی ۴.۴ درصد، در رتبه دوم و بعد از تریاک است. ۳۳.۳ درصد مصرف‌کنندگان گل، بیکار و ۵۱.۹ درصد مصرف‌کنندگان گل در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال هستند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، با ابراز نگرانی از تاثیر تبلیغات اغواگرانه و غیرواقعی درباره «گُل» اعلام کرد که این ماده روانگردان، حاصل تلفیق دو گونه از گیاه شاهدانه و دارای ماده موثره ۴ الی ۵ برابر غلیظ‌تر از ماری‌جوانا (برگ و گل گیاه شاهدانه) است و برخلاف باور عمومی، علاوه بر اینکه صد درصد اعتیادآور است، در هر نوبت مصرف هم، تاثیرات مخرب روانی و جسمی بیشتری در مقایسه با ماری‌جوانا دارد.

تهمینه باهری با ارایه گزارشی در کنگره ملی دانش اعتیاد که پایان شهریور ماه امسال برگزار شد، با اشاره به نتایج تحقیقات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد UNODC درباره آخرین آمار جهانی مصرف مشتقات گیاه شاهدانه Cannabis (از جمله ماری‌جوانا و حشیش) اعلام کرد: «در سال ۲۰۲۱، تعداد کل مصرف‌کنندگان مواد در دنیا ۲۹۶ میلیون نفر بوده که از این تعداد، ۲۱۹ میلیون نفر، کانابیس (انواع مشتقات گیاه شاهدانه) مصرف کرده بودند و تعداد مصرف‌کنندگان کانابیس به فاصله یک‌سال (سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۱) ۱۰ میلیون نفر افزایش یافته است.»

 

نگاهی به وضعیت مصرف «گل» در ایران
بازار عرضه و تقاضای «گل» در ایران تابع موج جهانی بوده و از اوایل دهه ۱۳۹۰ به دنبال اولین کشفیات گل در کشور و تا امروز، اعداد و گزارش‌های رسمی، روند رو به رشد مصرف این ماده روانگردان در ایران را تایید کرده است.

تابستان ۱۳۹۶ و پس از هشدار رییس پلیس وقت مبارزه با مواد مخدر درباره «افزایش کشفیات گل» و در حالی که افزایش میزان کشفیات هر نوع از مواد اعتیادآور، به معنای افزایش مصرف هم هست، معاون سازمان بهزیستی کشور با ارایه نتایج آخرین پیمایش ملی شیوع‌شناسی اعتیاد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله ایران که در سال ۱۳۹۵ انجام شده بود، اعلام کرد: «۱۴.۸ درصد از مصرف‌کنندگان گل، دانشجویان و ۳.۷ درصد، دانش‌آموزان هستند.

در جمعیت معتادان هم، حشیش و گل با فراوانی ۴.۴ درصد، در رتبه دوم و بعد از تریاک است.

۳۳.۳ درصد مصرف‌کنندگان گل، بیکار و ۵۱.۹ درصد مصرف‌کنندگان گل در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال هستند. ۳۴.۹ درصد افرادی که تجربه مصرف گل را داشته‌اند، ماده دیگری نیز تزریق کرده‌اند.

۸۴.۶ درصد مصرف‌کنندگان گل، مرد و ۱۵.۴ درصد، زن هستند. مصرف همزمان گل با شیشه، گل با قلیان و گل با مشروبات الکلی در این پیمایش گزارش شد علاوه بر اینکه بالغ بر ۸۰ درصد مصرف‌کنندگان مستمر گل، مشروبات الکلی هم مصرف کرده‌اند.»

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات کاربران