شنبه, 08 اردیبهشت ماه 1403

کد خبر: 814

تاریخ خبر: 1402/08/07

چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی

تبلیغات نیوز- نمایشگاه بین‌المللی تبلیغات و بازاریابی که امسال با عنوان «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات» برگزار می‌شود، به ایستگاه نوزدهم رسیده و آذرماه امسال، بار دیگر شاهد مهم‌ترین رویداد نمایشگاهی کشور در این حوزه خواهیم بود؛ رویدادی که حدود دو دهه از عمر آن می‌گذرد و فعالان تبلیغات و بازاریابی و متخصصان امور نمایشگاهی در ایران، با توجه به چالش‌های موجود، بیش از هر قشر دیگری، اهمیت و مفهوم برگزاری مستمر یک نمایشگاه بین‌المللی را درک می‌کنند.  

دلایل ویژه‌ای که حضور شرکت‌ها، پلتفرم‌ها و برندهای مختلف را در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی امسال توجیه می‌کند، متعدد است اما در کنار آن دلایل دیگری وجود دارد که موجب می شود بسیاری از کانون های تبلیغاتی و شرکت های فعال در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی حضور پیدا نکنند. در زیر دلایل گذار نمایشگاه تبلیغات از خوشنامی به بدنامی فهرست شده است: 

اول: قدمت و اعتبار/ انحصاری و افت کیفیت
18 سال برگزاری نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، بیانگر پیشینه، اعتبار و برند نمایشگاهی در حوزه تبلیغات و بازاریابی است. از اولین دوره نمایشگاه تبلغات و بازاریابی در سال 1383، حدود 20 سال می‌گذرد و با تغییر دولت‌ها، سیاست‌ها، رویکردها، چالش‌ها، تحریم‌ها و انواع اتفاقات ریز و درشت، نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، همچنان برجاست. ثبات و استمرار این رویداد نمایشگاهی، دلیل قانع‌کننده‌ای برای استقبال فعالان صنعت است.

البته برخی شرکت ها و فعالان تبلیغات با انحصاری بودن آوین افراز به عنوان مجری نمایشگاه موافق نیستند و در در نمایشگاه تبلیغات حضور پیدا نمی کنند. آنها معتقدند آوین افراز و اعتدالی مدیرعامل این مجموعه، با 19 دوره برگزاری نمایشگاه به صورت انحصاری، عملا رقابت را بی معنا کرده و با سوءاستفاده از شرایط و ارتباطات خاص، به دلیل انحصاری بودن، کیفیت نمابشگاه را پایین آورده و به هر دری متوسل می شود تا کمیت را افزایش دهد.

دوم: تعداد و ظرفیت/ افت کمیت 
نخستین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی با حضور حدود 90 شرکت داخلی و خارجی برگزار شد اما در سال‌های اخیر، با وجود محدودیت‌ همه‌گیری کرونا و...، حدود 400 شرکت‌کننده داخلی و خارجی در نمایشگاه شرکت کردند که بیانگر رشد 4 برابری شرکت‌کنندگان است. این ظرفیت ارزشمند فرصت مناسبی برای حضور هدفمند است.

البته آمارها و نقشه نمایشگاه با ذکر نام شرکت کنندگان نشان می دهد در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، بیش از 150 شرکت یا سازمان حضور دارند که بیانگر افت نسبت به گذشته است.

سوم: بین‌المللی و جهانی/ فریبنده، اغراق آمیز و ضعیف
نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، یک نمایشگاه بین‌المللی و فرصتی برای تعاملات و تبادلات اقتصادی شرکت‌های داخلی با خارجی از نقاط مختلف دنیاست. آلمان، ترکیه، امارات متحده عربی، کره‌جنوبی، هند، تایوان، هنگ‌کنگ، چین، ایتالیا، اسپانیا و...، تنها برخی از شرکت‌کنندگان بین‌المللی نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در سال‌های گذشته بوده‌اند. حضور کشورهای پیشرو، با وجود تحریم‌ها و چالش‌های اقتصادی در ایران، نشانه مثبتی است.

با این حال، برگزاری نمایشگاه نشان داد ظاهرا نمایشگاه نوزدهم میزبان حضور چند کشور اطراف بیشتر نیست و اطلاع رسانی درباره بین المللی بودن بیشتر فریبنده و فیک است تا واقعی. مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات را از نظر بعد بین المللی ضعیف ارزیابی کرده است.

چهارم: مجری و پیشگام/ از خوشنامی تا بدنامی آوین افراز
برگزارکننده نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، «گروه بین‌المللی آوین»، با مدیرعاملی سیدعلی اعتدالی، سابقه بیش از 20 سال برگزاری نمایشگاه‌، همایش‌، کارگاه‌ و سمینار بین‌المللی و انجام خدمات نمایشگاهی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فاینانس، تبلیغات و بازاریابی را داراست. آوین‌افراز، شرکت‌ پیشرو صنعت نمایشگاهی ایران، عضو انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی UFI، انجمن بین‌المللی نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی IAEE، عضو انجمن تبلیغات آسیا (AAA) و سایر انجمن‌های بین‌المللی، مجری برگزاری 18 دوره نمایشگاه، دلیل محکم برای حضور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی است.

در مقابل، برخی فعالان حوزه تبلیغات و بازاریابی که مستقیما با او در ارتباط بوده اند، معتقدند آوین افراز و اعتدالی، علیرغم برگزاری نمایشگاه های تبلیغات، اصلا درباره نقاط ضعف و مشکلات نمایشگاه در حین برگزاری و بعد از آن، پاسخگو نیست. علاوه بر فراز از پاسخگویی، نگاه ابزاری و درآمدزایی صرف به برگزاری نمایشگاه، برخوردهای کاسبکارانه و رفتار غیرمحترمانه وغیرحرفه ای با غرفه داران، تضییع حقوق افرادی که در برگزاری نمایشگاه سهم داشته اند، وعده های دروغین و عدم تسویه حساب بدهی های ناشی از نمایشگاه از ویژگی های شخصیتی دکتر سیدعلی اعتدالی مدیرعامل آوین افراز است.

پنجم: سهم بازار و گردش مالی
طبق داده‌های WARC (مرکز تحقیقات تبلیغات جهانی)، هزینه‌های تبلیغات در دنیا، در سال جاری (2023)، برای اولین بار به بالای یک تریلیون دلار رسیده است. هرچند آماری از گردش مالی و هزینه تبلیغات در ایران منتشر نشده اما طبق گزارش موسسات تحقیقاتی، حجم کل هزینه تبلیغات در ایران در سال 1399، بیش از 34 هزار میلیارد ریال، سال 1400 حدود 44 هزار میلیارد تومان و در سال 1401، حدود 60 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

البته به خاطر عدم انتشار درآمد صداوسیما و شهرداری‌ها از تبلیغات و نیز تاثیر اختلالات اینترنتی بر تبلیغات دیجیتال، آمارها دقیق نیست. با این حال، افزایش گردش مالی صنعت تبلیغات و رشد هزینه‌ها در این حوزه، حضور برندهای مطرح، پلتفرم‌ها و استارتاپ‌های تبلیغاتی را در نمایشگاه امسال برای ارتقای سهم بازار توجیه می‌کند.

نتایج نمایشگاه نشان داد غیر از چند پلتفرم شناخته شده، بسیاری از استارتاپ ها حتی شرکت های نوظهور اما قدرتمند و معتبر در حوزه استارتاپ تبلیغاتی از حضور در نمایشگاه تبلیغات خودداری کرده اند و آوین افراز در این زمینه ناموفق بوده است.
 

7 دلیل عام برای شرکت در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
علاوه بر دلایل خاص و متفاوت، 7 دلیل عمومی، حضور موثر شرکت‌ها را در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ضروری می‌سازد:
 ارتقای شناخت برند خصوصا در نمایشگاه امسال که «برندسازی» هم به آن اضافه شده
 فرصت صادرات با استفاده از حضور کشورهای خارجی در قالب مفهوم «زنجیره صادرات» در نمایشگاه امسال
 ایجاد ارتباط مستقیم و شبکه‌سازی
 معرفی محصولات و خدمات جدید
 رقابت با رقبای داخلی و خارجی
 آگاهی از آخرین  ترند‌ها و نوآوری‌ها
 یافتن شرکای تجاری برای فرصت‌ همکاری مستقیم یا غیرمستقیم


گفتنی است نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات، به مدت چهار روز (13 تا 16 آذرماه 1402)، از ساعت 8 تا 15 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به همت شرکت آوین‌افراز برگزار می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر:
 B2n.ir/x46035

نظرات کاربران