تبلیغات نیوز- آسیه فروردین: تحول در حوزه پرداخت بدون تماس که طی سالهای گذشته تا کنون، بارها مطرح شده، با اعلام بانک مرکزی، اکنون به سمت عملیاتی شدن پیش میرود. با استفاده از فناوری NFC، قرار است موبایلها، هنگام خرید، جایگزین کارتهای بانکی شوند؛ اقدامی که وداع تدریجی با این کارتها را در زمان خرید رقم میزند. با این حال، پیادهسازی این طرح، با وجود مزایای آن، به دلیل برخی ضعفهای زیرساختی سختافزاری و نرمافزاری در ایران و الزامات فناورانه، چالشهایی را نیز به دنبال دارد.
فناوری NFC مخفف (Near Field Communication) یا «ارتباط در محدوده نزدیک» است و «تراکنش بدون کارت» نیز نامیده میشود. این فناوری امکان برقراری ارتباط بین دو دستگاه با فاصله کم را فراهم میکند؛ بهطوری که اطلاعات موردنیاز برای فرایند پرداخت بین آنها منتقل میشود. با این فناوری، تبادل اطلاعات بین تلفن همراه، تبلت، لپتاپ، ساعت هوشمند و غیره با تجهیزات دارای تراشه NFC مانند کارتخوان و... میسر میشود. دستگاههای مجهز به NFC با قرار گرفتن در فاصله 5 سانتیمتری، بدون تماس، قادر به تکمیل فرایند پرداخت هستند.
در حوزه پرداخت، از NFC به عنوان یکی از روشهای پرداخت بیسیم استفاده میشود که اجازه میدهد کاربران با گوشی هوشمند یا دیگر دستگاههای دارای این فناوری، به سادگی با یک تماس نزدیک با ترمینالهای مجهز به NFC، پرداخت را انجام دهند.
• میزان رشد جهانی NFC
با استفاده از NFC که در قالب پروژه کهریا (کارت هوشمند همراه بانکی) توسط بانک مرکزی دنبال میشود، تراکنشهای حضوری بدون کارت، با هدف ارتقای استانداردهای امنیتی به شبکه پرداخت متصل میشود. بهرهمندی از NFC در حوزه پرداخت در ایران در حالی مطرح میشود که بسیاری از کشورها، سالهاست از این فناوری استفاده میکنند و آمارها بیانگر گسترش این فناوری در سالهای اخیر و توسعه فزاینده آن در سالهای آینده است. در حال حاضر، کشورهای مختلف از طریق سیستمهایی مانند اپلپی، گوگلپی، سامسونگپی و دیگر راهکارهای پرداخت مبتنی بر NFC، از این فناوری استفاده میکنند.
طبق آمارها، از سال 2019 تا 2020، تراکنشهای NFC با افزایش 150 درصدی مواجه شده است. همچنین پیشبینی شده ارزش بازار جهانی پرداخت بدون تماس که سال 2020، حدود 13 میلیارد دلار بوده تا سال 2026 تقریبا چهار برابر شده و به رقم 51 میلیارد دلار خواهد رسید.
این آمار، بیانگر رشد چشمگیر استفاده از NFC، خصوصا در کشورهایی است که زیرساخت فنی و امنیتی برای پذیرش آن مهیاست. تراکنشهای NFC نیز در سطح جهان به سرعت در حال افزایش است. این امر بیانگر کاربرد و سهولت استفاده از این تکنولوژی است. البته شیوع کرونا نیز بر ترغیب مردم نسبت به پرداخت بدون تماس با استفاده از NFC تاثیر زیادی داشته، زیرا به ارتقای بهداشت و کاهش تماس فیزیکی کمک کرده است. در این رابطه، در سال 2021، بیش از 80 درصد شهروندان آمریکایی از NFC استفاده کردهاند، در حالی که این رقم، قبل از کووید19، حدود 25 درصد بوده است. همچنین میزان استقبال از NFC با نرخ پذیرش آن توسط فروشگاهها، ترمینالهای پرداخت و سیستمهای بانکی، ارتباط مستقیم دارد.
• NFC در ایران: از مزایا تا چالشها
در مجموع، مزایای استفاده از NFC در شبکه پرداخت کشور را میتوان در موارد زیر برشمرد:
1. سرعت و سهولت: پرداخت با NFC، بسیار سریع و آسان است. کافی است دستگاه خود را به ترمینال پرداخت مجهز به این فناوری نزدیک کنید تا تراکنش طی چند ثانیه انجام شود.
2. افزایش امنیت: این فناوری، امکانات امنیتی مانند رمزنگاری دادهها و استفاده از تایید چندمرحلهای را فراهم میکند. این امر، احتمال تقلب یا دسترسی غیرمجاز به اطلاعات کارت بانکی را کاهش میدهد.
3. انعطافپذیری: NFC در بیشتر دستگاههای هوشمند و ترمینالهای پرداخت موجود است و برای پرداخت در هر زمان و مکان، قابل استفاده است.
4. پشتیبانی از کارتهای چندگانه: فناوری NFC اجازه میدهد به چند کارت بانکی یا کارت اعتباری در یک دستگاه دسترسی داشته باشید. به عبارت دیگر، تجمیع کارتهای بانکی با پرداخت بدون کارت محقق میشود.
5. فواید زیستمحیطی: استفاده از پرداختهای بیسیم، به مصرف کمتر کاغذ و مواد بستهبندی منجر میشود و این امر به حفظ محیطزیست کمک میکند.
6. صرفهجویی اقتصادی: با رواج NFC، واردات و تولید کارتخوان و تبعات ناشی از خروج ارز و اتلاف هزینه بابت کاغذ رول و موارد دیگر، کاهش مییابد و از سوءاستفاده ناشی از اشباع بازارِ حدودا 9 میلیونی دستگاه پوز جلوگیری میشود. همچنین کاهش تبعات نامطلوب تعدد کارتهای بانکی نزد شهروندان مانند فرسودگی، مفقود شدن و... با استفاده از NFC، به اقتصاد ملی یاری میرساند.
این مزیتها موجب شده، NFC در ردیف محبوبترین و رایجترین روشهای پرداخت در بسیاری از کشورها قرار گیرد. با وجود این مزایا، پیادهسازی فناوری تراکنش بدون کارت در ایران، معایب یا به تعبیر بهتر، چالشهای زیر را به همراه دارد:
1. محدودیت فناوری: برخی ترمینالهای پرداخت کشور که دارای NFC نیستند، باعث محدودیت شهروندان در دسترسی به خدمات پرداخت میشود.
2. مشکلات فنی: گاهی اوقات دستگاههایی که از NFC استفاده میکنند، با مشکلاتی مانند عدم شناسایی ترمینالهای پرداخت یا عدم اتصال به شبکه مواجه میشوند و این امر، میتواند برخی از تراکنشها را مختل کند.
3. تهدیدات امنیتی: با وجود افزایش امنیت به عنوان مزیت این فناوری، چنانچه دستگاههایی که از NFC استفاده میکنند، به طور ناخواسته یا ناامن در دسترس باشند، اطلاعات پرداخت افراد، مورد سوءاستفاده قرار میگیرد.
4. محدودیت در مبالغ بالا: برخی سیستمهای پرداخت NFC ممکن است محدودیتهایی در تراکنشهایی با مبالغ بالا داشته باشند. این امر برای افرادی که به پرداختهای بزرگتر نیاز دارند، مشکلساز خواهد شد.
5. مقاومت بالا و آموزش پایین: با توجه به مقاومت برخی اقشار سنتی و کسانی که کمتر با گوشی و فناوری ارتباط دارند و نیز سهولت و عادت به پرداخت کارتی، رواج موفق NFC، نیازمند رفع موانع از طریق فرهنگسازی و آموزش است.
از آنجا که مشکلات اتصال اینترنتی میتواند باعث محدودیت در پرداخت با NFC شود. چنانچه وضعیت اتصال اینترنتی در سراسر کشور به خوبی ساماندهی نشود، به دلیل تعدد تراکنشهای روزانه و ازدحام مشتریان خصوصا در فروشگاهها و مراکز خرید شلوغ، نارضایتی به خاطر تراکنش ناموفق، تشدید شده و تکرار این رویه، استفاده از فناوری NFC را با بدبینی و شکست مواجه میسازد. بنابراین اتصال اینترنتی پایدار و قابل اعتماد، اهمیت بالایی دارد تا تراکنشهای NFC، به درستی، انجام و تایید شوند.
البته وابستگی به اینترنت برای تمام این تراکنشها صادق نیست و برخی از آنها میتوانند آفلاین باشند اما در مواردی که به تایید آنلاین نیاز دارند، مانند پرداخت با کارت اعتباری، اتصال اینترنتی ضروری است. با همه اینها، این معایب و چالشها، با پیشرفت فناوری و بهبود سیستمهای امنیتی، در حال کاهش هستند.
• پیشنیازهای رواج NFC
طبق اعلام بانک مرکزی، تا پایان فروردینماه 1403، پنج بانک کشور به شبکه کهربا یا طرح کارت هوشمند همراه بانکی پیوستهاند و عملیاتی شدن NFC نوید داده شده است. با این حال، پیشینه حذف کارتهای بانکی از فرایند خرید و رواج تراکنش بدون کارت، قبلا هم مطرح شده اما به نتیجه نرسیده بود.
به نظر میرسد پیشنیاز تحقق پرداختهای بدون تماس، در وهله اول، تقویت زیرساختهای مخابراتی و فرهنگسازی این موضوع و در وهله دوم، استفاده همزمان از کارت بانکی و فناوری NFC و پیشبرد فرایند تدریجی حذف کارتها طی یک بازه زمانی مشخص است.
"کسبنو"؛ کمیپن تبلیغاتی جذاب بانک تجارت از پشتیبانی مالی فروشگاههای تندمصرف
سامانه یکپارچه بیمه ملت، نماد یوز ایران در عرصه بیمه درمان!
واتس اپ چگونه درآمدزایی می کند؟
آمارها و حقایقی درباره پیام رسانهای موبایلی: از فیس بوک و تلگرام تا واتس اپ با 2.8 میلیارد کاربر
میزان تاثیر افراد مشهور بر فروش از نگاه صاحبنظران تبلیغات
اهداف تبلیغات از نظر مدل داگمار
دیدگاه ساختگرایانه اجتماعی درباره تبلیغات
نسخه جدید همراه بانک تجارت در عصر پادشاهی اپلیکیشن ها
بیمه تجارت نو: حال خوب بیماران با حذف نسخه کاغذی دارویی
آینده تبلیغات فناوری پرداخت بدون کار بانکی: بیمها و امیدهای استفاده از NFC
نقد تبلیغات اسپانسری بیمه البرز در «شب خوش»: پازل ناتمام
تحلیل و بررسی تبلیغات طرح پذیرنده ملی بانک ملی: پل ارتباطی خانواده پرداخت الکترونیک: از پذیرندگان تا مشتریان
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات/ سعید میرشاهی عضو هیئت داوران قند پارسی شد
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
نظرات کاربران