تبلیغات نیوز- سعید میرشاهی: تبلیغات اسپانسری بیمه البرز در یک تاکشوی تلویزیونی، با وجود رونمایی از برخی محصولات جدید این شرکت برای اولین بار، از نظر مخاطبشناسی، رسانهشناسی، محتوا و ساختار پیام و سلبریتی برندینگ در تبلیغات، با چالشهای جدی مواجه است. به تعبیر دیگر، پازل ماندگارسازی محصولات و خدمات، کامل نیست و نیازمند چیدمان درست قطعات، در کنار همدیگر است.
چالش تامین مالی در برنامهسازی از یکسو و هزینههای سرسامآور تیزرهای چند ثانیهای، پای تبلیغات اسپانسری را در رسانههای مختلف، بهویژه برنامههای تلویزیونی باز کرده است. گسترش تاکشوها یا برنامههای گفتگومحور در صداوسیما و فضای مجازی، که اغلب با حضور چهرههای مشهور به عنوان مجری و مهمان رایج شده و توضیحات کوتاه درباره محصول یا خدمت توسط مجری در حین برنامه، یکی از تکنیکهای تبلیغاتی است.
در شیوه تبلیغات اسپانسری، یک شرکت، با تبلیغ برند خود از تولید یک برنامه، حمایت مالی کرده و بخشی از هزینهها را میپردازد و معمولا به مدت طولانی، در کل یا تنها چند قسمت برنامه، مزایای کالا یا خدمت را از زوایای مختلف به مخاطبان عرضه میکند.
یکی از تاکشوهای جدید تلویزیونی، «شب خوش» با اجرای مهران غفوریان است که از اواخر بهمنماه امسال، روزهای سهشنبه و چهارشنبه آغاز شده و قرار است تا پایان تعطیلات نوروز 1403، روی آنتن شبکه سوم سیما برقرار باشد. نکته قابل توجه در حوزه تبلیغات، مشارکت بیمه البرز در ساخت این برنامه به عنوان حامی مالی است.
در خلال برنامه «شب خوش» که حدود 45 دقیقه با حضور یک مهمان است، از «شِلِر» محصول جدید بیمه البرز، رونمایی و در اوایل، اواسط و اواخر آن، توضیحات کوتاه چندثانیهای درباره محصولات جدید این شرکت به مخاطبان ارائه میشود. همزمان با توضیحات مجری، عبارات تبلیغاتی از مانیتورهای استودیو در معرض دید بینندگان تلویزیون قرار میگیرد و زیرنویس «بیمه البرز، توانگر و ماندگار، بیمهنامه حوادث شِلِر، تمایزی ماندگار» نیز مشاهده میشود.
در نگاه اول، قاعدتا استفاده از شگرد تبلیغات اسپانسری برای معرفی و ترویج یک محصول یا خدمت مانند بیمه البرز، امری طبیعی است و نمیتوان به آن خرده گرفت، بلکه به دلیل آگاهیدهی و خدمترسانی درباره حوادث، از کارافتادگی و کمک هزینه نگهداری در منزل برای اولین بار و حل مشکلات مردم، اتفاقا قابل توجه است. همچنین نام «شلر» برگرفته از فرهنگ اصیل کردی به عنوان نماد ایستادگی و برخاسته از ایران باستان به عنوان سمبل جاودانگی، تحسینبرانگیز و با مفهوم «البرز» عجین است. هرچند تکرار دو بار واژه «ماندگار» در زیرنویس تبلیغاتی چندکلمهای، چندان جالب به نظر نمیرسد.
با این حال، چنانچه تبلیغات این شرکت بیمهای را از منظر حمایت مالی از ساخت برنامهای مانند «شب خوش»، با رویکرد نقادانه مدنظر قرار دهیم، قضیه کمی متفاوت خواهد بود. در این زمینه، تبلیغات اسپانسری بیمه البرز حداقل با سه چالش زیر مواجه است:
• چالش مخاطب و رسانه
مخاطبشناسی و رسانهشناسی از مهمترین مولفههای تبلبغات تجاری محسوب میشوند. هرچند صداوسیما همچنان یک رسانه تاثیرگذار در حوزه تبلیغات است اما در سالهای گذشته، به شدت با ریزش مخاطب مواجه بوده است. آمارهای نظرسنجی یک ماه گذشته درباره برنامههای تلویزیونی، بیانگر افت شدید بینندگان است؛ بهگونهای که به جز برنامههای ورزشی ویژه جام ملتهای آسیا در شبکه 3 با 24 درصد و شبکه ورزش با 17 درصد، آمار مخاطبان سایر تولیدات اعم از سرگرمی، مسابقه و...، زیر 17 درصد و پایینتر است.
اگرچه برنامه «شب خوش» هنوز در مراحل آغازین است و نظرسنجی درباره آن منتشر نشده اما حداقل در قسمتهای اولیه این برنامه، علیرغم حضور چهرههای نسبتا شناختهشده مانند نصرالله رادش و یوسف صیادی به عنوان مهمان، محتوای جذاب و متمایز دیده نمیشود و برنامههای مشابه، با کیفیت، جذابیت و مخاطب بیشتر، از طریق پلتفرمهای مجازی وجود دارد که اتفاقا مخاطبان آن، قابل سنجش و بازخوردهای آنها شفافتر است.
بنابراین هرچند انتخاب «شب خوش» با حضور شخصیتهای مشهور در وهله اول، نکته مثبتی است اما شکاف بین مخاطبان و تلویزیون با کاهش استقبال از برنامههای صداوسیما، میتواند ریسک مخاطب و رسانه را برای بیمه البرز افزایش دهد. البته پخش برنامه یا گزیدههای آن از طریق سرویسهای اشتراکگذاری ویدئو در فضای مجازی، شاید تا حدی این نگرانی را مرتفع کند. با این حال در گزیدههای مجازی هم قاعدتا بخش تبلیغات آن موردتوجه نیست، مگر اینکه جذابیت و تمایز خاصی داشته باشد.
• چالش محتوا و ساختار پیام
چالش دوم میزان تناسب محتوای پیام یا محصول با فضای برنامه است که شانس تاثیرگذاری آن را افزایش یا کاهش میدهد. قالب شب خوش، حداقل در قسمتهای ابتدایی، گفتگوی طنازانه بدون موضوع، محور یا محتوای مشخص است. در این شرایط، وقتی بعد از مشاهده چند دقیقه از برنامه درباره چهره مهمان، بینی و گوش وی (نصرالله رادش)، مجری برنامه میگوید: «با توجه به نیارهای جدید جامعه، نیاز به خدمات جدید بیمه هم در جامعه احساس میشود. بیمه البرز خودمون پیشرو در همین مسیره.» واقعا چه احساسی به مخاطب دست میدهد؟! حتی اگر مجری مهران غفوریان باشد! باید توجه داشت تبلیغات اسپانسری در حین برنامه، با قطع آن و پخش تیزر یا پیام بازرگانی، مقوله متفاوتی است و اجرا و ساختار خود را میطلبد.
همچنین بعد از ادامه گقتگو و اجرای بخشهای متفرقه دیگر مانند ترسیم نقاشی توسط مهمان، بار دیگر، مجری «شلر، کاملترین بیمهنامه حوادث انفرادی» را معرفی میکند! این اتفاق یعنی تبلیغ خدمت جدید بیمه البرز مانند پوشش مستمری 50 ساله و کمک هزینه نگهداری در منزل به مدت پنج سال، بار دیگر در اواخر برنامه با همان شیوه نچسب قبلی و کاملا مستقیم رخ میدهد.
فارغ از لوث شدن تبلیغات اسپانسری در بسیاری از برنامههای تلویزیونی که به دلیل تعدد آگهیهای ظروف و لوازم آشپرخانه، تعبیر «تبلیغات قابلمهای» برای آن استفاده میشود، متناسب بودن آگهیها با محتوای برنامه تولیدشده یا حداقل زمینهسازی قبلی و ظرافت در نحوه انتقال پیام به مخاطب، مهم است. استفاده از عناصر کلامی و بصری مستقیم، بدون پیوند بین محصول و اتمسفر برنامه، از شدت تاثیر تبلیغ، فارغ از اهداف سهگانه آن چه متقاعدکننده باشد یا یادآوریکننده و آگاهکننده، به شدت میکاهد.
• چالش سلبریتی برندینگ
چالش سوم، افراط در کاربرد تکنیک سلبریتی برندینگ است. یکی از باورهای غلط و مشترک، در تبلیغات و برنامهسازی گفتگویی طی سالهای اخیر، این است که از نگاه تهیهکنندگان تلویزیونی و تولیدکنندگان کالا و خدمات، تبلیغات اسپانسری و ترویج محصول توسط سلبریتیها، از زودبازدهترین مسیرهای تاثیرگذاری بر مخاطب است؛ اتفاقی که به نظر میرسد در تبلیغات بیمه البرز در تاکشوی «شب خوش» نیز شاهد آن هستیم.
این در حالی است که سلبریتی برندینگ، تنها بخشی از پازل تبلیغات موثر است، مشروط بر اینکه در جای مناسب، به شکل صحیح و ساختارمند از آن استفاده شود و الگوی 5M تبلیغات شامل ماموریت، بودجه، پیام، رسانه و سنجش اثربخشی را در کنار همدیگر مدنظر قرار دهد. در غیر این صورت، با قطعات گمشده، نمیتوان پازل یک کمپین تبلیغاتی ماندگار را در ذهن مخاطب تکمیل کرد و حتی ممکن است تبلیغ به ضدتبلیغ دچار شود. «بیمه البرز» آن هم با «شلر»، باید بیشتر از این، قدر خودش را بداند. شکوه آن، فراتر از تاکشوهای کممحتواست.
"کسبنو"؛ کمیپن تبلیغاتی جذاب بانک تجارت از پشتیبانی مالی فروشگاههای تندمصرف
سامانه یکپارچه بیمه ملت، نماد یوز ایران در عرصه بیمه درمان!
واتس اپ چگونه درآمدزایی می کند؟
آمارها و حقایقی درباره پیام رسانهای موبایلی: از فیس بوک و تلگرام تا واتس اپ با 2.8 میلیارد کاربر
میزان تاثیر افراد مشهور بر فروش از نگاه صاحبنظران تبلیغات
اهداف تبلیغات از نظر مدل داگمار
دیدگاه ساختگرایانه اجتماعی درباره تبلیغات
نسخه جدید همراه بانک تجارت در عصر پادشاهی اپلیکیشن ها
بیمه تجارت نو: حال خوب بیماران با حذف نسخه کاغذی دارویی
آینده تبلیغات فناوری پرداخت بدون کار بانکی: بیمها و امیدهای استفاده از NFC
نقد تبلیغات اسپانسری بیمه البرز در «شب خوش»: پازل ناتمام
تحلیل و بررسی تبلیغات طرح پذیرنده ملی بانک ملی: پل ارتباطی خانواده پرداخت الکترونیک: از پذیرندگان تا مشتریان
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات/ سعید میرشاهی عضو هیئت داوران قند پارسی شد
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
نظرات کاربران