امروز محل درآمد برخی از عطاریها فروش داروهای گیاهی نیست و تنها در قالب سرپوشی، عرضه غیرقانونی مسکنهای بسیاری که دستساز هم هستند در قالب قرص ترک اعتیاد توسط مغازه داران تهیه و به دست مصرفکنندگان میرسد، داروهایی که بسیار خطرناک و مضر است.
به گزارش تبلیغات نیوز، در زمانی نه چندان دور، یک محله بود و یک عطارباشی که آوازه وی در شهر شهره بود، حتی دورترین نقطه آن شهر برای شفای دردشان به آنجا میآمدند تا با گیاهان دارویی عطاری که حکیم باشی هم خطابش میکردند دوای درد خود را پیدا کنند.
برای نسل من عطارباشی نماد، پیرمردانی بود که دارای مو و محاسن سفید بوده و مغازهشان آنقدر داروی گیاهی داشت که عطر و بوی آن را از سر بازارچه حس میکردیم.
پیرمردانی که پشت ترازوی کوچکشان پودرهای رنگارنگ را وزن میکردند، اما چند سالی است که دیگر از آن عطاریها خبری نیست.
حالا روال عوض شده و حکیم باشیها جای خود را به همه چیزدانهای و همه چیزدارهای امروزی سپردهاند، گیاهان دارویی هم جای خود را به داروهای گیاهی داده است و در یک عطاری شکیل امروزی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را به راحتی میتوانید پیدا کنید.
بعضی از این عطاریها قرصهای چاقی و لاغری، ترامادول و متادون، روانگردان و... را هم به مشتریان ثابت خود عرضه میکنند: تازه بعضی از اینها پا را فراتر نهاده و دارو تجویز میکنند و خلاصه برای خودشان یک پا دکتر شدهاند.
درمان ناباروری تنها با چند داروی گیاهی ترکیبی، افزایش حافظه، درمان چین و چروک پوست و زیبایی صورت و... همه از تبلیغات و بخشی از فعالیتهایی است که عطاریها دارند، موضوعی که به نظر میرسد نظارتی بر آن نیست.
فعالیت غیرمجاز و در لوای داروهای گیاهی عطاریها تا بدان جا پیش رفته که به اذعان مسؤولان امر در بسیاری از این عطاریها که بعضاً بدون مجوز هم فعالیت میکنند قرصهای مخدر و یا الکلهایی با طعمهای خوراکی توزیع میشود که خطرات بسیاری دارد.
امروز محل درآمد برخی از عطاریها فروش داروهای گیاهی نیست و تنها در قالب سرپوشی، عرضه غیرقانونی مسکنهای بسیاری که دستساز هم هستند در قالب قرص ترک اعتیاد توسط مغازه داران تهیه و به دست مصرفکنندگان میرسد، داروهایی که بسیار خطرناک و مضر است.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان در همین باره به خبرنگار فارس گفت: در راستای اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی و درخواستهای مردمی مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر طرح ساماندهی عطاریها که اقدام به تهیه و توزیع مواد مخدر و قرصهای روان گردان میکردند در استان زنجان به اجرا درآمد.
سعید بابایی گفت: به منظور ساماندهی واحدهای عطاری و برخورد با تخلفات این صنوف ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان از ۱۶ واحد عطاری در نقاط مختلف بازدید کردند.
وی افزود: در اجرای این طرح با هماهنگی مقام قضایی ۵ واحد عطاری به علت عدم رعایت ضوابط صنفی و تهیه و توزیع قرصهای روانگردان پلمب و دو واحد صنفی دیگر نیز به علت نداشتن ضوابط لازم، اخطار پلمب صادر شد.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان ضمن تأکید بر ادامه طرحهای نظارت بر اماکن و صنوف مختلف و قدردانی از همکاری خوب شهروندان با پلیس در اجرای این طرحها، از مردم خواست در صورت مشاهده و یا برخورد با تخلفات صنفی، موضوع را بلافاصله به مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.
پلمب ۴ عطاری در زنجان
کیانوش کفشچی رئیس اداره طب سنتی و مکمل معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز با تأکید بر این نکته که عطار صرفا مجاز به فروش گیاهان دارویی سالم و بهداشتی است، اظهار کرد: عطاری حق ویزیت، مشاوره و معاینه، داروسازی، ترکیب کردن گیاهان و بسته بندی را ندارد.
کیانوش کفشچی گفت: همچنین فروش هرگونه داروی شیمیایی، ترکیب داروی شیمیایی و گیاهی، داروی دستساز، داروهای فاقد برچسب و همچنین عرضه و فروش گیاهان دارویی پودر شده در عطاریها غیر مجاز بوده و در صورت مشاهده برخورد مقتضی قانونی انجام خواهد شد.
مسؤول روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان هم گفت: در راستای نظارت بر عطاریها چهار واحد عطاری توسط تیم بازرسان اداره نظارت بر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اخذ حکم مستقیم از دادستانی و همچنین کمسیون ماده ۱۱ تعزیرات حکومتی استان پلمپ شد.
بهروز حسینی افزود: مداخله در امر درمان و انجام حجامت، زالو درمانی، مشاورههای درمانی، ویزیت بیماران و درمان آنها و فروش داروهای غیر مجاز مانند ترامادول، متادون، بوپرنورفین و عدم رعایت موازین بهداشتی مبادرت به ایجاد موسسات غیرقانونی از تخلفات این واحدها بود.
رئیس اتحادیه عطاران زنجان با بیان اینکه عرضه قرصهای ترک اعتیاد و B۲ و ترامادول در عطاریها ممنوع است، گفت: احتمالا پلمبهای اخیر نیز به خاطر داروهایی با عنوان ترک اعتیاد بوده است.
عزیزپور با اشاره به اینکه عطاریها مجاز به فروش گیاهان دارویی، عرقیجات هستند، اضافه کرد: این کار نیز باید طبق استانداردهای وزارت بهداشت صورت گیرد و عطاریها باید در داروخانهها عرضه شود.
وی درباره عرضه قرصهای چاقی و لاغری در واحدهای عطاری نیز گفت: اکثریت این واحدها مجوز ندارند و آنها هم که دارند، قابلیت بحث و بررسی دارند.
عرضه قرصهای چاقی و لاغری در عطاریها ممنوع
رئیس اتحادیه عطاران زنجان با اشاره به اینکه اتحادیه یک تشکل صنفی است و از همین رو طبق وظیفهای که دارد، اخطار لازم را میدهد، تصریح کرد: پس اگر واحدی تخلفی در این رابطه دارد، نهادهای ذیربط مجاز به برخورد با آن هستند.
وی همچنین در ارتباط با عرضه قرصهای WIN UP نیز گفت: بنده روی قرصهای اعلامی هیچ مجوز تولیدی ندیدهام و به همین خاطر واحدها مجاز به فروش آن نیستند.
عزیزپور با اشاره به اینکه فروش هر نوع فرآورده شیمیایی با هر عنوان در عطاریها ممنوع است، اضافه کرد: جرائمی که برای این موضوعات تعیین میشود، پلمب و تعطیلی و یا جرائم مالی است و اگر حکم قضایی به آن داده شود، اصناف میتواند نسبت به لغو جواز کسب اقدام کند.
رئیس اتحادیه عطاران زنجان در ادامه از تدوین یک شیوهنامه برای ارائه به عطاریهای زنجان خبر داد و تصریح کرد: بر اساس این شیوهنامه همه اجناسی که عطاریها مجاز به فروش آن هستند یا مجاز به فروش آن نیستند، مشخص خواهد شد و در صورتی که این رویه رعایت نگیرد و کسی از قانون تخطی کند، مجازات خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه و سازمان غذا و دارو به دنبال اجرای این طرح برای جلوگیری از تضییع حقوق عطاران است، افزود: همچنین این کار مرز بین افراد متخلف و افرادی که درست کار میکنند را مشخص خواهد کرد.
عزیزپور از فعالیت ۷۷ عطاری با مجوز خبر داد و تصریح کرد: همچنین ۳۰ عطاری نیز در دست اقدام است و مدارک آنها در حال ثبت و بررسی و صدور جواز کسب است.
وی با اشاره به اینکه صنعت گیاهان دارویی در دنیا تراکنش مالی بسیاری دارد، گفت: وقتی تبدیل به فرآوردهها و فروش میشود؛ این ترنوول تبدیل به ۵۰ میلیارد دلار میشود.
منبع: تابناک
سامانه یکپارچه بیمه ملت، نماد یوز ایران در عرصه بیمه درمان!
واتس اپ چگونه درآمدزایی می کند؟
آمارها و حقایقی درباره پیام رسانهای موبایلی: از فیس بوک و تلگرام تا واتس اپ با 2.8 میلیارد کاربر
میزان تاثیر افراد مشهور بر فروش از نگاه صاحبنظران تبلیغات
اهداف تبلیغات از نظر مدل داگمار
دیدگاه ساختگرایانه اجتماعی درباره تبلیغات
نسخه جدید همراه بانک تجارت در عصر پادشاهی اپلیکیشن ها
بیمه تجارت نو: حال خوب بیماران با حذف نسخه کاغذی دارویی
آینده تبلیغات فناوری پرداخت بدون کار بانکی: بیمها و امیدهای استفاده از NFC
نقد تبلیغات اسپانسری بیمه البرز در «شب خوش»: پازل ناتمام
تحلیل و بررسی تبلیغات طرح پذیرنده ملی بانک ملی: پل ارتباطی خانواده پرداخت الکترونیک: از پذیرندگان تا مشتریان
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات/ سعید میرشاهی عضو هیئت داوران قند پارسی شد
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
نظرات کاربران