تبلیغات نیوز- اینکه می گویند کار را باید به کاردان سپرد، حقیقت است. شاید به همین دلیل است که حرفه تبلیغات در ایران تا تحقق مفهوم «تبلیغات حرفه ای» فاصله بسیاری دارد. اما به راستی مولفه های تبلیغات حرفه ای چیست؟ و برای دستیابی به آن، کدام مسیر را باید پیمود؟ به نظر می رسد سیری چهل ساله در تاریخ تبلیغات ایران با یکی از حرفه ای های این هنر، علم و صنعت، بخشی از زوایای پنهان معمای تبلیغات تجاری را در ایران بگشاید.
جوان ۲۷ ساله خیابان پالیزی تهران و موسس شرکت تبلیغاتی آوانگارد، در سال ۱۳۵۰، امروز، مردی است ۶۸ ساله که قبلا هرچه در آینه می دید، اکنون در خشت خام می بیند. منوچهر مستوفی، که حدود نیم قرن از حیات خود را در کوچه پس کوچه های تبلیغات بازرگانی سپری کرده، یک اصولگرای تبلیغاتی تمام عیار است که همچنان بر اصول اخلاقی تبلیغات و تبلیغات حرفه ای تاکید می ورزد. خلاقیت که از خَلق و آفرینش و اخلاق که از خُلق و حسن برخورد نشات می گیرد، از ویژگی های بارز این پیشکسوت تبلیغات است. در گفتگوی مشروح نشریه «تبلیغات بازرگانی» با این صاحبنظر تبلیغات، ویژگی های تبلیغات حرفه ای و وضعیت کنونی تبلیغات در ایران در مقایسه با گذشته، تشریح شده است که گزیده ای از آن، تقدیم خوانندگان و دست اندرکاران عرصه تبلیغات می شود.
اجازه بدهید در ابتدای گفتگو به ۴۰ سال پیش بازگردیم. زمانی که در ۲۷ سالگی، شرکت تبلیغاتی آوانگارد را راه اندازی کردید.
از ۱۸ سالگی وارد دنیای تبلیغات و به طور خاص نویسندگی در این حرفه شدم. با موسسات و نشریات مختلف به عنوان موسس و خبرنگار، سالها همکاری داشتم تا اینکه در سال ۱۳۵۰ شرکت تبلیغاتی «آوانگارد» را به همراه کامران کاتوزیان راه اندازی کردیم. بعد از انقلاب تا سال ۱۳۷۰، در حوزه مدیریت صنعتی به عنوان مشاور فعالیت می کردم و از دهه ۱۳۷۰ بار دیگر وارد عرصه تبلیغات شدم که تا امروز ادامه دارد. غیر از آوانگارد، شرکت تبلیغاتی«آن وارد» onward را راه اندازی کردم و مدتی هم رئیس روابط عمومی شرکت جیپ بودم.
امروز از تبلیغات حرفه ای زیاد صحبت می شود و هر کس برداشت خاص خود را از آن دارد. به نظر شما که دو دوره پیش و پس از انقلاب را تجربه کرده اید، آیا اکنون با تبلیغات حرفه ای مواجه هستیم؟
خیر. می توانیم بگوییم از تبلیغات حرفه ای فاصله گرفته ایم. اما اول باید ببینیم تعریف ما از تبلیغات حرفه ای چیست و بر چه اصولی مبتنی است.
خب بفرمایید تبلیغات حرفه ای از نظر جنابعالی چه مفهومی دارد؟
تبلیغات حرفه ای مبتنی بر اصول مختلفی است: اول داشتن استراتژی تبلیغات زمان دار از سوی صاحب تبلیغات که دارای سیستم مارکتینگ است. دوم شناخت دقیق بازار، سوم کشف روش پیام رسانی به مخاطب و نمایش بیرونی ذهن وی، چهارم انتخاب رسانه صحیح یعنی برای چه محصولی، چقدر ماندگاری دارد و پنجم تداوم حیات ثبت پیام و ماندگاری آن در ذهن مشتری. اینها اصولی است که مبلغان حرفه ای به آن پایبند هستند. علاوه بر آن منشور اخلاقی، نیز از الزامات تبلیغات حرفه ای است.
کدام اصول اخلاقی؟!
هر حرفه ای اصول اخلاقی خاص خود را داراست و تبلیغات هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از اصول اخلاقی مهم در تبلیغات این است که مرغ را به خاطر تخم مرغ نکشیم!
و این یعنی..
یعنی منافع درازمدت را به خاطر دستیابی به منافع کوتاه مدت از دست ندهیم. دیگر اینکه منفعت مشتری را بر منفعت سازمان خود ارجح بدانیم. اصل اخلاقی دیگر این است که با مخاطب، صداقت و صمیمیت به خرج دهیم تا مورد اعتماد واقع شویم و بالاخره اینکه انتظارات مخاطب را نادیده نگیریم.
نقش کمپین های تبلیغاتی در تبلیغات حرفه ای چیست؟ از یکسو، طراحی کمپین تبلیغاتی یکی از ویژگی های تبلیغات حرفه ای است و از سوی دیگر، کمپین ها با رقابت ناسالم می توانند ناقض اصول اخلاقی در تبلیغات باشند.
کمپین تبلیغاتی دو مفهوم را به ذهن متبادر می کند: یکی بسته منسجم تبلیغاتی اثربخش و پایدار و دیگری به معنای گرفتن سهم بازار بیشتر از طریق نبردهای تبلیغاتی و رسانه ای. برخی مواقع کانون های تبلیغاتی در اثر رقابت، در صدد گرفتن سهم دیگری هم هستند در حالی که بازار به اندازه کافی ظرفیت رشد دارد. به عنوان مثال کمپین تبلیغاتی ساخت ۲۵۰۰ مدرسه توسط کانون تبلیغاتی فاکوپا، قبل از انقلاب، کمپین به مفهوم بسته منسجم تبلیغاتی بود اما کمپین روغن نباتی شاه پسند در مقابل روغن نباتی قو، یا تبلیغات صابون یاس در مقابل صابون داروگر، کمپین به مفهوم گرفتن سهم بازار بیشتر است. البته این مفهوم لزوما به معنای منفی آن به کار نمی رود.
بازگردیم به سوال قبلی! چه مواردی موجب شده که اکنون از تبلیغات حرفه ای فاصله بگیریم.
اگر بخواهیم بررسی مقایسه ای داشته باشیم، باید اشاره کنم در حال حاضر، اگرچه گرافیست های حرفه ای داریم اما ضعف در فیلمسازی و تیزرهای تبلیغاتی همچنان مشهود است. از طرف دیگر در حال حاضر با سفارش دهندگان هوشمند در تبلیغات تجاری مواجه نیستیم. نکته دیگر اینکه ساخت یک پیام تبلیغاتی، در گذشته، ترکیبی از طراح، گرافیست، نویسنده پیام، فیلمساز و مانند آن را شامل می شد در حالی که اکنون طراحان و گرافیست ها، بخش عمده ای از یک کانون تبلیغاتی را به خود اختصاص می دهند. ما مدیران پروژه تبلیغاتی کارآزموده نداریم. استراتژی طراحی شده تبلیغاتی منحصر به فرد نداریم. برنامه ریز رسانه ای Media Planner نداریم. اینها مسایلی است که در تبلیغات حرفه ای باید مدنظر قرار گیرد.
با این همه، آیا می توان از اتفاقات مهم در تبلیغات طی سال ها و دهه های اخیر نام برد که تبلیغات را تحت تاثیر خود قرار داده باشد؟
بله. حتما! مهم ترین مزیت ها یا اتفاقات مثبت در زمینه تبلیغات بعد از انقلاب، افزایش جمعیت، افزایش تمایل عمومی به زندگی متناسب با روز و فعال شدن رسانه های جدید مانند پست، موبایل، بیلبورد، تبلیغات اینترنتی و مانند آن است. در حالی که قبل از انقلاب محدودیت های بسیاری در رسانه های تبلیغاتی مانند فرستنده های رادیویی و تلویزیونی و نیز ممنوعیت بیلبورد وجود داشت و سایر وسایل ارتباطی مانند موبایل و اینترنت هنوز وجود نداشتند.
لطفا نمونه هایی از پیام های تبلیغاتی دوره قبل از انقلاب اسلامی، مخصوصا تجربیات خودتان در شرکت تبلیغاتی آوانگارد را اشاره نمایید.
تبلیغات محصولات آاگ در سال های اولیه دهه ۱۳۵۰ بسیار رایج بود. از ویژگی های تبلیغات آوانگارد برای ترغیب به خرید این محصول، ایجاد حس کنجکاوی، ایجاد علاقه، ایجاد اطمینان، و حتی ایجاد تنفر و عصبانیت در بین برخی مشتریان بود که حتی مشتریان عصبانی نیز این محصولات را خریداری می کردند! مثال دیگر به سال ۱۳۵۲ بازمی گردد که مجموعا ۱۰۰۰ ماشین لباسشویی از یک مارک فروخته می شد. خریدار آن، خارجی های مقیم ایران از قشر مرفه بودند. بازار آبستن یک درخواست بود و با شناخت بازار و تدوین استراتژی مناسب، در اولین سال تبلیغ برای ماشین لباسشویی، ۱۰ برابر نسبت به قبل فقط از یک مارک فروخته شد اما مقاومت اجتماعی ایجاد شد.
مقاومت اجتماعی؟!
بله، با توجه به فضای حاکم بر جامعه، این پرسش از سوی علما و مردم متدین مطرح شد که آیا لباس های شسته شده با این ماشین لباسشویی، آب کر محسوب می شود یا خیر که توضیحات لازم را ارایه دادیم و مسئله مطرح شده، حل شد.
یکی از نشانه های تبلیغات حرفه ای، وجود آژانس های تبلیغاتی فعال و بهره مندی از سازمان آگهی است. چه رابطه ای بین این موارد و حرفه ای بودن تبلیغات وجود دارد؟ آیا شما هم مانند برخی از صاحبنظران معتقدید آژانس های تبلیغاتی در کشور بیشتر دلالی می کنند تا کار حرفه ای؟
من معتقد نیستم که تمامی کانون های تبلیغاتی، دلال هستند. در بین آنها، آژانس های محدودی وجود دارند که خوب کار می کنند. همچنین سازمان آگهی ها که در سایر دنیا هم وجود دارد، در ایران نیز فعال است. اصولا رابطه بین آنها مانند رابطه پزشک و داروساز است و مریض که سفارش دهنده اگهی است. گاهی اوقات دکتر به سراغ بیمار می رود و برخی اوقات مریض به سراغ دکتر. گاهی مواقع نیز داروخانه چی، به دنبال بیمار و دکتر است تا نسخه بپیچد. خود درمانی در تبلیغات بخشی از آسیب های حرفه ای در این حوزه است.
در سایر نقاط دنیا چه اتفاقی افتاده است که از آن به تبلیغات حرفه ای تعبیر می کنند؟
ببینید تبلیغات مانند روزنامه نگاری ابتدا «هنر» بود و سپس تبدیل به «علم» و «صنعت» شد. اکنون ما با صنعت تبلیغات مواجه هستیم؛ صنعتی که فرمول ها و استانداردهای خاص خودش را دارد. اکنون خیمه جهانی اتفاق افتاده است؛ به این معنی که قوانین تبلیغاتی کشورها بر روی یکدیگر تاثیر می گذارد و مفهوم تبلیغات با همه تفاوت های فرهنگی کشورها، به یکدیگر نزدیک شده است. علمی شدن تبلیغات و آموزش برای مبلغان حرفه ای آن سوی مرزها، بسیار مهم است. حدود سال های نخست دهه ۱۹۶۰، برای نخستین بار به عنوان فارغ التحصیل ایرانی آکادمی رم در ایتالیا شناخته شدم که دوره «تکنیک تبلیغات» را سپری کرده بودم. اما در حال حاضر، موضوع علمی شدن تبلیغات و نگرش آکادمیک به آن به طور مستقل، چندان بارز نیست.
جناب آقای مستوفی! به عنوان جمع بندی این بحث، مهم ترین عامل برای گام برداشتن به سوی تبلیغات حرفه ای را در چه می دانید؟
به نظرم قواعد و قوانین جامعه و اصول حاکم بر آن، چه در مبحث سیاستگذاری تبلیغات و چه در زمینه فرهنگ سازی نهادهای دست اندرکار تبلیغات در بخش آموزش حرفه ای، از مهم ترین گام های پیشروی به سوی تبلیغات حرفه ای است. نکته مهم در فهم تبلیغات حرفه ای این است: تبلیغات، «تصمیم خرید» را در مخاطب ایجاد می کند نه خرید را. ماموریت حقیقی تبلیغات حرفه ای، کمک به تصمیم گیری برای خرید بعد از آگاهی و متقاعدسازی مخاطبان است.
سامانه یکپارچه بیمه ملت، نماد یوز ایران در عرصه بیمه درمان!
واتس اپ چگونه درآمدزایی می کند؟
آمارها و حقایقی درباره پیام رسانهای موبایلی: از فیس بوک و تلگرام تا واتس اپ با 2.8 میلیارد کاربر
میزان تاثیر افراد مشهور بر فروش از نگاه صاحبنظران تبلیغات
اهداف تبلیغات از نظر مدل داگمار
دیدگاه ساختگرایانه اجتماعی درباره تبلیغات
نسخه جدید همراه بانک تجارت در عصر پادشاهی اپلیکیشن ها
بیمه تجارت نو: حال خوب بیماران با حذف نسخه کاغذی دارویی
آینده تبلیغات فناوری پرداخت بدون کار بانکی: بیمها و امیدهای استفاده از NFC
نقد تبلیغات اسپانسری بیمه البرز در «شب خوش»: پازل ناتمام
تحلیل و بررسی تبلیغات طرح پذیرنده ملی بانک ملی: پل ارتباطی خانواده پرداخت الکترونیک: از پذیرندگان تا مشتریان
نخستین همایش قند پارسی با محوریت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات برگزار شد/ برگزیدگان همایش قند پارسی تقدیر شدند
قند پارسی؛ گذار از طفولیت و مظلومیت به رشد و بلوغ زبان فارسی در تبلیغات
برگزیدگان پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات همزمان با برگزاری نخستین همایش «قند پارسی» تقدیر میشوند
جزییات برگزاری نخستین همایش ملی قند پارسی / اجرای طرح دیده بان زبان فارسی از اول بهمن 1402/مظلومیت زبان فارسی، تیتر رسانه ها باشد
ترکیب هیئت داوران همایش ملی "قند پارسی" اعلام شد/ جشنواره ای برای ترویج زبان فارسی در تبلیغات/ سعید میرشاهی عضو هیئت داوران قند پارسی شد
کتابی که فعالان تبلیغات هم باید بخوانند:"اسناد مرجع روابطعمومی"
ضعف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی در بعد بین المللی/ اولین ها و دستاوردهای نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی/ سهم تبلیغات در بازار ایران/ رشد 20 درصدی پلتفرم ها و دانش بنیان ها د
تاثیرات نامگذاری جدید "معاونت" بر توسعه تبلیغات در ایران/ دلایل تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به معاونت امور رسانه ای و تبلیغات
گزارش تصویری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی و اولین همایش فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی
با تغییر عنوان معاونت امور مطبوعاتی به «معاونت امور رسانهای و تبلیغات» صورت گرفت: تقدیر فعالان تبلیغات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در اولین همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی مطرح شد: چالش های هوش مصنوعی در تبلیغات
جزییات و ریز برنامه همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی همزمان با نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات
افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی: آغاز رقابت جذاب و همزیستی ناب برندهای تبلیغات در ایران
برگزاری همایش ملی فناوری، تبلیغات و انقلاب چهارم صنعتی و پنج کارگاه آموزشی در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات ایران: از هوش مصنوعی تا ویدئومارکتینگ
۱۰ ویژگی نمایشگاه های تبلیغات دنیا + ۱۰ نکته در جذب مشتری برای نمایشگاه های تبلیغات و بازاریابی
برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات با حضور 150 شرکت داخلی و خارجی/ تدوین سند ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی/ سهم ناچیز تبلیغات ایران در بازارهای جهانی
جشنواره بینالمللی خلاقیت Cannes Lions: پرچمدار ابتکار در صنعت تبلیغات و بازاریابی
تبلیغات نگیرید، تعطیل می شوید: پایان کار شبکه ماهواره ای «من و تو»، بعد از 14 سال!
فهرست 28 شرکت تبلیغاتی برتر ایران 2023 / 1402 از نگاه کاربرپسندترین پلتفرم جهان در حوزه فناوری اطلاعات
گزارش تصویری تبلیغات نیوز از نشست مدیران پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی درباره نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
کانونهای تبلیغاتی چگونه در نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی شرکت میکنند؟ + عکس های نشست مدیران آژانس های تبلیغاتی با مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
برنامههای جدید و سورپرایزهای نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
برندینگ نمایشگاهی چیست: 6 نکته مهم درباره مراحل و عناصر برندینگ نمایشگاهی/ چگونه نمایشگاه فرصت برندسازی می شود؟
چرا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی، معیار رتبهبندی کانونهای تبلیغاتی است؟ / نمره منفی صدها آژانس تبلیغاتی غیرفعال در کشور / فهرست آژانسهای تبلیغاتی برتر در پاییز 1402
5 مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ در نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی/ فهرست پرمخاطبترین اینفلوئنسرهای 1402
تبلیغات چقدر و چگونه در زنجیره صادرات کشورها موثر است: 7 عامل تاثیرگذار کدامند؟
طیف وسیع شرکتکنندگان نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی کدامند؟
چهار رونمایی و انتشار فراخوان شعار نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی 1402
چرا آوین افراز رکورددار و مجری "انحصاری" نمایشگاه تبلیغات است؟ / دلایل بدنامی آوین افراز و برگزاری ضعیف نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی
نتایج تبلیغات غیرواقعی درباره "گل" و روانگردان در ایران : 52 درصد مصرفکنندگان، ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند
تبلیغات VPN و فروش میلیاردی فیلترشکن توسط دو نفر در قم
جایگاه ده ها استارتاپ تبلیغاتی کشور در نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران کجاست؟ + فهرست استارتاپ ها
خلاصه گزارش گردش مالی تبلیغات در سال های 2023 و 2024: سهم شرکتهای برتر، رسانههای اجتماعی و خردهفروشی، تلویزیونهای اینترنتی و موتورهای جستجو
20 واقعیت مهم: شرکتکنندگان نمایشگاهها در 2023 درباره نمایشگاهها چگونه فکر میکنند؟
بازتاب برگزاری نوزدهمین نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران در وبسایت معتبر جهانی نمایشگاهی
آغاز به کار شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه «تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات»
پنج کاربرد مهم هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ در ۲۰۲۳
تاثیر هوش مصنوعی بر رپرتاژ آگهی در رسانه ها
نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی، برندسازی و زنجیره صادرات برگزار می شود
منفعت 186 میلیون دلاری ایران از استخراج بیتکوین طی شش سال
5 تغییر جدید که اروپاییان با ورود به اکانت رسانههای اجتماعی احساس میکنند
مرگ تدریجی یک رویا اینترنت جهانی: خداحافظ!
پدر ایرانی مودم کابلی چگونه برند شد؟/ سرگذشت یک ایرانی که اینترنت را جهانی شد
اینترنت جهانی: خداحافظ / سرنوشت تبلیغات با اینترنت تکه تکه
گزارش سی ان ان: خسارات اقتصادی قطعی اینترنت در سال 2022: 25 میلیارد دلار و 114 خاموشی / اینترنت حق است نه امتیاز
رسانههای اجتماعی: حال و آینده روزنامهنگاری و تبلیغات
راهکارهای اساسی برای نظافت محوطه با استفاده از دستگاههای صنعتی (رپرتاژ آگهی)
پر فروش ترین مدل جاروبرقی (رپرتاژ آگهی)
اولتیماتوم ماسک به تایوان
دروغ فروشندگان و بازاریابان دستگاه کش لس:: معافیت یا فرار مالیاتی با خودپردازهای غیرنقدی 70 میلیون تومانی
داروگر، 95 ساله از تولد تا آستانه مرگ: چه کسی داروگر را نابود کرد؟!
ضرورت بازنگری امنیت سایبری در بانکهای بزرگ/ 74 درصدِ مدیران بانکی: حملات سایبری، بزرگترین تهدید بانکهاست
7 توصیه روان شناسان امریکایی به والدین: نوجوانان چگونه با رسانه های اجتماعی تعامل کنند؟
جنگ برندهای اینترنت ماهواره ای: غول اروپایی یوتل ست و وان وب، رقیب جدی استارلینک
رسانه های اجتماعی و آزادی بیان: محدودیت ها کدامند؟
اسپلینترنت یا اینترنت تکه تکه و چیرگی تبلیغات سیاسی: کدام کشورها و چرا به دنبال شبکه ملی اینترنت هستند؟
تبلیغات و رسانه های اجتماعی: کاهش استرس یا افزایش اضطراب؟/ بازنمایی اینستاگرام در زندگی روزمره
خوش قیافه های خوش فروش: تاثیر تبلیغات توسط چهره های زیبا بر فروش/ چرا اینفلوئنسرها به دنبال استفاده از تصاویر دستکاریشده دیجیتال هستند؟
آسیا با 14 کشور و 71.6 درصد بدترین قاره جهان: تاثیر محدودیتهای VPN بر 47.3 درصد جمعیت جهان
هر انچه باید درباره ممنوعیت تبلیغات تیک تاک در آمریکا بدانید
جنگ هوش مصنوعی بین گوگل و بینگ: ChatGPT چگونه بر ارزش سهام آلفابت تاثیر میگذارد؟
تاثیر منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان / ممنوعیت تیک تاک، تبلیغات رسانه های اجتماعی و اختلال ذهن
بهترین ایده های تبلیغاتی برای سال 1402
تاثیر تبلیغات تجارت االکترونیک: از گوگل تا آمازون
عصر جدید تبلیغ فروش اقساطی: BNPL چیست؟
تیک تاک؛ از مهمان ناخوانده تا قدرت تبلیغات؛ کاربران ماهانه: 843 میلیون نفر، استفاده و تماشای روزانه: 46 دقیقه،180 ویدئو
هزینه سالانه جرایم سایبری برای اقتصاد جهانی تا سال 2025: 10.5 تریلیون دلار
بازخوانی یک روایت 30 ساله؛ «زر» از ماکارونی تا «کام»
رفتارشناسی پژوهشگران تحقیقات بازار: ضرورت و نتایج
از تهدید تجارت تبلیغاتی رسانه های اجتماعی تا پایان عصر شبکه های اجتماعی
توقف کالاهای ترانزیتی در بنادر و مرزها به دلیل اختلاف گمرک و شرکت های بیمه/ خسارات هنگفت شرکت های حمل و نقل و ترانزیت
چالش های حمل بار جاده ای از سنتی تا آنلاین/ آینده استارتاپ های باربری آنلاین در ایران
دکتر احمد روستا، پدر علم بازاریابی نوین ایران
بازاریابی به زبان ساده: 100 آموزه بازاریابی و مدیریت بازاریابی از زنده یاد دکتر احمد روستا، پدر بازاریابی نوین ایران
فرگشت تبلیغات
روایت مالباختگانی که اسیر تبلیغات و کلاهبرداری مشاوران املاک شدند
تبلیغات دانشگاههای ترکیه با اخذ هزینههای میلیاردی برای پشت کنکوری ها
چرا فروش نرم را باید به فروش سخت ترجیح دهیم؟
لوگوهای خلاق در تبلیغات شرکت ها
تبلیغات کاذب و شغلهای کاذب: نرخ شهادت در دادگاه از ۵۰۰ هزار تا ۵۰ میلیون تومان و گریه کن حرفه ای!
20 رمزارز برتر دنیا را بشناسید: رواج تبلیغات رمزارزهای معروف
شهرآورد تبلیغاتی سرخابیهای پایتخت: «شهر فرش» یا «آقای فرش»؟
پرونده تداوم تبلیغات غیرمجاز دانشگاهی: بفرمایید کارشناسی ارشد!
3 ترند فناورانه خدمات بانکی و شرکت های سرمایه گذاری در سال 2022
صفر تا صد ورود به تجارت الکترونیک: گوگل، رقیب آمازون می شود؟
یادداشت دکتر ایرج قره داغی درباره درگذشت محسن میرزایی، پیشکسوت تبلیغات
محسن میرزایی، پیشکسوت و شناسنامه تبلیغات مطبوعاتی در ایران درگذشت
شصت و هفتمین نشست تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان برگزار شد
ماسک درباره توییتر: چطور تبلیغات کنندگان بدانند در قبال پول شان چه دریافت می کنند؟
نظرات کاربران